Gå til innhold

Psykisk sykdom og kosthold


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye kan kosthold være med å påvirke psykisk sykdom? Om du feks er deprimert, er det da gunstig å gå på proteinpulver og diverse helsekostopplegg? 

Jeg er nok veldig preget av mitt tidvis konservative kostholdssyn, så trenger inputt fra andre😉!

Anonymkode: 1fb0b...818

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har satt meg inn i diverse typer kosthold, samarbeidet tett med ernæringsfysiolog de siste par årene, og jeg er helt overbevist om en ting. 

Veien å gå er tilbake til mest mulig naturlig mat. 

Det innebærer grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter, kraft, gode kjøttkilder (ikke maks foret for å vokse raskt). Mer fett enn det som har vært vanlig de siste årene da i form av feit fisk, olivenolje, nøtter, mandler, linfrø og ekte smør/fløte/rømme i passe mengder.  

Innenfor dette, må du finne det som passer for deg! Jeg er vegetarianer, og nærmer meg en helt vegansk livsstil, men sier ikke at det er riktig for alle. 

Det jeg tror er riktig for alle, er å spise mest mulig plantebasert i løpet av en dag, og evt fylle på med kjøtt og melk av god kvalitet! 

Pulverkurer inngår ikke i naturlig mat, og jeg ville heller spist vanlig, og fylt på med masse deilige grønnsaker som en rolig start. 

Anonymkode: 42251...6e3

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har satt meg inn i diverse typer kosthold, samarbeidet tett med ernæringsfysiolog de siste par årene, og jeg er helt overbevist om en ting. 

Veien å gå er tilbake til mest mulig naturlig mat. 

Det innebærer grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter, kraft, gode kjøttkilder (ikke maks foret for å vokse raskt). Mer fett enn det som har vært vanlig de siste årene da i form av feit fisk, olivenolje, nøtter, mandler, linfrø og ekte smør/fløte/rømme i passe mengder.  

Innenfor dette, må du finne det som passer for deg! Jeg er vegetarianer, og nærmer meg en helt vegansk livsstil, men sier ikke at det er riktig for alle. 

Det jeg tror er riktig for alle, er å spise mest mulig plantebasert i løpet av en dag, og evt fylle på med kjøtt og melk av god kvalitet! 

Pulverkurer inngår ikke i naturlig mat, og jeg ville heller spist vanlig, og fylt på med masse deilige grønnsaker som en rolig start. 

Anonymkode: 42251...6e3

Dette du skriver, er det jeg og tenker!!

Kjenner jeg faktisk blir litt provosert av min gode venn som nekter normalt kosthold!! Han har i bodd i en annen by enn meg i flere år, så har bare hatt sporadisk kontakt. Nå har han flyttet hjem pga depresjon, men slik jeg ser det ødelegger han mer enn han fikser😟

Anonymkode: 1fb0b...818

Skrevet

Vegetarianer og nesten veganer jeg også. Prøver å holde meg i form, eller i det minste en liten tur ut hver dag. Egentlig det som hjelper meg mest mot angst og depresjon:)

Anonymkode: 321a8...e3e

Skrevet

Vegetarianer her og, men prøver å spise mest mulig vegansk.

Og jeg tror på mest mulig ren, naturlig mat. Og tror og fysisk aktivitet hjelper mye, og da alt. Om det er yoga, gå en tur, eller løpe en mil. Bare det du klarer. Og gjerne litt hver dag.

Anonymkode: 9b019...784

Skrevet

Jeg er psykisk syk og spiser bra. Det gjør meg ikke frisk. Men selvsagt, jeg hadde kanskje vært enda dårligere om jeg spiste bare usunt i tillegg. Det vet jeg ikke noe om. Men depresjon er vanskelig. Man mister lysten på ganske mye og orker så lite. Å legge om kostholdet når man allerede er i den situasjonen, er vanskelig. 

Anonymkode: b4fcd...553

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har satt meg inn i diverse typer kosthold, samarbeidet tett med ernæringsfysiolog de siste par årene, og jeg er helt overbevist om en ting. 

Veien å gå er tilbake til mest mulig naturlig mat. 

Det innebærer grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter, kraft, gode kjøttkilder (ikke maks foret for å vokse raskt). Mer fett enn det som har vært vanlig de siste årene da i form av feit fisk, olivenolje, nøtter, mandler, linfrø og ekte smør/fløte/rømme i passe mengder.  

Innenfor dette, må du finne det som passer for deg! Jeg er vegetarianer, og nærmer meg en helt vegansk livsstil, men sier ikke at det er riktig for alle. 

Det jeg tror er riktig for alle, er å spise mest mulig plantebasert i løpet av en dag, og evt fylle på med kjøtt og melk av god kvalitet! 

Pulverkurer inngår ikke i naturlig mat, og jeg ville heller spist vanlig, og fylt på med masse deilige grønnsaker som en rolig start. 

Anonymkode: 42251...6e3

Enig i dette!

Det finnes mye og god forskning på sammenhengen mellom kosthold/ernæring og psykiske problemer eller psykisk sykdom, f.eks. nok og riktig sammensetning av fettsyrer, mineraler, D-vitamin, blodsukkerets betydning m.m.

For de med mangler eller spesielle sykdommer kan tilskudd, også i større doser, ha sin hensikt, samme med proteintilskudd. Men dette må i så fall komme i tillegg til et kosthold omtrent slik anonym over her skisserer. Pulver og tabletter kan aldri erstatte et riktig og variert kosthold.

Anonymkode: 2951a...fc0

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er psykisk syk og spiser bra. Det gjør meg ikke frisk. Men selvsagt, jeg hadde kanskje vært enda dårligere om jeg spiste bare usunt i tillegg. Det vet jeg ikke noe om. Men depresjon er vanskelig. Man mister lysten på ganske mye og orker så lite. Å legge om kostholdet når man allerede er i den situasjonen, er vanskelig. 

Anonymkode: b4fcd...553

Jeg skjønner deg godt. Jeg et jo fortsatt psykisk syk også... For meg hjelper det å føle seg fysisk vel, og der har kosthold mye å si for meg. Å komme seg ut av huset også. Akkurat nå har jeg det ganske bra og prøver derfor å komme i litt bedre fysisk form også. 

Anonymkode: 321a8...e3e

Skrevet

Et sunt kosthold er viktig for alle. Sunt og variert. Selv om det kan være hardt under depresjon, så er trening veldig bra for nær sagt alle former for psykisk sykdom, med visse unntak. Skulle jeg gjette, så ville jeg tro at samtaleterapi er viktigere enn medisinering og at trening er litt viktigere enn kosthold. Da mener jeg ikke at man skal gi helt f¤%n i noen av delene, men det er greit å både prioritere og vektlegge dem forskjellig. Jeg ville ikke bytta ut psykologoen med brokkoli. 

Anonymkode: ad98e...744

Skrevet

Så vi kan egentlig legge ned psykiatrien og ansette en haug med ernæringsfysiologer og vips er vi kvitt psykisk sykdom?

Alle har godt av et sunt kosthold, men dere er ganske freidige om dere tror verden kan fikses med grønnsaker og godt smør.

Anonymkode: 25bde...832

Skrevet

Kosthold har veldig, veldig mye å si. Mangler du visse vitaminer og mineraler kan dette påvirke hele nervesystemet og metabolismen din, det kan få hormonene dine ute av balanse. (Og det er ikke noe man skal undervurdere)

En annen faktor er fysisk aktivitet og luft. Ikke nødvendigvis trening, men å bruke kroppen, få opp blodsirkulasjonen, vekk den opp og la den jobbe med alle sine funksjoner. Og så er det at man mentalt tar vare på seg selv, unngår stress som får kortisolhormonet til å flomme i kroppen. Øv på yoga, dette kombinerer perfekt å stimulere de fysiske funksjonene og å roe ned tankene og stresshormonene.

Er du i en situasjon som gjør deg deppa, kom ut av den.  Bruk tid på å lage ekte og naturlig mat, ta blodprøver og se hva du trenger tilskudd av. (Husk at du bør ligge i de øvre grensene for referanseområdene hva gjelder feks d vitamin, og spesielt b vitaminer som b12 og folat) Og ikke minst, har du noe som påvirker din psykiske helse som du bør prate om, så bør du gå til noen profesjonelle og prate om det. 

 

Det er snakk om helhet, man nærer seg selv psykisk og fysisk, og man renser ut det som er gift for seg. Vi lever i en stressende tilværelse, men mye press, fedigmat, stillesitting, og de fleste kan peke ut mange dårlige opplevelser de aldri har fått bearbeide. Alt i alt går det utover helsa, som er både den fysiske og mentale delen av deg.

Anonymkode: 17ed0...16f

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så vi kan egentlig legge ned psykiatrien og ansette en haug med ernæringsfysiologer og vips er vi kvitt psykisk sykdom?

Alle har godt av et sunt kosthold, men dere er ganske freidige om dere tror verden kan fikses med grønnsaker og godt smør.

Anonymkode: 25bde...832

Er verden alltid så svart/hvitt for deg? 

Kosthold kombinert med andre faktorer er selvsagt viktig!

Eller trodde du at man kan ligge deprimert på sofaen hele dagen og stappe i seg junk, hive innpå en pille nå og da eller stikke innom en psykolog så ordner det seg?

Anonymkode: a8e91...979

Skrevet

Psykologi er godt egnet for de som ikke kjenner årsaken til en depresjon og selv når man gjør det, finner ikke alle løsningen på egenhånd. Dårlige matvaner er ikke høyt oppe på listen over årsaker til depresjon. Da er godt kosthold tilsvarende langt nede over løsninger på depresjon. Å ligge på sofaen og stappe i seg junk er oftere en isolerende konsekvens av depresjon og ikke årsaken til den. Jeg synes du uten grunn snakker ned det å dra til en psykolog med din "stikke innom" kommentar. Mesteparten av arbeidet gjøres mellom ukentlige timer, da jobben i praksis utføres i livet som leves, men man får verktøy man ikke har for å takle deler av livet av en psykolog. 

Anonymkode: ad98e...744

Gjest Antarctica
Skrevet
På 23. juli 2017 den 11.26, Anonym bruker skrev:

Dette du skriver, er det jeg og tenker!!

Kjenner jeg faktisk blir litt provosert av min gode venn som nekter normalt kosthold!! Han har i bodd i en annen by enn meg i flere år, så har bare hatt sporadisk kontakt. Nå har han flyttet hjem pga depresjon, men slik jeg ser det ødelegger han mer enn han fikser😟

Anonymkode: 1fb0b...818

Depresjon og spiseforstyrrelse kan jo opptre samtidig.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så vi kan egentlig legge ned psykiatrien og ansette en haug med ernæringsfysiologer og vips er vi kvitt psykisk sykdom?

Alle har godt av et sunt kosthold, men dere er ganske freidige om dere tror verden kan fikses med grønnsaker og godt smør.

Anonymkode: 25bde...832

 

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Psykologi er godt egnet for de som ikke kjenner årsaken til en depresjon og selv når man gjør det, finner ikke alle løsningen på egenhånd. Dårlige matvaner er ikke høyt oppe på listen over årsaker til depresjon. Da er godt kosthold tilsvarende langt nede over løsninger på depresjon. Å ligge på sofaen og stappe i seg junk er oftere en isolerende konsekvens av depresjon og ikke årsaken til den. Jeg synes du uten grunn snakker ned det å dra til en psykolog med din "stikke innom" kommentar. Mesteparten av arbeidet gjøres mellom ukentlige timer, da jobben i praksis utføres i livet som leves, men man får verktøy man ikke har for å takle deler av livet av en psykolog. 

Anonymkode: ad98e...744

Det er nå engang slik at kropp og psyke henger sammen og påvirker hverandre gjensidig. Så det å avfeie kosthold og ernæring som en årsak til at noen får psykiske problemer/sykdommer, det er kunnskapsløst. Som nevnt over, det finnes mange sammenhenger mellom ernæringsstatus og psykiske problemer. Psykologene har lite eller ingen utdannelse i disse sammenhengene, selv om det kommer mer og mer forskning på det.

Og om det er ernæringsmessige årsaker bak psykiske problemer, da kan man ta antidepressiva, angstdempende eller gå til psykolog eller psykiater uten å få varig bedring. Men når det er sagt er selvfølgelig ikke alle psykiske problemer forårsaket av ernæringsmessige ubalanser. Hos noen er det det, hos noen er det en medvirkende årsak, hos andre er det en forverrende årsak.

For de som er interessert så er det bare å google f.eks. D-vit og depresjon, samme med jernmangel, B12-mangel, ubalanser i tarmfloraen, visse mineralmangler, infeksjoner. Det er også kommet forskning som viser at en rekke fysiske sykdommer kan vise seg først som psykiske problemer, selv om de psykiske problemene er en følge av den fysiske uoppdagede sykdommen og ikke selvstendig psykisk sykdom. Dette er noe leger og psykologer dessverre er lite oppmerksom på.

Poenget er ikke enten eller - poenget er å tenke helhet, tenke hva man kan gjøre for å optimalisere mulighetene for å blir frisk igjen. Kosthold og aktivitet er noe av det som er enkelt å ta tak i, og man kan begynne med små endringer og litt etter litt legge om livsstilen. Det betyr ikke at psykologer er overflødige, heller ikke at ingen skal bruke medisiner. Helhetlig tankegang er det som får folk varig friske.

 

Anonymkode: 2951a...fc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...