Gå til innhold

Er vi slemme? Har fjernet iPad og telefoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal være tre uker i sydligere strøk og nå de første dagene har det vært mye mas etter iPad. Vi voksne merker også at vi har en tendens til å se litt for mye og litt for ofte på telefonen. I går bestemte vi oss derfor for å legge alle elektroniske duppeditter inn et skap og fokusere på hverandre. Vi voksne får 30 min etter leggetid til å sjekke SMS eller se om noen har ringt.

Dette var greit for de minste, men åtteåringen er utrøstelig. Han elsker telefonen sin og spillene på dem. Han får da heller ikke holdt kontakten med venner i Norge via Skype.

Var dette veldig slemt gjort? I går var en mye bedre dag enn de tidligere dagene.

Anonymkode: 73bf2...445

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slemt er det ikke. Dere bestemmer. 

Kan ikke 8-åringen også få en halv time før leggetid slik som de voksne?

Anonymkode: 25f1f...097

Skrevet

La 8åringen få en liten stund før leggetid han også slik at han kan snakke med vennene sine. Bortsettfra det er det overhodet ikke slemt. Siden 8åringen er den eldste, tenker jeg at de yngre uansett er så små at jeg ikke forstår hvorfor de har ipad i det hele tatt - barn har mye bedre av å LEKE.. låne foreldrene sin i korte perioder innimellom er noe annet (men på ferie er ikke det heller nødvendig).. 

Anonymkode: 04f31...ae7

Skrevet

Veldig forståelig. Kan dere ikke ha en halvtime/time før legging hvor alle kan bruke tlf og Internett? 

Det er godt å være offline, men i dag er  teknologien så integrert at å fjerne den helt når den brukes til kommunikasjon med venner er kanskje litt strengt. 

Så nei, dere er ikke slemme! Men litt internetttid er sikkert godt for alle👍🏻

Anonymkode: df2f3...1b7

Skrevet

Vi har to unger som skriker etter elektroniske duppeditter. Vi begrenser det, men fjerner ikke helt. Tenker det er viktig å lære de begrenset bruk, ikke enten ingenting eller ubegrenset tilgang. Finne noe passende midt i mellom. 

Anonymkode: 7f1ab...2e5

Skrevet

Hehe, du starter det nye livet med å bryte reglene du selv har satt? 

Jeg ser ikke problemet, men jeg synes vel også barna kan få litt skjermtid når dere får det. 

Skrevet
33 minutter siden, beef sister skrev:

Hehe, du starter det nye livet med å bryte reglene du selv har satt? 

Haha! Tenkte det samme👍🏻😂😂😂 

Anonymkode: 73502...621

Skrevet

Ja, jeg syntes det er slemt! Hverdagen består av skjerm for barna. 

En drl tid kan dere selvfølgelig fjerne, men å fjerne alt er ikke snilt. Spesielt ikke siden dere voksne får ha skjermtid på kveldrn. 

Etter en lang dag med sikkert soling, bading og opplevelser, ser jeg ikke problemet med å få lov å ha skjerm en time eller to på kvelden. 

Verste jeg vet er nå mor/far skal påtvinge "nå har vi det hyggelig dere" da ungene ikke vil. 

Har selv bodd i syden og sett dette gsng på gang. Ungene har også ferie, gi de litt slack- de syntes ikke det er hyggelig å bare henge med de voksne. 

Anonymkode: 893ac...a56

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi skal være tre uker i sydligere strøk og nå de første dagene har det vært mye mas etter iPad. Vi voksne merker også at vi har en tendens til å se litt for mye og litt for ofte på telefonen. I går bestemte vi oss derfor for å legge alle elektroniske duppeditter inn et skap og fokusere på hverandre. Vi voksne får 30 min etter leggetid til å sjekke SMS eller se om noen har ringt.

Dette var greit for de minste, men åtteåringen er utrøstelig. Han elsker telefonen sin og spillene på dem. Han får da heller ikke holdt kontakten med venner i Norge via Skype.

Var dette veldig slemt gjort? I går var en mye bedre dag enn de tidligere dagene.

Ja, jeg syns det er drit slemt faktisk. 9 åringen må få lov til å drive med det han interesserer seg for. Å ha begrensninger har jeg sansen for, men slemt og spesielt å låse alt inn i et skap og si : Nå skal vi kose oss ! 🙈 Vi lever i 2017 altså. 

Anonymkode: e8ea8...c8d

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En drl tid kan dere selvfølgelig fjerne, men å fjerne alt er ikke snilt. Spesielt ikke siden dere voksne får ha skjermtid på kveldrn. 

Etter en lang dag med sikkert soling, bading og opplevelser, ser jeg ikke problemet med å få lov å ha skjerm en time eller to på kvelden. 

Verste jeg vet er nå mor/far skal påtvinge "nå har vi det hyggelig dere" da ungene ikke vil. 

Har selv bodd i syden og sett dette gsng på gang. Ungene har også ferie, gi de litt slack- de syntes ikke det er hyggelig å bare henge med de voksne. 

Dette! 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg syns det er drit slemt faktisk. 9 åringen må få lov til å drive med det han interesserer seg for. Å ha begrensninger har jeg sansen for, men slemt og spesielt å låse alt inn i et skap og si : Nå skal vi kose oss ! 🙈 Vi lever i 2017 altså. 

Jeg har akkurat kommet hjem fra 3 uker i Spania med 7 og 10 åringen. Her hadde vi begrensninger....det har vi faktisk i hverdagen også!! Men, vi var bed bassenget og på stranden fra 10 til 17-18 nesten hver dag. Masse bading, lek og ballspill i så mange timer hver dag. De var kjempe slitne da vi kom hjem til leiligheten og fikk slappe av med 1-2 timer med iPad før middag i 20 tiden. Jeg vil si selvfølgelig fikk de slappe av med dette.

De visste reglene og det var aldri mas. Å fjerne det helt da tenker jeg dere har skapt et avighengighetsbehov før ferien.

Anonymkode: d1f1a...ac1

Skrevet

Slemt? Nei.

Åtteåringen trenger visst en detox...

Anonymkode: 11207...de0

Skrevet

Hvorforkan ikke barna få en halvtime også. 

Selvom de er små har vel de også kontakt med venner gjennom sosiale medier?

Anonymkode: 3c9a7...b58

Skrevet

Hos oss er regelen når vi er på ferie at når vi holder på meg aktiviteter, spiser etc, er det ingen skjermtid, verken for barn eller voksne. Men når kvelden kommer, eller i hviletider på dagtid, får hver enkelt holde på med det de vil. Og om det er skjermtid, så er det opp til dem.

Skrevet

Da er nok jeg en enda kjipere mamma, for her får ikke 8, snart 9 åringen ha mobil engang.. 

Vi har med ipad på ferie, men det er kun til morgen og kveldsbruk. Og ved evt dårlig vær. 

Og fjerne helt syns jeg kanskje ikke er nødvendig. Barna våre slappet bedre av med ipad med spill og netflix enn hotelltv med utenlandsk barnetv på ettermiddagen/kvelden etter en lang dag på stranda ☺ 

Skrevet

Jeg synes ikke det er slemt. Det er snilt. Barn og voksne (inkludert meg selv) har veldig godt av å være offline innimellom. Det er lettere å venne seg til det hvis man ikke får lov i det heletatt enn om man får lov litt.

Anonymkode: 5d045...e4e

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor er du på nett da hi?

Anonymkode: 2e15d...c95

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hverdagen består av skjerm for barna, er det noe alvorlig galt med hverdagen!! Tenåringer er en ting, men dette er BARN.

En liten time hver kveld er helt greit, spesielt når de voksne får det, men en stor del av hverdagen? Uff... Barna har ikke mindre godt av frisk luft og LEK nå enn for 20 år siden.. 

Syns de ikke det er kjekt å "henge med de voksne"  får de LEKE med LEKER da.. Bøker, tegneserier og tegning/maling er fine rolige kveldsaktiviteter.  Eller finne seg venner, de trenger ikke snakke samme språk engang..Utrolig hva barn klarer i motsetning til oss usosiale voksne :)

Anonymkode: 04f31...ae7

Skrevet

Mine barn på åtte og ti har ikke iPad (ikke jeg heller) så jeg må være enda slemmere, jeg da. Tiåringen har mobil, men uten spill eller nettilgang. Skriver litt med venner i ferien med noen dagers mellomrom. Ingen problemer. 

Anonymkode: b6c7b...129

Skrevet

Ser det er ulike meninger her. Du må gjøre det som passer din familie. 

Vi har en gutt på 9 år, og har fjernet I—pad i hele ferien. Dvs. han får lov til å ha den litt før leggetid. Tror det er veldig ulikt hvor "avhengig" barna er. Gutten vår har ikke tlf, så avtaler gjøres med foreldre. Dette ble avtalt på foreldremøte. Alle ønsket at foreldrene ordner avtalene, og ikke barna selv i noen stor grad. Så trenger ikke tlf.

Når det gjelder spill har det ikke vært spørsmål om dette. Han glemmer det, og synes andre ting er mer gøy. 

Mulig det høres ut som vi lever i 1885, men det fungerer for oss. Da vi var til syden i 14 dager hadde vi ikke med annet enn telefonen til mannen og meg, men de lå stort sett på rommet. Var aldri på nett annet enn å sjekke nettbank et par ganger. Sendte noen sms. Var ikke et tema å måtte regulere nettbruk. 

I hverdagen er vi mer på nett skal sies. Men ferie er ferie!

Anonymkode: 63566...b6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...