Gå til innhold

Hvor mye skal til før kontoransatte sykemeldes; skader


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du ser virkelig ikke forskjellen? På å ha en skade i kneet som gjør at du ikke engang kan jobbe litt tilrettelagt fra hjemme, men likefult kan gjøre hva som helst som ikke er jobb? Og det å ha en diagnose, en sykdom? Den sitter i hodet regner jeg med?

Anonymkode: 0b2e7...808

Hun som du skjeller ut her må o også ha en diagnose. Hun kan ikke sykmeldes uten diagnose.

Og hva den diagnosen sier, det vet ikke du. Om det sitter i kneet eller et annet sted vet du heller ikke. Din kollega kan fint si at det er i kneet uten at det stemmer. Hun trenger ikke stå ikke til rette overfor deg, så om kneet bare er et skalkeskjul, har du ingen ting med det.

Og gjett hva: det har ikke sjefen heller, engang. Det er kun legen som kan hjelpe henne å avgjøre hvor mye av oppgavene som kan gjøres, og hvordan. Det er nemlig arbeidsoppgaver man sykmeldes fra, ikke arbeidstida. Man kan kreves å jobbe det man får til, dersom arbeidsplassen klarer å tilrettelegge.

I din kollegas tilfelle gjøres jo en del av oppgavene hjemmefra. Det er den valgte tilretteleggingen denne gang. 

(Og nei, jeg har ingen sykdom i hodet. Men jeg har den ikke i knærne heller, så jeg klarer fint å gå på fjellet. Jeg bruker uansett ikke knærne i jobben min, så arbeidsgiver er ikke mistenksom når jeg legger ut fjellbilder.) 

Anonymkode: 874e3...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber på kontor og har aldri vært borte fra jobb med egenmelding eller sykemelding. Kun et par sykt barn dager. Så døde mamma og noen måneder etterpå når jeg virkelig kjente etter hvordan jeg hadde det gikk jeg på en smell og legen sykemeldte meg på flekken. Jeg var hjemme i tre uker. Konsentrasjons vansker akutt stod det på sykemeldingen. De andre på jobb tror jeg var borte på grunn av ryggen. Orka ikke alle spørsmålene. 

Slått deg at det kan være noe sånt??

Anonymkode: 6671f...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer jeg litt på hvordan i huleste vet du at hun ikke hjemme??

Anonymkode: 3b54b...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber på kontor, har aldri vært sykemeldt pga skade, har aldri hatt en skade i hele mitt liv. 

Jeg hadde ikke kunnet jobbe med fot eller arm i gips. Eller skade i nakke/rygg. 

Har hatt ulike kollegaer som har hatt ulykker, der alle har vært sykemeldt 100%. 

Anonymkode: 3d35b...65d

Hvorfor hadde du ikke kunne jobbet med en fot eller arm i gips? Hvis ikke det er skrivearmen da

Anonymkode: 7bdd1...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor hadde du ikke kunne jobbet med en fot eller arm i gips? Hvis ikke det er skrivearmen da

Anonymkode: 7bdd1...b5a

Skrivearmen??? Du er klar over at man bruker begge armene når en skriver på pc? Altså, en kan jo alltids trykke en og en bokstav med samme finger (sånn som min mor 😂), men det er jo ikke akkurat effektivt. 

Anonymkode: 0cc7e...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skrivearmen??? Du er klar over at man bruker begge armene når en skriver på pc? Altså, en kan jo alltids trykke en og en bokstav med samme finger (sånn som min mor 😂), men det er jo ikke akkurat effektivt. 

Anonymkode: 0cc7e...061

Selvfølgelig, men det kan man jo med gips på handa

Anonymkode: 7bdd1...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gud bedre meg å lei jeg er folk som deg, som må mistro alle andre. Legen har sykemeldt din kollega, og du burde bare golde kjeft og konsentrere deg om deg selv.

Anonymkode: 4c64f...006

Det er dessverre altfor mange leger som sykemelder over en lav sko... Så at mange kunne jobbet er jeg ikke det minste i tvil om. 

Men arbeidsmoralen er dessverre lav hos enkelte... Deg også kanskje?

Anonymkode: 639a5...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er dessverre altfor mange leger som sykemelder over en lav sko... Så at mange kunne jobbet er jeg ikke det minste i tvil om. 

Men arbeidsmoralen er dessverre lav hos enkelte... Deg også kanskje?

Anonymkode: 639a5...5a3

Du virker som om du er et gedigent rasshøl! Det er ingen her som forsvarer svart arbeid eller dårlig arbeidsmoral, de prøver å forklare deg at det kan være årsaker som du ikke kjenner til. Så flott for deg at du er et prakteksemplar av et menneske og at alle vi andre ikke er det.

Anonymkode: c30e7...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært sykemeldt for noe usynlig, og har en skavank som er usynlig. Den er ikke til hinder i mitt daglige liv. Men når dette ble påvist var jeg sykemeldt over flere måneder. Man kunne da treffe meg på kjøpesenteret, og der kunne jeg være tilsynelatende frisk. Ikke i starten av sm, da måtte jeg hvile mens jeg kledde på meg, men etterhvert, når jeg ble bedre. Jeg jobbet litt etter å ha vært sm i ca 1,5 mnd. Korte dager, og jeg fikk gjøre enkle oppgaver. Så ble det brått slutt på tilretteleggingen. Hadde i mellomtiden byttet lege, og hun nektet å sm meg mere. Jeg var så ødelagt. Gjorde ikke annet enn å sove når jeg kom fra jobb. Var så sliten at dagen etter gikk med til å hente seg inn og innstille meg på neste arbeidsdag. Så gikk fastlegen min ut i permisjon, jeg ble 100% sm igjen en kort periode, før jeg gradvis økte friskmeldingen. HELDIGVIS fikk jeg en vikar som forsto meg og så meg. Hun lyttet til meg og hadde tydeligvis satt seg inn i mitt sykdomsforløp.

men ettersom jeg kom meg, gikk jeg turer i skog og mark. Men var alltid redd for å treffe kolleger, nettopp pga redsel for at de skulle tenke at jeg sluntret unna.

Traff mange leger og helsepersonell underveis, alle var hyggelige og greie, så nær som 2. Den ene kunne fortelle meg at jeg hadde ingen grunn til å være sykmeldt, den andre mente jeg bare skulle gått til legekontoret, 40 min å gå for en frisk person (jeg holdt på å miste bussen). Når jeg har vært innom legekontoret i ettertid, spurte de lenge etterpå om det gikk bra med meg og hvordan jeg hadde det. Supertakknemlig for all hjelpen og omsorgen jeg fikk. Jeg så hvor redd den første legen min var når hun traff meg en gang jeg måtte ha akutt-time. Ville legge meg inn. Slapp heldigvis det.

ikke alt synes, men er likevel god nok grunn til sykemelding. Hvor privat eller åpen man ønsker å være rundt sin person må være opp til den enkelte. Jeg valgte åpenhet til min nærmeste leder, uten at det gjorde arbeidshverdagen min særlig mye bedre.

 

Anonymkode: 1b591...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke greid å kjøre bil med en brukket arm, så her hadde det vært automatisk sykmelding tror jeg. Vi har ikke offentlig transport her jeg bor.

Anonymkode: 90d23...123

Jeg fikk transport gjennom arbeidsgiver. 

Anonymkode: 73d69...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er dessverre altfor mange leger som sykemelder over en lav sko... Så at mange kunne jobbet er jeg ikke det minste i tvil om. 

Anonymkode: 639a5...5a3

Har du forskning som underbygger påstanden om at leger sykmelder uten grunn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun som du skjeller ut her må o også ha en diagnose. Hun kan ikke sykmeldes uten diagnose.

Og hva den diagnosen sier, det vet ikke du. Om det sitter i kneet eller et annet sted vet du heller ikke. Din kollega kan fint si at det er i kneet uten at det stemmer. Hun trenger ikke stå ikke til rette overfor deg, så om kneet bare er et skalkeskjul, har du ingen ting med det.

Og gjett hva: det har ikke sjefen heller, engang. Det er kun legen som kan hjelpe henne å avgjøre hvor mye av oppgavene som kan gjøres, og hvordan. Det er nemlig arbeidsoppgaver man sykmeldes fra, ikke arbeidstida. Man kan kreves å jobbe det man får til, dersom arbeidsplassen klarer å tilrettelegge.

I din kollegas tilfelle gjøres jo en del av oppgavene hjemmefra. Det er den valgte tilretteleggingen denne gang. 

(Og nei, jeg har ingen sykdom i hodet. Men jeg har den ikke i knærne heller, så jeg klarer fint å gå på fjellet. Jeg bruker uansett ikke knærne i jobben min, så arbeidsgiver er ikke mistenksom når jeg legger ut fjellbilder.) 

Anonymkode: 874e3...975

Men hun jobber jo ikke. Ikke hjemmefra som vanlig heller. Hennes arbeidsoppgaver kan gjøres fra hvor som helst i hvilken som helst stilling satt på spissen. Men folk liker jo å få fri. Ser jo det på fb...

Anonymkode: 0b2e7...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber på kontor og har aldri vært borte fra jobb med egenmelding eller sykemelding. Kun et par sykt barn dager. Så døde mamma og noen måneder etterpå når jeg virkelig kjente etter hvordan jeg hadde det gikk jeg på en smell og legen sykemeldte meg på flekken. Jeg var hjemme i tre uker. Konsentrasjons vansker akutt stod det på sykemeldingen. De andre på jobb tror jeg var borte på grunn av ryggen. Orka ikke alle spørsmålene. 

Slått deg at det kan være noe sånt??

Anonymkode: 6671f...aa2

Men burde hun ikke da ha vett nok til ikke å legge ut "ferie" bildene sine på fb? 

Anonymkode: 0b2e7...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk transport gjennom arbeidsgiver. 

Anonymkode: 73d69...25e

Men denne dama har altså hjemmekontor tre dager i uka fast. Så hun trenger bare stå opp for å jobbe. Hun kan fint jobbe hele uka, men hun kommer på kontoret to dager for å skravle med folk. 

Anonymkode: 0b2e7...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hun jobber jo ikke. Ikke hjemmefra som vanlig heller. Hennes arbeidsoppgaver kan gjøres fra hvor som helst i hvilken som helst stilling satt på spissen. Men folk liker jo å få fri. Ser jo det på fb...

Anonymkode: 0b2e7...808

Jeg synes det er merkelig at du, som kollega, vet så mye om hennes helsetilstand? Hva slags stilling, og ikke minst helsefaglig bakgrunn har du som kan mistenkeliggjøre en diagnose stilt av en lege?

Anonymkode: 6ff89...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk transport gjennom arbeidsgiver. 

Anonymkode: 73d69...25e

Det ville ha koster den ca 1200 kr dagen i taxi, så jeg tror ikke det hadde vært aktuelt...

Anonymkode: 90d23...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er merkelig at du, som kollega, vet så mye om hennes helsetilstand? Hva slags stilling, og ikke minst helsefaglig bakgrunn har du som kan mistenkeliggjøre en diagnose stilt av en lege?

Anonymkode: 6ff89...f89

Hun har jo fortalt om skaden og at hun er sykemeldt. Samtidig som hun legger ut bilder av "ferien" på fb. Skulle hun bruke kneet sim dekkhistorie burde hun vel ikke lagt ut alt dette på fb? 

Anonymkode: 0b2e7...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er en som henne skjønner jeg...

Anonymkode: 0b2e7...808

Nei jeg er faktisk en person som har bygd opp min egen bedrift, har 15 ansatte og behandler mine ansatte med respekt og tillitt uten å mistro dem. 

Anonymkode: 4c64f...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun har jo fortalt om skaden og at hun er sykemeldt. Samtidig som hun legger ut bilder av "ferien" på fb. Skulle hun bruke kneet sim dekkhistorie burde hun vel ikke lagt ut alt dette på fb? 

Anonymkode: 0b2e7...808

Mannen min er for tiden 100 % sykemeldt, jeg har ferie. Vi legger ut "feriebilder" på FB, fordi jeg og sønnen vår har ferie. Mannen min er med på det han orker. Han sitter i rullestol, da, så du ville nok regnet han som "innafor". Men ikke alt er så synlig, vet du. Og det er sikkert godt for psyken til kollegaen din å komme seg ut blant folk. Man blir deppa og får dårligere psykisk helse av å bare sitte inne i finværet med vondt i kneet.

Anonymkode: bda69...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er dessverre altfor mange leger som sykemelder over en lav sko... Så at mange kunne jobbet er jeg ikke det minste i tvil om. 

Men arbeidsmoralen er dessverre lav hos enkelte... Deg også kanskje?

Anonymkode: 639a5...5a3

Ja min arbeidsmoral er elendig, og jeg har bare jobbet minimum 50 timers uker i ti år for å bygge opp min egen bedrift. Og enda verre så har jeg vært borte en hel dag pga omgangssyken i løpet av de siste ti årene, makan til dårlig arbeidsmoral. Eller kan det hende at jeg via mine egne ansatte har sett at stort sett er folk pliktoppfyllende og gjør en god jobb? Det finnes sikkert noen som kunne gjort noe og ikke blitt 100 % sykemeldt, men ofte ligger det mer bak en sykemelding enn  hva som er synlig for utenforstående. Og det er det mange som burde tenke over før de viser ut med sine lite gjennomtenkte ord.

Anonymkode: 4c64f...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun har jo fortalt om skaden og at hun er sykemeldt. Samtidig som hun legger ut bilder av "ferien" på fb. Skulle hun bruke kneet sim dekkhistorie burde hun vel ikke lagt ut alt dette på fb? 

Anonymkode: 0b2e7...808

Ja, hun har fortalt om en skade og en sykmelding. Men som ganske mange i denne tråden prøver å fortelle deg, det som står i sykemeldingen fra legen (som sendes til NAV) og den delen av sykemeldingen som sendes til arbeidssted er 2 forskjellige ting. Det står ingenting om diagnose i den deles som sendes til arbeidssted, og sjefer, HMS eller kolleger får ikke noe informasjon om hva diagnose er ut fra den delen av sykemeldingen. Du som kollega har heller ingen rett til å vite årsaken til at hun er sykemeldt. Du vet med andre ord ingenting om omfanget av dette, annet av hva hun har fortalt deg. Og med tanke på oppførselen din i denne tråden skjønner jeg godt at hun kanskje modifiserer litt med hva hun forteller. 

 

Anonymkode: 6ff89...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du utdype hva slags bilder hun legger ut??? Sitter hun i Hagen eller på stranda sittende ??? 

Anonymkode: 3b54b...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min er for tiden 100 % sykemeldt, jeg har ferie. Vi legger ut "feriebilder" på FB, fordi jeg og sønnen vår har ferie. Mannen min er med på det han orker. Han sitter i rullestol, da, så du ville nok regnet han som "innafor". Men ikke alt er så synlig, vet du. Og det er sikkert godt for psyken til kollegaen din å komme seg ut blant folk. Man blir deppa og får dårligere psykisk helse av å bare sitte inne i finværet med vondt i kneet.

Anonymkode: bda69...7ea

Joa, men selv jeg som har gode knær får vondt i dem av mye fjellturer... kan ikke tenke meg det er bra for skadde knær. 

Anonymkode: 0b2e7...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, hun har fortalt om en skade og en sykmelding. Men som ganske mange i denne tråden prøver å fortelle deg, det som står i sykemeldingen fra legen (som sendes til NAV) og den delen av sykemeldingen som sendes til arbeidssted er 2 forskjellige ting. Det står ingenting om diagnose i den deles som sendes til arbeidssted, og sjefer, HMS eller kolleger får ikke noe informasjon om hva diagnose er ut fra den delen av sykemeldingen. Du som kollega har heller ingen rett til å vite årsaken til at hun er sykemeldt. Du vet med andre ord ingenting om omfanget av dette, annet av hva hun har fortalt deg. Og med tanke på oppførselen din i denne tråden skjønner jeg godt at hun kanskje modifiserer litt med hva hun forteller. 

 

Anonymkode: 6ff89...f89

Hehe, ja prøv å snu tråden til å handle om meg. Nå er det ikke bare jeg som lurer på dette, og ikke bare meg hun har snakket med. 

Tydelig at hun ikke er helt god øverst hvertfall siden hun høylydt fortalte i detalj om ulykken og skaden. Legger ut om at hun ikke kan jobbe, men likevel drar på diverse turer, bla fjellturer. Hadde hun droppet posting på fb så hadde jo ingen vist annet enn at kneet var skadet. 

Anonymkode: 0b2e7...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kan du utdype hva slags bilder hun legger ut??? Sitter hun i Hagen eller på stranda sittende ??? 

Anonymkode: 3b54b...fed

Hun har blandt annet vært på fjellturer. Topptur bilder. Og mange andre aktiviteter som man tviler litt på at vonde knær er med på. Skjønner ikke hvorfor hun lyver om det og så gjør det så tydelig at det er det hun gjør. 

Anonymkode: 0b2e7...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...