Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #1 Skrevet 21. juli 2017 Noen som vet hvor mye man får leve på med gjeldsordning med barn? Og hvor lenge er den på? Jeg har helt panikk her nå, fordi mitt studiegjeld har blitt permanent overført og dette pga mange årsaker som jeg prøver å klage på, de virker ikke til å være til hjelp så jeg tenker jeg må bite i det sure eplet og betale. Men nå prøvde jeg å dele det opp og det er kun 21 mnd, må sende inn skriftlig søknad om å få forlenget nedbetalingstiden. Så jeg venter et barn og er student enda, får støtte fra nav og får foreldepenger når barnet er født, men tenker med gjeldsordning så vil vi leve på veldig lite? engangstødnad og sånnt går det bort også? Skjønner virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå enn å prøve å få en god ordning på dette. Skal klage på vedtaket på nytt igjen nå, selv om de sier terskelen er veldig høy for at de skal dra dette tilbake... har helt panikk her nå.. Anonymkode: 463e5...201
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #2 Skrevet 21. juli 2017 Ring til nav nå med en gang, få en time hos en økonomisk rådgiver. Alle kommuner skal ha økonomisk rådgivning og det er nav som organiserer tilbudet. Anonymkode: d8de8...0ce
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #3 Skrevet 21. juli 2017 Leser også at livsopphold satsen for barn og voksen skal være på 12000 skal dette inkludere husleie også? Anonymkode: 463e5...201
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #4 Skrevet 21. juli 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Leser også at livsopphold satsen for barn og voksen skal være på 12000 skal dette inkludere husleie også? Anonymkode: 463e5...201 Livsopphold kommer i tillegg til husleie. Anonymkode: 94429...fb1
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #5 Skrevet 21. juli 2017 Men det er mulig det er en maksgrense for hvor mye som blir godkjent som husleie da. Anonymkode: 94429...fb1
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #6 Skrevet 21. juli 2017 Ok er dette en grei løsning om man har en del gjeld? hvor lenge er det på 5 år maks? så etter det er man gjeldsfri? Anonymkode: 463e5...201
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #7 Skrevet 21. juli 2017 Du får ikke gjeldsordning med ny gjeld. Det er en lang prosess som kan innvilges når alt annet er forsøkt, og all gjeld må være mer enn to år gammel. Det varer i fem år. Du får en minimumssats å leve på, tilpasset antall barn du har. Alt over går til betaling av gjeld. Når fem år er gått slettes det som gjenstår av gjeld. Skjønner ikke helt hva som har skjedd med studielånet ditt. Overført hvor? Du skal vel uansett ikke betale på lånet mens du er student? Hvis du av en eller annen grunn har misligholdt lånet og nå må innfri lånet i sin helhet så må du vel ta opp et lån i banken da, dekke studielånet, og bli enig med banken om en nedbetalingstid du kan leve med. Og kanskje få foreldre som kausjonist om du ikke selv har verdier som du kan bruke som sikkerhet. Anonymkode: 9bc53...841
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #8 Skrevet 21. juli 2017 Jeg prøver å forstår dette.. - Du har et studielån som har blitt overført til Statens Innkrevingssentral? - Eller er det sånn at Statens Innkrevningssentral har sendt kravet videre til utleggsforretning? Dette har ingenting med gjeldsordning å gjøre og du vil heller ikke få gjeldsordning med denne typen ny gjeld. Gjeldsordning er noe helt annet som jeg ikke tror du helt skjønner hva er. Dersom Statens Innkrevningssentral har kravet ditt så er de veldig greie å ha med å gjøre altså. Snakker fra personlige erfaringer. De er bare interessert i å få inn pengene, men er veldig greie når det gjelder nedbetalingsplan! Send de et brev med forslag til en nedbetaling som går greit for deg. Det ordner seg så lenge man tar kontakt og er villig til å gjøre opp. Men dersom noe annet er problemet ditt så må du virkelig forklare det bedre. Det er litt vanskelig å skjønne hva som har skjedd ut fra hovedinnlegget ditt. Anonymkode: ca957...bbd
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #9 Skrevet 21. juli 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok er dette en grei løsning om man har en del gjeld? hvor lenge er det på 5 år maks? så etter det er man gjeldsfri? Anonymkode: 463e5...201 Det er 5 år ja. Men du får det nok ikke om du bare har studielån. Mannen hadde ca 500.000 i inkassogjeld da jeg traff ham, i tillegg til studielån som var forfalt. Han var uten inntekt, men fikk avslag for gjeldsordning fordi han var for ung (35 år) og fortsatt kunne ha mulighet til å betale. (Det har han nå gjort, så det viste seg jo at de hadde rett i det.) Men om du får gjeldsordning så kan man klare seg helt greit på den summen man sitter igjen med. Litt avhengig av hva man er vant til selvsagt. Vi har hatt inntekt under den satsen lenge og klart oss fint, men vi har aldri vært vant til å ha mye heller. Anonymkode: 94429...fb1
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #10 Skrevet 21. juli 2017 Jeg fikk brev fra lånekassen om at det er blitt permanent overført, og jeg har klaget men de godtok det ikke. Så nå er det statens innkrevningssentral som har saken. Gjeldet er flere år gammelt, det er ikke nytt nei. Jeg har vært syk, gått på nav og tatt opp igjen studier nå uten å tatt lån eller søkt stipend. Kommer til å bli avhengig av NAV de neste 3 årene før jeg begynner å jobbe ( har AAP tiltak) så imellom tiden må jeg betale ned gjeldet fra lånekassen, og det er for mye for meg per måned å betale ned det de mener jeg må betale tilbake. Da sitter jeg igjen med null til leie, mat osv. Anonymkode: 463e5...201
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #11 Skrevet 21. juli 2017 Håper di u velger det beste for barnet, og tar abort! Anonymkode: dfe5c...7da
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #12 Skrevet 21. juli 2017 Flott, der fikk jeg to gode forslag - ta abort og privat dodgy lån på nettet Ja du det skulle vært mange folk som burde tatt abort, men jeg tviler på at jeg tar abort pga dette Prøver heller å tenke meg at jeg kommer meg gjennom dette, har jo hatt fin økonomi fram til nå men er ikke bare å gjømme seg for problemer. Det finnes løsninger, får jeg leve litt stramt noen år så må jeg det. Anonymkode: 463e5...201
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #13 Skrevet 21. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Leser også at livsopphold satsen for barn og voksen skal være på 12000 skal dette inkludere husleie også? Anonymkode: 463e5...201 Du får ikke livsopphold i tillegg til AAP Anonymkode: 2212e...764
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #14 Skrevet 21. juli 2017 snakker ikke om livsopphold i tillegg til AAP, det jeg mottar blir vel gjort om til livsopphold eller? og resten tar de av i gjeld. Anonymkode: 463e5...201
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #16 Skrevet 21. juli 2017 Så smart å sette barn til verden i en slik situasjon... Anonymkode: adcc7...590
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #17 Skrevet 21. juli 2017 Du vil nok få tvungent lønnstrekk. Da kan de ikke trekke mer enn at dere har nok til livsopphold igjen på konto. Hvis du vil unngå lønnstrekk må du inngå en avtale med SI. Anonymkode: 9bc53...841
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #18 Skrevet 21. juli 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: snakker ikke om livsopphold i tillegg til AAP, det jeg mottar blir vel gjort om til livsopphold eller? og resten tar de av i gjeld. Anonymkode: 463e5...201 Men hvorfor skal det bli gjort om til livsopphold? Har du ikke AAP tiltak da? Anonymkode: 2212e...764
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #19 Skrevet 21. juli 2017 Du skriver at du skal få både foreldrepenger og engangsstønad, dette stemmer heller ikke. Du får naturligvis kun en av delene. Siden du går på AAP har du krav på foreldrepenger og kan søke på gjennopptak av AAP når permisjonen er ferdig. Lånekassen bruker å være veldig greie, det samme med Statens innkrevingssentral så dette burde du klare greit. Anonymkode: 73675...035
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #20 Skrevet 21. juli 2017 Du vil ikke få gjeldsordning med ny gjeld. Et studielån som akkurat er permanent overflyttet til SI. regnes som ny gjeld. Dessuten får du ikke gjeldsordning når hovedtyngden på gjelden er "offentlig gjeld" Anonymkode: e23c3...363
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #21 Skrevet 21. juli 2017 Du får ikke gjeldsordning fordi et lån har gått til innkreving, du får tvangstrekk. Anonymkode: d8de8...0ce
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #22 Skrevet 21. juli 2017 Du har fått feil info fra mange her. Foreslår politiet.no å lese om gjeldsordning. Om du bare har en kreditor, SI, vil jeg foreslå en nedbetalingsavtale. Anonymkode: 524cb...633
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #23 Skrevet 21. juli 2017 Har lest om gjeldsordning, har fler innkassokrav også, så har fått møte til økomisk rådgiver. så håper jeg kan få fornuftige råd og hjelp videre der. Anonymkode: 463e5...201
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #24 Skrevet 21. juli 2017 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har lest om gjeldsordning, har fler innkassokrav også, så har fått møte til økomisk rådgiver. så håper jeg kan få fornuftige råd og hjelp videre der. Anonymkode: 463e5...201 Hvorfor tenker du at det er en god ide å få barn? Det er grisedyrt med unger.. det er ikke rart at barnefattigdommen i Norge øker! Det er fordi det er jaggu mange vordende foreldre uten økonomisk vett. Du forventer at staten skal rydde gjelda di? Mens du allerede går på trygd? Hvir mange sugerør i felleskassa skal du ha? 😡 Anonymkode: adcc7...590
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #25 Skrevet 21. juli 2017 Jeg var syk i mange år, og pådro meg endel gjeld. Deriblant til lånekassen. Jeg betalte ingenting i flere år, og til slutt sendte de til statens innkrevningssentral. Så gikk det flere år uten at jeg gjorde noe mer. Jeg hadde AAP og ingen penger til overs, så ingen tvangstrekk. Etterhvert ble jeg friskere, og skulle begynne å studere igjen, og ved hjelp av min samboer også rydde opp i dårlig økonomi. Lånekassen tok tilbake lånet mitt fra SI, og jeg fikk sletta renter pga sykdom. Jeg trur det er tre år fra lånekassen sier opp lånet til det ingen mulighet at de tar det tilbake. Har du ringt å snakket med dem? Anonymkode: 2d438...82c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå