Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #1 Skrevet 18. juli 2017 Mann og hans bror eier et familiested sammen og holder på å restaurere dette. Det er en stor jobb, men det går fremover. Jeg er også sterkt involvert i og med at vi bruker mye tid og penger på dette. Det er et stykke reisevei, så langhelger og ferier går med. Men. Min mann og jeg ønsker å sette dette tilbake til så opprinnelig stand som mulig, også mtp møblering. Det finner mye bevart som står stuet bort på låver og uthus. Problemet er at broren kan være enig når vi snakker om det, men likevel tar han superraske løsninger. Han bor nærere og er her oftere. F eks så har vi restaurert en flott glassveranda. Nytt panel siden det gamle måtte skiftes. Jeg har tegnet skisser og laget masse ideer for denne - og jeg har også malt masse strøk både tak, vegger og gulv. Han sto til og med å listet vinduene før jeg hadde malt !!! Det blir jo ikke fint, men det hjalp ikke å protestere. Men, når vi kom nå sist var denne "ferdig" Gulvet som enda ikke er ferdig malt hadde fått et teppe lagt over seg. To SVÆRE svare skinnreclinere sto der sammen med et ovalt Ikeabord. Joda, behagelig er det nok. Men punkt 1. Det er ikke ferdig malt. og punkt 2. Denne innredningen er ikke bare stygg, en den tar opp hele rommet slik at det er umulig for flere enn 2 personer å være der. Mannen vil ikke ha noen uoverensstemmelser, og gidder ikke protestere på noe som helst. Jeg kjenner at all min lyst ti å investere tid og penger her forsvinner og jeg surner. Broren er vant til å tenke på seg selv og tenkte praktisk. Når han har bestemt seg for noe så gjennomfører han det, uavhengig av alle andre. Dette får man jo ikke endret på. Og det er ikke sånn at jeg tenker at alt skal bli som jeg sier. Langt ifra. Da stuen skulle males hadde broren hentet fargeprøver og testet noen fjøler av hver farge og ønsket tilbakemelding. Men han hadde allerede bestemt seg , så det spilte liksom ingen rolle. Han er flink å jobbe og bruker også mye tid her, men jeg føler dette blir bare halvveis og "Godt nok" til å bo i. Det slurves så mye, dusjen hadde han montert uten å ta av all plasten som hang på karet. Dermed ligger det en kant med plast innerst ved vinduet rundt og samler dritt. Aargh. Må bare få det ut. Det er arvet sted og ikke aktuelt å selge oss ut. Hvordan overleve? Anonymkode: f4f67...004
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #2 Skrevet 18. juli 2017 Kan også legge til at jeg foreslo for mannen å pusse ned noen gamle teakmøbler som står her, olje på nytt og trekke om i et ullstoff (de er allerede trukket tom på 70 tallet) Ideen var god, men han mente vi måtte høre med broren først, for det var jo ikke sikkert han synes det var en god ide. Vi skal altså ta hensyn bare en vei, mens mannen ikke gidder protestere mot sin bror som jo er ganske dominerende. Anonymkode: f4f67...004
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #3 Skrevet 18. juli 2017 Her tror jeg bare du må senke skuldrene, akseptere og ikke irritere deg Hytta eies av mannen din og broren hans, det er arv og dermed særeie. Du vil aldri bli medeier i denne hytta og må bare leve med at der er mannen og broren som bestemmer og du er så heldig at du får være med å bruke Anonymkode: 8123b...c3e
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #4 Skrevet 18. juli 2017 Enten selger dere det eller så trer du tilbake og lar søsknene som arvet bestemme. Det er veldig vanskelig å eoe geriehus sammen og nesten umulig hvis ektefeller begynner å blande seg inn i hvordan ting bør være. Anonymkode: b3fca...fe2
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #5 Skrevet 18. juli 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Her tror jeg bare du må senke skuldrene, akseptere og ikke irritere deg Hytta eies av mannen din og broren hans, det er arv og dermed særeie. Du vil aldri bli medeier i denne hytta og må bare leve med at der er mannen og broren som bestemmer og du er så heldig at du får være med å bruke Anonymkode: 8123b...c3e Jeg er klar over at jeg aldri blir eier. Men vi bruker mye penger på dette restaureringsprosjektet og det er også MINE penger. HI Anonymkode: f4f67...004
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #6 Skrevet 18. juli 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er klar over at jeg aldri blir eier. Men vi bruker mye penger på dette restaureringsprosjektet og det er også MINE penger. HI Anonymkode: f4f67...004 Det hjelper ikke. Dette må sæslnene styre eller så må dere selge. Anonymkode: b3fca...fe2
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #7 Skrevet 18. juli 2017 Så lenge HI er med og legger ned timer samt penger bør hun ha litt og si selv om ikke eier. Enten det, eller så hadde jeg trukket både pengene og tiden unna prosjektet. Saml partene, ha et lite møte og sett felles kjøreregler. At broren din må høre med mannen når avgjørelser rad og omvendt. Sett opp plan for hvert rom og bli enige om at et punkt må fullføres før neste startes. Ev. kan dere fordele rom og bestemme 50/50 av arealet. Anonymkode: b44d7...b34
oslofrk Skrevet 18. juli 2017 #8 Skrevet 18. juli 2017 Æsj - så kjipt! Jeg vet akkurat hvor utrolig irriterende og slitsomt det er. Vårt barndoms paradis ble solgt bla fordi jeg skjønte at vi søsknene aldri ville klare å samarbeidet. Jeg frasa meg arven, men det ble likevel solgt. Trist men sant. Jeg støtter ideen om et møte og at dere blir enige om hva og hvordan. Trekk frem det positive. Vær tydelig på det som er viktig og ideelt sett skriv ned det dere blir enige om. (Det bør ikke du, men en av partene gjøre) Så bør jo du og mannen også snakke sammen så dere er enige i hvor mye penger dere skal spytte inn i prosjektet. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #9 Skrevet 18. juli 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så lenge HI er med og legger ned timer samt penger bør hun ha litt og si selv om ikke eier. Enten det, eller så hadde jeg trukket både pengene og tiden unna prosjektet. Saml partene, ha et lite møte og sett felles kjøreregler. At broren din må høre med mannen når avgjørelser rad og omvendt. Sett opp plan for hvert rom og bli enige om at et punkt må fullføres før neste startes. Ev. kan dere fordele rom og bestemme 50/50 av arealet. Anonymkode: b44d7...b34 Glem det. I teorien høres det greit it, men i praksis blir det bare ergrelser. Det koster så mye å holde et slikt sted, spesdoelt om man er perfeksjonist, at det er nesten umulig å gjennomføre på sikt. To brødre kan nok klare det. Der er gjerne maltgorhold og dæregenheter avklart, men med en ektefelle som blander seg blir det bare krangel og irritasjon. Eierene har ulik ønsker og evner. I tillegg har de sikkert ulik økonomi. Å eie slikt sammen er ingen god løsning. Anonymkode: b3fca...fe2
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #10 Skrevet 18. juli 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Glem det. I teorien høres det greit it, men i praksis blir det bare ergrelser. Det koster så mye å holde et slikt sted, spesdoelt om man er perfeksjonist, at det er nesten umulig å gjennomføre på sikt. To brødre kan nok klare det. Der er gjerne maltgorhold og dæregenheter avklart, men med en ektefelle som blander seg blir det bare krangel og irritasjon. Eierene har ulik ønsker og evner. I tillegg har de sikkert ulik økonomi. Å eie slikt sammen er ingen god løsning. Anonymkode: b3fca...fe2 For ikke å snakke om neste generasjon, når en haug søskenbarn skal arve i sammen... Det beste er ofte at en tar over og eier alene (betaler ut søsken) og heller lar søsken låne/leie hytta innimellom Anonymkode: 8123b...c3e
Superdolly Skrevet 18. juli 2017 #11 Skrevet 18. juli 2017 Du har ikke så mange valg og muligheter. Beklager, det er sikkert ikke det du vil høre, men det er sannheten. Så lenge din mann (som er medeier i stedet) nekter å protestere og ikke vil ta opp noe som helst, er det ikke noe du kan gjøre. Du kan selvsagt forsøke å ssette foten ned og si til din mann at dette nekter du å være med på, du vil ikke jobbe der mer og du vil ikke betale for noe som helst ettersom du (dere) ikke får noe innflytelse på løsninger. Så kommer det jo an på hvordan du og din mann har det. økonomisk, om dine protester og nekting da vil få noen reelle konsekvenser. Slik jeg leser historien, så tenker jeg at dette er et gammel mønster mellom din mann og broren: Broren er vant til å bestemme og dominere over din mann, og din mann er vant til å føye seg og gi etter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå