Gå til innhold

Celleprøve, hvor ofte tar dere? 10 år siden her...

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 14.7.2017 den 9.10, Anonym bruker skrev:

Jeg er hos gynekolog hvert år og tar helsjekk med innvendig ultralyd og celleprøve. 

Anonymkode: a8ac8...82a

Noen spesiell grunn til at du gjør det? Hva koster det? 

Anonymkode: bedbf...bdd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen spesiell grunn til at du gjør det? Hva koster det? 

Anonymkode: bedbf...bdd

Jeg gjør det for å være på den sikre siden. 450kr tror jeg at jeg betalte..

Skrevet
54 minutter siden, Evablaum skrev:

Jeg gjør det for å være på den sikre siden. 450kr tror jeg at jeg betalte..

Ingen medisinske bevis for at ultralydkontroller hvert år bedrer overlevelse ved f.eks eggstokkreft. Men for all del, dine penger så gjerne kjøp deg falsk trygghet.

Anonymkode: a2049...d99

Skrevet

Aldri tatt. Er 37 år

Anonymkode: a4367...529

Skrevet

Tar hvert tredje år. Oftere da jeg hadde celleforandring.

Anonymkode: 61ec6...484

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aldri tatt. Er 37 år

Hvorfor ikke? Bestill deg time snarest!

Anonymkode: b8bba...c10

Skrevet

Jeg har tatt hvert år siden jeg ble 17, har vært mye underlivsproblemer i familien. Måtte koniseres en gang da jeg var 22 og igjen da jeg var 25.

Nå er jeg 28 og fjernet livmor, livmorhals og eggledere i fjor. Går til kontroll en gang i året for ultralyd av eggstokkene.

Dere som venter over det anbefalte hvert tredje år, eller som aldri har tatt; hvordan tør dere det?

Anonymkode: a2960...c00

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Aldri tatt. Er 37 år

En bekjent var akkurat på din alder da hun tok sin første celleprøve. Døde av kreften ca 1,5 år etterpå.

Anonymkode: 91b67...4e4

Skrevet

Jeg har tatt hvert femte år, når jeg bytter hormonspiral. Med fare for å ha stolt på feilinformasjon; legen min sier at celleforandringer ikke kommer av seg selv, men skyldes seksuell overføring. Jeg har hatt samme, trofaste mann i mange år, og har ikke fått forståelse av at jeg bør ta celleprøve oftere. 

Er veldig åpen for at jeg tar feil. Skal fjerne spiralen etter ferien, og skal forhøre meg med gynekologen da!

Anonymkode: 1335d...524

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tatt hvert femte år, når jeg bytter hormonspiral. Med fare for å ha stolt på feilinformasjon; legen min sier at celleforandringer ikke kommer av seg selv, men skyldes seksuell overføring. Jeg har hatt samme, trofaste mann i mange år, og har ikke fått forståelse av at jeg bør ta celleprøve oftere. 

Er veldig åpen for at jeg tar feil. Skal fjerne spiralen etter ferien, og skal forhøre meg med gynekologen da!

Anonymkode: 1335d...524

Om du eller mannen hadde sex med andre før dere ble sammen så kan du eller han likevel være smittet. Smitten kan legge seg i dvale også, så ingen av dere trenger ha symptom. Men du har nok mindre sjanse for at du har fått noe enn de som bytter partner oftere har.  Celleforandringene går som regel sakte. Greit å ta en celleprøve etter ferien når du likevel skal til gynekolog da.

Jeg gikk altfor sjelden tidligere, ble bare slik, kombinasjon med å være singel (og sexløs) noen år, hyppig flytting m.m. Men nå har jeg i hvert fall kommet i gang igjen, to år siden sist, ny prøve neste år.

Anonymkode: 3c1cc...ab0

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen medisinske bevis for at ultralydkontroller hvert år bedrer overlevelse ved f.eks eggstokkreft. Men for all del, dine penger så gjerne kjøp deg falsk trygghet.

Anonymkode: a2049...d99

På hvilken måte er det falsk trygghet? 

Ultralyd tar jeg ift å sjekke livmor, egg etc. Celleprøve ift celleforandringer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...