GĂ„ til innhold

"Mamma, du bestemmer ikke over min kropp"😊

Anbefalte innlegg

Skrevet

5Äringen har denne uken hatt "kroppen min" som tema i barnehagen. Der har de snakket om at alle barn bestemmer over sin egen kropp og at ingen voksne fÄr lov til Ä gjÞre ting barna ikke vil. Ett viktig og flott tema som spesielt er rettet mot overgrep mot barn. 

I dag da vi skulle ut av dÞra la jeg frem klÊr til barnet. Med skarp stemme, pekefinger og det hele ser h*n bestemt pÄ meg mens h*n sier" mamma du bestemmer ikke over min kropp". 

Flott Ä hÞre at barnet har fÄtt med seg temaet men jeg mÄtte le litt tross alt.

Anonymkode: fc0ad...3df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

SĂ„ brađŸ‘đŸ»đŸ‘đŸ»đŸ‘đŸ» Et svĂŠrt viktig fokus synes jeg.

Det som jeg synes kompliserer det litt, er at det selvfÞlgelig ikke er sÄ svart/hvitt som det hÞres ut som. Vi voksne mÄ av og til bestemme over barnas kropp, og ta avgjÞrelser som de er rivende uenige i. Det gjelder vel stort sett (utelukkende?) bare medisinske behandlinger, da de ikke er samtykkekompetente mht det. SvÊrt smÄ barn vil nok da mene at foreldre som sier slikt ikke er troverdige, ettersom de tar seg til rette likevel. Eldre barn vil kunne forstÄ. Men hvordan kan vi best mulig formidle dette til de minste, at det faktisk finnes unntak fra denne regelen, men at det bare gjelder akkurat dette?

Skrevet

Det handler om langt mer enn medisinske spÞrsmÄl, det handler om smÞring av, for eks, solkrem, type og menge mat og drikke, hvilke tÞy som er passende, hygiene og stell, leggetider, oppfÞrsel... 

Barn har problemer med Ä forstÄ hvor grensene gÄr, skal barnehagen ta dette temaet mÄ det gjÞres riktig og grundig. Det nytter ikke Ä si "jeg bestemmer over min egen kropp", det mÄ gjÞres mer forstÄelig for dem. Hadde bhg forenklet det sÄpass hadde jeg satt pris pÄ om jeg fikk ta den lÊrdommen med barnet selv. Her ble det heldigvis gjort pÄ en annen mÄte og ungene hadde blant annet besÞk av politiet for Ä understreke litt av forskjellene pÄ valg og situasjoner.

Anonymkode: c891e...d7d

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

5Äringen har denne uken hatt "kroppen min" som tema i barnehagen. Der har de snakket om at alle barn bestemmer over sin egen kropp og at ingen voksne fÄr lov til Ä gjÞre ting barna ikke vil. Ett viktig og flott tema som spesielt er rettet mot overgrep mot barn. 

I dag da vi skulle ut av dÞra la jeg frem klÊr til barnet. Med skarp stemme, pekefinger og det hele ser h*n bestemt pÄ meg mens h*n sier" mamma du bestemmer ikke over min kropp". 

Jeg reagerer mer pÄ at barnet ikke har ferie

Anonymkode: 726bd...f0f

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Finnes folk som ikke har ferie midt i juli, uten at det betyr at barna ikke fÄr sommerferie i det hele tatt.

Snakk om Ă„ lete etter problemer som ikke tas opp i HI.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler om langt mer enn medisinske spÞrsmÄl, det handler om smÞring av, for eks, solkrem, type og menge mat og drikke, hvilke tÞy som er passende, hygiene og stell, leggetider, oppfÞrsel... 

Barn har problemer med Ä forstÄ hvor grensene gÄr, skal barnehagen ta dette temaet mÄ det gjÞres riktig og grundig. Det nytter ikke Ä si "jeg bestemmer over min egen kropp", det mÄ gjÞres mer forstÄelig for dem. Hadde bhg forenklet det sÄpass hadde jeg satt pris pÄ om jeg fikk ta den lÊrdommen med barnet selv. Her ble det heldigvis gjort pÄ en annen mÄte og ungene hadde blant annet besÞk av politiet for Ä understreke litt av forskjellene pÄ valg og situasjoner.

Anonymkode: c891e...d7d

Jeg skjÞnner hva du mener, men mener at det er noe annet enn konkret kroppen deres. At vi voksne bestemmer over dem, hva de kan eller ikke kan gjÞre osv, gÄr ikke direkte utover bare kroppen deres slik et overgrep vil gjÞre, og pÄ samme mÄte som de vil fÞle det om vi tvinger dem til Ä ta en sprÞyte, dryppe dem i Þynene osv.

Skrevet

Vi har lĂŠrt barnet vĂ„rt at nedentilomrĂ„det er privat. At vi som foreldre kan smĂžre og gi Paracet, men ikke drive Ă„ ta pĂ„. Og barnet vĂ„rt pĂ„ 5 Ă„r kan vaske seg selv nedentil. Trenger ikke hjelp av andre voksne til det. Men jeg hĂ„per feks tanter og naboer feks smĂžrer med solkrem og drypper saltvann i Ăžynene hvis det trengs.  Syns det blir litt hardt Ă„ si : Det er min kropp!   Men jeg skjĂžnner poenget. đŸ˜Šâ€

Anonymkode: 8a9f7...126

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Barnet har jo misforstÄtt temaet, hva er sÄ flott med det?

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke ALLE som har ferie i juli skjĂžnner du.....

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er enkelte bhg Äpne i juli tror du?

Anonymkode: 45219...20e

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha jeg er sykepleier og far er lege. Ett av landets stþrste sykehus er dessverre ikke sommerstengt 😉. Barna storkoser seg i barnehagen og gleder seg til 4uker ferie i august 😍😍.

hi

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...