Gå til innhold

5-åring som vil ha alt kjempestramt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 5-åring som jeg er bekymret for av flere årsaker (orker dessverre ikke å utdype, er så lei av å analysere). Men lurte på om noen andre her har erfaring med barn som vil ha alle klær kjempestramt på? Borrelåser, knuter, capser osv.. Lurer sånn på hva som er greien!

Anonymkode: f6683...c88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Redd for at det skal falle av? Vanskeligere for andre å få av? Det kan være så mye. 

Anonymkode: cd5e4...596

Skrevet

Man føler deg kanskje tryggere når alt er stramt 

Anonymkode: acea2...27b

Skrevet

Seg

Anonymkode: acea2...27b

Skrevet

Ja, kanskje dere begge har rett. Han er ganske opptatt av å ha kontroll og bestemme selv.

Skrevet

Jeg har et barn som er større enn ditt. Jeg fikk beskjed "Mamma, du legger deg opp i alt. Du kontrollerer hele livet mitt. Du spør og graver om alt!"

Jeg skal legge det av meg, men akkurat hvor stramt ungen har bortelåsen på joggeskoene bør de få bestemme selv, helt uten spørsmål og analyse. 

Du bør sette deg ned å spørre deg selv om alle disse tingene som uroer deg, faktisk er noe å uroe seg over og analysere på. 

Tenk at normalen faktisk er temmelig stor. 

Anonymkode: 89c1c...509

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har et barn som er større enn ditt. Jeg fikk beskjed "Mamma, du legger deg opp i alt. Du kontrollerer hele livet mitt. Du spør og graver om alt!"

Jeg skal legge det av meg, men akkurat hvor stramt ungen har bortelåsen på joggeskoene bør de få bestemme selv, helt uten spørsmål og analyse. 

Du bør sette deg ned å spørre deg selv om alle disse tingene som uroer deg, faktisk er noe å uroe seg over og analysere på. 

Tenk at normalen faktisk er temmelig stor. 

Anonymkode: 89c1c...509

Han får bestemme det selv. Det er ikke dette som bekymrer meg. Det er som sagt en del andre ting her som jeg ikke orker å utdype. Jeg er sliten. Han har hatt assistent i BHG, etter deres ønske. De har pushet for utredning, vi tenker det er best å vente litt. Gruer meg til skolestart. Men joda, han får lov å ha det stramt. Jeg bare undrer meg over det.

Skrevet

Noen unger med autisme ol. liker stramme ting for det får de til å føle seg trygge

Anonymkode: d4591...9da

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han får bestemme det selv. Det er ikke dette som bekymrer meg. Det er som sagt en del andre ting her som jeg ikke orker å utdype. Jeg er sliten. Han har hatt assistent i BHG, etter deres ønske. De har pushet for utredning, vi tenker det er best å vente litt. Gruer meg til skolestart. Men joda, han får lov å ha det stramt. Jeg bare undrer meg over det.

Hvorfor mener dere det er best å vente? Du gruer deg til skolestart, likevel vil du vente? Jo før han får hjelp jo bedre.

Anonymkode: 8e056...763

Skrevet

Du vil vente med utredning? Så fint for barnet ditt da. 

Skrevet

Trenger vel ikke være annet enn en dårlig vane? Jeg har en gutt som nettopp har fylt fem, som selv synes klær i str to år passer ham best. Velger de minste og trangeste enten det gjelder truser, boxere, t-skjorter og ull. (Andre ting pakker jeg bort uten at han merker det, kan jo ikke gå rundt med for korte bukser, gensere, sko og yttertøy, selv om han selv ønsker det). 

Han vil også ha stramme lisser og belter og helst de minste skoene som er tilgjengelige. Sier selv at han synes det "passer best til ham". Jeg har aldri tenkt at det er et problem. Pakker som sagt bort det jeg ønsker, og lar ham ha for små klesplagg jeg tenker går greit, i tillegg til nok klær i passende størrelser selvsagt. Synes det er fint at barna kan kjenne på egne ønsker og preferanser, og følge dem!😀👍🏻

Anonymkode: 99b6e...922

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Barnehagen pusher for å få ham utredet, men dere vil vente? Hvorfor det?

Og hva spør du om egentlig, det høres jo ut som det er en hel del her som kan ha sammenheng. Vanskelig for oss å si noe om det, du vil jo ikke dele resten? Hvorfor ikke bare få ham utredet asap! Han får en mye bedre skolestart om han får den hjelpen han trenger.

Anonymkode: cca96...93b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnehagen pusher for å få ham utredet, men dere vil vente? Hvorfor det?

Og hva spør du om egentlig, det høres jo ut som det er en hel del her som kan ha sammenheng. Vanskelig for oss å si noe om det, du vil jo ikke dele resten? Hvorfor ikke bare få ham utredet asap! Han får en mye bedre skolestart om han får den hjelpen han trenger.

Fordi vi har blitt anbefalt å vente av en familieveileder. Hun mener man får klarere svar av å vente til gutten er litt eldre. Det er faktisk ikke bare artig for en unge å gjennomgå utredninger, derfor er det greit å vite først at det er hensiktsmessig.

Jeg skjønner at det hadde vært interessant å vite resten, men det var faktisk bare akkurat det jeg spurte om som jeg lurte på. Bare om andre har erfart det samme. 

Så takk til dere som har delt av deres erfaringer, det er nyttig 🙂

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi vi har blitt anbefalt å vente av en familieveileder. Hun mener man får klarere svar av å vente til gutten er litt eldre. Det er faktisk ikke bare artig for en unge å gjennomgå utredninger, derfor er det greit å vite først at det er hensiktsmessig.

Jeg skjønner at det hadde vært interessant å vite resten, men det var faktisk bare akkurat det jeg spurte om som jeg lurte på. Bare om andre har erfart det samme. 

Men hvor mye greie på barn sin utvikling har en familieveileder?

Anonymkode: 1c116...40f

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvor mye greie på barn sin utvikling har en familieveileder?

Omg. Hun er veldig kompetent. Dere er som vanlig mest glad i avsporingene. Angrer på at jeg i det hele tatt postet tråden. 

For å unngå flere misforståelser: vi har hatt tett dialog med skolen. Vi har hatt tett oppfølging fra familieveileder i halvannet år. Vi har hatt dialog med fastlegen. Vi har samarbeidet godt med barnehagen. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Omg. Hun er veldig kompetent. Dere er som vanlig mest glad i avsporingene. Angrer på at jeg i det hele tatt postet tråden. 

For å unngå flere misforståelser: vi har hatt tett dialog med skolen. Vi har hatt tett oppfølging fra familieveileder i halvannet år. Vi har hatt dialog med fastlegen. Vi har samarbeidet godt med barnehagen. 

OK, spør familieveilederen da!

Det er jo ikke avsporing? Barn har alle mulige slags "greier". Det er flest når det er flere "greier" man kan sette de i sammenheng og evt bli bekymret. Hadde det kun vært dette hadde jeg ikke reagert. Når du skriver at det er andre ting og i tillegg at bhg vil han skal utredes må jeg jo bare si at dere bør følge barnehagens råd!

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, det må jo være lov til å spørre uten at du surner helt.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det kan jeg. Men nå lurte jeg på om noen andre her har barn selv med samme greien. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke artig for en unge å bli utredet, det er jeg enig i. Mitt barn har hatt forskjellige tester fra 1.trinn, med opphold på noen år. Det er ikke før nå i 8.trinn hun har stilt spm ved det. Hadde hun tatt de riktige testene for mange år siden, hadde hun fått riktig hjelp mye tidligere. Uten at hun hadde stilt spm om det. Ser det er en oppe her som skriver at noen  barn med autisme liker at det strammer, min med autisme liker ikke at det strammer. Veldig vanskelig for oss å kunne si noe om hva grunnen til at din gutt liker det når vi ikke vet noe mer.

Gutten din ser vel selv at han ikke er som de andre, da er det veldig fint for han å vite hvorfor. 

Anonymkode: 8e056...763

Skrevet

Få han utredet så snart som mulig!!! Jo tidligere han får hjelp, jo bedre!!

Hilsen en med et autisme-barn som IKKE liker stramme ting....

Anonymkode: 60777...a4c

Skrevet

Jeg hadde en gutt som var ulik "resten" da han var fem. Hun skulle alltid ha klær med en spesiell farge på. Noe annet var helt aktuelt! Han var sint HELE tiden, og lot det ofte gå utover andre i barnehagen, ansatte og oss foreldre. Vi hadde møter med PPT, og det ble nevnt at han kunne ha autistiske trekk, men det var ikke nok til at BUP ville ta saken. Han fungerte svært dårlig sosialt, og vi grudde oss skikkelig til skolestart!

På første foreldresamtale på skolen fikk vi høre at vi hadde en superintelligent gutt!

Han skal nå opp i fjerde klasse, og før sommeren fikk vi høre at han er veldig populær klassekompis, samtidig som han hjelper andre. Han ligger foran alle andre i alle fag! og han er nå en del av en stor kompisgjeng som alltid henger sammen. 

Jeg vil jo selvfølgelig ikke gi falske forhåpninger, men etter å ha sett utviklingen på min egen gutt så tenker jeg; ikke gi opp! Det kan faktisk gå bra!

Anonymkode: abf44...950

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde en gutt som var ulik "resten" da han var fem. Hun skulle alltid ha klær med en spesiell farge på. Noe annet var helt aktuelt! Han var sint HELE tiden, og lot det ofte gå utover andre i barnehagen, ansatte og oss foreldre. Vi hadde møter med PPT, og det ble nevnt at han kunne ha autistiske trekk, men det var ikke nok til at BUP ville ta saken. Han fungerte svært dårlig sosialt, og vi grudde oss skikkelig til skolestart!

På første foreldresamtale på skolen fikk vi høre at vi hadde en superintelligent gutt!

Han skal nå opp i fjerde klasse, og før sommeren fikk vi høre at han er veldig populær klassekompis, samtidig som han hjelper andre. Han ligger foran alle andre i alle fag! og han er nå en del av en stor kompisgjeng som alltid henger sammen. 

Jeg vil jo selvfølgelig ikke gi falske forhåpninger, men etter å ha sett utviklingen på min egen gutt så tenker jeg; ikke gi opp! Det kan faktisk gå bra!

Anonymkode: abf44...950

Så kjekt å høre 😊 Takk for at du ville dele, det setter jeg stor pris på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...