Gå til innhold

Flere som har høylytte og bråkete unger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tre døtre. Alle samme far og alle bor sammen og har fått lik oppdragelse. 

Hu i midten ( 6 år) er ekstremt høylytt og bråkete. Hun har et hjerte av gull og oser av kjærlighet til alt og alle, men hun er svært distre, snakker veldig høyt (alltid skrikestemme), veldig vimsete, river ned glass/kopper ofte, detter og slår seg ofte. 

De er enige i barnehage, men de ser ingen diagnose - ikke vi heller. Hun får oppmerksomhet på lik linje med de andre. Både hjemme og borte.

Hun er "oppi trynet" på oss foreldre hele tiden. Vimser og hopper på oss og hører ikke om vi sier hun må roe seg ned. 

Samtidig er hun verdens herligste jente altså :) men nå merker jeg at hun begynner å bli veldig lei seg over oppførselen sin selv, da hun glemmer seg hele tiden og begynner å mase 5 sekunder etter hun har fått beskjed om å roe seg ned.

Flere som kan relatere til dette? Hva gjør/gjorde dere? :)

Anonymkode: 64d45...4cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere sjekket synet hennes? Høres ut som hun ser dårlig?

Anonymkode: aa69b...344

Skrevet

Jepp. Ikke noe galt med synet :)

Anonymkode: 64d45...4cf

Skrevet

Hun er i midten😊 Det er 'problemet' 

Anonymkode: c221d...a6f

Skrevet

Jeg har slike tantebarn, men er de her i huset uten foreldre er de anderledes. Her får de nemlig reglene med en gang de kommer inn døra og jeg sier de flere ganger i løpet av dagen. Inne bruker vi innestemme, inne løper og herjer vi ikke og vi hører når andre sier noe. Så mange regler er det ikke, men tydeligvis nok. 

At slikt er helt normalt hjemme hos de er greit for meg, men slik orker jeg ikke hos meg selv og de har bar godt av å mått tilpasse seg der de er. Det klarer de faktisk. Mine unger syns jeg var veldig strng tidligere, men nå ser de hvorfor. De blir slitene selv npr søskenbarna hold på slik når foreldrene er rundt de. Og det blir ikke roligere eller mer sjarmerende når de blir større. 

Anonymkode: f3969...af7

Skrevet

Har ei jente som er ganske lik, nå ti år. Men hun er hissig og bråsint i tillegg. Vi får hjelp fra skolen, skal igjennom utredning. Skårer høyt på hyperaktivitet, men er svært intelligent og gjør det bra på skolen. Problemer med det sosiale. Irettesettelse har null effekt. Girer seg lett opp og klarer ikke å roe ned. Må ha mye rolig veiledning og forberedelse lang tid i forveien for alt mulig. Har søsken som er helt annerledes. Dere som maser om grenser, har rett og slett ikke peiling. "De utrolige årene" hjalp meg. Men ingen lettvint løsning her.

Anonymkode: 5436f...cbc

Skrevet

Min yngste er er høylytt og brøyter seg fram. Vet ikke om det er fordi han er minst. Har ikke dårlig hørsel. Han snakket høyt, gråter høyt og i tillegg kort lunte. En herlig kombinasjon! Han er verdens morsomste unge og utrolig sjarmerende sånn ellers. Han kan virke noe umoden, men skårer høyt på iq-test.

Anonymkode: bc3d6...166

Skrevet

Min yngste er også veldig høylydt. Hun snakker og ler høyt, gråter høyt og intenst, ler høyt etc. Hun kan være hyper, men er like ofte rolig - så reagerer ikke på oppførselen. Det er dette med hvor mye lyd hun lager jeg reagerer på.

Har tenkt å få sjekket ut hørsel, men har egentlig ikke inntrykk av at hun hører dårlig. Hun er yngst av fem søsken da, så har tenkt på om det har noe med selvhevdelse å gjøre. Ellers har jeg ingen forslag, har tenkt på å få det sjekket ut for egen del også. Nevne det på neste kontroll på helsestasjonen.

Anonymkode: 38143...c62

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har slike tantebarn, men er de her i huset uten foreldre er de anderledes. Her får de nemlig reglene med en gang de kommer inn døra og jeg sier de flere ganger i løpet av dagen. Inne bruker vi innestemme, inne løper og herjer vi ikke og vi hører når andre sier noe. Så mange regler er det ikke, men tydeligvis nok. 

At slikt er helt normalt hjemme hos de er greit for meg, men slik orker jeg ikke hos meg selv og de har bar godt av å mått tilpasse seg der de er. Det klarer de faktisk. Mine unger syns jeg var veldig strng tidligere, men nå ser de hvorfor. De blir slitene selv npr søskenbarna hold på slik når foreldrene er rundt de. Og det blir ikke roligere eller mer sjarmerende når de blir større. 

Anonymkode: f3969...af7

Blir så lei av dere som avfeier alt med "grensesetting". Barn har ulik personlighet, og det er dette mor ber om råd på. Fint for deg at du har normale unger og tantebarn som reagerer normalt på grensesetting. Men det var altså ikke det innlegget dreide seg om. 

Anonymkode: aa69b...344

Gjest Antarctica
Skrevet

Min yngste snakker mye med utestemmen, fordi han i tidlige år fort fikk forsteina ørevoks. Så han var mye "døvere" enn vi skjønte, og la seg til en uvane med snakkingen. Nå er det drypping ukentlig og utskylling hos legen annenhver måned. Men om det hjelper på hopping og vimsing gjenstår å se 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...