Gå til innhold

Melkeallergi ?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann ! Lurte på om noen har fått påvist eller oppdager melkeallergi hos babyen sin og evt hvordan ?

Datteren min er nå en mnd gammel og kaster opp under og etter måltid , sliter med mye magesmerter og har utslett / små prikker i ansiktet. Det er ikke slik at hun gulper som vanlige barn , men seriøst kaster opp stort sett hele flaske :/ noen dager er det så ille at jeg må mate henne med 1-2 timers mellomrom siden hun ikke klarer å holde nede melken og er derfor sulten hele tiden...  noen som har opplevd lignende ? Har sterke mistanker om melkeallergi ..Er blitt henvist til barnesepsialist , men han er på ferie frem til 7 august :( Er så vondt å se den lille ha det sånn...Dette er mitt tredje barn og har aldri opplevd dette før :( 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 2. hadde det. Utslett og magevondt. Reagerte ikke på morsmelk, men fikk utslett med en gang hun fikk erstatning. 

Jeg tror jeg hadde kjøpt nutramigen på apoteket for sikkerhets skyld. Koster skjorta og du får det ikke igjen siden du ikke har vært til legen ennå, men det er ikke noe særlig å ikke ha noe alternativ til nan heller... 

Anonymkode: 86d56...faf

Skrevet

Å tusen takk for svar 🙏🏼 Spiller ingen rolle hva det koster så lenge det kan hjelpe lillemor ❤️ Har gitt nan HA1 nå i noen dager , men har ikke merket noen tegn til bedring 🙁 Farter ut i morgen tidlig å kjøper den melka du anbefaler og krysser fingrene for at den kan hjelpe 🙏🏼 

Skrevet

Min tredje reagerte sånn med erstatning men jeg ammer og han fikk det etter 6 måneder. Jeg kuttet ut erstatning og alt var ok. Jeg ville kjøpt nutramigen.

Anonymkode: 8c315...cec

Skrevet

Ta vare på kvitteringene. Får hun påvist melkallergi får du det refundert, men det må søkes om. Vi fikk tilbake alt vi la ut før søknaden ble godkjent. 

Anonymkode: 3fcbe...7b0

Skrevet

Kjøp nutramigen og spar på stemplet og signert kvittering fra apoteket. Vi fikk igjen 9000 kr på kvitteringene vi hadde spart mens vi ventet på spesialist.

Anonymkode: 03222...c65

Skrevet

Vi oppdaget allergi på sistemann her ved at han fikk grøt som var basert på/inneholdt  kumelk. Den første gangen fikk han en skje (som ble spyttet ut) og det ga han utslett rundt munnen som varte i en times tid. Andre gangen (også spyttet ut) utslett rundt munnen og halsen som varte i flere timer. Helsesøster mente at dette bare var kontaktutslett, men det varte så lenge. 3 gangen fikk han bittelitt inn i munnen og da ble det oppkast flere ganger etterpå. Han har tidligere også hatt vondt i magen hvis jeg har drukket melk eller spist mye melkeholdig mat, men jeg tenkte det bare var tilfeldigheter. Jeg fullammet frem til han var 6 mnd og det var da vi prøvde grøt for første gang. Storebroren hadde også matallergier fra han var baby så vi fikk sjekket sistemann her på sykehuset. Det ga oss klart svar på at det var melkeallergi. Vi har nå Nutramigen eller hva det nå heter på resept, men siden han fortsatt vil ha mammamelk så unngår vi det. Fikk beskjed på sykehuset at hvis man allerede ammet så anbefalte de amming frem til babyen ble 1 år for så å prøve introduksjon av melk igjen.

Matallergier hos babyer kan lett gi utslag i både sprutgulp/oppkast (storebror gulpet flere meter etter at jeg hadde spist egg og det kom gjennom melka), atopisk eksem (eller forverring av det hvis det allerede er på plass), og i de verste tilfellene pustebesvær. Det er viktig at man går til spesialist for å få testet dette, men i ventetiden bør man holde seg unna det som kan fremprovosere reaksjonen. Hvis man utsettes for det man er allergisk over tid/gjentatte ganger kan man utvikle flere allergier/intoleranser.

Lykke til med babyen din!

Anonymkode: 52817...b87

Skrevet

Har sendt deg en privat melding i innboksen

Anonymkode: d8e68...1c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...