Gå til innhold

Permisjon er dette mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har termin i mars og lurer på om noen har prøvd litt avansert permisjons uttak.

Blir gradert uttak, men ikke like gradert hele perioden. 100% dekningsgrad.

Tenker om jeg (mor) tar de første 18 ukene med 100 permisjon.

Så ferie i 7 uker

mor tar 10 uker med 50% permisjon

Far tar 20 uker med 60 % permisjon samtidig som mor tar ut 10% permisjon

mor tar 5 uker med 40% permisjon

mor tar ut 6 uker med 50 % permisjon

Så ferie i 5 uker

mor 20% permisjon i 10 uker

mor 10% permisjon i 20 uker.

På denne måten blir ikke jeg å jobbe fullt før barnet er nesten 2 år gammel, og det kjennes godt dersom dette er mulig å gjennomføre i forhold til nav.

Jeg har regnet på det at det skal stemme i forhold til de 49 ukene med fulltidspermisjon som vi skal ha.

Grunnen til dette avanserte uttaket er flere,bl.a at far har en jobb der det er mer behov for han på sommeren, at far er en energibunt som ikke er laget for å gå hjemme med baby hver dag i 10-12 uker, han har det nok best om han kan være i jobb noen dager i uka. Jeg vet at jeg blir å lite meg fullstendig ut dersom jeg skal jobbe 100% når baby er liten.
Både mor og far har såpass fleksible jobber som kan tilpasses når man skal jobbe, og når man må komme tidligere hjem for å ta seg av baby når den andre må på jobb.
Barnet er da nesten 1,5 år før det begynner i barnehagen, og kan ha en myk start med fri flere dager i uka, eller redusert plass i begynnelsen.

Dette blir også det siste barnet hvor jeg føler at jeg skal legge opp alt så det kan bli så behagelig som mulig for alle parter.

Anonymkode: e38a2...11c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Håpet ble virkelighet! skrev:

https://www.facebook.com/navforeldrepenger/

Prøv å stille spm her, disse er eksperter og vil gi deg korrekt svar forhåpentligvis! 

Ok. Har ikke lyst å skrive noe der riktig enda, da det er så tidlig, og jeg har ikke lyst å utlevere noe nå. Er jo en side der jeg ikke kan være anonym.

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Har ikke lyst å skrive noe der riktig enda, da det er så tidlig, og jeg har ikke lyst å utlevere noe nå. Er jo en side der jeg ikke kan være anonym.

Skjønner! Om du ikke får svar får du si ifra så kan jeg spørre for deg. En venn lurer på etc.... 

Skrevet

Skal du ta ut ferie innimellom etc må arbeidsgiver godkjenne dette før nav vil godkjenne. Min arbeidsgiver lagde et skriv som jeg sendte inn til nav.

Anonymkode: 652d2...73d

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal du ta ut ferie innimellom etc må arbeidsgiver godkjenne dette før nav vil godkjenne. Min arbeidsgiver lagde et skriv som jeg sendte inn til nav.

Anonymkode: 652d2...73d

Arbeidsgiver vil nok godkjenne ferien, da jeg jo har krav på ferie. Spørsmålet er bare om det er mulig å gjøre det slik jeg vil, og om noen andre har prøvd noe liknende.

Skrevet
24 minutter siden, Håpet ble virkelighet! skrev:

Skjønner! Om du ikke får svar får du si ifra så kan jeg spørre for deg. En venn lurer på etc.... 

Takk :)

Skal huske på det om jeg ikke får svar her inne. Men tenker at det er jo ingen bråhast å få vite, er bare jeg som liker å ha kontroll.

HI

Skrevet
15 minutter siden, Evablaum skrev:

NAV

Jeg vet at jeg får svar hos nav, men det er så tidlig enda, og jeg ønsker ikke å utlevere meg verken ved å ringe til nav eller ved å skrive på sidene deres, men jeg får nok svar hos dem etter hvert når jeg spør dersom det ikke er noen her inne som vet det. Jeg er i uke 5 nå, så jeg har vel i overkant av 30 uker før jeg er nødt til å få et svar på dette.

HI

Skrevet

Det er fullt mulig å chatte med Nav foreldrepenger anonymt på chatten deres (ikke via facebook).

Skrevet

ok. Takk :) Da kan jeg prøve det i morgen. Regner ikke med at de har døgnåpent.

HI

Skrevet

Du må være i jobb når far har permisjon ... tilsvarende prosent som han har permisjon.  Var slik tidligere hvertfall. 

Anonymkode: 81ca8...210

Skrevet

Ja, jeg skal være 90 % i jobb når far har permisjon. Han skal ha permisjon 60% i 20 uker, noe som tilsvarer 100% i 12 uker.

Stod at hvis mor og far skal ta ut permisjon samtidig må denne ikke overskride 100%. til sammen.

HI

Skrevet

Man får bare utsette permisjon med 4 uker + 1 dag per kalenderår. 

Anonymkode: b3c01...18e

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man får bare utsette permisjon med 4 uker + 1 dag per kalenderår. 

Det er pga ferie, du kan utsette den mer om du er i arbeid. 

Anonymkode: f281e...2bb

Skrevet

Men hvorfor skal du endre prosentene hele tiden? 

Jeg har et januarbarn som begynte i barnehage i august. Da hadde jeg permisjon i 7 mnd også hadde vi gradert. Jeg jobbet to dager i uken og mannen tre dager i uken. Utsatte permisjon med de godkjente 4 uker første sommeren og tok ferie siste 6 ukene før barbrtahestart. 

Min permisjon tok jo slutt før vi kom til august, da hadde jeg to dager i uken med ulønnet permisjon fram mot ferien. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor skal du endre prosentene hele tiden? 

Jeg har et januarbarn som begynte i barnehage i august. Da hadde jeg permisjon i 7 mnd også hadde vi gradert. Jeg jobbet to dager i uken og mannen tre dager i uken. Utsatte permisjon med de godkjente 4 uker første sommeren og tok ferie siste 6 ukene før barbrtahestart. 

Min permisjon tok jo slutt før vi kom til august, da hadde jeg to dager i uken med ulønnet permisjon fram mot ferien. 

Endrer prosentene fordi det midt på sommeren ikke passer mannen å være hjemme så mye, han må ofte jobbe over 100%. Da kan ikke jeg ha for mye jobb, da passer det best at jeg kun jobber 2 dager pr uke. Noen ganger kan kanskje disse dagene også bli i helg, da må jog nok jobbe fredags ettermiddag, en vakt på lørdag, og en på søndag.
Når mannen skal ha permisjon kan han dra på jobb 2 dager, eller jobbe 1 lang dag, fra 06.00-20.00. Dette vet jeg at passer han best.

Når jeg skal ha 40% permisjon, og jobbe 3 dager, er perioder på året hvor det er mindre å gjøre for han på jobb, da kan han komme hjem etter vanlig arbeidstid, slik at jeg kan dra på kveldsvakt, samt at han kan være hjemme et par formiddagen når jeg har dagvakt. Han kan da også jobbe noen lengre dager som beskrevet over, slik at han likevel får 100%.

Endringen i prosent de siste månedene er rett og slett for at jeg skal få kortere uker, og være 1-2 dager mer hjemme pr uke. Dette vet jeg at passer meg bra.

Heter vel at man skal ha tatt ut hele permisjonen før barnet er 2 år.

HI

Skrevet

Har chattet med nav nå, og fikk beskjed at det skulle være mulig :)

HI

Skrevet

Vi gjorde noe liknende. Det gikk helt fint for NAV, men det var litt utfordrende for jobben til mannen.

Anonymkode: 3eec0...564

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi gjorde noe liknende. Det gikk helt fint for NAV, men det var litt utfordrende for jobben til mannen.

Hvorfor var det utfordrende for jobben til mannen?

HI

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er pga ferie, du kan utsette den mer om du er i arbeid. 

100% ja. Ikke gradert uttak. Da er man i permisjon.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor var det utfordrende for jobben til mannen?

HI

Fordi de måtte sørge for å ha andre som kunne ta over mannens oppgaver når han var borte. Det var litt problematisk når han vekslet mellom ulike % permisjon. Hos oss var det min jobbs behov som styrte når mannen tok permisjon.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi de måtte sørge for å ha andre som kunne ta over mannens oppgaver når han var borte. Det var litt problematisk når han vekslet mellom ulike % permisjon. Hos oss var det min jobbs behov som styrte når mannen tok permisjon.

Min jobbs behov tar jeg ikke særlig hensyn til :)

Min manns oppgaver på jobb kan han legge opp slik han vil mer eller mindre. Tror det blir bra å gjøre det slik :)

HI

Skrevet

Bare husk på at det er umulig å planlegge ut fra nøyaktige datoer. Om du skulle føde før termin, så blir permisjonen din forskjøvet. 

Anonymkode: ea8d9...026

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...