Gå til innhold

Lan arbeidsgiver tvinge gjennom en sykmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kolega som har vet sykmeldt i flere månder på grunn av depresjon og angst. For et par uker siden kom hun tilbake på jobb. Hun sier selv at hun er veldig glad for det. Problemet er at hun ikke klarer jobben sin. Hun fungerer ikke. Kan arbeidsgiver kreve at hun blir sykmeldt til hun blir bra nok til å kunne gjøre nytte for seg på jobb? Nå blir det bare tull og vi andre må stadig trå til og ordne opp i ting hun har rotet til.

Anonymkode: 6fdd4...fd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan arbeidsgiver....

Skrevet

Hun har sikkert godt av å være på jobb, men det er vanskelig hvis hun ikke gjør jobben sin. Er dere ia-bedrift? Da er jeg ganske sikker på at det kan lages et opplegg som fungerer nesten som aktiv sykemelding ville gjort. Jeg fikk det når jeg måtte prøve meg i jobb,men ikke klarte all jobben min. Jeg fikk ikke lønn, bare sykepenger og jeg skulle gå på toppen på mine egne premisser. Kanskje noe sånt kan være noe å tipse henne om, for det må jo være fælt for henne og hvis hun merker at hun ikke klarer jobben sin bra nok

Anonymkode: 9e5d3...e7a

Skrevet

Nei, arbeidsgiver kan ikke tvinge igjennom en sykemelding -det er det kun lege som kan forskrive (og har siste ordet over arbeidsgiver). Men det bør kanskje opprettes en god dialog mellom den ansatte, arbeidsgiver og evt legen og nav for å få til en form for tilrettelegging nå i en periode til hun er 100% igjen. Evt så kan man bruke tillitsvalgt, om dette går utover arbeidsmiljøet så kan verneombud/arbeidsmiljøavdelingen være til hjelp. 

Tenker som personen over at det kan jo ikke være bra for hennes selvfølelse heller om hun merker at hun ikke får til det hun skal, og det går utover andre heller, så det er kanskje en ide at du/dere andre tar en prat med deres leder så han/hun kan hjelpe kollegaen din. :) 

Anonymkode: 78fbe...95e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun har sikkert godt av å være på jobb, men det er vanskelig hvis hun ikke gjør jobben sin. Er dere ia-bedrift? Da er jeg ganske sikker på at det kan lages et opplegg som fungerer nesten som aktiv sykemelding ville gjort. Jeg fikk det når jeg måtte prøve meg i jobb,men ikke klarte all jobben min. Jeg fikk ikke lønn, bare sykepenger og jeg skulle gå på toppen på mine egne premisser. Kanskje noe sånt kan være noe å tipse henne om, for det må jo være fælt for henne og hvis hun merker at hun ikke klarer jobben sin bra nok

Anonymkode: 9e5d3...e7a

Nei, det er ikke IA-bedrift.

Hadde det bare vært noen dager hadde det jo ikke vært noe problem, men når det er slik i mange uker så går det jo ikke. Det føles som å jobbe på en psykiatrisk institusjon for tiden.

Hvor lang tid pleier det å gå før folk blir seg selv igjen?

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke IA-bedrift.

Hadde det bare vært noen dager hadde det jo ikke vært noe problem, men når det er slik i mange uker så går det jo ikke. Det føles som å jobbe på en psykiatrisk institusjon for tiden.

Hvor lang tid pleier det å gå før folk blir seg selv igjen?

Kan jeg få spørre hva hun gjør? For om det er slik du beskriver det så kan umulig legen ha frisk meldt henne

Anonymkode: ce058...718

Skrevet

Nei, men hun kan miste jobben om hun ikke gjør det hun skal og skaper dårlig arbeidsmiljø for de andre.

Arbeidsgiver burde snakke med henne og annbefale å få mer hjelp før hun blir helt friskmeldt.

Anonymkode: 2401f...75f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...