Gå til innhold

Far ukjent - adopsjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan en mor med far til barnet oppført som ukjent la en ny mann bli "far" til barnet ved adopsjon om de feks gifter seg? Moren valgte å ikke føre opp fordi han nekter å være far til barnet, ha noe med barnet å gjøre. Også har mor grunner til å være bekymret for han som person.. barnet vil få vite hvem ekte faren er kun ikke på papirer? Og kan da feks biofaren kreve samvær i framtiden hvis han ombestemmer seg om barnet har fått ny far? 

Ønsker seriøse svar ikke kritikk her :) 

Anonymkode: 727be...773

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Biologisk far kan alltid kreve dna test og samvær. Men gjør han det, kan mor også kreve barnebidrag etterbetalt. Men hva har samvær osv å si i forhold til adopsjon? Dette er jo noe han kan kreve uansett? 

Problemet hadde vært mindre hadde han vært oppført som far, for da måtte han ha sagt fra seg rettighetene sine som far for at barnet kan bli adoptert. Da mister han all fremtidige rettigheter (og plikter). Det at han ikke er oppført er faktisk ulovlig 

Anonymkode: 68aea...9f9

Skrevet

Det er ikke ulovlig å ikke oppføre faren. 

Skrevet

Jeg har ikke oppgitt får for min sønn. Samme situasjon som din. Jeg er nå gift med ny mann og har fått et barn til. Sønnen min er 8 år nå, og mannen min har oppdratt han som sin egen siden før sønnen min kan huske. Med mindre biologisk far sier fra seg sine rettigheter kan ikke mannen min adoptere. 

Anonymkode: 55610...6fe

Skrevet

Hvorfor velger man å ikke oppgi far? Hvem gagner dette og hvordan? 

Anonymkode: 4f4a0...e85

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor velger man å ikke oppgi far? Hvem gagner dette og hvordan? 

Eneste grunnen jeg kan tenke meg er om far er en så ond person at det vil være skadelig for barnet å ha kontakt med han. Hadde jeg f.eks blitt voldtatt av en psykopat hadde jeg aldri oppgitt hvem han var og risikert at han krevde samvær. Da hadde jeg ventet til barnet ble myndig med å oppgi hvem som er biologisk far. 

Anonymkode: 8c4bc...61f

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eneste grunnen jeg kan tenke meg er om far er en så ond person at det vil være skadelig for barnet å ha kontakt med han. Hadde jeg f.eks blitt voldtatt av en psykopat hadde jeg aldri oppgitt hvem han var og risikert at han krevde samvær. Da hadde jeg ventet til barnet ble myndig med å oppgi hvem som er biologisk far. 

Anonymkode: 8c4bc...61f

Jeg vet ikke hvor ofte far ikke blir oppgitt, men det er jo mulig uten at det er snakk om voldtekt av en psykopat. Da tar man vel abort tenker jeg. Andre mer sannsynlige årsaker?

Skrevet

faren kanskje har forandrer seg og viser til å være en mann som ikke er bra for verken mor eller barn? Er det godt nok? 

Skrevet

Voksne mennesker forandrer seg sjeldent. Vil heller tippe at mor er noe ukritisk til hvem hun har samkvem med.

Skrevet

Hvis hun har bla anmeldt han til politiet og han har besøksforbud? Hva mener du voksne mennesker endrer seg sjeldent? Hvis det var riktig så hadde ikke så mange kvinner blitt mishandlet, folk sendt i fengsler? jo voksne mennesker endrer seg eller i verste fall får en annen personlighet eller skjulte sider kommer fram i ulike situasjoner der det krever at en voksen person tenker modent, krever ansvarsfulle handlinger men personen ikke mestrer å tenke som en "oppegående" voksen person. 

Skrevet

Dersom du må involvere politi og få besøksforbud innen 9 måneder når det skal skrives noe om farskapet så har du vel i høyeste grad sprika for feil person. Det heter dårlig dømmekraft av blivende mor. Hvorfor dette innbitte synet på at det må være mannens feil. Hva med at det ofte er kvinners feil. Hva om hun er et forferdelig menneske og ingen mann har noen gang klart å omgås med henne i mer enn et par måneder. Nei, folk får ikke en annen personlighet. Personlighetstrekk og egenskaper er støpt i betong før man kommer i tenårene. Jeg har mer et par vekttall psykologi. 

Skrevet

Jøss, du virker lite empatisk.. godt ikke kvinner som deg jobber på krisesentere eller med mennesker, håper inderlig ikke det for du virker jo til å være den som skylder alt på kvinnen. Synes du det er riktig å si at hun har dårlig dømmekraft derfor fortjener hun å bli behandlet dårlig? 🤔

Skrevet

Du lager et fiktivt eksempel rundt voldtekt og psykopati på mannens side. Jeg prøver å fortelle deg at spillefeltet er litt mer delt enn som så. Derfor mangler jeg empati? Relativt ulogisk. 

Griske kvinner med sugerør i statskassen er en vanlig årsak til å ikke oppgi far ser det ut som (2010) http://www.tv2.no/a/3167053/

Kvinner som tier om farskapet i sin helhet, mot fars vilje. Svært lite empatisk av kvinnen vil jeg påstå https://www.bt.no/btmeninger/kronikk/i/BG1zl/Den-ukjente-faren

Barns behov for å kjenne sitt biologiske opphav er viktig. Å ha sex med gifte menn som ikke vil outes når det blir barn av det er heller ingen sak for krisesenter. Det er mye umoral ute å går her. 

Skrevet

Men da vet jo du inventing om denne saken her så hjelper jo ikke å komme med påstander om at hun er sånn fordi du har lest at de fleste kvinner utnytter staten osv osv. :) så den meningen kan du få holde for deg selv ..  dessuten er det ikke jeg som skrev om voldtektet.

Barnet har rett på å vite om sin far - 100% enig men også beskyttes, om dette er blitt enig i samarbeid med lege, jm osv for barnets beste.

hilsen hi 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...