Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #1 Skrevet 17. juli 2017 Kjefter dere mye? Jeg har to barn. En på 2 og en på 4. Hver for seg er de to små engler, og vi har MASSE kvalitetstid. Men når ungene er i samme rom; tjuhei!!!!! De hyler, plager hverandre, hopper i sofaen, hører ikke etter, løper og skriker, terger hverandre og det er et helvetes spetakkel!!! Føler HELE dagen går til å kjefte.... Og blir så klart veldig lei meg fordi jeg får dårlig samvittighet. Er forresten alene med de.. Har dere det også sånn??? Tips tas mot i takk, for denne mammaen stryker med av dårlig samvittighet! Anonymkode: 3e5db...3ff
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #2 Skrevet 17. juli 2017 Høres kjent ut🙈🙈 Anonymkode: e12dd...40b
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #3 Skrevet 17. juli 2017 Snart tre barn på tre år. Den på tre år og to år pleier å leke fint sammen, men selvsagt er det stunder hvor søskenkjærlighet er i blomst... Men med klare regler og grenser, så får det overraskende bra 😊 Blir nok litt mer kaos når tredjemann også skal inn i leken, men regner med at vi finner en god løsning da også. Anonymkode: 30255...8e9
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #4 Skrevet 17. juli 2017 Ja, barna er 2 og 5 år. Mye kranglingen når de er sammen. Snur vi ryggen til er det hyl og grin med en gang.. Så slitsomt.. Anonymkode: 4103e...b70
Tresøtesmå141517 Skrevet 17. juli 2017 #5 Skrevet 17. juli 2017 Tips ja.. nesten alle leker er felles, kun noen bursdagsgaver er egne. Avslutte lek hvor det ikke samarbeides (leker fjernes), distraksjon hvis jeg ser noe eskalere, ros når jeg ser at de er gode med hverandre, ut av leken (sitte i trappen) hvis de ikke er gode med hverandre. Og mange andre ting 😊
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #6 Skrevet 17. juli 2017 Hi her. Sorry, men er en lettelse å høre at flere har det sånn! Men hva gjør dere? Blir det mye kjefting? Det klikker nesten for meg til tider altså for jeg kan holde på i timesvis med å prøve å roe de ned og få de til å være snille med hverandre.... Uansett om jeg sender de ut på verandaen for å leke, setter på en film, kjører en tur med de, så terger de hverandre, og den ene piper og den andre sutrer.. Anonymkode: 3e5db...3ff
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #7 Skrevet 17. juli 2017 Haha, jeg leste opp dette for mannen og vi begge lo for det er akkurat det samme her. 1,5 og 3,5 år. Kan skylde det meste på yngste her da for eldste er ikke så verst. Jeg regner med det går seg til når yngste får bedre språk. Imellomtiden er det avverging, kjefting, prøve å finne noe yngste kan holde seg opptatt med og so on. Nå har de nettopp startet 3uker ferie også og for å være helt ærlig så gleder jeg meg ikke så veldig mye, men håper vi kan få gjort det så fint som mulig 😊 All ære til deg som er alene! Jeg har dessverre ingen tips, men følger med på tråden og håper på tips selv 😊 Anonymkode: 6385c...93d
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #8 Skrevet 17. juli 2017 Spørs litt hva du legger i kjefting. Jeg vil si at et godt tips er å beholde roen selv. Blir du sint og kjefter for mye, blir det fort en ond spiral og fører bare til mer skriking og sinne hos barna synes jeg. I stedet for å stå på kjøkkenet og rope til barna som kjekler i stua f.eks, gå inn i situasjonen til barna, finn ut hva som er galt og si til dem med færrest mulig ord hvordan du heller vil ha det. En ordflom fra voksne fungerer heller ikke, da barna gjerne mister budskapet hvis det blir for mange ord. Eks: "Per, det er ikke lov til å slå" - "Ola, ikke kast den bilen, for da kan den bli ødelagt eller Per kan få vondt" - "Ikke gjør det der, da blir Ola lei seg fordi du ødelegger for han" "Ola, det er ikke lov til å hoppe i sofaen, gå ned!" Alt sies med en rolig og fornuftig stemme, og det må gjentas i det uendelige for å få en effekt. Jeg tipper at hvis du bestemmer deg for å ta opp de viktigste kampene og følger med og terper på dem hver gang du ser dem i en uke, så vil du allerede kunne merke forskjell. Nå vet jeg ikke hvilke gjengangere av uønsket oppførsel dere har, men si at du velger deg 3-4 regler du vil innføre, og følger dem opp HVER gang det skjer PÅ en rolig og avbalansert måte, så vil du nok fort se at den oppførselen du ikke ønsker vil forsvinne. Men det krever av deg at du beholder roen og kommenterer/tar ungene ut av situasjonen HVER GANG, og sørg for at du blir hørt. (Gå nærme ungene og få blikk-kontakt), løft dem ned av sofaen, vekk fra hverandre eller hva som må til for å bryte opp situasjonen. Anonymkode: f2b95...33b
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #9 Skrevet 17. juli 2017 Vi fikk hjelp fra barnehagen. Jeg skylder alltid på foreldrene hehe. Jeg fikk et godt råd: Vær konsekvent. Gi 100 %. Klare grenser altså. 0 kjefting. En helt annen verden her hjemme 😃 Anonymkode: 0f31d...768
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2017 #10 Skrevet 17. juli 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spørs litt hva du legger i kjefting. Jeg vil si at et godt tips er å beholde roen selv. Blir du sint og kjefter for mye, blir det fort en ond spiral og fører bare til mer skriking og sinne hos barna synes jeg. I stedet for å stå på kjøkkenet og rope til barna som kjekler i stua f.eks, gå inn i situasjonen til barna, finn ut hva som er galt og si til dem med færrest mulig ord hvordan du heller vil ha det. En ordflom fra voksne fungerer heller ikke, da barna gjerne mister budskapet hvis det blir for mange ord. Eks: "Per, det er ikke lov til å slå" - "Ola, ikke kast den bilen, for da kan den bli ødelagt eller Per kan få vondt" - "Ikke gjør det der, da blir Ola lei seg fordi du ødelegger for han" "Ola, det er ikke lov til å hoppe i sofaen, gå ned!" Alt sies med en rolig og fornuftig stemme, og det må gjentas i det uendelige for å få en effekt. Jeg tipper at hvis du bestemmer deg for å ta opp de viktigste kampene og følger med og terper på dem hver gang du ser dem i en uke, så vil du allerede kunne merke forskjell. Nå vet jeg ikke hvilke gjengangere av uønsket oppførsel dere har, men si at du velger deg 3-4 regler du vil innføre, og følger dem opp HVER gang det skjer PÅ en rolig og avbalansert måte, så vil du nok fort se at den oppførselen du ikke ønsker vil forsvinne. Men det krever av deg at du beholder roen og kommenterer/tar ungene ut av situasjonen HVER GANG, og sørg for at du blir hørt. (Gå nærme ungene og få blikk-kontakt), løft dem ned av sofaen, vekk fra hverandre eller hva som må til for å bryte opp situasjonen. Anonymkode: f2b95...33b Dette 😃👏 Anonymkode: 0f31d...768
Gjest Antarctica Skrevet 17. juli 2017 #11 Skrevet 17. juli 2017 2 timer siden, 2søteog1ønskes skrev: Tips ja.. nesten alle leker er felles, kun noen bursdagsgaver er egne. Avslutte lek hvor det ikke samarbeides (leker fjernes), distraksjon hvis jeg ser noe eskalere, ros når jeg ser at de er gode med hverandre, ut av leken (sitte i trappen) hvis de ikke er gode med hverandre. Og mange andre ting 😊 Enig i disse tipsene. Og sørg for mye (MYE!) utetid. Der kan de svi av energi uten å rasere...
Tresøtesmå141517 Skrevet 18. juli 2017 #12 Skrevet 18. juli 2017 1 time siden, Pashla skrev: Enig i disse tipsene. Og sørg for mye (MYE!) utetid. Der kan de svi av energi uten å rasere... Ja, utetid er et must!!
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #13 Skrevet 18. juli 2017 Hver for seg = helt fantastiske. Sammen= kaos. Anonymkode: accb4...efd
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #14 Skrevet 18. juli 2017 Hehe, høres ut som hjemme hos oss. Har to på 3,5 og snart 2. Her er det galskap til tider. Vi er blitt mer obs på å gi klare gode beskjeder, feks, ikke løp i sofaen da sier vi heller sitt deg ned er du snill, eller roser de mye når de sitter rolig og leker fint sammen. Føler det hjelper da blir veldig glad når de får mye ros og vil da heller prøve å oppnå denne type oppmerksomhet mer etterhvert:) Anonymkode: 0fd92...da5
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #15 Skrevet 18. juli 2017 Hi her igjen. Jaja, her er min dag kort oppsummert; X antall timeout på begge to tidlig på morgenen (slo hverandre, herja i sofaen) mens jeg stelte meg og pakket alt til stranden. Etterfulgt av to timer på stranden med krangling og uenigheter om hvem som skal få leke med leke-lastebilen, kasting av sand og dytting. Endte med at jeg fjernet hele lastebilen til slutt. Minstemann var trøtt og bare hylte og grein under omtrent hele oppholdet. Måtte så dra fra stranda og kjøre en time med de i bilen bare for å få de til å sovne litt. Nå har minste akkurat hylt og skreket seg gjennom dusjingen, og eldste ser på Barne-TV. God kveld, liksom. Jeg har vært SVÆRT fokusert på ikke å kjefte i dag, men hjelpes altså.... #sommerferien2017 Anonymkode: 3e5db...3ff
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #16 Skrevet 18. juli 2017 Har et luksusproblem fordi storesøster på 4 år forguder lillesøster på 2 år, men er litt for overkjærlig slik at lillesøster klyper og slår for å få fred Anonymkode: 6a4c1...61c
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #17 Skrevet 18. juli 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hi her igjen. Jaja, her er min dag kort oppsummert; X antall timeout på begge to tidlig på morgenen (slo hverandre, herja i sofaen) mens jeg stelte meg og pakket alt til stranden. Etterfulgt av to timer på stranden med krangling og uenigheter om hvem som skal få leke med leke-lastebilen, kasting av sand og dytting. Endte med at jeg fjernet hele lastebilen til slutt. Minstemann var trøtt og bare hylte og grein under omtrent hele oppholdet. Måtte så dra fra stranda og kjøre en time med de i bilen bare for å få de til å sovne litt. Nå har minste akkurat hylt og skreket seg gjennom dusjingen, og eldste ser på Barne-TV. God kveld, liksom. Jeg har vært SVÆRT fokusert på ikke å kjefte i dag, men hjelpes altså.... #sommerferien2017 Anonymkode: 3e5db...3ff Kjøpe et lite basseng til å ha i hagen? Slippe å dra på stranda når de uansett er mer opptatt av å krangle enn å kose seg på stranda. Anonymkode: c3570...1b0
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #18 Skrevet 18. juli 2017 Mine var 4 og 2 da yngste ble født, så ja, jeg kjenner problemet. Verste jeg vet er å få råd fra folk med færre barn eller som har større aldersforskjell. Det er ikke sammenliknbart. Hvis jeg er sliten blir det kjefting ja. Er jeg uthvilt og opplagt har jeg god kontroll. Men en uthvilt småbarnsmor med tre barn under 5 år har jeg til gode å møte... Anonymkode: 3467c...a66
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #19 Skrevet 18. juli 2017 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Spørs litt hva du legger i kjefting. Jeg vil si at et godt tips er å beholde roen selv. Blir du sint og kjefter for mye, blir det fort en ond spiral og fører bare til mer skriking og sinne hos barna synes jeg. I stedet for å stå på kjøkkenet og rope til barna som kjekler i stua f.eks, gå inn i situasjonen til barna, finn ut hva som er galt og si til dem med færrest mulig ord hvordan du heller vil ha det. En ordflom fra voksne fungerer heller ikke, da barna gjerne mister budskapet hvis det blir for mange ord. Eks: "Per, det er ikke lov til å slå" - "Ola, ikke kast den bilen, for da kan den bli ødelagt eller Per kan få vondt" - "Ikke gjør det der, da blir Ola lei seg fordi du ødelegger for han" "Ola, det er ikke lov til å hoppe i sofaen, gå ned!" Alt sies med en rolig og fornuftig stemme, og det må gjentas i det uendelige for å få en effekt. Jeg tipper at hvis du bestemmer deg for å ta opp de viktigste kampene og følger med og terper på dem hver gang du ser dem i en uke, så vil du allerede kunne merke forskjell. Nå vet jeg ikke hvilke gjengangere av uønsket oppførsel dere har, men si at du velger deg 3-4 regler du vil innføre, og følger dem opp HVER gang det skjer PÅ en rolig og avbalansert måte, så vil du nok fort se at den oppførselen du ikke ønsker vil forsvinne. Men det krever av deg at du beholder roen og kommenterer/tar ungene ut av situasjonen HVER GANG, og sørg for at du blir hørt. (Gå nærme ungene og få blikk-kontakt), løft dem ned av sofaen, vekk fra hverandre eller hva som må til for å bryte opp situasjonen. Anonymkode: f2b95...33b Du har heilt sikkert rett, men når ein har to bhg born pluss tvillingar på 1 år er dette ofte umogleg å gjennomføre i praksis.. Anonymkode: f301b...dea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå