Gå til innhold

Jeg gjorde vel ikke noe galt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Traff på en gammel bekjent i går på den lokale kafeen. Vi satt og snakket litt og hun spurte meg om barna mine. Jeg svarte at de er hos far på ferie, men kommer hjem på tirsdag. Jeg var litt overrasket over at hun visste at jeg hadde barn, da det er over 10 år siden sist vi møttes. Hun er litt eldre enn meg og har selv barn. Jeg var barnevakt for et av de da jeg var 16, så jeg fulgte opp og spurte hvordan det gikk med hennes barn og om hun hadde flere. Joda det gikk bra det. Eldste var nå 18 år og hun hadde fått to til etter det, så hun hadde en på 14 og en på 6 år. Jeg slang ut et "artig med en attpåklatt" og hun lo litt av det. Så spurte jeg hvor hennes barn var i og med at hun hadde spurt meg. Da klikket det! 

"Du vet det like godt som alle andre du XXX ar barnevernet hentet YYYY og AAAA for 7 år siden! BBBB ble hentet 5 uker etter fødsel!! Alle vet dette! Du er bare en jævla snoker som alle andre!!"

Jeg visste jo ikke dette. Jeg visste at barnevernet hadde vært i bildet, men slik hun snakket om barna, så virket det som at hun hadde de. Fortalte om hvilke idretter de drev med, hvordan de klarte seg på skolen og at eldste skulle flytte til en større by for å studere. Ikke noe i samtalen tydet på at barna var tatt fra henne. Ikke er vi venner på Facebook heller. 

Jeg beklaget og sa at jeg virkelig ikke visste dette og at dette var trist og at det må være vanskelig osv osv.. forsøke å hente meg inn igjen for å lage minst mulig drama. 

i det hun roet seg, kom mannen hennes og hun måtte dra. Heldigvis egentlig. 

Dreit jeg meg ut? Burde jeg visst dette? Vi er jo begge fra en liten bygd. Jeg bor her fortsatt, men hun flyttet til en by for flere år siden. Etter det har jeg ikke hørt noe særlig om henne som jeg kan huske og jeg driter i bygdesladderen som florerer hele tiden.

Anonymkode: 8d786...e1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt ikke. Men det er oftest en grunn til at barn blir hentet av barnevernet, f.eks alvorlig psykisk sykdom foreldre. Altså handler hennes reaksjon om henne, hennes bagasje og erfaringer. Du ble tilfeldigvis offer for det fordi ditt uskyldige spørsmål trigget det. Ingen sin feil med andre ord.

Anonymkode: 8ff97...ef8

Skrevet

Jeg tror ikke det er psykisk sykdom inne i bildet. Jeg var snakket med en felles venn og det er visst bare at de ikke klarer å ta vare på barn som er problemet. Husker jo at jeg fikk panikk da jeg var 16 år og skulle passe en baby på 5 mnd en time og moren ble borte i 7-8 timer og kom hjem full. Ikke tok hun tlf heller, så jeg måtte ringe rundt til alle mulige og finne ut hvordan jeg skulle lage mme

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke det er psykisk sykdom inne i bildet. Jeg var snakket med en felles venn og det er visst bare at de ikke klarer å ta vare på barn som er problemet. Husker jo at jeg fikk panikk da jeg var 16 år og skulle passe en baby på 5 mnd en time og moren ble borte i 7-8 timer og kom hjem full. Ikke tok hun tlf heller, så jeg måtte ringe rundt til alle mulige og finne ut hvordan jeg skulle lage mme

Så bygdesladder er plutselig interessant likevel?

Anonymkode: 7f866...5f2

Skrevet

Nei. Dette er en god venninne av henne og jeg spurte fordi jeg var satt ut. Mine egne opplevelser er vel ikke bygdesladder.

Skrevet

Tror ikke et sekund på at du ikke visste dette. Tror du bare latet som, og ble avslørt. Hadde vært bedre å være ærlig med moren. I underkant av et døgn har du altså rukket å snakke med en felles venn om hennes situasjon, noe du ikke har gjort de siste 10 årene? Selv etter å ha hatt egen erfaring med hennes ferdigheter som mor? 

Anonymkode: a9c2a...c59

Skrevet

Hun beskylder deg for å snoke, og tror ikke på deg når du sier at dette visste du ikke. Hun vet om barna dine. Hvem er snok? Ikke du. Helt tydelig at dama har problemer, selvfølgelig har hun det tøft når bv har vært nødt til å overta omsorgen for barna hennes, men grunn til å skjelle deg ut har hun ikke. Ustabil psyke.

