Gå til innhold

Er ikke dette svært problematisk? Ang fosterhjem?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Det var jo noe i nyhetene om at det plutselig var mye lettere å finne fosterhjem til barn i Stavanger etter oljekrisen. Mange hadde mistet jobben og så seg om etter andre jobber.

Når det er sagt så er det klart at om du ikke kan jobbe fordi du er fosterforelder så skal du jo ha kompensasjon, og jeg vet at de ikke kommer så gunstig ut. De får bla ikke feriepenger.

Gjelder denne tanken om ren idealisme flere typer jobber?

Anonymkode: f10fb...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok mange som har økonomiske motiver med å ta på seg en slik rolle. Det vet jeg har vært saken hos flere.

Jeg har ikke alternative løsninger, eller forslag til avlønning. 

Synes bare det er trist. 

Anonymkode: bd38b...3bd

Kan du fortelle konkret hva som er så trist?

At folk som må ta ulønnet permisjon for å ta seg og hjelpe et barn med store problemer skal få lønn for det? Samme hva du måtte tenke, så er det ikke akkurat en gullkantet avtale. De er på jobb 24/7, de får ikke feriepenger og ikke pensjonspoeng. Og i saken var det altså snakk om forsterket fosterhjem. Les litt om det, så ser du hva det innebærer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da finner de vel fort nok ut at den strategien går i dass, vil jeg si. 

Anonymkode: 7d0ba...d45

Kanskje en medvirkende årsak til at det er mange ustabile fosterhjem? Det er jo en kjent problemstilling.

De bør kanskje finne flere i slekta/familien, der motivasjonen er kjærlighet til barnet, ikke "lette penger", som viste seg å ikke være så "lette" allikevel?

Anonymkode: bd38b...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://bufdir.no/Fosterhjem/Alle_kontorer/Bergen/Familiehjem_i_region_vest_sokes/ 

Når en snakker over halv mill i årslønn, og over 8000 per mnd (uten skatt), til utgiftsdekning? 

Greit det er en stor oppgave, men det er ikke småpenger som er i omløp. Hvilken motivasjon har disse fosterforeldrene, barnet eller egen økonomi? 

Anonymkode: bd38b...3bd

Det som er problematisk er jo at du (og andre) mistenkeliggjør en gruppe mennesker som potensielt utfører en svært viktig samfunnsoppgave. Barn og ungdom som plasseres i forsterkede fosterhjem eller statlige familiehjem, har omfattende omsorgsbehov, og ofte alvorlige traumer med seg i bagasjen. For at de skal klare seg i fremtiden, trenges det dedikerte voksne som virkelig setter sitt eget liv på pause. De jobber hver dag med disse barna; søndager, julaften og i påska. 

Jeg lurer virkelig på hva du tenker er alternativet. Ulønnet, idealistisk arbeid? Tror du at det sikrer at barna får det de trenger? En oppvekst på institusjon? Har du lest noe om hvordan det går med ungdom som vokser opp på institusjon? 

Kommunene og bufetat strever med å rekruttere gode fosterhjem til denne viktige oppgaven. Jeg frykter dessverre at den mistenksomheten du målbærer er en av forklaringsfaktorene til vanskene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje en medvirkende årsak til at det er mange ustabile fosterhjem? Det er jo en kjent problemstilling.

De bør kanskje finne flere i slekta/familien, der motivasjonen er kjærlighet til barnet, ikke "lette penger", som viste seg å ikke være så "lette" allikevel?

Anonymkode: bd38b...3bd

Det er lovforankret at man ved ordinære fosterhjemplasseringer skal søke etter hjem i barnets eget nettverk. Kjærlighet til barnet er dessverre ikke tilstrekkelig i de tilfellene der barnet trenger mye ekstra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags utdanning da? Jeg har to par i vennekretsen som er fosterhjem. En er snekker, de 3 andre har ingen utdanning

Anonymkode: 04610...a50

Det er forskjell på å være et fosterhjem og et forsterket fosterhjem. Les deg opp før du diskuterer!!!!!

