Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #1 Skrevet 19. juli 2017 Babyen, som nå er 12 mnd, har aldri sovet lenger enn til kl 05:00..! Det har ingenting å si når hun legger seg (har aldri prøvd sendere enn kl 20 da). Helsesøster sier bare at søvn avler søvn og at det går seg nok til. Merker det er temmelig slitsomt nå, har eldre søsken også å ta vare på og har begynt å jobbe. Far og jeg har en dag hver hjemme og vi har dagmamma som jeg leverer til de andre dagene. Dagen er som følger; kl 5; hyl, vræl og sutring. Jeg legger meg inn på madrassen på babyens rom for å forsøke å holde volumet nede så ikke storesøsknene våkner. Baby får ikke stå opp før ettter kl 6. Får en flaske mme i senga kl 6 (jeg forsøker da å stelle meg så mye jeg rekker ila 10 min, de andre står opp ca 6:30). kl 7:30 grøt kl 8:30/9:00 sove i 45 min/1,5 time kl 10:30 brød og frukt kl 13/14 sove i 45 min/1,5 time (sover aldri 1,5 time begge gangene) kl 14:30/15 yoghurt og evt litt brød kl 16:45 middagsglass eller vår middag ca kl 17 kl 18:15 grøt kl 18:50 mme i armkroken kl 19 natta (sovner raskt alene etter max 5 min) Våkner som oftest mellom 2-7 ganger pr natt. Jeg har forsøkt å kutte til en dupp på dagen men fikk mye motstand både på hjemmebane og hos helsesøster (var kun i 1 uke og dagene med sutrete baby var vanskelige). Både leser og hører hele tiden at søvn avler søvn, men jeg kan jo ikke tvinge babyen til å sove. Har også forsøkt å legge henne både tidligere og senere, men hun sovner ikke før tidligst ca 19 og våkner 5 okke som. Noen råd? (har lest at baby på 12 mnd bør sove i 11,5 timer pr natt og 2,5 på dagtid) Anonymkode: e589d...f49
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #2 Skrevet 19. juli 2017 Vi har det samme problemet her i huset. Korte dagdupper og opp i otta. Vår er 20 mnd. Har ingen råd, men ett tonn av sympati. Anonymkode: c2ce2...261
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #3 Skrevet 19. juli 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har det samme problemet her i huset. Korte dagdupper og opp i otta. Vår er 20 mnd. Har ingen råd, men ett tonn av sympati. Anonymkode: c2ce2...261 Takk ❤️ Hi Anonymkode: e589d...f49
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #4 Skrevet 19. juli 2017 Først vil jeg si at jeg vet det er slitsomt. Har to barn som begge har hatt lange perioder med å stå opp kl 05. Det tror jeg er nokså vanlig. Det jeg ikke forstår er hvorfor dere ikke bare står opp? Mye bedre for dere selv enn å ligge å styre en time hver dag, og barnet er for lite til å forstå årsaken til at dere ligger der å haler ut tider. Jeg ville også sluttet å gi flaske i senga. Blir jo fort en vane for henne å våkne for å få flaska. Uansett, dette går seg til. Legg dere tidlig så det blir litt mer menneskelig å stå opp tidlig. Etterhvert vil hun sove lengre. Sånn er det å ha små barn - slitsomt 😅😅 Anonymkode: ff712...14d
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #5 Skrevet 19. juli 2017 Hva med å prøve å gi grøt senere og bare litt mme ved siden av til tørsten? Kan jo hende det er sult som vekker? Anonymkode: e0dda...1d6
Mamma_til_2 Skrevet 19. juli 2017 #6 Skrevet 19. juli 2017 Støttet den med og gi mer grøt på kvelden og mindre mme og kanskje drøye kveldsgrøten til kl halv 7., barnet kan våkne av at det er sulten.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #7 Skrevet 19. juli 2017 Om barnet ofte våkner 7 ganger pr natt hadde jeg fått sjekket ørene. Problemer her kan gi slike problemer. Vår gutt våknet 6-7 ganger hver natt og startet dagen kl 5 uansett hva man forsøkte. Det ble ikke bedre før det ble oppdaget feil trykk i ørene. Anonymkode: f35e0...a5f
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #8 Skrevet 19. juli 2017 Takk for gode råd 😀 Hovedgrunnen til at vi ikke står opp kl 5, men venter til 6 er at vi har lest flere steder at man ikke bør stå opp for tidlig selv om barnet våkner. Har visst med at da kan barnet tro at det er meningen å stå opp/våkne så tidlig (ikke at det har hjulpet å drøye det til nå da...) Tenker vi skal forsøke å droppe melkeflasken på morgenen og heller stå opp litt tidligere for stell og å spise grøt. Skal også drøye kveldsgrøten så hun er mettere når hun legger seg. Den kveldsflaska pleier hun kun å drikke ca 50-70 ml av. Kanskje like godt å droppe den nå. Er jo 12 mnd så hadde uansett tenkt å slutte med melkeflaskene snart. Hi Anonymkode: e589d...f49
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #9 Skrevet 19. juli 2017 Det ER slitsomt! Har en på snart to som akkurat har begynt å sove til 0630. Hele veien har han stått opp 05 dønn! Forferdelig slitsomt :-/ Anonymkode: 15396...afc
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #10 Skrevet 19. juli 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om barnet ofte våkner 7 ganger pr natt hadde jeg fått sjekket ørene. Problemer her kan gi slike problemer. Vår gutt våknet 6-7 ganger hver natt og startet dagen kl 5 uansett hva man forsøkte. Det ble ikke bedre før det ble oppdaget feil trykk i ørene. Anonymkode: f35e0...a5f Hvordan gikk dere frem? Lege eller helsestasjon? Hvilke indikasjoner må til for å få en sjekk? Evt symptomer? hi Anonymkode: e589d...f49
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #11 Skrevet 19. juli 2017 Vi hadde det også slik. Det gikk seg gradvis til. Da det stod på la vi oss tidlig 21-21.30 for å klare dagen. Anonymkode: 3a72d...6f8
*Miss Marple* Skrevet 19. juli 2017 #12 Skrevet 19. juli 2017 Det er grisetidlig, ingen tvil om det, men er det ikke trist å starte hver dag med gråt og kamp om å få stå opp? Barnet er jo utsovet, og jeg syns det høres veldig lenge å vente med frokost i 2,5 timer etter at det våkner. Jeg hadde fortsatt med gode leggerutiner på kvelden, kuttet melkeflasken om morgenen og startet dagen etter ungens behov. Dere må nesten bare legge dere tidligere for å få nok søvn, og håpe på at det går seg til etterhvert. Noen er uhelbredelige a-mennesker mens andre sover mer frempå når de blir eldre.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #13 Skrevet 19. juli 2017 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan gikk dere frem? Lege eller helsestasjon? Hvilke indikasjoner må til for å få en sjekk? Evt symptomer? hi Anonymkode: e589d...f49 Jeg snakket med legen på kontrollen på helsestasjonen. Hun ba meg ta kontakt med fastlegen. Jeg fortalte at han våknet ofte om natten. Anonymkode: f35e0...a5f
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #14 Skrevet 19. juli 2017 Ene sønnen min våknet klokken halv fire og var våken i to timer hver eneste natt fra han var ca 8 mnd. Når han sovnet igjen var storebror klar for en ny dag... Jøss så slitne vi var den perioden, skikkelig zoombie, på grensen til å bli deprimert. Jeg la meg kl ni-halv ti hver kveld og følte livet gikk fra meg. Men plutselig da han var ca 1,5 år begynte han sove til seks, for en lykke ☺️ Så min erfaring er at det er utmattende og slitsomt, men det går seg til. Anonymkode: e4f9b...593
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #15 Skrevet 19. juli 2017 Mine våkner fremdeles kl 5, de er 4,7 og 10 år gamle 😱 Men jeg sybes at det er mye mat på ettermiddag/kveld. Hva med å kutte enten grøt eller mme? Anonymkode: b4346...634
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #16 Skrevet 19. juli 2017 Som alle over her sier: Veldig vanlig. Ikke kjemp imot, bare godta at det er sånn. Og ikke minst: Det blir bedre! Stor sympatiklem sendes deg! 😊 Anonymkode: 4ac91...44e
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #17 Skrevet 19. juli 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Babyen, som nå er 12 mnd, har aldri sovet lenger enn til kl 05:00..! Det har ingenting å si når hun legger seg (har aldri prøvd sendere enn kl 20 da). Helsesøster sier bare at søvn avler søvn og at det går seg nok til. Merker det er temmelig slitsomt nå, har eldre søsken også å ta vare på og har begynt å jobbe. Far og jeg har en dag hver hjemme og vi har dagmamma som jeg leverer til de andre dagene. Dagen er som følger; kl 5; hyl, vræl og sutring. Jeg legger meg inn på madrassen på babyens rom for å forsøke å holde volumet nede så ikke storesøsknene våkner. Baby får ikke stå opp før ettter kl 6. Får en flaske mme i senga kl 6 (jeg forsøker da å stelle meg så mye jeg rekker ila 10 min, de andre står opp ca 6:30). kl 7:30 grøt kl 8:30/9:00 sove i 45 min/1,5 time kl 10:30 brød og frukt kl 13/14 sove i 45 min/1,5 time (sover aldri 1,5 time begge gangene) kl 14:30/15 yoghurt og evt litt brød kl 16:45 middagsglass eller vår middag ca kl 17 kl 18:15 grøt kl 18:50 mme i armkroken kl 19 natta (sovner raskt alene etter max 5 min) Våkner som oftest mellom 2-7 ganger pr natt. Jeg har forsøkt å kutte til en dupp på dagen men fikk mye motstand både på hjemmebane og hos helsesøster (var kun i 1 uke og dagene med sutrete baby var vanskelige). Både leser og hører hele tiden at søvn avler søvn, men jeg kan jo ikke tvinge babyen til å sove. Har også forsøkt å legge henne både tidligere og senere, men hun sovner ikke før tidligst ca 19 og våkner 5 okke som. Noen råd? (har lest at baby på 12 mnd bør sove i 11,5 timer pr natt og 2,5 på dagtid) Anonymkode: e589d...f49 Nå er dette jo ikke en baby mer. Men jeg tenker du skal prøve å trappe ned soving på dag. Litt jobb å holde våken til leggetid noen dager også går det seg til. De fleste barn på ett år sover kun en gang på dagen. Legg gjerne barnet litt før i overgangsperioden. Fas den første duppen utover dagen, la barnet sove så lenge det vil da, men legg senere og kort ned på andre soving. Målet bør være å samle dagsovingen til en dupp. At søvn avler søvn er ikke tilfellet for alle barn og hvertfall ikke når de er blitt så store. Anonymkode: 3e815...891
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #18 Skrevet 19. juli 2017 Dette blir vanskeligere så lenge du kjemper så veldig i mot. Ja, kl. 05 er ganske tidlig, men slett ingen krise. Stå opp og start dagen. La barnet spise seg god og mett på skikkelig mat på kvelden, og gi melk eller vann i kopp. Flaske om morgenen er også bare tull, stå opp, spis og drikk fra tallerken og kopp. Selv må du legge deg tilsvarende tidlig som barnet, men jeg tror barnet snart vil sove litt lengre om morgenen, hvis han/hun ikke våkner av å være veldig sulten, eller våkner for å kunne kose seg med melkeflasken. Dessuten: dette barnet er ikke lenger en baby, du forteller selv at barnet er et år. Anonymkode: 64643...c41
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #19 Skrevet 19. juli 2017 Dette er ikke uvanlig. Hadde to tette sånne og de våknet minst en gang om natten til de var 3 og 4 år. Det vil si Jar ble vekket på natten og måtte opp 05.00 de første 5 årene jeg hadde barn. Det er en drøm nå hvor de er 9 og 7 og sover hele natten fra 20.00 til 08.00. Det er sånn det er bare. Anonymkode: 1ec0f...8f2
Miamimom Skrevet 19. juli 2017 #20 Skrevet 19. juli 2017 Her gikk det "aldri" over med eldstemann, men etterhvert kunne han stå opp alene. Det er som jeg sier med litt humor når jeg diskuterer barn og søvn med venner eller kollegaer: " Alle sier det er en fase, men nå har denne fasen vart i 10 år for vår del, så vi håper at den snart er over" Så her funket ikke noe, han er en morgenfugl uansett når han legger seg! Håper det ordner seg raskere for dere!
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #21 Skrevet 19. juli 2017 Du har min fulle sympati. Min treåring var akkurat lik, og han har akkurat begynt å sove til 06. Har du prøvd å legge formiddagshvilen tidligere? Når vi gikk fra to til en hvil for dagen, hadde han hvilen sin kl 11. Noen barn er ("desverre") bare sånn... Det beste rådet jeg kan gi er egentlig at dere voksne legger dere tidligere slik at dere har fått non søvn kl 05. Ville fortsatt som nå med å la barnet ligge i sengen til kl 06 selv om det våkner tidlig. Du trenger ikke nødvendigvis være i rommet, men gå til og fra slik at hun vet at hun ikke er alene. Sånn holdt vi på (holder egentlig på fremdeles...) "Det er natt nå. Mamma kommer og henter deg når det er morgentid. Sove godt" Når han nærmet seg tre sov han til 05.30, og nå er den gjerne 06-06.30 før han våkner. Jeg la meg 21-21.30 i to år... Anonymkode: 86461...98c
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #22 Skrevet 19. juli 2017 Har en sånn her i huset også. Da jeg var gravid,våknet han kl 4-5 hver morgen og begynte å slå. Nå,9 måneder etter fødselen,er han fremdeles sånn. Han våkner kl 5-6. Ingen råd,bare sympati. Anonymkode: 1b42b...c49
Eliseflisa Skrevet 19. juli 2017 #23 Skrevet 19. juli 2017 (endret) Jeg har alltid nektet mine å stå opp før klokka 06.30 jeg da, og jeg er en av de som mener det er sprøtt å la barna styre dette. ( dro tiden til 07 i helgene) Du kan snu det andre veien, ville du godtatt at barnet var oppe til 23.30 i hverdagene? NEI vil jeg anta, fordi det er for sent for et lite barn, si på 1, 2 eller 3 år. Det å stå opp klokken 05 er å stå opp på natten. Hva med å gi flasken og forlate rommet? Jeg gjorde det med mine, og da sovnet de igjen med en gang. Jeg synes ikke du skal godta at ungen står opp klokken 05.00. Da får nattarbeidere nattillegg. Gjennomfør dette slik du ville gjort med legging, ikke noe dill og dall, men gode trygge rutiner. Ved å legge barnet litt senere vil barnet også trenger flere timer enn til 05, så det vil gå av seg selv. Begynn nå, snart kommer det mørkere tider og det blir lettere og lure de. Lykke til =) Vet ALLE er uenig i det her inne, men jeg mener dette er en ting man kan bestemme på lik linje med mange andre ting med de små. Endret 19. juli 2017 av Eliseflisa
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #24 Skrevet 19. juli 2017 39 minutter siden, Eliseflisa skrev: Jeg har alltid nektet mine å stå opp før klokka 06.30 jeg da, og jeg er en av de som mener det er sprøtt å la barna styre dette. ( dro tiden til 07 i helgene) Du kan snu det andre veien, ville du godtatt at barnet var oppe til 23.30 i hverdagene? NEI vil jeg anta, fordi det er for sent for et lite barn, si på 1, 2 eller 3 år. Det å stå opp klokken 05 er å stå opp på natten. Hva med å gi flasken og forlate rommet? Jeg gjorde det med mine, og da sovnet de igjen med en gang. Jeg synes ikke du skal godta at ungen står opp klokken 05.00. Da får nattarbeidere nattillegg. Gjennomfør dette slik du ville gjort med legging, ikke noe dill og dall, men gode trygge rutiner. Ved å legge barnet litt senere vil barnet også trenger flere timer enn til 05, så det vil gå av seg selv. Begynn nå, snart kommer det mørkere tider og det blir lettere og lure de. Lykke til =) Vet ALLE er uenig i det her inne, men jeg mener dette er en ting man kan bestemme på lik linje med mange andre ting med de små. Hadde det vært så lett som å legge de senere! Hos oss funker dette motsatt.. sent i seng er lik tidligere opp. Anonymkode: c2ce2...261
Eliseflisa Skrevet 19. juli 2017 #25 Skrevet 19. juli 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde det vært så lett som å legge de senere! Hos oss funker dette motsatt.. sent i seng er lik tidligere opp. Anonymkode: c2ce2...261 Ja det kan sikkert hende noen unger er sånn, har hørt det. Men man kan allikevel nekte et barn å stå opp 05.00, på lik linje som at man hadde "tvunget" de i seng til tide på kveldstid =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå