Anonym bruker Skrevet 27. juli 2017 #1 Skrevet 27. juli 2017 Min sønn er lett prematur. Født 5 uker før termin men hadde en høg fødselsvekt 2900g og 49cm lang. Veide 2.7 ved hjemreise 5 dager etter fødsel. Han var ikke intr i mat og ville bare sove. Måtte gi mme i ca 3 uker. Etter det så har vekten hans økt utrolig fort. Han hadde ved kontrollen doblet fødselsvekten(6kg). Nå får han kun mm. Er det vanlig at de øker så fort i vekt? Hvordan er deres barn i forhold til utvikling? Min sønn er veldig treig. Hadde blikk kontakt nar han var 2.5 mnd. Begynte å smile når han var ca 3mnd. Osv. Burde jeg være bekymret? Håper noen gidder å ta seg tid til å svare 😊 Anonymkode: b3ed8...874
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2017 #2 Skrevet 27. juli 2017 Jeg syns du skal ta dette opp med helsesøster og ikke på forum. Jeg har selv to premature, den som var mest prematur (ni uker) har fulgt normal utvikling etter korrigert alder. Den som var fire uker prematur fulgte sosial og mental utvikling, men hang etter på fysisk utvikling. I dag er han motorisk sterk. Det vil være forskjeller, men andres erfaringer er ikke alltid svaret. Anonymkode: 5c141...860
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2017 #3 Skrevet 27. juli 2017 Hei. 😊Begge mine var premature. De veide endel mindre, og vi var ut og inn av sykehuset fordi vekten økte ikke nok. Din veier 6 Kg, hvor mange mnd ? Hva sier helsesøster da ? Anonymkode: 0b15b...b70
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2017 #4 Skrevet 27. juli 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min sønn er lett prematur. Født 5 uker før termin men hadde en høg fødselsvekt 2900g og 49cm lang. Veide 2.7 ved hjemreise 5 dager etter fødsel. Han var ikke intr i mat og ville bare sove. Måtte gi mme i ca 3 uker. Etter det så har vekten hans økt utrolig fort. Han hadde ved kontrollen doblet fødselsvekten(6kg). Nå får han kun mm. Er det vanlig at de øker så fort i vekt? Hvordan er deres barn i forhold til utvikling? Min sønn er veldig treig. Hadde blikk kontakt nar han var 2.5 mnd. Begynte å smile når han var ca 3mnd. Osv. Burde jeg være bekymret? Håper noen gidder å ta seg tid til å svare 😊 Anonymkode: b3ed8...874 Ikke blikkontakt før 2,5 mnd😱 Hva sa legen til det?? Anonymkode: 1368a...c58
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2017 #5 Skrevet 27. juli 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke blikkontakt før 2,5 mnd😱 Hva sa legen til det?? Anonymkode: 1368a...c58 Premature skal korrigeres, altså var HI sin sønn fem uker da hun fikk blikkontakt og ca. sju uker da han smilte. Anonymkode: 5c141...860
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2017 #6 Skrevet 27. juli 2017 Jeg har ei jente som er lett prematur, født 5 uker før termin. Fødselsvekten hennes var 2,5 kg og hun gikk opp greit i starten. Nå er nærmer hun seg 6 mnd men veier bare 5,3 kg. Mentalt og fysisk følger hun 5-6 mnd gamle babyer, henger ikke etter på noe vis. Ifølge HS så skulle man ikke tro at hun er prematur da hun har følger samme utvikling som babyer som er født til termin. Eneste er at hun er liten for alderen. Det at babyen din henger litt etter er helt normalt og så lenge HS ikke er bekymret synes jeg du skal slappe av og nyte babyen din Babyer som får mme øker ofte mye raskere i vekt enn mm-babyer. Også normalt. Etterhvert vil vekten stige saktere. Anonymkode: 966d8...83f
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2017 #7 Skrevet 27. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hei. 😊Begge mine var premature. De veide endel mindre, og vi var ut og inn av sykehuset fordi vekten økte ikke nok. Din veier 6 Kg, hvor mange mnd ? Hva sier helsesøster da ? Anonymkode: 0b15b...b70 Han økte ikke så mye i vekt de første ukene. Måtte gi mme til hvert måltid i tilegg til mm. Hs sa bare det var flott at han var blitt så stor. Han er 17 uker på mandag og skal da på 4mnd kontroll😓. Syns det er så mye da alle andre barn født omtrent samtidig som han er mye mindre. Han spiser ikke mye heller. 4-6ganger pr døgn. Sover hele natten. 9 timer i strekk😓 Anonymkode: b3ed8...874