Anonymkode: 89925...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gjelder denne tanken om ren idealisme flere typer jobber?

Anonymkode: f10fb...66d

Jeg sier jo at selvfølgelig skal en som må slutte og jobbe få dekket inntektstapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje en medvirkende årsak til at det er mange ustabile fosterhjem? Det er jo en kjent problemstilling.

De bør kanskje finne flere i slekta/familien, der motivasjonen er kjærlighet til barnet, ikke "lette penger", som viste seg å ikke være så "lette" allikevel?

Anonymkode: bd38b...3bd

Det å finne folk i slekta er noen ganger ikke så gunstig. Det må sees an. Men det er jo i nettverket man leter aller først. BV er heller ikke ute etter den dyreste og mest kronglete utveien.

Dessverre er det ikke alltid bra at f eks onkel og tante overtar. Husk at mange barn faktisk må skjermes fra sine foreldre. Det kan handle om rus, vold, overgrep, alt mulig; som gjør at barnet trenger avstand. 

Det er mye verre å gjennomføre for fosterforeldre som har en relasjon til biologiske foreldre. Man risikerer atskillig større konflikt.

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://bufdir.no/Fosterhjem/Alle_kontorer/Bergen/Familiehjem_i_region_vest_sokes/ 

Når en snakker over halv mill i årslønn, og over 8000 per mnd (uten skatt), til utgiftsdekning? 

Greit det er en stor oppgave, men det er ikke småpenger som er i omløp. Hvilken motivasjon har disse fosterforeldrene, barnet eller egen økonomi? 

Anonymkode: bd38b...3bd

Hva er problematisk? At de får en relativt normal årslønn for å utføre en omsorgsoppgave 24 timer i døgnet, 365 dager i året, uten fri? Og at de får dekket utgifter til lege, medisiner, utstyr, klær, transport, osv osv? 

Hva mener du er passende kompensasjon? Hva hadde du gjort jobben for?

Anonymkode: 6e399...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på fosterbarn. Om et barns foreldre skulle dø, så leter de først hos familie og venner.

Men om foreldrene er fullstendig uegnet til å ivareta egne barn så er det ikke alltid så lett å finne familiemedlemmer som kan ta over. Det er det som Pashla sier med skjerming av barna. Det er også dessverre slik at i noen familier så er det ikke så mye ressurser å hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er forskjell på å være et fosterhjem og et forsterket fosterhjem. Les deg opp før du diskuterer!!!!!

Anonymkode: 89925...850

Herlighet, hvis du hadde lest hele tråden så hadde du lest at jeg allerede har beklaget at jeg misforsto

Anonymkode: 04610...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Det var jo noe i nyhetene om at det plutselig var mye lettere å finne fosterhjem til barn i Stavanger etter oljekrisen. Mange hadde mistet jobben og så seg om etter andre jobber.

Når det er sagt så er det klart at om du ikke kan jobbe fordi du er fosterforelder så skal du jo ha kompensasjon, og jeg vet at de ikke kommer så gunstig ut. De får bla ikke feriepenger.

Ser ikke problemet med det? 

Anonymkode: 7d0ba...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spent på hva hi anser som passende kompansjon for å ta inn et ekstra barn i familien? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
2 timer siden, Iiiiik skrev:

Det er lovforankret at man ved ordinære fosterhjemplasseringer skal søke etter hjem i barnets eget nettverk. Kjærlighet til barnet er dessverre ikke tilstrekkelig i de tilfellene der barnet trenger mye ekstra. 

Og det trengs også fosterhjem til enslige asylbarn o.l., som ikke har familie her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darwinia:-)

Mennesker som ikke er villige til å gjøre en jobb, selv for en halv million kroner, men som forventer at andre mennesker skal være villige til å gjøre den samme jobben for knapper og glansbilder...

Fan-fucking-tastic!!!

Endret av Darwinia:-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene tantebarnet mitt er i fosterfamilie å ettersom søsteren min har prøvd å få tilbake datteren sin,så har det vært en sakskyndig å observert fosterhjemmet samme med barnet. I rapporten har han skrevet at det er ingen tvil om at de er flink med barnet,men at han ser tydlig at det er bare er jobb for de ikke noe mer.Selv i juleferien hadde de levert barnet til en barnevakt. Det er hjerteskjærende å høre!

Anonymkode: dac0b...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en jobb du ansettes til, du kan ikke ha annet lønnet arbeid. Det er ikke det samme som å være fosterhjem kommunalt. Det er for barn/ungdom som har for omfattende problematikk til å fungere i fosterhjem. Å være familiehjem er en av de to voksne i husholdningen sin fulltidsjobb, i tillegg til å kreve mye fra resten av familien, både barn og voksne. (Og med fulltid menes dag, kveld, natt, helg, helligdager OG ferie, du har aldri fri!). 

Jeg jobber selv innen barnevern og har samarbeidet med mange beredskaps- og familiehjem. De fortjener absolutt lønnen sin!!! 

Anonymkode: 4c1a8...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stemmer som flere har har påpekt, at fosterforelder som får betalt for fritak fra jobb ikke får hverken feriepenger eller pensjonspoeng så er jo det helt håpløst. Det hjelper ikke å bli frikjøpt fra sin jobb om man mister pensjonspoeng, da taper man jo livsinntekt. Man skal ikke straffes for å ta på seg en så viktig jobb!

Jeg vil tro en av årsakene til at de ev. ikke får feriepenger og pensjonspoeng er fordi det ikke kalles lønn. Blir trolig litt av det samme som med de som arbeider som avlastere for barn. Et av poengene for at de ikke skulle få det samme var at hvis de skulle lønnes på en annen måte så vil det bryte arbeidsmiljøloven. Det er ikke lovlig å jobbe f.eks. tre døgn i strekk (som noen i avlastningshjem gjør på en helg). Tenk da om man skal kreve at noen skal jobbe 24 timer i døgnet 365 dager i året...

Det er helt tydelig at arbeidsmiljøloven må endres for å tilpasses disse behovene, man kan lage spesifikke unntak i loven.

Jeg ser dilemmaet mtp. at det å være fosterforelder ikke skal være noe man gjør kun for å ha en jobb, for det er mye mer enn en jobb, det må være mye mer enn jobb. Vi er avhengig av at det er en viss form for "idealisme" i det å ta en slik oppgave. Skal barn få gode hjem så må det være dedikerte voksne som virkelig ønsker å være en ressurs og trygghet i barnets liv, ikke bare noen som gjør en jobb. Man kan sikre at riktige personer blir fosterforeldre både med bedre utsiling, opplæring og oppfølging.

Men en ting er sikkert, de som er fosterforeldre og gjør en god jobb, de skal også lønnes for det uten at de taper lønn eller livsinntekt på å være fosterforelder! Noe annet er en skam!

Å mene at det er problematisk at noen med riktig utdanning skal få opp til 500.000 i året + dekket deler av utgiftene, men uten å få feriepenger, uten å få pensjonspoeng... det mener jeg er svært innsiktsløst.

Anonymkode: 05dcb...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnen er ikke spesielt høy når du ser hva som kreves.

Jeg har erfaring fra denne type arbeid, og i enkelte hjem kan ikke fosterforeldrene dra på ferie med barnet det første året. Du kan ikke dra på en helgetur med mannen din på lang tid. Du må muligens begrense besøk av familie og venner (feks dersom du har omsorgen for et barn som har begått seksuelle overgrep mot andre barn og trenger tilsyn 24/7). Dette er barn som er svært skadet og gjerne har flere brudd bak seg og som vil kjempe mot deg med alt det har, fordi avvisning er alt barnet kjenner. 

Barn som trenger så mye trygghet og forutsigbarhet er ikke en 8-16 jobb. Har møtt barn med store sosiale vansker, søvnproblemer, aggresjon, tvang, angst og ofte sammensatte diagnoser. Det er barn som har blitt vanskjøttet, slått og utsatt for overgrep. Barn som bruker et år med trening for gjennomføre en vanlig tannlegetime. Barn som gjemmer mat i skap og skuffer for å sikre seg og som tisser ut sengen hver eneste natt. Barn som har så mange koder før du når inn at de fleste gir opp i forsøket. Barn som avviser alle dine former for tilnærming og kan svare med å bite dersom du stryker over håret. Barn som trygler om å bli slått dersom du endrer toneleie i stemmen. Som ikke holder ut tryggheten.

Det er også flere av barna med alvorlige traumer som ikke tåler å gå på SFO. Det betyr at barnet trenger tilsyn fra 13 tiden hver eneste dag og i mange tilfeller må følges i bursdager, aktiviteter og samvær på ettermiddagen. I hvert fall en dag i uken var det enten veiledning eller kurs/samtalegruppe med andre hjem. Disse barna tåler ikke en spontantur på cafe dersom middagen ikke er klar. Tåler ikke at planen ble endret eller at du plutselig stikker å trener. 

Fire dager i uken hadde de "pause" fra barnet, men alle møter som omhandler barnet er lagt på denne tiden (psykolog, lege, barneverntjenesten, skolemøter, ppt osv osv).

Dette er ikke en gullkantet avtale. Det står jo ikke akkurat mennesker i kø for å ta på seg oppdrag.

Anonymkode: 9267c...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest svarene her kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor noen orker å påta seg en sånn jobb. Betalt må de iallefall ha.

Anonymkode: fc28f...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det ene tantebarnet mitt er i fosterfamilie å ettersom søsteren min har prøvd å få tilbake datteren sin,så har det vært en sakskyndig å observert fosterhjemmet samme med barnet. I rapporten har han skrevet at det er ingen tvil om at de er flink med barnet,men at han ser tydlig at det er bare er jobb for de ikke noe mer.Selv i juleferien hadde de levert barnet til en barnevakt. Det er hjerteskjærende å høre!

Anonymkode: dac0b...8ba

Ikke hjerteskjærende nok, da? Siden barnet ikke er hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Ikke hjerteskjærende nok, da? Siden barnet ikke er hos deg?

Veldig unødvendig kommentar når vi ikke vet noe som helst om hvorfor anonym 8ba ikke har sitt tantebarn. Det kan være gode grunner til at hun ikke har det, for alt vi vet. Inntil nylig har det noen steder også vært vanskelig for nærmeste familie å få bli fosterforelder for barn i familien, selv der det ikke har foreligget gode grunner for å nekte det.

Hva med å spørre hvorfor de ikke har tantebarnet hos seg fremfor å kaste ut spydige kommentarer?

Anonymkode: 05dcb...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig unødvendig kommentar når vi ikke vet noe som helst om hvorfor anonym 8ba ikke har sitt tantebarn. Det kan være gode grunner til at hun ikke har det, for alt vi vet. Inntil nylig har det noen steder også vært vanskelig for nærmeste familie å få bli fosterforelder for barn i familien, selv der det ikke har foreligget gode grunner for å nekte det.

Hva med å spørre hvorfor de ikke har tantebarnet hos seg fremfor å kaste ut spydige kommentarer?

Anonymkode: 05dcb...685

Nei, der gjorde jeg et bevisst valg i å la være. Jeg tror nemlig den aktuelle anonyme lyver. Hennes beskrivelse av den sakkyndiges rapport er ikke troverdig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et to barn som kom til vårt nabolag. Ene på skolen, andre i barnehagen. 

De hadde allerede vært i flere "familier". Det vanlige i en "familie" er å være der hele tiden, ikke måtte flytte fordi de er lei av deg. De var hos familien i ca et år.

Etter det var det tilbake til beredskapshjemmet. Nå er de i en annen del av landet. Ingen som vet om de er sammen, ingen som vet om de har skiftet fosterhjem igjen. 

Dette er en realitet for mange. Det er ikke et beredskapshjem og et fosterhjem. De blir sendt rundt. Så er det noen som skal ha baby, da må fosterbarnet ut, så er det noen som skal skilles, noen som skal flytte. 

Kanskje det gir barna misvisende håp, om det blir kalt familie? 

Anonymkode: bd38b...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...