Anonym bruker Skrevet 26. juli 2017 #1 Skrevet 26. juli 2017 Skal i begravelse om en uke. Barnet blir 6 år til høsten og vet godt at oldemor nå er død. Jeg har hatt planer om å ta henne med, men ble plutselig litt usikker. Hun kjente oldemoren godt, men jeg tenker litt på situasjonen rundt. Og jeg vet ganske sikkert at jeg kommer til å være et vrak. Jeg er et vrak allerede siden jeg nesten ikke har sovet på to dager nå og på jobb går jeg rundt og bare er sliten og sur og trist Anonymkode: a2da1...9d7
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2017 #2 Skrevet 26. juli 2017 Ta med, men du må selvfølgelig snakke med henne på forhånd om hva som skjer i en begravelse, at du og andre kommer til å gråte men at det ikke er farlig, og er helt normalt og også litt fint. Regner med du ikke er så mye "vrak" at du ikke kan ta deg av henne nå, og da greier du det også i begravelsen, slapp av. Regner med øvrig familie også hilser på og er normale ovenfor henne. Aldri vært i en begravelse der alle bare hulker, iallefall. Anonymkode: 905c4...797
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2017 #3 Skrevet 26. juli 2017 Helt klart ta henne med! Snakk om hva som skal skje og hvorfor, så går det helt sikkert bra. Anonymkode: 44c13...cfa
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2017 #4 Skrevet 26. juli 2017 Ta med barnet! Sorg er ein naturlig del av livet og dette må ho få ta del i. Sidan jo kjente oldemora si godt er det viktig for henne også å få ta farvell. Anonymkode: 2b152...54f
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2017 #5 Skrevet 26. juli 2017 Ta med. Jeg husker at jeg ikke fikk lov til å bli med da jeg var 7 år. Syns fortsatt at det var dårlig gjort . Jeg har en 5 åring. Farmoren min lever dessverre ikke for alltid 😭 men jeg skal ta henne med. Ufarliggjøre døden. Det er jo en del av livet. Leit at Oldemoren til din 6 åring er død 🌼❤ Anonymkode: 1d741...cef
TinaK 1990 Skrevet 26. juli 2017 #6 Skrevet 26. juli 2017 Selvfølgelig ta med!!!!!! Forbered henne godt. Døden er en del av livet og såfremt barnet har en relasjon til avdøde er det helt naturlig å ta barnet med
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2017 #7 Skrevet 26. juli 2017 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ta med. Jeg husker at jeg ikke fikk lov til å bli med da jeg var 7 år. Syns fortsatt at det var dårlig gjort . Jeg har en 5 åring. Farmoren min lever dessverre ikke for alltid 😭 men jeg skal ta henne med. Ufarliggjøre døden. Det er jo en del av livet. Leit at Oldemoren til din 6 åring er død 🌼❤ Anonymkode: 1d741...cef Unnskyld men ufarliggjøre døden?! Anonymkode: 0332e...ebe
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2017 #8 Skrevet 26. juli 2017 Jeg er vokst opp i en familie der barn i begravelser er helt naturlig på min fars side og på min morsside er barn under 18år nesten bannlyst. Jeg og min søster var de eneste barna som var med. Hun hadde mange oldebarn og tippoldebarn, men ingen andre var der. Mamma fikk vist høre det i ettertid at vi var der, det hadde vist vært krise. På min fars side er det helt naturlig og ungene får lov til å rusle rundt om de vil. Alle passet på uansett om de har ett forhold til barnet eller ei. Når jeg gikk på barneskolen døde mange av min farsmors søsken og deres ektefeller, jeg var i begravelsene og mange små barn jeg underholdt. De feirer igrunn at personen har hatt ett langt og godt liv, det er lite trist såfremt det ikke er ett ungt menneske. En stor familiesammenkomst kan det kanskje kalles. Når min farmor døde så satt mine barn og mitt tantebarn forran kista under hele sermonien. Min far informerte presten at barn hørte til i begravelser hos oss, så presten satte seg ned ved siden av de og fortsatte å prate. En utrolig fin begravelse som virkelig passet til farmor. Det litt morsomme var at vi ikke informerte om at hun ikke likte sorte klær i begravelse, men det var ingen som kom i sort. Vi kom på det først når vi skulle kle oss for kirken, så vi måtte skifte for å finne det mest fargesprakende vi hadde i klesskapet. Veldig hyggelig at alle faktisk hadde gjort det samme. Anonymkode: 25a14...8dc
