Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #1 Skrevet 19. juli 2017 Gutten min ble 6 år i mars. Det siste året har jeg sett at han ligger noe bak barna på sin alder, spesielt fysisk. Blant annet strever han med dette: Tørker ikke seg selv på do, får ikke på/av seg setebeltet i bilen, sykler ikke på tohjuling, løper tregt og blir raskt sliten, holder ikke hodet over vann med svømmeringer(må holde han hele tiden), faller mye hvis han går på annet underlag enn asfalt. Er generelt ganske treg. Barnehagen har fått hjelp av fysio for å hjelpe han, men synes ikke det har fungert så godt. Har vært til utredning, og de mener han er svak i ryggmuskelaturen. Fikk noen øvelser vi skulle gjøre. Noen dager går det greit, andre dager ikke. Vil så gjerne hjelpe han slik at han blir mer selvstendig. Hører flere sier at førsteklassinger må klare å tørke seg bak osv. At læreren ikke har tid. Anonymkode: 9991c...376
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #2 Skrevet 19. juli 2017 Akkurat det med å tørke seg bak er det bare å begynne øve på i morgen den dag, la han tørke seg selv først også sjekker du etterpå om det er bra nok. Det blir bedre og bedre for hver gang han prøver. Det er riktig at læreren ikke tørker ungene bak (om det ikke er barn med spesielle behov og assistenthjelp), de får bare beskjed om å prøve så godt de kan selv og vaske seg på fingrene etterpå. Når det kommer til alt det andre så bør han vel kanskje fortsette med fysioterapeut? Jeg har selv en datter med et handikap og hun har besøk av fysioterapeut på skolen jevnlig, hun har også øvelser å gjøre hjemme. Men igjen, øvelse gjør mester. Gå turer i ulendt terreng, han blir sterkere i muskulaturen for hver tur. Dere trenger ikke gå så langt, men gjør noe moro ut av det. Nå er vel snart blåbæra moden, gå på blåbærtur og stek pannekaker når dere kommer hjem. Anonymkode: 642cc...71a
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #3 Skrevet 19. juli 2017 Be om møte med fysioterapeuten som følger ham opp, oppfølgingsmøte, dobbelsjekke at både dere og barnehagen følger opp det dere skal gjøre. Vær mye fysisk aktiv i ulendt terreng, kryp, klatre, hoppe, kaste, rulle, kaste ball, sparke ball osv. Dere kan få masse gode tips til måter dere kan legge inn mye god og effektiv trening i lek som han ikke oppfatter som direkte trening, da vil han trolig også ha bedre fremgang på de spesifikke øvelsene han skal gjøre. Veldig viktig at dere som foreldre greier å prioritere treningen hans, at det er noe han må gjøre, selv om det ikke alltid er like morsomt. Han må pusse tennene daglig, han må trene, sånn er det bare. Men jo mer aktive dere kan greie å være på måter som han oppfatter som lek og moro og ikke trening, jo bedre er det. Virker som om han trenger tettere oppfølging av fysioterapeut siden han er så svak i muskulaturen at han ikke greier å holde hodet over vann selv med svømmeringer. Om det er mistanke om at det er mer enn bare sen utvikling bør han følges enda tettere ev. få en utredning om årsak til at han har denne svakheten i kroppen. Anonymkode: 760a3...678
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #4 Skrevet 19. juli 2017 Dette med dovanerr må dere jobbe hardt med nå i sommer. Om det blir grining og hyling må du bare tåle dette, for om han ikke klarer det selv får han ett problem på skolen. Slikt legger barn veldig fort merke til og barn er ikke alltid like snille når de oppdager noe som ikke er normalt. Om noen barn spør han om hvorfor han ikke klarer dette selv bare, så vil jeg tro din sønn tar dette veldig tungt. Dette burde der foreldre ha lært han for lenge siden, en kjedelig jobb men den må dere ta. Det høres igrunn ut som din sønn er ett asvalt barn, ett som er vant til å gå på mest flate underlag. Du bør ta kontakt med helssøster på skolen og få hjelp av henne til hvordan dere skal ta det videre i forhold til skolen. Det kan hende hun har andre veier å gå enn de andre har hatt. Men dere bør ta med barnet ut, ikke gå på flate underlag, men i ulent terreng. Det trenger ikke å være de store turene eller helt til skogen for å få det til. Min mor jobbet i barnehage og hadde flere asvalt unger der, de måtte få ungene til å klare ulike underlag så de gikk på de rareste steder når de var ute. Sikksakk i grøftekanter var faktisk det som var mest effektivt, for de var ofte veldig forskjellige og ungene mått øve seg, ble trent og ting gikk seg til. Det kommer jo litt ann på hvor man bor og om man kan gjøre det, men tenkt litt utenfor boksen med hva dere gjør. Dere kan synge lang lang rekke, da må de bak følge den forran så da kan dere finne på litt småsprell. Gå i sikk sakk, hinke, hoppe, ut med en arm osv osv. Og jeg vil tro det gagner sønnen din mer å kunne bevege seg i ulike terreng enn å få bedre kondisjon, kondisjonen bør dere ta etterhvert som han klarer flere ting. Alle ting kan dere ikke få en bedring på med en gang, men start med noe. Ulike klattrestativ kan også være bra, for da må øyne og bein sammarbeide for å ikke falle. Anonymkode: f286c...20d
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #5 Skrevet 19. juli 2017 Læreren går absolutt ikke ut av klasserommet og lar 25 6- åringer være alene mens h*n tørker sønnen din på do, så dette må øves inn asap før skolestart. Anonymkode: 12b8a...a86
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #6 Skrevet 19. juli 2017 Jeg synes dette er vanskelig. Skjønner at vi må øve, men jeg har mine utfordringer, og sønnen har sjelden lyst til å gjøre annet enn å leke i gata. Hopper litt på trampoline, men vil ikke hvis flere er oppå til samme tid. Skal ta kontakt med helsesøster og velge hva vi prioriterer å øve på. HI Anonymkode: 9991c...376
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #7 Skrevet 19. juli 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes dette er vanskelig. Skjønner at vi må øve, men jeg har mine utfordringer, og sønnen har sjelden lyst til å gjøre annet enn å leke i gata. Hopper litt på trampoline, men vil ikke hvis flere er oppå til samme tid. Skal ta kontakt med helsesøster og velge hva vi prioriterer å øve på. HI Anonymkode: 9991c...376 Dine utfordringer må du bare legge til side så godt du kan, også må du ta tak når det gjelder sønnen din. Første bud er å klare seg selv på do, fra og med i morgen nekter du rett og slett å tørke han før han har prøvd selv. Først tørker han, også tørker du over for å se om det er helt rent. Det er ingen annen måte å gjøre dette på, uansett om han vil eller ikke, uansett om han synes det er ekkelt eller ikke, han må rett og slett bare tørke seg i rompa selv. Om han hopper litt på trampoline så kjør på der, bli med han inn der, kast ball til hverandre, krabb etter hverandre, hinke litt, hoppe litt, all slags bevegelse styrker musklene og balansen hans. Det er også din jobb å lokke han med på andre ting enn å leke i gata, gjøre det lystbetont for han. Finn på gøyale leker, belønninger, motiver han. Anonymkode: 642cc...71a
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #8 Skrevet 19. juli 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes dette er vanskelig. Skjønner at vi må øve, men jeg har mine utfordringer, og sønnen har sjelden lyst til å gjøre annet enn å leke i gata. Hopper litt på trampoline, men vil ikke hvis flere er oppå til samme tid. Skal ta kontakt med helsesøster og velge hva vi prioriterer å øve på. HI Anonymkode: 9991c...376 Hvis du har utfordringer som gjør at du ikke greier å følge opp din sønns motoriske utfordring så er det DITT ansvar å skaffe hjelp for dette, Hi, og følge opp det igjen. Hvis du ikke greier å følge det opp så må du faktisk skaffe deg avlastning eller sørge for at sønnen din får riktig oppfølging på annen måte. Dette er IKKE noe du kan utsette eller drøye, du har tydeligvis allerede drøyd det altfor lenge, og selv om man kan ha forståelse for at det er vanskelig når du har egne utfordringer, så er det ikke en god nok grunn. Det det er snakk om her er fremtiden til gutten din og hans videre utvikling. Det er bl.a. kjent sammenheng mellom motoriske vansker og evner innen matematikk - og bedrer man motorikken så bedres ofte også den matematiske og realfaglige forståelsen. At sønnen din sjelden vil annet enn det han selv sier er en forferdelig dårlig unnskyldning også! Du er voksen, du har ansvaret! Om du ikke følger opp treningen din sønn trenger - og tydeligvis har trengt lenge - så er det faktisk en ganske ille omsorgssvikt! Så du MÅ ta grep, og du må ta det NÅ! Ta gjerne kontakt med helsesøster, men du må også ta kontakt med kommunens barnefysioterapeut. Hvis det er slik at dine utfordringer er så store at du ikke greier å følge opp all treningen sønnen din MÅ ha, da må du også ta dette opp med helsesøster og be om hjelp. Ta det også opp med legen din, så bestill en time til legen din i morgen. Ring da også helsesøster og kommunens barnefysioterapeut. Mulig du/dere som familie trenger mer oppfølging tverrfaglig. Ikke vær redd for det jeg skrev om omsorgssvikt. Hvis du NÅ tar tak i dette, innrømmer at dine utfordringer gjør at du ikke har greid å følge opp, da viser du at du NÅ tar ansvar og at du ber om hjelp til å følge opp sønnen din på riktig måte fremover. Du kan også høre med kommunen/legen om det kan bli utarbeidet en individuell plan for sønnen din, hvor f.eks. fysioterapeut, lege, helsesøster og andre samarbeider om den hjelpen han trenger. Sjekk også om du kan søke om en "støttekontakt" for sønnen din som f.eks. kan ha ham noen timer i uken og fokusere på motorisk lek. Et avlastningshjem noen helger kan også være aktuelt, f.eks. en familie som er glad i fysisk aktivitet, har gård e.l. som er villig til å gjøre fysiske ting med ham. Da kanskje du også kan få mer tid/overskudd til å ta tak i de utfordringene du selv har. I morgen, ring kommunefysioterapeut og be om time til barnefysioterapeut, ev. ta det gjennom helsesøster, men jeg ville tatt direkte kontakt siden fysio har vært inne i bildet tidligere. Ring helsesøster også, og diskuter helhetssituasjonen deres, ikke bare guttens, men også din situasjon med de utfordringer du har. Og ring legen din også. Du har ingen tid å miste nå om gutten din skal komme i gang før skolestart. Og i mellomtiden MÅ du trene på det du allerede vet hva du skal trene på, ingen unnskyldninger, du må bare komme i gang. Så sett deg ned her og nå - skriv en liste over hvem du skal kontakte i morgen, og gjør det. Og så lager du en liste hvor du planlegger trening for de neste ukene. Dotrening er kjempeviktig, men gjør også andre ting med ham. Du vil tydeligvis hjelpe sønnen din, og dette greier du ikke alene. Da må du ta ansvar og søke hjelp NÅ! Lykke til! Anonymkode: 760a3...678
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #9 Skrevet 19. juli 2017 Jeg vil si at ikke så mye bekymrer her egentlig. Det eneste dere MÅ øve på er dette med å tørke på do. Vær konsekvent og ØV ØV ØV. Dere har enda tid før skolestart. Det er klart at ungen helst bare vil leke i gata, men det er foreldrenes jobb å lære barna disse tingene! Ellers så må dere bare bygge opp kroppen og følge rådene dere får. Det meste kommer med tiden! Anonymkode: 7f419...f0d
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #10 Skrevet 19. juli 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vil si at ikke så mye bekymrer her egentlig. Det eneste dere MÅ øve på er dette med å tørke på do. Vær konsekvent og ØV ØV ØV. Dere har enda tid før skolestart. Det er klart at ungen helst bare vil leke i gata, men det er foreldrenes jobb å lære barna disse tingene! Ellers så må dere bare bygge opp kroppen og følge rådene dere får. Det meste kommer med tiden! Anonymkode: 7f419...f0d Jo, det ER bekymringsfullt at gutten har hatt oppfølging av fysioterapeut og trening uten at dette er blitt fulgt opp. Gutten er langt svakere enn han skal være, og om regelmessig og riktig trening ikke gir forholdsvis rask bedring på styrke/stabilitet så bør gutten utredes videre. Men førsteprioritet er å kontakte hjelpeapparatet igjen og faktisk følge opp den treningen gutten trenger. Kan ikke HI greie det MÅ hun skaffe seg hjelp til å greie det, hvis ikke er det omsorgssvikt. Men, mest trolig er dette ting gutten kan få veldig god hjelp til og mestre hvis han nå bare får riktig hjelp slik at han utvikler seg adekvat videre. Anonymkode: 760a3...678
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #11 Skrevet 20. juli 2017 Sønnen min veldig lat å kunne sutre bare han måtte gå 5 minutt hjem fra barnehagen.Han var også veldig redd for å gå i ukjent treng så jeg begynte med små skogsturer, å barnehagen merket fort en posetiv forskjell. Så begynte jeg å gå litt lengre turer å passet på å gjøre turen mer intressan. Igår prøvde jeg å få han til å gå en fjelltur som tok en time å gå opp å han gjennomførte det! Såå stolt mamma nå ønsker han også selv å gå på turer å spør om vi kan gjøre det Anonymkode: 9f689...a11
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #12 Skrevet 20. juli 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo, det ER bekymringsfullt at gutten har hatt oppfølging av fysioterapeut og trening uten at dette er blitt fulgt opp. Gutten er langt svakere enn han skal være, og om regelmessig og riktig trening ikke gir forholdsvis rask bedring på styrke/stabilitet så bør gutten utredes videre. Men førsteprioritet er å kontakte hjelpeapparatet igjen og faktisk følge opp den treningen gutten trenger. Kan ikke HI greie det MÅ hun skaffe seg hjelp til å greie det, hvis ikke er det omsorgssvikt. Men, mest trolig er dette ting gutten kan få veldig god hjelp til og mestre hvis han nå bare får riktig hjelp slik at han utvikler seg adekvat videre. Anonymkode: 760a3...678 Jeg mente mer at de fysiske tingene som at han f.eks ikke kan sykle enda er så veldig bekymringsfullt. Det er det mange barn som ikke kan ved den alderen. HI burde fokusere mer på å trene opp barnet ifl barnets plan lagt med hjelpeapparatet. Barnet må jo følges opp for å bli den sterkeste versjonen av seg selv. Jeg vil tro at disse utfordringene kan utjevnes i stor grad i forhold til jevnaldrende med oppfølging og hjelp fra f.eks fysioterapeut. Men det er klart, barnet må ha oppfølging. Det er det samme med mitt skolebarn som har språklige vansker. Vi MÅ trene og øve hver eneste dag, selv om barnet ikke har lyst, men vi MÅ. Det er slik man blir bedre. Barnet ville mye heller ha lekt ute i gata den tiden øvingen tar, men dette er udiskutabelt. Forresten HI, det er vel masse tilrettelegging dere kan gjøre f.eks i lek og med utstyr? Mange ting som kan integreres i hverdagen som kan trene opp barnet? Anonymkode: 7f419...f0d
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #13 Skrevet 20. juli 2017 At han har svak rygg er ingen unnskyldning at han ikke kan tørke seg på do, han har vel armer og hjerne som fungerer? Dette er ren latskap fra hi sin side og læreren tørker ingen på do, det er ingen overgangsperiode eller øve-periode eller bare en måned mens vi prøver-periode på skolen. Sykling og svømming kan jobbes med over tid, men ungen kommer til å gå rundt med dritt i rumpa første skoledag om han ikke lærer dette NU. Anonymkode: 12b8a...a86
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #14 Skrevet 20. juli 2017 Det er latskap og mangelfull omsorg å ikke ha øvd på å tørke deg selv i flere år allerede. Det har mine barn gjort fra de var to-tre år. Da de var fire og det stort sett var rent hver gang vi kom for å kontrolltørke så lot vi dem tørke helt selv. At du har en seksåring (!!!) du fremdeles tørker rumpa til er ekstremt! Alt det andre du nevner bør dere ha en felles plan og samarbeid med skole, fysio, HS og eventuelle andre instanser, slik at gutten får nødvendig stimuli og progresjon. Anonymkode: 89b26...dd1
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #15 Skrevet 20. juli 2017 Du må legge alle dine utfordringer til sides og virkelig høre en innsats for å hjelpe sønnen din, nå. Du har fått barn, da får du ta jobben. Han må kunne tørke seg selv, er helt urolig at han ikke gjør det allerede. Dere må prioritere trening, og det er ditt ansvar at dette blir lystbetont. Kontakt de instansene du kan. Barn er nådeløse, så nå må du rett og slett ta deg sammen og gjøre det du kan så fort som overhodet mulig! (Hvis ikke du kan, sørge for at han får hjelp av andre). Ditt ansvar!! Anonymkode: f307a...21e
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #16 Skrevet 20. juli 2017 Hva slags utfordringer er det du har da? Uansett hva det er så nå jo gutten få den oppfølgingen ham skal. Et du alenemor som sitter i rullestol så må kanskje gutten ha en støttekontakt som tar han med på løping, klatring, svømming og andre fysiske ting? Du må skaffe hjelp til gutten din om du ikke klarer hjelpe han selv! Om nødvendig kontakter du barnevernet, det er mye god hjelp å få via dem. Det skal ikke gå utover gutten din på denne måten at du har redusert kapasitet. Anonymkode: 642cc...71a
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #17 Skrevet 20. juli 2017 Sikker på han ikke klarer å tørke seg på do hvis han må? Min skolestarter sa han ikke klarte det, men så fikk jeg vite av de i bhg at han ikke hadde bedt om hjelp på do der på over et år. Snakket med ham, og det viste seg at han klarte det der fordi han syntes det var ubehagelig å be om hjelp, men hjemme syns han det var greiest å slippe. Litt latskap blandet med at han føler seg sikrere på at det blir rent hvis jeg tørker enn hvis han gjør det selv. Anonymkode: b913a...3d6
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #18 Skrevet 20. juli 2017 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes dette er vanskelig. Skjønner at vi må øve, men jeg har mine utfordringer, og sønnen har sjelden lyst til å gjøre annet enn å leke i gata. Hopper litt på trampoline, men vil ikke hvis flere er oppå til samme tid. Skal ta kontakt med helsesøster og velge hva vi prioriterer å øve på. HI Anonymkode: 9991c...376 Trampoline er helt supert for denne type trening! Gjør det morsomt. Sett vannspreder under på varme dager. Sett på musikk, og vær der med ham. Ikke nødvendigvis oppå trampolina, men sitt og se på ham. Ros alle fremskritt, småsom store. Oppmuntre ham til å lære små triks. Ned på knær og opp igjen, 360 gr rundt (ikke salto, men i lengdeakse), nedpå ryggen og opp igjen, hoppe på ett ben, løpe rundt på trampolinen etc. Lykke til! Anonymkode: fce19...dd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå