Gå til innhold

Hvordan forklare dødsfall for barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bestemor har nok bare dager igjen. Hvordan fortelle det på best mulig måte til 5,5-åringen når det skjer? Jeg kommer til være sønderknust! Er det allerede :(

Anonymkode: 35f41...8ce

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Start med å si at du vil forberede ham/henne på å høre noe sørgelig. La barnet få litt tid på seg. Og når du så forteller, vær ærlig, snakk enkelt og  bruk barnets ønske om informasjon som rettesnor. Ikke overøs ham/henne med info, men svar på spørsmål. 

Skrevet

Jeg satte med ned med jentene og sa jeg hadde noe å si om deres syke oldefar. De viste han var syk og jeg hadde sagt at han kanskje ikke ble frisk igjen. Jeg ant ikke hva jeg skulle si, men alt gikk av seg selv. Jeg sa igrunn bar at oldefar var død, de kom med spørsmål og vi hadde en samtale sammen. Samtalen ble faktisk veldig hyggelig for ungene laget seg en mening om hvor oldefar nå var. Han hadde blitt til en stjerne som nå tittet ned på oss og passet på oss. Hvor de hadde fått dette fra aner jeg ikke, men det ble til noe hyggelig. Vi gikk ut og sa natta til oldefar lenge, og hver gang det ikke var stjerner hos oss var oldefar hos familien på andre siden av landet og sa natta til de. 

Nå syns ikke jeg det var veldig trist at han døde, det var igrunn ganske godt siden han var så syk som han var. Jeg unnet han ikke den siste mnd han levde, han ble spist opp av kjøttetende bakterier de ikke fikk kurert. Så at han sovnet inn var faktisk godt, og at jeg ikke var helt gråtkvalt gjorde nok at ungene tok det som de gjorde. Dagen han sovnet inn var julaften, så jeg ventet til dagen etter med å si det. Nå har vi fått nye tradisjoner denne dagen og nå er dette eneste dagen vi går ut og sier natta til stjernene. En trist men også veldig god dag. 

Anonymkode: 15b83...134

Skrevet

Vær ærlig og fortell at oldemor er veldig syk,blir ikke frisk og vil dø.Dette er noe som skjer med alle mennesker,men at det som oftest skjer med de gamle. Ikke bruk fraser som "sovner inn",da det kan gjøre at barna blir redde for å sove,da de tror at de kan dø selv. 

Jeg vil anbefale bildeboken "Jeg er døden" av Elisabeth Helland Larsen,gjerne sammen med "Jeg er livet".Disse bøkene har jeg brukt på mine barn,og de åpner for gode samtaler og forklarer på en veldig fin måte hva døden er,"hvorfor" man dør og hva som kanskje skjer videre.

Skrevet

Jeg også anbefaler veldig Jeg er Døden og Jeg er Livet av Elisabeth Helland Larsen. Hun er sykehusklovn og har en veldig fin tilnærming til død og liv.

Jeg vet ikke om du har mulighet,  men for mine bare var det en god ting å få si farvel rett før oldeforeldrene døde. Da så de hva som var på vei til å skje på en helt ok måte. Enklere faktisk,  enn da vi mistet en som døde helt brått, sa manglet de på en måte en brikke i puslespillet mellom helt levende og død. 

Jeg ville også gjort som Østerdølen sa, bruk vanlige ord og si det som det er. Og ta høyde for at nåde barn og voksne trenger tid til å sørge. Mammaer og pappaer sørger også. Døden er en del av livet, vi lever sammen på godt og vondt.

Skrevet

Takk for svar. Hun døde i natt :( Satte oss ned med barnet og sa at oldemor var jo veldig gammel og kroppen var sliten så nå var hun død og i himmelen. Barnet reagerte ikke så voldsomt. Hun var mer opptatt av at bestefar var nok veldig lei seg siden mammaen hans var død

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Hun døde i natt :( Satte oss ned med barnet og sa at oldemor var jo veldig gammel og kroppen var sliten så nå var hun død og i himmelen. Barnet reagerte ikke så voldsomt. Hun var mer opptatt av at bestefar var nok veldig lei seg siden mammaen hans var død

Kondolerer.

Min erfaring er at reaksjonen kommer litt etterhvert.

Mine jenter var 3 og 5 år da min mormor døde, de reagerte heller ikke sånn med en gang. Men de reagerte litt i begravelsen, ble litt satt ut av stemningen og at alle var triste. Men det ble ikke noe negativt minne altså, de vil gjerne besøke "oldemor sin kirke", se på graven osv nå i ettertid (hun ble ikke begravet i den lokale kirken her).

Men de skjønte likevel ikke helt at døden var for bestandig, det gikk opp for de etterhvert. Når det gikk uker og måneder uten at vi dro på besøk, da skjønte de sakte men sikkert at vi aldri skulle dit igjen.

Anonymkode: 9bbee...195

Skrevet

Kondolerer,  HI. Ikke vær redd for å vise dine egne følelser,  ikke vær redd for å si at det kan føles som å miste en vegg i livet. Sorg og glede går hånd i hånd.

Skrevet

På biblioteket har de gode bøker om døden. Fikk tips fra barnehagen ❤

Anonymkode: 3c1d0...3c0

Skrevet

Kondolerer❤️

Anonymkode: 575d9...4f1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kondolerer. 

For en fin liten jente som tenker på bestefaren sin. 

Reaksjonen kan komme etter en stund, så bare vær åpen for spørsmål og oppmerksom på om hun går og grubler mye. 

Skrevet

Vi har en 4 åring hvor bestefaren hennes døde uventet nå i vinter. Vi har løst det med å snakke om døden, på hennes nivå. I tillegg fikk hun lov til å være delaktig i forberedelsene til begravelsen. Men det som også hjalp mye er at hun og pappaen (det var hans far) var i kirken dagen før begravelsen. Da fikk hun lov til å gå rundt, fikk forklart hva som skulle skje osv. Hun fikk et mye mer åpent og "avslappet" forhold til alt som skulle skje etter det. Men vi får fremdeles mange spørsmål, om døden og om bestefar. Vår opplevelse har vært at når vi har tatt det på alvor, og svart så godt vi har kunnet så har hun hatt et veldig naturlig forhold til død.

Anonymkode: 80c63...e53

Skrevet

Mine vet at ingen kan leve evig.  De tok det veldig fint når morfar døde. 2, 4 og 7 år. Var med å besøkte  når han var syk og lå for døden, og var med i begravelsen.  Jeg har fortalt at mennesker og dyr lever kun en gang. Derfor må vi ta godt vare på livene våres.  Har vært og satt blomster på graven. De vet han råtner opp, blir til jord. Forteller ting til de slik de er, uten å blande inn stjerner og religion. 

De satt fremst i kirken, og gikk ved kisten når den ble vært ut. 

Anonymkode: 64616...f09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...