Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på ferie med barn og min mor. Mor hører så utrolig dårlig. Hvis hun ikke ser munnen min hører hun ikke hva jeg sier. Det er så slitsomt!

Jeg blir helt støl i halsen av å smårope og stadig er det misforståelser. Hun vil nemlig ikke innrømme hvor dårlig hun hører og later heller som om hun forstår, enn å spørre. I det siste har hun nevnt flere episoder fra jobb der det blir uoverensstemmelser og jeg mistenker at hennes dårlige hørsel er mye av grunnen. Nå har jeg forsøkt å snakke med henne om hørselen og anmode om at hun får høreapparat. Det viser seg at hun har fått et for flere år siden, men nekter å bruke det. Aaaah!

Jeg må jo ta en ny prat og fortelle hvor enerverende det er, men hun blir virkelig fornærmet. Vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget, men jeg blir smågal. Noen gode tips? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, det er vanskelig!

Går det an å komme med eksempler for å vise henne litt tydeligere hvilke misforståelser som oppstår? Fortelle henne at hun stadig vekk kommer med typiske "goddag, mann, økseskaft"-svar. Si at det er et faktum at hun kommer med slike svar fordi hun ikke hører hva som er sagt, og så spørre henne om det er slik hun ønsker å fremstå? At hun er litt treg, at hun er merkelig. At hun også kan oppfattes som arrogant når hun ikke svarer når hun snakkes til, at hun gir inntrykk av å ikke bry seg når hun kommer med svar som ikke har noe med sammenhengen å gjøre.

Det at hun har så stor sperre for å bruke høreapparat er dessverre ikke uvanlig.

Kanskje du først skal spørre henne om hva årsaken er, til at hun nekter å bruke høreapparatet? Synes hun det er flaut? I så fall, synes hun det er flaut å bruke briller?

Det er også en del som ikke bruker høreapparatene sine fordi de ikke er tilpasset riktig og de av den grunn ikke hører riktig i dem, men noen kan også føle stort ubehag eller også smerter av høreapparat som ikke er tilpasset riktig. Er det noe slikt, at det er ubehagelig, smertefullt eller at hun ikke hører ordentlig med det - da tenker jeg at en ny time hos audiolog for å sjekke hørselen og få et nytt høreapparat som helt sikkert er ordentlig tilpasset til hennes øre. Du sier at det er flere år siden hun fikk sitt høreapparat, og det har jo skjedd mye i utviklingen, og de mer moderne er både langt mindre synlige og også mer behagelige - og riktig tilpasset gir de også bedre lyd.

Jeg vet det er flere her inne som enten hører veldig dårlig eller også er døv, så om noen av de ser tråden din vil jeg tro du kanskje kan få enda bedre svar fra dem, fra de som kjenner det mer på kroppen.

Anonymkode: 5f962...d18

Skrevet

Du kan ikke kontakte den lokale høresentralen og be om å få tildelt en "venn" som har vert i samme situasjon?

Beklager jeg kommer ikke på hva ordningen heter nett nå..

Anonymkode: 4a43a...221

Skrevet

Kanskje hun er villig til å gå til legen for en undersøkelse først, om ikke annet. Mange godt voksne (og eldre) har nemlig bare rett og slett mye ørevoks, og en øreskylling på legekontoret kan kanskje hjelpe et stykke på veien... Min egen bestefar trodde vi nemlig at trengte høreapparat, men etter tre behandlinger hos legen (ørene dryppes en ukes tid for å løse opp, og så skyller de ørene med lunkent saltvann) så var han en ny mann 😊

Hun er vel redd for at høreapparat er synonymt med alderdom, vil jeg tro...har en sånn i familien selv 😏 

Anonymkode: 8d5f8...db2

Skrevet

Jeg har medfødt kraftig nedsatt hørsel. Ble oppdaget som 4 åring og fikk høreapparat rundt 7 års alderen. Men det var jo på 80 tallet og de var litt ekle og pep mye og jeg nektet å bruke det. Vokste dermed opp uten og ble mye utsatt for mobbing pga alle misforståelsene som oppsto. Først da jeg ble voksen og kom i arbeidslivet tok jeg til vett og fikk ordnet meg apparat. Det ble en helt ny verden. Hørte plutselig mine egne skritt og klarte å tyde ord bedre. Etter noen år fikk jeg også på det andre øret. 

Dagens moderne apparat er bare helt utrolig. Dersom din mors er noen år gamle så anbefaler jeg nye. Man får nye etter 6 år. Man må be om det selv. 

Jeg fungerer fint med mine. Mistet det ene på ferieturen og ble heeelt utafor. Jublet høyt da det ble funnet et døgn etterpå. 

Både forstår og ikke forstår din mors vegring. Det er jo ekkelt i starten siden det blir mye lyd fra alle kanter, men det er en tilvenningsak. Hun MÅ bare prøve mer.

Skrevet

Jeg ville fortsatt med kommentarer, bare snakket i en rolig tone og latt henne bli fornærmet uten å ta til motmæle. Det er vel ikke så lenge hun sturer... Jeg ville heller ikke skreket til henne, jo mer du skriker jo mindre behov har hun jo for høreapparat.

-Nå svarer du helt på jordet igjen fordi du ikke hørte spørsmålet

-Nå snakker du om noe helt annet enn vi snakket om mamma, du får ikke med deg samtalen fordi du hører dårlig.

-Nå misforsto du igjen mamma, hadde det ikke vært bedre å akseptere at du hører dårlig og få noen nye høreapparat?

-Er du sikker på at den konflikten ikke oppsto fordi du misforsto noe pga den dårlige hørselen din

-Hvordan klarer du å følge med på jobb når du hører så dårlig.

-Nei mamma, nå hørte du feil igjen. Du vet at det ikke er noe nederlag å høre dårlig, det er ikke verre enn å trenge briller.

Jeg har en bestefar som hører dårlig og som det også satt veldig langt inne for å få høreapparat. Men til slutt falt han jo helt ut, var vi flere samlet og mange snakket på en gang fikk han ikke med seg noen ting. Satt i familieselskaper o.l. og alt var bare støy for han for han klarte ikke skille stemmene fra hverandre.

Han fikk høreapparat til slutt, men det tok sin tid å bli vant til dem. Skjønte at det var ganske bråkete å ha på seg, og ekle lyder som skraping o.l. ble så sterke at det var ubehagelig.

Men som Love my kidz sier, teknologien har gjort enorme fremskritt siste årene, mammaen din bør prøve på nytt. 

Anonymkode: 0b234...5dd

Skrevet

Takk for innspill!

Mor er "bare" 65 år og sier hun ikke vil ha apparat fordi hun sier det er ubehagelig for henne at alle lydene blir like sterke. Jeg vet ikke om det er slik med de nyeste apparatene. Uansett skal jeg slutte å rope. Til nå har jeg snakket veldig høyt og hun blir sur når jeg blir litt oppgitt over å likevel måtte gjenta. Det skal jeg slutte å bry meg om. Nå blir jo JEG sur 😜 

Takk ladies! 

Skrevet

Vet hvordan du har det! Jeg er gift med en mann som hører dårlig å som nekter å bruke høreapparat. Utrolig slitsomt! 

Skal ta en lang prat med han om det når vi kommer hjem og bestille ny ørelegetime til han. Han merker ikke at han blir sliten av å ikke høre og dermed også blir lettere irritert. 

Jeg er selv døv på ett øre, men jeg er født sånn og veldig bevisst på det. Jeg sier alltid ifra om at jeg har nedsatt hørsel til nye folk jeg møter for å unngå misforståelser! 

Skrevet

Kanskje om du hinter om at folk kan tro hun begynner å bli dement på grunn av "økseskaft"-svarene? Hun vil vel heller ha høreapparat enn at det skal begynne å gå rykter på jobben hennes om at hun surrer...

Anonymkode: 30fe1...38a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje om du hinter om at folk kan tro hun begynner å bli dement på grunn av "økseskaft"-svarene? Hun vil vel heller ha høreapparat enn at det skal begynne å gå rykter på jobben hennes om at hun surrer...

Anonymkode: 30fe1...38a

Åneida - "alle vet jo at jeg hører litt dårlig" ahhh! 

Skrevet
33 minutter siden, oslofrk skrev:

Åneida - "alle vet jo at jeg hører litt dårlig" ahhh! 

Litt av en sta, hard nøtt, den moren din ;)

Tror jeg hadde svart på det der - "så det du mener er at alle andre skal ta hensyn til deg på jobb, alle skal gjenta når du ikke hører normale ting, alle skal gidde å vise deg spesiell oppmerksomhet. Er det riktig å forvente det når du ikke gidder å ta ansvar for egen helse selv? Hvorfor skal andre gidde å ta hensyn til deg når du ikke tar hensyn til andre - for det er slitsomt å forholde seg til noen som bare ikke gidder å gjøre det alle andre ville gjort for å høre normalt. Ikke rart det blir misforståelser og konflikter på jobb når du ikke gidder å gjøre det du kan for hverken å ta vare på egen helse eller ta hensyn til andre. Jeg forstår godt om andre blir kjempeirritert på deg." Spør henne om det er greit om alle må skrive alt med tredobbelt så store bokstaver enn normalt og med utheving i tillegg - bare fordi en langsynt kollega ikke gidder bruke briller. Eller å skrive alle fellesdokument med tidobbelt så store bokstaver eller større fordi den nærsynte kollegaen heller ikke gidder bruke briller. Ville hun giddet det?

Forstår at du er nær ved å klikke på henne, det hadde nok jeg gjort, tror jeg ;)

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Litt av en sta, hard nøtt, den moren din ;)

Tror jeg hadde svart på det der - "så det du mener er at alle andre skal ta hensyn til deg på jobb, alle skal gjenta når du ikke hører normale ting, alle skal gidde å vise deg spesiell oppmerksomhet. Er det riktig å forvente det når du ikke gidder å ta ansvar for egen helse selv? Hvorfor skal andre gidde å ta hensyn til deg når du ikke tar hensyn til andre - for det er slitsomt å forholde seg til noen som bare ikke gidder å gjøre det alle andre ville gjort for å høre normalt. Ikke rart det blir misforståelser og konflikter på jobb når du ikke gidder å gjøre det du kan for hverken å ta vare på egen helse eller ta hensyn til andre. Jeg forstår godt om andre blir kjempeirritert på deg." Spør henne om det er greit om alle må skrive alt med tredobbelt så store bokstaver enn normalt og med utheving i tillegg - bare fordi en langsynt kollega ikke gidder bruke briller. Eller å skrive alle fellesdokument med tidobbelt så store bokstaver eller større fordi den nærsynte kollegaen heller ikke gidder bruke briller. Ville hun giddet det?

Forstår at du er nær ved å klikke på henne, det hadde nok jeg gjort, tror jeg ;)

Spot on!

Jeg skal jaggu ta denne alvorsprater! Det er jo faktisk ganske frekt å forvente at alle andre skal ta hensyn. I gårkveld var vi flere samlet og da melder hun seg helt ut - selvsagt fordi hun ikke hører 😤

Takk for innspill! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...