Gå til innhold

Hvor raskt får deres svigers/foreldre møte babyen etter fødsel ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sist lå jeg på sykehuset 4 dager (problemer med amming), og ventet enda to-tre dager før svigers kom innom hjemme. Søsteren min var den første :) Svigers ble i timesvis, og med vonde sting , lite søvn, såre bryst og traumatisk fødsel i nervene så var ikke det noe stas... Nå har jeg lært ;) 

min mor kom etter drøyt 3uker. Hun var på venninetur, og min stefar etter et par uker. 

På sykehuset/barsel hadde kun far (og Evt søsken) lov, og det var deilig :) 

Denne gangen planlegges hjemmefødsel. Ser an formen, men har selv ikke noe problem med å la folk vente en uke minst :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med nr. 1 og 2 bodde vi langt unna begge sett besteforeldre. Mine foreldre kom første helgen etter fødsel, noe jeg syntes var veldig koselig. Svigers hadde ikke samme mulighet og så babyene først etter 1,5 mnd (de hadde vært velkomne før, jeg var rimelig gira på å vise frem det jeg hadde laget😉).

Da yngste ble født hadde vi flyttet hjem til mitt hjemsted. Det ble en meget dramatisk affære med svært syk baby på nyfødtintensiv og meg med store smerter etter akutt keisersnitt. Mamma besøkte meg allerede på postop, men fikk ikke treffe babyen før dagen etter. Pappa traff ham dag 2 (kunne bare være med en om gangen for jeg klarte ikke passe de eldste alene og min mann måtte følge mine foreldre). Heldigvis ble babyen raskt bedre og vi fikk reise hjem etter én uke. Svigers kom på besøk da han var 3 uker og bodde hos oss i tre dager. Helt ok. Jeg var nærmest rusa av lettelse over at vi fikk beholde ungen og ville vise ham til flest mulig.

Anonymkode: 159ab...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fødte på Rikshospitalet sist, der har kun far og søsken lov inn på barsel. Skal man ha besøk av andre så må man møte de i kantinen/kafeen. Vet at flere sykehus har begynt med det. Og det er deilig, sepesielt hvis man ligger på flermanns rom 😉

Anonymkode: 4e1d2...ac4

Jeg fødte på et middels stort lokalsykehus, og der er det likedan. Jeg fikk et tomannsrom alene, og da sa jordmødrene at de så gjennom fingrene på at besteforeldre kom på besøk. Men hvis man delte rom, var det kun far og søsken.

Andre besøk skal tas imot på dagligstua, men pga keisersnitt har det tatt litt tid før jeg kom meg dit.

Med eldste bodde vi langt unna familie, så da var ikke dette en problemstilling. 

Med de to yngste kom mine foreldre + småsøsken dagen etter ks, og svigers kom dagen etter det. Ikke for å rangere svigers nederst, men fordi mine foreldre passet de(n) eldste, og storesøsken var naturlig nok topp-prioritet.

Anonymkode: cdb7c...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  vil gjerne at flest kommer på sykehuset. Mine foreldre kom 7 timer etter fødselen og det var bedre enn svigers som kom 1 uke etter. Da var de hos oss fra morgen til kveld og vi måtte servere lunsj og middag 😨 jeg slet med såre brystvorter og ammingen var vanskelig. Babyen trivdes heller ikke med å bli sendt rundt i timevis. 

Nei er det opp til meg så kan alle komme på sykehuset. Der får jeg uansett ikke slappet av. Når jeg kommer hjem ønsker jeg fred og ro med amming. De to første ukene hjemme er hellige og om vi får er tredje barn kommer jeg til å Være sur og streng. De som gidder får komme på sykehuset hvis ikke får de vente til det har gått 2 uker. 

Anonymkode: 83b69...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så rart. På sykehuset jeg fødte ved sist tillot de kun besøk av den nyfødtes far og søsken. Så SÅ uvanlig kan det nok ikke være at besteforeldre må vente til babyen kommer hjem.

Anonymkode: b2c5a...5ea

Ja inne på avdeling (barsel). Du må jo gå ned ved hovedinngangen å ta i mot besøk. Det er helt vanlig. 

Anonymkode: 83b69...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrene og søsteren min kom på besøk på barselhotellet dagen etter, litt utpå dagen (jeg fødte kl. 16 dagen før). Det var ok. Men så kom de igjen dagen etter, og i mellomtiden hadde jeg fått store ammeproblemer. Det var bare stress og slit og jeg ville ikke ha dem der. Jeg følte meg presset og klarte ikke å si ifra om at de måtte gå fordi brystvortene mine blødde og jeg var sliten og trist og overveldet.

For meg betyr det ingenting hva som er vanlig på Dib eller hva andre synes, hvis jeg skal føde igjen skal JEG bestemme når folk får komme på besøk. Det er jeg som har gått gravid og som har født og som skal amme. Jeg og babyen skal få en så god start som mulig og ingen andre enn mannen min og sønnen vi har fra før skal prioriteres overhodet. Jeg var veldig sliten og sårbar etter første fødsel og ønsker ikke å bruke opp kreftene som trengs til amming og å bli kjent med den lille på slektninger, selv ikke min egen mor. Jeg tar mer skade av å få besøk enn de tar av å måtte vente.

Anonymkode: 02139...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle var invitert til å komme på stuen ved barsel. Svigermor var syk å kunne derfor ikke komme. Svigerfar prioriterte frimurerne. 

Mine foreldre kom et par helger etter fødselen, da de har lang reisevei. 

Anonymkode: ed1ff...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mamma får komme på sykehuset, men resten må vente. Søsken og hund skal ha litt tid først til å bli kjent med den nye. Formen min er aldri bra etter fødsel så jeg trenger å komme meg. Pappa og søsken får komme etter et par dager/når vi kommer hjem fra sykehuset. Svifers etter to-tre uker. De vet ikke å oppføre seg, de er slitsomme, intense og jeg blir helt utslitt. Nå har det også vært noe med barna hver gang som gjør alt litt ekstra styrete. 

Anonymkode: af530...91f

Snakk om å forskjellsbehandle. Svigers er like mye besteforeldre som moren og faren din. Skjønner ikke at mannen din godtar...

Anonymkode: 65e51...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakk om å forskjellsbehandle. Svigers er like mye besteforeldre som moren og faren din. Skjønner ikke at mannen din godtar...

Anonymkode: 65e51...c98

En kvinne vil som regel være mye nærmere sin egen mor enn sin svigermor. Det er naturlig. Jeg kan godt amme foran mamma, men ikke svigermoren min. I tillegg skriver hun jo at svigers er slitsomme og intense. Det er hun som har født, ikke mannen! Det er hun som ammer, ikke mannen! Det er derfor det er forskjellig å være mormor og farmor. Sånn er det bare. (For noen, ikke alle.)

Anonymkode: 02139...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er farmor likeverdig med mormor. Men så har jeg en fantastisk svigermor.....og mamma ikke minst mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har kommet en liten tur på sykehuset dagen etter fødsel, bare for å ønske det nye familiemedlemmet velkommen til verden❤ Når vi har kommet hjem, pleide de å komme etter et par dager, da på et litt lengre besøk enn barselvisitten i sykehuset. Jeg har synes det har vært helt greit, har ikke hatt behov for å stenge meg inne i min egen boble sånn som andre tydeligvis har. Besteforeldrene her er oppegående folk med normal folkeskikk, så har ingenting i mot å ha de på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakk om å forskjellsbehandle. Svigers er like mye besteforeldre som moren og faren din. Skjønner ikke at mannen din godtar...

Anonymkode: 65e51...c98

Det er da vel ikke opp til deg å mene noe om det?! Hadde jeg vært dårlig så hadde jeg også tolerert min mors nærvær bedre en min svigermor. Moren din har kjent deg fra barn, svigermor så vidt som voksen... Noen har nært forhold, andre ikke. Og disse kan jo visstnok ikke oppføre seg engang, utifra hva hun skriver. 

Selv har jeg en super svigermor og svigerfar, men min mann forstår kjempe godt at jeg ikke orker de oppå meg etter at jeg har født. Uten at jeg sa noe engang så forsto han det. 

Min kropp og min psyke, det er ingens "rett" å komme hit. De har 30-40år sammen med dette barnet om de vil, et par uker fra eller til bør de takle fint 😏 I barnets oppvekst er det uansett svigers som blir å se barnebarna mest her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kom både mine foreldre og mannens foreldre, mine besteforeldre og våre søsken på besøk. Jeg lå på barsel og ikke pasienthotell. Når nr.2 kom synes jeg det var godt å få besøk da mannen måtte hjem med eldste og den nyfødte bare sov.  Da var det godt at mine besteforeldre og min bror kom for å holde meg i selskap.

