Gå til innhold

Få tilbake ferien?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dagen før vi reiste på ferie hadde jeg stigende crp og feber. Var på legevakt siden jeg har hatt halsbetennelse og halsabcsess 4 ganger siden mai. Han gav meg bare enda en kur så jeg fikk reist på ferien. Det er to uker siden nå og han gav meg en lang og kraftig kur som er ferdig idag. Hele ferien har jo vært preget av dette, mye av tiden for min del har handlet om å løpe på do pga antiobiotika, nytter ikke lenger med idoform osv siden det er fjerde kuren på kort tid.

Halsen ble bedre, men formen har vært dårlig selv om jeg har stått på for barna sin del. Har gått på viljen. Når vi kom hjem er jeg helt ferdig. Tilbringer fortsatt mye tid på do og selv om kuren ikke er ferdig før idag så begynner jeg å kjenne det i halsen igjen! Blir gal. 

Får jeg tilbake ferien min eller er det for sent? Begynner på jobb på onsdag og er livredd for å bli syk igjen nå. Blir ikke operasjon av mandlene enda pga sommerstengt. 

Anonymkode: 3e14c...584

Videoannonse
Annonse
Skrevet

IMG_9350.PNG

Anonymkode: 7e033...c07

Skrevet

Jeg tror du burde vært innom legevakt eller i kontakt med lege via reiseselskapet på feriestedet, for å få det registrert (at du var slått ut) ettersom lege her hjemme i utgangspunktet ikke kan tilbakedatere sykemld, for at du skal få det tilbake. Men Google litt rundt ditt eget forsikringsselskap og sykdom på ferie, for å se om det dukker opp noe. Evt så svarer sikkert noen bedre bevandret i Nav-jungelen her snart :) 

lykke til.

Anonymkode: 6368f...d01

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du burde vært innom legevakt eller i kontakt med lege via reiseselskapet på feriestedet, for å få det registrert (at du var slått ut) ettersom lege her hjemme i utgangspunktet ikke kan tilbakedatere sykemld, for at du skal få det tilbake. Men Google litt rundt ditt eget forsikringsselskap og sykdom på ferie, for å se om det dukker opp noe. Evt så svarer sikkert noen bedre bevandret i Nav-jungelen her snart :) 

lykke til.

Anonymkode: 6368f...d01

Dette har ingenting med forsikring å gjøre. Det er en EU-bestemmelse som nå er nedfestet i ferieloven, se over. 

Anonymkode: 7e033...c07

Skrevet

Du må ha 100% sykemelding for å få igjen ferie. 

Anonymkode: 8b9b7...8ff

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må ha 100% sykemelding for å få igjen ferie. 

Anonymkode: 8b9b7...8ff

Det hun sier

Anonymkode: d3f5b...47b

Skrevet

Siden du ikke har vært sykmeldt, så får du selvfølgelig ikke ekstra ferie. 

Anonymkode: c43c6...073

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette har ingenting med forsikring å gjøre. Det er en EU-bestemmelse som nå er nedfestet i ferieloven, se over. 

Anonymkode: 7e033...c07

Ja, og det skrev jeg om 👍 

...men ofte når man googler slikt så kommer svarene opp da mange spør sine forsikringsselskap. 

Anonymkode: 6368f...d01

Skrevet

Men siden du har vært hos lege og har fått bekreftet "sykdom". Er det ikke bare å få en telefontime med legen igjen og forklare situasjonen? kanskje han kan gi sykemelding med tilbakevirkende kraft siden du faktisk har vært der. Han kunne jo ikke vite på det tidspunktet at du skulle bli så dårlig og knapt få gjennomført ferien.

Anonymkode: e8a07...0ad

Skrevet

En lege kan ikke tilbakedatere mer enn 3 dager, så for å få ferie tilbake må man være 100% sykmeldt, men da burde man bli hjemme fra ferie hvis man er så syk og trenger sykemelding.

Anonymkode: 21d8c...888

Skrevet

Du må ha sykemelding. Lege kan ikke tilbakedatere mer enn tre dager, som hun over sier. 

I tillegg skal arbeidsgiver varsles første sykedag. Tviler på du får den tilbake når du varsler etter gjennomført ferie. 

Anonymkode: b5044...4a2

Skrevet

Ja, tror ikke jeg har krav på noe. Legen som var på legevakten ville helst sendt meg på sykehus mtp sykehistorien min siste tiden med abscesser osv, men gav meg antibiotika så jeg skulle få reise og fant frem adresse til legevakt der jeg skulle osv. Men antiobiotika har holdt det i sjakk, selv om jeg helst ville vært under dyna har jeg tatt det i et rolig tempo for barna sin del og holdt meg i nærheten av toalett hele tiden. Er likevel helt utslitt nå som jeg skal begynne på jobb igjen, men det skal gå greit. Håper jeg får fjernet de mandlene så snart som mulig, to siste månedene har bestått av innleggelser, antiobiotika, dehydrering pga låsning i kjeven osv. Har ikke tid til sykdom 😱

Anonymkode: 3e14c...584

Skrevet

Det holder ikke å være 100% sykemeldt for å få tilbake ferien, du må være så syk at du ikke klarer å gjennomføre ferie. Jeg var 100% sykemeldt i fjor (langvarig sykemelding pga utbrenthet), men kunne likevel reise på ferie med familien som planlagt og hadde dermed ikke krav på å få tilbake ferie da jeg ble frisk - ferien var jo avviklet selv om jeg var sykemeldt ;)

 

Anonymkode: fbb5a...b1b

Skrevet

Hvis du fortsatt er dårlig nå, hi, så går du til legen nå og så kan han eller hun vurdere om du skal være sykemeldt framover. Ferien får du ikke tilbake, men hvis du er utslitt og syk nå, så høres det ut som en dårlig idé å begynne å jobbe igjen i morgen.

Anonymkode: d9510...889

Skrevet

Takk for alle gode svar. Jeg begynner heldigvis ikke før onsdag, så får se an frem til da. Om halsen blir verre må jeg til lege. HI

Anonymkode: 3e14c...584

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...