Gå til innhold

Hva kaller du fastlegen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker du fornavn eller etternavn eller dr fornavn eller dr etternavn? 

Tenker litt på hva dere sier til barna? fornavn er litt mindre "skummelt", men er det innafor? Bør man være mer formell?

Anonymkode: 33a42...0d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sier etternavn , legen eller doktor'n. 

Legevakt og sykehus. 

Har aldri tenkt på det som skummelt  og jentene er heller ikke redd for å gå dit.

Skrevet

Legen og sykehus. 

Anonymkode: ad568...dea

Skrevet

Bruker fornavn. Vi bor dessuten i samme nabolag, har barn i samme klasse og barnehage 😁

Anonymkode: ed5ff...a55

Skrevet

Tiltaler ham med fornavn, omtaler ham med fornavn eller etternavn.

Skrevet

Fastlegen kaller jeg ved fornavn, en ung kvinne. Mange av de andre legene jeg har vært hos har jeg kalt ved etternavn, men dette er når jeg snakker om legen. Har vel aldri omtalt legen ved navn til legen. Dette er snakk om eldre leger, men sier det samme som alle andre sier.

Anonymkode: 4381f...19c

Skrevet

Doktor promp 🤣

Anonymkode: 6daf1...cfc

Skrevet

Jeg ser vel fastlegen min sånn ca én gang hvert tredje år, så dette er en ikke-problemstilling...

Anonymkode: f420e...6d0

Skrevet

Sier fornavnet når jeg snakker med mannen  (han har et litt uvanlig navn i vår krets så lurer aldri på hvem vi snakker om), etternavn når jeg ringer legekontoret og "legen" til ungene. Tiltaler aldri legen ved navn når jeg er der

Anonymkode: 6bcb5...a91

Skrevet

Fornavn . Når jeg snakker med resepsjonen sier jeg hele navnet, men ellers til han og om han så er det kun fornavnet. Har vært så mye inn og ut de siste to årene med samtlige i familien at han er på fornavn med oss også :skya:

Anonymkode: 7384a...9dc

Skrevet

kaller ham dag 

Anonymkode: b08d5...04f

Gjest Antarctica
Skrevet

Christian, mens jeg er inne på timen. Og Christian+etternavn hvis jeg nevner han for noen andre. 

Skrevet

Etternavn. Til barna sier vi legen/doktoren. Tiltaler han forsåvidt aldri med navn til han på timen. 

Skrevet

Bruker stort sett fornavn + etternavn, ellers omtales hun som fastlegen. Tror aldri jeg ha brukt navn direkte til henne.

Anonymkode: a6493...230

Skrevet

Jeg har aldri hatt behov for å si navnet til legen under konsultasjon. I hvilke setting gjør dere det?

Til ungene (og alle andre forsåvidt) sier jeg at jeg skal til legen, når jeg skal bestille time så sier jeg at jeg skal til doktor xxx. 

Hvordan kan dette være en sak, egentlig? 

Anonymkode: 52b3e...7c0

Skrevet

Jeg tror aldri jeg har brukt navnet hans til ham. Til helsesekretæren hans sier jeg legens fornavn. Til sykehus, legevakt og spesialister oppgir jeg etternavn på fastlegen. 

Hvis legen er samtaleemne blant aldre folk omtales han stort sett ved etternavn. Han er en eldre mann og eneste lege i bygda, så  jeg følger bare andres omtalemåte😊

Anonymkode: 88168...b58

Skrevet

Omtaler han som legen. 

Også til barna, "Vi må en tur til legen" 

Men vi er der ca annethvert år, så det er ikke en problemstilling som oppstår ofte. Og er barna syke så skjønner de at de må til legen uansett. 

Anonymkode: dc152...3ea

Skrevet

Fornavn på de legene jeg kjenner, bortsett fra en som kun går under etternavnet sitt (langt, kronglete, asiatisk fornavn). De jeg ikke kjenner bruker jeg etternavn på.

Anonymkode: f0e1c...a5a

Skrevet

Rolf

Anonymkode: c4edc...20a

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri hatt behov for å si navnet til legen under konsultasjon. I hvilke setting gjør dere det?

Til ungene (og alle andre forsåvidt) sier jeg at jeg skal til legen, når jeg skal bestille time så sier jeg at jeg skal til doktor xxx. 

Hvordan kan dette være en sak, egentlig? 

Anonymkode: 52b3e...7c0

Herregud menneske! Går vel an å spørre om dette som alt annet folk lurer på! 

Anonymkode: 33a42...0d3

Skrevet

Det har jeg igrunn aldri tenkt over, men tror jeg har brukt fornavn på alle når jeg er der. Når noen spør hvem fastlegen min er sier jeg ettternavnet siden han har så vanlig fornavn, men uvanlig etternavn. 

Har vært mye på sykehuset med ungene og jeg er utrolig dårlig på navn, så da har det ofte blitt han legen med det bustete hodet (sist vi var der var det en utrolig hyggelig lege med ett fryktelig bustete hode. Alle skjønte hvem jeg mente når jeg sa bustede hode. Vi hadde besøk av fem leger, fire sykepleiere, en kirurg og en overlege på de seks timene vi var der. Så å huske navna til alle de klarte ikke jeg hvertfall. Dette var vel første gang vi var på sykehuset som ikke innebar de kroniske sykdommene til ungene. Når de er der pga sykdommene er det ofte de samme legene vi ahr med å gjøre, så de har jeg klart å huske navnet på nå, eller ungene husker de hvertfall)

Anonymkode: 32483...b43

Skrevet

Bruker kun etternavnet. Det er utrolig gammeldags, men det er sånn alle gjør det her. Jeg vet knapt hva han heter til fornavn.

Anonymkode: e0ccd...666

Skrevet

Har aldri hatt behov for å snakke til han med navn...

Sier jeg skal til legen, sier ikke at jeg skal en tur til Petter.....

Anonymkode: c4f74...cec

Skrevet

Fastlegen min er afrikansk med et veldig vanskelig etternavn, så jeg tror hele byen kaller ham ved fornavn. 

Anonymkode: d3547...8b5

Skrevet

Fornavn. Vi klemmer hverandre også og slår av en prat om vi møtes på butikken. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...