Anonymkode: 912db...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Snakk om å forskjellsbehandle. Svigers er like mye besteforeldre som moren og faren din. Skjønner ikke at mannen din godtar...

Anonymkode: 65e51...c98

De hadde fått komme på besøk hvis de kunne oppført seg. 

Anonymkode: af530...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har mine foreldre og svigers kommet på sykehuset samme dagen som fødselen begge gangene. Superhyggelig! 

Med første så måtte min far ut og reise og kunne derfor ikke komme med de andre på ettermiddagen så han kom før han dro på jobbreisen. 2 timer etter han var ute og var den første til å holde sønnen vår bortsett fra jordmor og oss foreldrene. Jeg lå fortsatt på fødestuen da han kom og syns det var utrolig fint at han endrer hele dagen sin så han fikk sett den lille før han dro. 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første hadde jeg besøk på sykehuset av søster, mamma og pappa samme dag. Svoger, svigerinne, svigermor + mann og svigerfar + kone kom fordelt i tre puljer på dag to og tre, også på sykehuset.

Med andre barnet kom førstefødte, mamma, pappa, søster og kusine dag to på sykehuset. Reiste hjem etter to netter og da dro vi innom svigermor på veien, jeg kjørte.

Anonymkode: 5f1ac...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte om morgenen, mannen dro hjem for å sove etter et par timer, og jeg ble alene med en sovende baby hele dagen. Jeg var i toppform og fikk ikke sove, bare verket etter å få vise frem den fantastiske babyen min. :P Skulle gjerne tatt imot hele slekta. :P

Men fødselen kom overraskende på fire uker før termin midt på sommeren, så alle var bortreist. Mine foreldre og søsken kom hjem så fort de kunne og kom på sykehuset to dager etter, og det var såå godt å ha dem der.

Nå har jeg et nært og godt forhold til familien da, og fødselen gikk veldig greit. Om de faktorene ikke er til stede (eller om man bare er mer privat av seg el.l) så har jeg full forståelse for at man vil vente med besøk. Det bør være opp til hver enkelt fødende.

Jeg var forresten alene på hele avdelingen (lite sted) så ingen ble plaget av at jeg hadde hele familien der den ene dagen.

Anonymkode: 9dd34...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene i denne tråden motbeviser vel his teori. Tendensen er vel snarere at konkurransen går ut på å få besøk fortest mulig etter fødsel.

Så "besøk av familien etter fødsel" føyer seg til i rekken over alle de tingene folk skal ha en mening om og hvor en mor kan feile. Hvorfor ikke - den lista er jo ikke lang nok fra før 😊

Anonymkode: b2c5a...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har kommet på sykehuset noen timer etter de ble født😊

Har vært  i fin form etter fødselene og da er det jo greit å slippe til spente besteforeldre😁

Med første var mamma med, fødte rett etter midnatt og resten kom i 10tida dagen etter. 

Nr ble født halv 5 på morgen , mamma kom en halvtime etter. Resten kom etter frokost😉

Tredje ble født halv 5 på ettermiddag , da var mamma og jentene mine i kafeen😂 De kom inn etter jeg var sydd og stelt ca halv time. Fikk mer besøk utover kvelden. 

Synes det er koselig å vise frem nurket og de er supre folk hele gjengen👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa kom samme dag som jeg fødte, ungen kom ut på morgenen og de kom på besøk på ettermiddagen.

Mora til mannen kom dagen etter. 

Vi begrenset besøket på sykehuset veldig og jeg er veldig glad for det, selv om det sikkert ble noen sure miner.

 

Anonymkode: 6d306...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får selvsagt se de så fort det er praktisk mulig. Jeg var jo så stolt at jeg ønsket å vise dem for hele verden. 

Men så er jeg ikke prinsesse sensitiv heller da. 

Anonymkode: 09ec4...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre var der natt til den dagen jeg fødte og var der under fødselen, de fikk se han ca et kvarter etter, min daværende svigermor fikk se han 4 dager etter, hun og onkelen hans. Farfaren så han ikke før han var ca 2 månder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom familien når jeg lå å ble sydd med nr 1 😅

 Selvfølge for meg, og det var helt i orden og koselig😊

Med nr to husker jeg ikke, da var jeg dopet på morfin en god stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...