Anonymkode: 38a50...185

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke et sekund på at du ikke visste dette. Tror du bare latet som, og ble avslørt. Hadde vært bedre å være ærlig med moren. I underkant av et døgn har du altså rukket å snakke med en felles venn om hennes situasjon, noe du ikke har gjort de siste 10 årene? Selv etter å ha hatt egen erfaring med hennes ferdigheter som mor? 

Den erfaringen er noe som skjedde for 18 år siden. Hun hadde jo barn boende hos seg en del år etter det. Jeg spør ikle venninner om mine bekjente sånn helt ut av det blå nei. Men jeg spurte når det ble "behov". Hvorfor skulle vi snakke om henne? 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun beskylder deg for å snoke, og tror ikke på deg når du sier at dette visste du ikke. Hun vet om barna dine. Hvem er snok? Ikke du. Helt tydelig at dama har problemer, selvfølgelig har hun det tøft når bv har vært nødt til å overta omsorgen for barna hennes, men grunn til å skjelle deg ut har hun ikke. Ustabil psyke.

Jeg har også fått alle mine barn etter at hun flyttet fra stedet her. Men kan jo være at hun har fått vite dette via folk vi begge kjenner. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den erfaringen er noe som skjedde for 18 år siden. Hun hadde jo barn boende hos seg en del år etter det. Jeg spør ikle venninner om mine bekjente sånn helt ut av det blå nei. Men jeg spurte når det ble "behov". Hvorfor skulle vi snakke om henne? 

For meg hadde det vært helt naturlig å hatt en bekymring for et barn etter en slik opplevelse. Jeg hadde ikke klart å latt det ligge.

Du skriver jo at du fikk panikk og måtte ringe rundt til alle mulige for å få oppskrift på mme. Og ingen av de du ringte synes dette var en tanke spesielt gjort av mor? Stakkars barn! 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For meg hadde det vært helt naturlig å hatt en bekymring for et barn etter en slik opplevelse. Jeg hadde ikke klart å latt det ligge.

Du skriver jo at du fikk panikk og måtte ringe rundt til alle mulige for å få oppskrift på mme. Og ingen av de du ringte synes dette var en tanke spesielt gjort av mor? Stakkars barn! 

Vi var 16 år! Vi visste dessverre ikke alt da. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi var 16 år! Vi visste dessverre ikke alt da. 

Og det var dine venninner på 16 som hjelp deg med oppskriften på mme? 

Moren din reagerte heller ikke på at du kom hjem 8 timer for sent fra barnevakten? Fortalte du ikke at mor dukket opp full? Vil tro at etter en slik hendelse hvor man har vært i panikk har behov for å lufte tankene med sine nærmeste. 

Jeg tror bare ikke på at denne moren ikke har vært et samtaletema for deg eller noen rundt deg noen gang etter denne hendelsen. For du er jo ikke et bygdedyr, og det var fryktelig ubehagelig å bli konfrontert som et. 

Mot hvordan vet du at hun hadde barn boende hos seg en del år etter denne hendelsen? Du har jo aldri snakket om henne? 

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så bygdesladder er plutselig interessant likevel?

Anonymkode: 7f866...5f2

Du, når man selv opplever noe kalles det ikke sladder. Det er når man hører om ting, annen- eller tredjehånds, at det kalles sladder. Hvis hun selv passet barnet har hun jo en førstehåndskunnskap om hva som foregikk i det hjemmet.

Gjest Antarctica
Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Moren din reagerte heller ikke på at du kom hjem 8 timer for sent fra barnevakten? Fortalte du ikke at mor dukket opp full? Vil tro at etter en slik hendelse hvor man har vært i panikk har behov for å lufte tankene med sine nærmeste. 

Jeg tror bare ikke på at denne moren ikke har vært et samtaletema for deg eller noen rundt deg noen gang etter denne hendelsen. For du er jo ikke et bygdedyr, og det var fryktelig ubehagelig å bli konfrontert som et. 

Mot hvordan vet du at hun hadde barn boende hos seg en del år etter denne hendelsen? Du har jo aldri snakket om henne? 

Er det viktig om hun har snakket eller ikke snakket om hendelsen i ettertid? Det er jo ikke det tråden handler om.

Gjest Antarctica
Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig.

Men saken er vel at den som har opplevd å komme i søkelyset på en negativ måte, kanskje tror at "alle" har lagt merke til dem og deres skjebne. Selv om bygda f eks består av 4500 mennesker så betyr jo ikke det at mer enn 500 har fått med seg hvor de barna ble av. Man går jo ikke og holder rede på familiene til folk man bare kjenner overfladisk.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Venninner som hjalp meg ja. Jeg bodde ikke hos mor på denne tiden. Jeg bodde for meg selv. Men det har ikke noe med dette å gjøre. 

Hun bodde i bygden her til for ca 10 år siden. Jeg så med egne øyne at barna bodde der. Og ut fra hva jeg så, så var det ikke noe galt med hvordan hun var med barna. Riktignok så jeg henne bare på lekeplasse, stranda eller butikken, og la ikke så mye vekt på det. Tenkte at det var en greie hun drev med den tiden jeg passet barnet hennes og at det gikk over

Skrevet

Du gjorde ikke noe galt, du holdt igang en helt normal og høflig samtale.

Dette viser to ting - du er ikke en person som bryr deg om sladder, og omgås tydeligvis heller ikke personer som sladrer mye, for hadde du gjort det så ville du visst. Men du visste ikke, og det tolker jeg dithen at du og de du omgås ikke tilhører "bygdedyret" som snoker for mye.

Det andre er at det trolig viser tre ting om denne andre moren. Det ene er vel at hun trolig har fått mye negative kommentarer eller hatt mange negative og vanskelige opplevelser knyttet til det at hun ikke har omsorg for barna sine. Videre viser hennes overreaksjon at hun trolig ikke er helt psykisk stabil. Og for det tredje så viser det hun fortalte deg før hun klikket at hun tross alt bryr seg om ungene sine og at hun følger med på hva de gjør og hva som interesserer barna. Så selv om hun ikke var skikket til å være en trygg nok omsorgsperson tidligere så bryr hun seg fremdeles om barna sine. Jeg tenker at selv om hun ikke kan ha barna sine selv så kan hun likevel være stolt av dem. Hvem vet hva denne moren har opplevd selv? Man skal ikke være så rask til å dømme. Som en over sa, det var ingens feil. Du var normalt høflig, Hi. Hun overreagerte pga. sin sykdom og dårlige tidligere erfaringer.

Anonymkode: 17c7f...973

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo bare dum stakkar. Artig hvordan du "vet" bedre enn HI. Sånne som deg er underholdende, men irriterende. 

Anonymkode: 88359...ce9

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hallo?!?!?!? Hva ER dette her? Selv om man har fått vite noe om andre for 15 år siden, så betyr ikke det at man har fortsatt å gjøre alt i sin makt for å få vite mer senere. Jeg kommer fra et lite sted, og det er utrolig mange der som plutselig er giftet på nytt osv, uten at jeg har fått det med meg. Noen av oss er faktisk ikke særlig interessert i å høre på rykter og sladder om andres nederlag. Det er ikke så rart om man ikke får med seg all den råtne sladderen sirkulerer rundt. Noen av oss er ikke interessert! 

Om du skal diskutere ting på et forum, personlige opplevelser, må du neste ta utgangspunkt i at de forteller sannheten, ellers vil ALLE trådene her ende i et "jeg tror deg ikke!" mas uten like :scorpis:

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du gjorde ikke noe galt, du holdt igang en helt normal og høflig samtale.

Dette viser to ting - du er ikke en person som bryr deg om sladder, og omgås tydeligvis heller ikke personer som sladrer mye, for hadde du gjort det så ville du visst. Men du visste ikke, og det tolker jeg dithen at du og de du omgås ikke tilhører "bygdedyret" som snoker for mye.

Det andre er at det trolig viser tre ting om denne andre moren. Det ene er vel at hun trolig har fått mye negative kommentarer eller hatt mange negative og vanskelige opplevelser knyttet til det at hun ikke har omsorg for barna sine. Videre viser hennes overreaksjon at hun trolig ikke er helt psykisk stabil. Og for det tredje så viser det hun fortalte deg før hun klikket at hun tross alt bryr seg om ungene sine og at hun følger med på hva de gjør og hva som interesserer barna. Så selv om hun ikke var skikket til å være en trygg nok omsorgsperson tidligere så bryr hun seg fremdeles om barna sine. Jeg tenker at selv om hun ikke kan ha barna sine selv så kan hun likevel være stolt av dem. Hvem vet hva denne moren har opplevd selv? Man skal ikke være så rask til å dømme. Som en over sa, det var ingens feil. Du var normalt høflig, Hi. Hun overreagerte pga. sin sykdom og dårlige tidligere erfaringer.

Anonymkode: 17c7f...973

Dette. Blir litt imponert over at du kjem frå ei lita bygd, men likevel ikkje visste dette. Er som regel mykje bygdesnakk, som feks viser seg ved at ho visste om dine barn, sjølv om de ikkje har treftes på mange år. Så ho rekna nok med at du hadde fått med deg sladderen omkring henne.  Fint at du og din omgangskrets ikkje bidreg til sladderen. Du gjorde ingenting gale 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...