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2017 #9 Skrevet 26. juli 2017 Helt klart ta med. Jeg mister min kjære mormor da mine jenter var 3 og 5 år, selvfølgelig var de med. De ble litt satt ut av stemningen, og gråt litt de også siden vi voksne gråt. Men det ble en fin opplevelse likevel. Anonymkode: cbd0e...20b
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2017 #10 Skrevet 26. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Unnskyld men ufarliggjøre døden?! Anonymkode: 0332e...ebe Det jeg mente med det... er at feks min 5 åring tenker mye på døden til tider. Hun er redd for døden. Så det å få være med i begravelsen og ta del, kan hjelpe. Anonymkode: 1d741...cef
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2017 #11 Skrevet 26. juli 2017 Ta med, helt klart. Jeg mistet min bestemor når sønnen min var nesten 3 år, jeg valgte å ikke ta han med i kirka fordi han var en aktiv unge, og jeg visste at det ikke ble noe hyggelig der ved å måtte hysje å kjefte på han. Hentet han i barnehagen og han fikk være med på siste del av sammenkomsten etterpå. Hadde han vært eldre hadde jeg uten problem tatt han med. Mannen min mistet bestefaren sin når sønnen min var 8 og dattra vår var 2,5 år. Hadde begge med da, og det gikk helt fint. Anonymkode: ca55e...eb8
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2017 #12 Skrevet 26. juli 2017 Begravet oldemoren til ungene tidligere i sommer. Begge ungene var med (1 og 5 år), men jeg og dem satt et par benker bak de aller nærmeste så pappaen deres kunne kollapse i fred og ro uten og tenke på å ta hensyn til barna. Det gikk veldig fint. Anonymkode: d7fcf...b7b
amandine Skrevet 26. juli 2017 #13 Skrevet 26. juli 2017 Selvfølgelig blir hun med. Du har din sorg over din bestemor, men ikke glem at hun sørger over sin oldemor. Familie og livet i alminnelighet er på godt og vondt. Det er viktig å feire sammen, viktig å sørge sammen. Det er slikt som er limet i en familie, og som gjør at man er en enhet.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 26. juli 2017 #14 Skrevet 26. juli 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Unnskyld men ufarliggjøre døden?! Anonymkode: 0332e...ebe Ja, selvfølgelig skal man ufarliggjøre døden! Døden er absolutt ikke farlig, men den er endelig. Som regel er døden trist, noen ganger er døden ufattelig trist, og noen ganger er døden en lettelse Det er veldig viktig at barn får den informasjonen de trenger om døden, og det er samtidig ekstremt viktig å bruke de korrekte begrepene. Man skal f.eks. ikke bruke begrep som «sovnet stille inn», det kan i verste fall føre til at barn blir redde for å sove. Snakk sant om døden, men fortell ikke nødvendigvis i detalj. Fortell også at det er vanlig at gamle mennesker dør, ingen lever evig, og at det for mange gamle, og for dem som er veldig syke, faktisk er godt å få dø. At barn og unge mennesker dør er derimot sjeldnere og nær sagt alltid urettferdig og utrolig trist. Og til HI: ta barnet med i begravelsen.
februarprins2013 Skrevet 27. juli 2017 #15 Skrevet 27. juli 2017 ta med min har vert i 2 stk alt og han er 4 og halvt år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå