Gå til innhold

Kan jeg spørre datteren min om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er 6 år og begynner på skolen til høsten. Hun har fem jenter hun leker mye med. Det er tre av de hun leker mest med. Allikevel er hun veldig opptatt av den ene jenta hun leker litt mindre med. Hun har sagt at hun ikke vil i barnehagen fordi denne jenta skal bestemme over henne hele tiden, og blir veldig sint hvis hun ikke leker det hun vil leke. 

Allikevel er det henne hun ofte ønsker å ha på besøk og snakker mest om. Jeg syns det er litt rart...

De tre jentene hun leker mest har hun aldri nevnt noe galt om. Og de leker veldig fint sammen.

Bør jeg snakke litt med jenta mi om hvorfor hun er så opptatt av denne ene jenta? 

Anonymkode: 2deb5...cae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du bør ha en helt vanlig samtale med datteren din? Ja, det burde du. 

Anonymkode: 1d8f3...505

Skrevet

Selvfølgelig kan/skal/bør du snakke med barnet ditt om alt 😊

Anonymkode: 11743...167

Skrevet

Det kan du, men ikke sikkert hun har noe godt svar på hvorfor hun er så opptatt av denne jenta. Jeg ville heller snakket med henne om hvordan hun skal takle konfliktene som oppstår.

Vår gutt har en god venn som er litt glad i å bestemme og gjerne blir sur hvis han ikke får viljen sin. Vi har støttet gutten vår i at hvis han ikke liker leken og den andre ikke vil være med på å bytte på å bestemme, kan han finne noen andre å leke med akkurat da. Gutten vår syntes dette var vanskelig, fordi han ikke ville bli uvenner med den andre gutten. Han har likevel etter hvert turt å sette grenser for seg selv, og har oppdaget at det er ikke farlig om vennen blir litt sur. De er like gode venner likevel. Dette tenker jeg er veldig god trening i å manøvrere i ulike sosiale relasjoner.

Skrevet

Hvorfor skulle du ikke pratet med henne? Utrolig spesielt at du spør om noe slikt....

Skrevet

Jeg tenkte om det er noe poeng i å lage noe sak ut av det. Det er jo ikke superalvorlig. 

Hi

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tenkte om det er noe poeng i å lage noe sak ut av det. Det er jo ikke superalvorlig. 

Hi

Sak? Hva med å bare ha en normal samtale? Hvor gammel er du? Har du fått noe form for veiledning ift det å ha barn? 

Skrevet
23 minutter siden, Evablaum skrev:

Sak? Hva med å bare ha en normal samtale? Hvor gammel er du? Har du fått noe form for veiledning ift det å ha barn? 

Bare drit i det. Det kommer alltid spydige svar fra deg. Hva slags mor er du egentlig? Virker ikke som om det er flere som trenger veiledning!

Skrevet

Virker SOM OM skulle det stå.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Bare drit i det. Det kommer alltid spydige svar fra deg. Hva slags mor er du egentlig? Virker ikke som om det er flere som trenger veiledning!

Virker SOM OM skulle det stå.

Skrevet

Selvsagt. Dette er da normalt å snakke om. 

Du burde tatt samtalen for lenge siden og også lært henne noen teknikker for å takle dette barnet når hun forsøke å bestemme og kontrollere. 

Min datter hadde en slik venninne. Utrolig kontrollerende, oppfarende og sjefete. Jeg lærte henne at det var helt greit å si - jeg vil ikke leke denne leken lengre om du ikke lar meg bestemme over meg selv. 

Uheldigvis taklet denne jenta ikke det så bra, så nå er de aldri sammen mer. Takk og lov får man vel si, hun er ikke bra for datteren min. 

Nå får jeg sikkert mange etter meg siden jeg skrev dette. 

Dere får sørge for å lære barna deres sosiale koder slik at dere slipper å måtte ta stilling til at ingen vil være med de. 

Anonymkode: 8c590...f1b

Skrevet

Jeg kan forstå at hun velger "lederen" til å ha med hjem eller leke med. Jobber selv i barnehage, å ser at barn i femårsalderen fort skjønner det er lurt å "holde seg inne med" med den som er "lederen". Det barnet som bestemmer mest og klarer å få andre med seg er også en det er lurt å holde seg inne med, dette forstår barna fort. (noe vi jobber med i barnehagen når slike tendenser oppstår altså). Kanksje derfor? Sikkert ikke så lett for ditt barn å sette ord på. 

Men snakk med henne, gi henne veiedning på hva som er greit/ ikke greit, hele tiden egentlig... ikke bare i en samtale.

Anonymkode: cb2bf...e38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...