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2017 #8 Skrevet 27. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Premature skal korrigeres, altså var HI sin sønn fem uker da hun fikk blikkontakt og ca. sju uker da han smilte. Anonymkode: 5c141...860 Legen sa ikke så mye til det. Han var ikke bekymret ved 6mnd kontrollen. Ved 3mnd kontroll hadde han blikk kontakt. Smilte og lo. Holder hode fint oppe osv. Liker ikke å ligge på magen dermed ikke lært å snu seg ennå. Anonymkode: b3ed8...874
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2017 #9 Skrevet 27. juli 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ei jente som er lett prematur, født 5 uker før termin. Fødselsvekten hennes var 2,5 kg og hun gikk opp greit i starten. Nå er nærmer hun seg 6 mnd men veier bare 5,3 kg. Mentalt og fysisk følger hun 5-6 mnd gamle babyer, henger ikke etter på noe vis. Ifølge HS så skulle man ikke tro at hun er prematur da hun har følger samme utvikling som babyer som er født til termin. Eneste er at hun er liten for alderen. Det at babyen din henger litt etter er helt normalt og så lenge HS ikke er bekymret synes jeg du skal slappe av og nyte babyen din Babyer som får mme øker ofte mye raskere i vekt enn mm-babyer. Også normalt. Etterhvert vil vekten stige saktere. Anonymkode: 966d8...83f Ja det samme sier hs til meg. Men han fikk bare de 3 første ukene mme men som tilegg til mm. Da økte han plutselig mye i vekt. Og har siden økt mye. Han er 65cm lang. På enkelte ting så er han treig men virker av og til som om det begynner å komme seg. Nå den siste uken har han begynt å bli redd for "fremmede". Det er no hvertfall tidlig🤔 Anonymkode: b3ed8...874
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2017 #10 Skrevet 27. juli 2017 Min var også født 5 uker for tidlig, 46 og 2,5 kg ved hjemreise fire dager senere. Ville ikke spise, bare sove første tre ukene. Var lenge baby for å si det slik. Men når først utviklingen skjedde, så raste det av gårde. Helsesøster var mest bekymret for inntak av melk og vekt. Håper dere får god oppfølging av HS! Lykke til! Anonymkode: 4f954...bba
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2017 #11 Skrevet 27. juli 2017 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min var også født 5 uker for tidlig, 46 og 2,5 kg ved hjemreise fire dager senere. Ville ikke spise, bare sove første tre ukene. Var lenge baby for å si det slik. Men når først utviklingen skjedde, så raste det av gårde. Helsesøster var mest bekymret for inntak av melk og vekt. Håper dere får god oppfølging av HS! Lykke til! Anonymkode: 4f954...bba Hvorfor var hun bekymret for det vekten? Var babyen din liten hele tiden? Håper jeg også at vi får. Gutten min Sover mye ennå. Sluttet å spise på natten for ca 4 uker siden er nå 16 uker. Han hadde lett gulsott. Slapp lysbehandling men var gul i ca 2 uker etter fødsel. Anonymkode: b3ed8...874
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2017 #12 Skrevet 27. juli 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor var hun bekymret for det vekten? Var babyen din liten hele tiden? Håper jeg også at vi får. Gutten min Sover mye ennå. Sluttet å spise på natten for ca 4 uker siden er nå 16 uker. Han hadde lett gulsott. Slapp lysbehandling men var gul i ca 2 uker etter fødsel. Anonymkode: b3ed8...874 Hun var bekymret fordi det var svært vanskelig å få i han mat. Han gikk opp i vekt men svært lite de første to mnd. Var innom helsestasjonen par ganger i uken i starten også hver uke de neste mnd. Anonymkode: 4f954...bba
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2017 #13 Skrevet 28. juli 2017 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Han økte ikke så mye i vekt de første ukene. Måtte gi mme til hvert måltid i tilegg til mm. Hs sa bare det var flott at han var blitt så stor. Han er 17 uker på mandag og skal da på 4mnd kontroll😓. Syns det er så mye da alle andre barn født omtrent samtidig som han er mye mindre. Han spiser ikke mye heller. 4-6ganger pr døgn. Sover hele natten. 9 timer i strekk😓 Anonymkode: b3ed8...874 Syns det høres helt vanlig ut 😊min har sovet hele natten siden han var 3 mnd. Spiser ca 5 ganger på dagen. Når de på hs sier at alt er bra,så må du jo tro på det 😊❤ Anonymkode: 0b15b...b70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå