Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #1 Skrevet 18. juli 2017 Tror du på en gud, eller er du ateist eller agnostiker? Hvorfor? Følger du troen (eller fraværet av tro) du selv er vokst opp med, eller har du hatt en opplevelse som har vært utløsende for om du tror eller ikke, og hva du eventuelt tror på? Anonymkode: e7a6c...c3a
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #2 Skrevet 18. juli 2017 Og hvilken religion, om noen, er du tilknyttet? HI Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Tror du på en gud, eller er du ateist eller agnostiker? Hvorfor? Følger du troen (eller fraværet av tro) du selv er vokst opp med, eller har du hatt en opplevelse som har vært utløsende for om du tror eller ikke, og hva du eventuelt tror på? Anonymkode: e7a6c...c3a Anonymkode: e7a6c...c3a
tante grusom master of law Skrevet 18. juli 2017 #3 Skrevet 18. juli 2017 Jeg tror verken på noen gud, spøkelser eller zombier.
Musemora Skrevet 18. juli 2017 #4 Skrevet 18. juli 2017 29 minutter siden, tante grusom master of law skrev: Jeg tror verken på noen gud, spøkelser eller zombier. ☝️Signerer
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #5 Skrevet 18. juli 2017 Jeg tror ikke på noen høyere makt. Aldri følt behovet, og ikke kommer det til å bli et behov. Livet har mening endog! Anonymkode: 58236...a52
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #6 Skrevet 18. juli 2017 Er ikke religiøs. Vi har nok galskap og ondskap i verden. Anonymkode: 9aeb9...e9d
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #7 Skrevet 18. juli 2017 Jeg er helt religionsfri 😊 Anonymkode: f76fb...12b
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #8 Skrevet 18. juli 2017 Total religionsmotstander. Tilhørighet og annet som er positivt kan skaffes andre steder enn i kirke eller moske. Har ikke vokst opp med tro. Ser ikke verdi i tro. Ser stor verdi i vitenskap, vaksiner, fakta, alt som er målbart og kan undersøkes. Anonymkode: 2bdf6...dda
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #9 Skrevet 18. juli 2017 Livsreligiøs,kaller mannen min meg. Går ikke i noen kirke eller menighet men tenker mye på livet, tar vare på mennesker og naturen og prøver å holde en streng etisk moral for meg selv. Kjærlighet , solidaritet,menneskeverd, livet og naturen er det jeg tror på. At vi mennesker må jobbe for å forbedre oss, at vi velger vår framtid som art. Vi har stort potensiale til å gjøre både vonde og gode handlinger, og vi må velge hva vi vil med livet, ikke bare stole blindt på hverken prester,imamer,politikere,finansfolk,professorer,eller andre som prøver å få folk til å følge sin vei og virkelighetsoppfatning. Anonymkode: f8059...445
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #10 Skrevet 18. juli 2017 Jeg føler meg som en religiøs person, men tilhører ingen spesiell tro. Det er rett og slett litt vanskelig å forklare. Ikke vokst opp med religion, men det er mer en følelse som har kommet etter at jeg ble voksen. Anonymkode: acb84...af7
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #11 Skrevet 18. juli 2017 Ja, jeg er religiøs. Jeg er kristen og tror på Gud. Hvorfor? Fordi jeg gjør det. Troen på at det finnes en Gud og et liv etter dette gir trøst, støtte og trygghet. Det er en tro jeg har hatt med meg fra jeg var barn. Anonymkode: 9d10c...4ee
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #12 Skrevet 18. juli 2017 Jeg er spirituell, ikke religiøs. For meg blir det helt feil å følge en dogmatisk tro som andre presenterer for meg. Dessuten er Gud et svært symboltungt begrep, så jeg vegrer meg også for å si at jeg tror på Gud. Da blir automatisk en rekke assosiasjoner satt i sving hos de jeg snakker med og jeg blir tillagt mye som jeg ikke kjenner meg igjen i. Anonymkode: 5ff5d...c7c
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #13 Skrevet 18. juli 2017 Jeg er oppdratt kristent, men har i grunnen aldri trodd på Gud. Jeg er motstander mot alle typer religion. Jeg skjønner at personer, som er oppvokst i lite opplyste samfunn er religiøse. Men jeg forstår virkelig ikke at vestlige folk, som har tilgang til all verdens informasjon, kan tro på Gud. Jeg tenker for meg selv, at slike mennesker er dumme, rett og slett. Det betyr ikke at jeg mangler moral. Jeg lever etter, at man skal være mot andre, som man vil bli behandlet selv. Det er også viktig for jorda vår at vi tenker konsekvenser av forbruket vårt, og gjør hva vi kan for å begrense dette. Anonymkode: 9acb7...0eb
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #14 Skrevet 18. juli 2017 Jeg tror på Gud som en skapende kraft og kjærlighet. Jeg tror på Jesus. Jeg tror ikke på helvete eller kristendommen som en religion. Jeg tror det er elementer av sannhet i alle religioner. Jeg tror på en eksistens etter døden. Jeg har hatt åndelige opplevelser. Jeg tror på å respektere hverandre og moder jord. Jeg tror på et fellesskap mer enn egoisme. Anonymkode: be355...a0e
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #15 Skrevet 18. juli 2017 Jeg tror på Gud. Men først måtte jeg legge fra meg ideen om at Gud er en mann på en sky. For meg handler religionen om et sted der jeg kan pleie det faktum at vi nok ikke er det største og gjeveste som finnes i universet. Jeg er ydmyk overfor det og jeg har behov for å diskutere og jevnlig pleie de store spørsmålene om dette og om hvordan jeg lever. Man kan selvfølgelig argumentere for at dette kan vi gjøre i hverdagen eller i utdannelsen vår, men for meg blir ikke det det samme. Jeg blir veldig trist når jeg ser de som skriver at religion og ondskap går hånd i hånd og gjør narr av religiøse. Da tenker jeg at de ikke kjenner seg selv veldig godt. Religion rommer så mye, men nordmenn er ofte litt vel korttenkte og dømmende når det kommer til det. Anonymkode: 3bf66...762
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #16 Skrevet 18. juli 2017 Jeg er religiøs. Det er helt utenkelig at evigheten skal finnes uten en guddom. Anonymkode: 06204...424
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #17 Skrevet 18. juli 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror på Gud. Men først måtte jeg legge fra meg ideen om at Gud er en mann på en sky. For meg handler religionen om et sted der jeg kan pleie det faktum at vi nok ikke er det største og gjeveste som finnes i universet. Jeg er ydmyk overfor det og jeg har behov for å diskutere og jevnlig pleie de store spørsmålene om dette og om hvordan jeg lever. Man kan selvfølgelig argumentere for at dette kan vi gjøre i hverdagen eller i utdannelsen vår, men for meg blir ikke det det samme. Jeg blir veldig trist når jeg ser de som skriver at religion og ondskap går hånd i hånd og gjør narr av religiøse. Da tenker jeg at de ikke kjenner seg selv veldig godt. Religion rommer så mye, men nordmenn er ofte litt vel korttenkte og dømmende når det kommer til det. Anonymkode: 3bf66...762 Jeg tror jeg er enig med deg. Men problemet mitt med religion, er at de religionene jeg kjenner er for firkantede, og forenklede (mannen på en sky). Til og med perverserte, i mer eller mindre grad, om man skal ta dem bokstavelig. Religion blir dessverre brukt til å kontrollere og undertrykke masser. På den måten er jeg negativ til religion. Men jeg ser ikke ned på religiøse. Som sagt tror jeg på Jesus. Men jeg tror ikke Jesus er fornøyd med hvordan Kristendommen bruker Ham, og hvor fokuset til de kristne ofte er. Jeg er oppdratt kristen, men har måttet bryte meg fri fra det klamme grepet religionen hadde på meg. Nå har jeg endelig fått fred. Det er f.eks. helt ulogisk for meg at man må tro på Jesus for å få evig frelse. Det er en separerende og nedverdigende tankegang. Jeg kan også huske hvordan jeg strevde med å forklare for meg selv at homofili var galt, fordi religionen min sa det, selv om hjertet mitt ikke var enig. Som voksen ser jeg at slike ting har ufattelig lite med Jesus og Gud å gjøre, og at Jesus var langt dypere enn det som ofte blir fremstilt av etterkommerene hans. Jeg føler meg mye nærmere Gud etter at jeg forkastet religion. Anonymkode: be355...a0e
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #18 Skrevet 18. juli 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror på Gud. Men først måtte jeg legge fra meg ideen om at Gud er en mann på en sky. For meg handler religionen om et sted der jeg kan pleie det faktum at vi nok ikke er det største og gjeveste som finnes i universet. Jeg er ydmyk overfor det og jeg har behov for å diskutere og jevnlig pleie de store spørsmålene om dette og om hvordan jeg lever. Man kan selvfølgelig argumentere for at dette kan vi gjøre i hverdagen eller i utdannelsen vår, men for meg blir ikke det det samme. Jeg blir veldig trist når jeg ser de som skriver at religion og ondskap går hånd i hånd og gjør narr av religiøse. Da tenker jeg at de ikke kjenner seg selv veldig godt. Religion rommer så mye, men nordmenn er ofte litt vel korttenkte og dømmende når det kommer til det. Anonymkode: 3bf66...762 Jeg var enig med deg, men den siste setningen din " .. Men nordmenn er ofte litt vel korttenkte og dømmende .." Nå ble jo DU veldig dømmende 🙁 Anonymkode: 27f26...cc6
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #19 Skrevet 19. juli 2017 Nei, hva er jeg? Jeg ble fortalt at jeg kommer til å brenne i helvete om jeg ikke trodde det samme som vedkommende som sa det. Religion for meg er regler som ikke passer i et puslespill for meg til å ha et godt liv. Der jeg kan være meg selv. Jeg er imot all religion som er blitt brukt til å drepe andre mennesker i dets navn, og det vil vel si alle religioner som en tror jeg oppigjennom historien? For i alle religioner er det ekstremisme, og alle har blod på hendene sine. Jeg er i mot å presse andre til å tro det samme som en selv, eller se ned på andre som tror noe annet. Jeg lever etter min egen "religion" jeg, Kardemommeloven: "Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill. Og forøvrig kan du gjøre som du vil." Pluss litt Emil: " Det gjorde jag av min godhet" Med de enkle setningene der så får jeg en god følelse om at jeg er et godt menneske. Og at dersom jeg gjør noe som ikke er bra, så er det jeg som må be om tilgivelse til de det gjelder og ikke til noen "Gud". Jeg tror vi stammer fra apene, og jeg tror på The big bang. (Nei, det var ikke Gud som startet den heller) Men, jeg har opplevd kontakt med tidligere energier. Så at det finnes noen energier som er sterkere enn andres og uforklarlige fenomener rundt disse energiene tror jeg på. Så hva slags religion eller navn på troen min jeg har vet jeg ikke? Mulig jeg er Gud? Anonymkode: 77ba8...205
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #20 Skrevet 19. juli 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, hva er jeg? Jeg ble fortalt at jeg kommer til å brenne i helvete om jeg ikke trodde det samme som vedkommende som sa det. Religion for meg er regler som ikke passer i et puslespill for meg til å ha et godt liv. Der jeg kan være meg selv. Jeg er imot all religion som er blitt brukt til å drepe andre mennesker i dets navn, og det vil vel si alle religioner som en tror jeg oppigjennom historien? For i alle religioner er det ekstremisme, og alle har blod på hendene sine. Jeg er i mot å presse andre til å tro det samme som en selv, eller se ned på andre som tror noe annet. Jeg lever etter min egen "religion" jeg, Kardemommeloven: "Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill. Og forøvrig kan du gjøre som du vil." Pluss litt Emil: " Det gjorde jag av min godhet" Med de enkle setningene der så får jeg en god følelse om at jeg er et godt menneske. Og at dersom jeg gjør noe som ikke er bra, så er det jeg som må be om tilgivelse til de det gjelder og ikke til noen "Gud". Jeg tror vi stammer fra apene, og jeg tror på The big bang. (Nei, det var ikke Gud som startet den heller) Men, jeg har opplevd kontakt med tidligere energier. Så at det finnes noen energier som er sterkere enn andres og uforklarlige fenomener rundt disse energiene tror jeg på. Så hva slags religion eller navn på troen min jeg har vet jeg ikke? Mulig jeg er Gud? Anonymkode: 77ba8...205 Agnostiker? Anonymkode: 5ff5d...c7c
IreneUtålmodig Skrevet 19. juli 2017 #21 Skrevet 19. juli 2017 (endret) Er hverken religiøs eller ateist. Tror på vitenskap og det mystiske 😇 Endret 19. juli 2017 av IreneUtålmodig Feil stavet
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #23 Skrevet 19. juli 2017 faren min er Jehovas vitne,mens jeg er ikke religiøs.Jeg elsker å feire bursdager og jeg elsker julen å feire den,så jeg hadde blitt en dårlig Jehovas vitne Anonymkode: 2bc41...919
Jojo x3 Skrevet 19. juli 2017 #24 Skrevet 19. juli 2017 Jeg er kristen og tror på Gud. Det gir meg trygghet i hverdagen og et håp om noe mer etter dette livet!
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #25 Skrevet 19. juli 2017 På 18.7.2017 den 16.50, Anonym bruker skrev: Jeg er oppdratt kristent, men har i grunnen aldri trodd på Gud. Jeg er motstander mot alle typer religion. Jeg skjønner at personer, som er oppvokst i lite opplyste samfunn er religiøse. Men jeg forstår virkelig ikke at vestlige folk, som har tilgang til all verdens informasjon, kan tro på Gud. Jeg tenker for meg selv, at slike mennesker er dumme, rett og slett. Det betyr ikke at jeg mangler moral. Jeg lever etter, at man skal være mot andre, som man vil bli behandlet selv. Det er også viktig for jorda vår at vi tenker konsekvenser av forbruket vårt, og gjør hva vi kan for å begrense dette. Anonymkode: 9acb7...0eb Syns det er synd at du syns jeg er dum som har valgt å tro på en Gud. Jeg tenker ikke at du er dum som har valgt å la være! Men vi er enige i den gyldne regel og at vi må tenke konsekvenser av vårt forbruk! Anonymkode: 87e5e...0ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå