Gå til innhold

Kontantstøtte og dagpenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man motta dagpenger og kontantstøtte samtidig?

Anonymkode: d3056...60e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke men er ikke meningen med dagpenger at du skal være tilgjengelig for jobb? Det er du vel ikke om barnet ikke er i barnehage?

Anonymkode: c844a...881

Skrevet

Når man mottar dagpenger, må man ha barnepass klart til enhver tid i tilfelle en får tilbud om jobb, kurs eller andre tiltak. Dersom du har dette (dagmamma f.eks), vil jeg tro du kan motta kontantstøtte og dagpenger samtidig. 

Dersom meningen er å være hjemme med barna selv (ikke reell jobbsøker), kan du ikke få dagpenger.

Anonymkode: 6036b...aad

Skrevet

Hvis man flytter til nytt sted (mitt tilfelle)

søker jeg dagpenger, har minsten hjemme fordi jeg forløpig ikke jobber. Far kan ha han hjemme hvis jeg brått skulle få jobb. Da han jobber annenhver helg natt.

kan man da få begge deler?

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man flytter til nytt sted (mitt tilfelle)

søker jeg dagpenger, har minsten hjemme fordi jeg forløpig ikke jobber. Far kan ha han hjemme hvis jeg brått skulle få jobb. Da han jobber annenhver helg natt.

kan man da få begge deler?

Vet ikke om jeg skjønner deg helt. Jobber far kun annenhver helg, eller er det kun da han jobber natt? Og så jobber han dag resten av tiden?

Anonymkode: 6036b...aad

Skrevet

Du må kunne vise til barnepass. 

Anonymkode: d1255...5bb

Skrevet

Kontantstøtte er bare knyttet til barnehageplass eller ikke. Er barnet mellom 13 og 24 mnder får man kontanstøtte dersom barnet ikke har plass i barnehage. Hvilke regler som gjelder for dagpenger vet jeg ikke. 

Anonymkode: a7ed4...196

Skrevet

Så lenge du har noen til og passe barnet om du må ut i jobb etc så får du begge deler.

Skrevet

Du kan få kontantstøtte sammen med hva som helst annet, med unntak av barnehageplass. Det er kun de to man ikke kan kombinere. (Bortsett fra evt. redusert plass og redusert kontantstøtte da.)

Det nav er interessert i er om du har barnepass eller ikke, men det er i forbindelse med dagpengene og har ingenting med kontantstøtten å gjøre. Min saksbehandler begynte å kjefte på meg da jeg ikke søkte barnehageplass da barnet ble ett år. Men da jeg avbrøt henne og fortalte at jeg har en hjemmeværende mor rett over veien som kunne stille opp på dagen, så var det greit.

Anonymkode: 25b75...719

Skrevet

Det er et kriterie for dagpenger at du har barnepass tilgjengelig så du kan starte i jobb umiddelbart om noe dukker opp, har du det i form av dagmamma, besteforeldre e.l. er det helt greit å ikke ha barnehageplass og motta kontantstøtte.

Anonymkode: 85532...c05

Skrevet

Som de andre har nevnt så er dagpengene knyttet opp mot at du er reell arbeidssøker. Og nav er ofte ekstra oppmerksomme på kvinner som kommer rett fra permisjon og søker dagpenger. De er ofte raskt ute med å hoste opp noen kurs eller tiltaksplass du må stille på, for å sørge for at det ikke blir brukt som en betalt forlengelse av permisjonen.

Kontantstøtte er kun knyttet opp mot barnehageplass. Har du ikke barnehageplass kan du få kontantstøtte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...