Gå til innhold

1.5 år, dårlig mage, lite matlyst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 18 mnd har hatt lite matlyst en måneds tid nå. Har tenkt han var matlei (begynte med grøtnekt, og det er jo ikke rart. Han har nesten hver dag i over et år fått 2 grøtmåltider om dagen), så har prøvd å variere masse. Han er kjempeflink til å prøve nye ting, vil gjerne smake på alt - problemet er at det meste spyttes ut igjen etter både 1 og 10 smaksprøver. Virker omtrent like kresen som jeg var. ;)

Siste uken har det dog eskalert litt, og jeg blir urolig, for jeg kan se uten å veie han, at han har blitt tynnere (og han har alltid vært slank i utgangspunktet). Han hadde feber noen dager og hadde forståelig nok ikke så god matlyst da. Men det er en uke siden nå, og vi får fortsatt nesten ikke i han mat..

igår begynte han å brekke seg noe voldsomt under frokosten. Resten av dagen bare småspiser han.. kan spise under halvparten av normalt for hvert måltid, og at han spiser en normal porsjon er bare unntaksvis.. han er også dårlig/ustabil i magen. I går var det bare "dråper" med avføring, og idag løs avføring i mørkegrønn farge. Han er også ekstremt sutrete mye av dagen (somregel er det en "grunn" til det, han er rimelig viljesterk, men det har ikke vært så mye tidligere), men er helt normal innimellom disse episodene, så vanskelig å si om han sutrer fordi han trasser / ikke får til det han vil, eller om han har vondt... (selvsagt vil også mangel på mat/sult bidra til at han blir sutrete også).. sutringen har vært nå siste uken, ikke helt tilbake til da den dårlige matlysten begynte.

Føler liksom at noe må endres, han kan jo ikke fortsette å spise så lite og bare bli tynnere.. er jeg helt idiotisk om jeg drasser han med til legen..? 

Anonymkode: f642c...7f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slett ikke. Når du har et problem som kan ha medisinsk årsak, og spesielt når det gjelder et lite barn, så går du til legen. Barnet skal jo ikke gå ned i vekt over en lang periode.  Få deg en legetime så snart du kan, og begynn etter det med litt ekstra mat. Ting han liker og som er næringstette.  Evt beriker du med næringspulver ( apoteket)  hvis du må.

Skrevet

Takk! Kommer til å ringe legekontoret på mandag og bestille time. Noen ganger virker det være trass - igår hylte han av full hals før lunsj, prøvde kaste skåla i gulvet etc, helt til jeg tok han bort fra spisebordet. Når jeg tok av han smekka etter at han hadde roet seg ned, hylte han igjen. Forstod etterhvert at han ville jeg skulle ta den på igjen. Først da tok han meg i hånda og leiet meg tilbake til bordet. Da var han klar til å spise likevel. Men.. han spiste kjempelite, selv om han da var rolig igjen og ønsket å spise... klarer derfor ikke å avfeie det som bare en vanskelig periode uten å vite.. 

Anonymkode: f642c...7f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...