Gå til innhold

Kan en 13 åring legger seg senere enn foreldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 13 åring som ikke er i seng før kl 24.00. Jeg er trøtt kl 22.30 og vil legger meg da pga at jeg må stå opp tidlig for å gå på jobb. 

Legger jeg meg før han, så er jeg redd for at han sitter oppe hele natta og spiller... og jeg føler meg egoistisk også hvis jeg legger meg før han. Er alene med han, så han er alene hjemme hele dagen.

what to do?

når legger deres 13 åringer seg i feriene?

Anonymkode: 1e64e...261

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La han legge seg sent. Snart er det skole igjen 😊

Anonymkode: e0ee6...0c3

Skrevet

Her er eldste snart 12 år og hun gikk på badet kl.21.15 i går og la seg ca. 22.00.

Jeg syns 24.00 er alt for sent. Det kan de gjøre når de har flyttet ut og bor for seg selv.

Anonymkode: d361f...569

Skrevet

Selvsagt. Tenåringer styrer døgnet selv

Skrevet

Fra jeg var kanskje 12 la jeg meg når jeg ville i feriene. Gikk fint det. I hverdagen la jeg meg ofte rundt 2230, men hørte på musikk til klokka var 0200... tenåringer...

Anonymkode: 2eb88...ff0

Skrevet

Herregud ja! Jeg orker ikke være oppe så lenge som trettenåringen. Men etter midnatt får han holde seg nede på rommet eller i kjellerstua.

Når han egentlig legger seg aner jeg ikke. 

Jeg var på do i firetiden i natt, da hørte jeg han snakket med noen der nede. Tror han har fått kjæreste og at de har skypedate 😂

Anonymkode: 54b8c...c35

Skrevet

Når du jobber og han er alene hele dagen skjønner jeg at han snur døgnet litt. Hva skal han ellers finne på?

Jeg har ferie med tre barn, eldste er 12. Vi har stort sett planer, besøk og utflukter hver dag selv om vi er hjemme, og starter dagen med frokost rundt ni. Han må legge seg 21:30-22:00 for å være blid og opplagt neste dag. Når han strekker det lengre pga overnatting eller film, merkes det godt på humøret de neste dagene. 

Anonymkode: c2eda...919

Skrevet

I sommerferien ja, i hverdagen nei!  

Her er tenåringene oppe så lenge de vil, men som regel legger 13 åringen seg rundt 00.00-00.30 av seg selv. 16 åringen er nok oppe lenger, vi legger oss alltid før han.

Anonymkode: 3b439...7f8

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er eldste snart 12 år og hun gikk på badet kl.21.15 i går og la seg ca. 22.00.

Jeg syns 24.00 er alt for sent. Det kan de gjøre når de har flyttet ut og bor for seg selv.

Anonymkode: d361f...569

Synes også kl 24.00 er sent, men samtidig så synes jeg kl 22.30 er tidlig. Ideelt sett burde han være i seng kl 22.30 og sovne kl 23.00, men da snakker han med sine venner og de får legger seg sent.

Da er det kanskje bedre at han legger seg sent og står opp kl 11-12 tiden? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når du jobber og han er alene hele dagen skjønner jeg at han snur døgnet litt. Hva skal han ellers finne på?

Jeg har ferie med tre barn, eldste er 12. Vi har stort sett planer, besøk og utflukter hver dag selv om vi er hjemme, og starter dagen med frokost rundt ni. Han må legge seg 21:30-22:00 for å være blid og opplagt neste dag. Når han strekker det lengre pga overnatting eller film, merkes det godt på humøret de neste dagene. 

Anonymkode: c2eda...919

Ja,du har rett der. Hadde jeg også kunne være hjemme med han kunne vi finner på aktiviteter sammen slik at han ikke blir sittende foran data hele dag eller snur døgnet...

Skrevet

13 og 11 åringen her blir mast i seng kl 2230 og er ca i seng 23 (ferie). Dette uavhengig av når jeg legger meg. Legger jeg meg før får pappa'n henne i seng eller jeg står opp og brummer. Det er forbudt med enhver skjermbruk i senga, men boklesing er lov. Vi har fellesfrokost kl 10 i ferien og da er de forpliktet til å delta. Det er lov å spise i pysjen, men jeg er glad i denne samlingen og for å planlegge dagen og forventninger sammen.

Anonymkode: a7d5b...dd7

Skrevet

Nå når det er ferie, og i helger, syns jeg det er greit at 12-åringen her i huset rangler litt. Når det er skole dagen etter har vi leggetid kl 21.00.

Skrevet

Hvis det er et poeng at han ikke skal snu døgnet og spille hele natta, så kan du jo gjøre avtale om at når du går i seng, tar du strømkabelen til pc-en hans. Så spiller han bare til batteriet går ut! 

Anonymkode: 9e82c...284

Skrevet

13 og 11 åringen her blir mast i seng kl 2230 og er ca i seng 23 (ferie). Dette uavhengig av når jeg legger meg. Legger jeg meg før får pappa'n henne i seng eller jeg står opp og brummer. Det er forbudt med enhver skjermbruk i senga, men boklesing er lov. Vi har fellesfrokost kl 10 i ferien og da er de forpliktet til å delta. Det er lov å spise i pysjen, men jeg er glad i denne samlingen og for å planlegge dagen og forventninger sammen.

Synes dette høres skikkelig nazi ut...

Skrevet
1 minutt siden, tante grusom master of law skrev:

Jeg synes det høres koselig ut, og skulle ønske jeg hadde det sånn selv😊

Skrevet

Dette høres helt knall ut :) :klappe:
Nå er det et par år til vi er der, men her skal det være fellesfrokost på omtrent samme tidspunkt og ikke lov å være lenger oppe en 22-22.30 
Mitt hus , mine regler, er de uenige så lykke til -finn deres eget hus ;)
Ungdom som snur døgnet syntes jeg er ikke bra, det avler til latskap.

Anonymkode: 9a1f3...586

Skrevet

Mine gutter på 13 og 16 pusser gjerne tennene samtidig som meg, ca kl 23

13-åringen legger seg da, og sovnet som en stein. Men han spiller ikke data hele dagen da, han er ute med venner. I dag forsvant han litt før elleve og jeg har ikke sett han siden, tror de er på stranda. Han er sliten om kvelden han, og vet han får migrene om han sover for lite. 

16-åringen sitter gjerne på nett med venner eller kjæresten lenge etter at jeg et i seng, det legger jeg meg ikke oppi. Kjæresten får ikke lov å overnatte med han, så i går var han på besøk hos henne og kom hjem klokken tolv, da hadde jeg lagt meg før han kom 

Anonymkode: 9f897...122

Skrevet
41 minutter siden, tante grusom master of law skrev:

Det kan godt være det virker nazi,  men rammene for leggetid og når det er forventet de skal stå opp i ferien kontra skoledager er forflyttet senere. Det funker., selv om det er rammer, men de er utvidede.

Vi må minne på og må mase både for leggetid og når de skal stå opp, men når de har lagt seg på felles soverom på hytta eller velger å dele seng hjemme før å småsnakke sammen eller lese bøker hver for seg, funker det. Når fellesfrokost kl 10 består av pysj og rundstykker, egg, bacon osv. Så funker det. De vil være med det selv. Så blir det rydding og dusjing og skjermtid eller fellestid avh av hva vi har planlagt. 

Jeg er nazi på noen enkle rammer, jeg kan allikevel love deg at barna mine får mer enn nok med skjermtid og egen påvirkning av hva de vil, men det er greit å ha noen enkle rammer for hverdagen, synes jeg.

Nå er mine kun 11 og 13. Jeg endret helt sikkert noen regler etterhvert som de blir eldre  😊

Skrevet

Jeg er vistnok kjip som sier de får legge sg senest 24 når jeg skal på jobb. Jeg våkner så fort av lyder og dårlig nattesøvn pga unger som bar driver dank orker jeg ikke i lengden. Jeg sovner sjeldent før tolv, så da er det en grei tid å sette. 14åringen legger seg tidligere men 12åringen er en annen sak. 

Men det er ikke veldig strengt egentlig, for de vet at om de gjør noe mer fornuftig så er jeg ikke så nøye på når de legger seg, men bare pc og mobil er ikke for uftig i mine øyne. Gjør de noe hobbyrelatert så kan de holde på til de er tøtte om de er rolige. Husker selv hvor mange netter jeg satt på hobbyrommet til mamma. Da kunne det plutselig bli lyst for tiden gikk så fort. 

Hadde ungene vært vanskelige når døgnet må snu igjen så hadde det også vært anderledes. De har ikke problemer med å legge seg tidlig om de må opp tidlig dagen etter, jeg må ikke mase for å få de i seng eller få de opp. Det har jeg også sagt til de, at blir det kluss med slikt så blir det samme leggetid uansett om det er hverdag, helg eller skoleferie. 

Anonymkode: bf852...4ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...