Gå til innhold

Var jeg for streng???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutta våres deler soverom. I dag la de seg likt og det resulterte i bare tull og tøys.. Snakket med de og ba de legge seg til og sove flere ganger men uten hell. Til slutt fulgte jg han ene inn i senga mi og la han der. 

Men da var plutselig tørst og sulten. De hadde spist og drukket en time tidligere. Han som ble flytta pleier og si det hver kveld for og drøye legginga. Så jeg sa nei,kyssa han god natt og gikk ut av rommet. Det resulterte i hyling og skriking fra gutten, men jg lot han ligge der og skrike ifra seg. 

Mn kort tid etterpå fikk jg dårlig samvittighet for at han verken fikk mat eller drikke. Burde jg ha gitt han mat/drikke?? Følte meg jo så streng. Hehe .. han er forresten 4 år den gutten dette gjelder.. 

Anonymkode: b42a3...345

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du var ikke for streng. Det heter oppdragelse og vil heller gratulere deg som en av få foreldre som faktisk oppdrar barna!

Anonymkode: 58b14...cd2

Skrevet

Å tusen takk😊 Det var godt og høre.. 

HI

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gutta våres deler soverom. I dag la de seg likt og det resulterte i bare tull og tøys.. Snakket med de og ba de legge seg til og sove flere ganger men uten hell. Til slutt fulgte jg han ene inn i senga mi og la han der. 

Men da var plutselig tørst og sulten. De hadde spist og drukket en time tidligere. Han som ble flytta pleier og si det hver kveld for og drøye legginga. Så jeg sa nei,kyssa han god natt og gikk ut av rommet. Det resulterte i hyling og skriking fra gutten, men jg lot han ligge der og skrike ifra seg. 

Mn kort tid etterpå fikk jg dårlig samvittighet for at han verken fikk mat eller drikke. Burde jg ha gitt han mat/drikke?? Følte meg jo så streng. Hehe .. han er forresten 4 år den gutten dette gjelder.. 

Man gir ikke mat etter leggetid. Du får sitte hos ham når han spiser kvelds i morgen, og insistere på en halv skive ekstra. Si at den skal han ta, så du slipper gnålet. Og gjør hele ritualet ferdig en halvtime før vanlig leggetid. Hvis han spør hvorfor, så er det for å ta høyde for tøysing etter leggetid.

Anonymkode: b3b88...87f

Skrevet

Sett inn en drikkeflaske med vann når han legger seg så kan han ikke klage på at han er tørst. Mat får man ikke etter man har pusset tennene her i huset. 

Anonymkode: ad803...a18

Skrevet

Slik er min minste jente plurselig begynt, skal ha mat og er tørst etc etter legging, hun får en flaske vann med seg, det tok vell ca 2 kvelder før hun skjønte at det ikke hjalp og mase og tulle. 

Skrevet

Drikke nekter jeg aldri, men mat får ingen etter leggetid. 

Skrevet

Her er det heller ikke mat etter leggetid, bortsett fra ved sykdom. 

De har alle en vannflaske ved senga. Da har de ingenting å gnåle om. 

Anonymkode: 60f97...1b7

Skrevet

Jeg syns du gjorde det eneste riktige 😊👏 Her var det veldig tydelig at han brukte mat for å drøye.  

Jeg fikk mye tyn fra familien da barnet mitt var 4 år. Jeg ga henne mye mat på kvelden, men hun pleide i en vokseperiode å våkne midt på natten og var sulten. Da satt hun i mørket og spiste og drakk litt. Nå er det ikke noe mat etter tannpuss på kvelden. Men jeg gir mat på natten når hun en gang i halvåret er så sulten at ingen her får sove. 

Anonymkode: fa952...84d

Skrevet

Greit å si nei til mat, men ikke greit å la et annet menneske skrike seg i søvn. Hvis det var mannen din som gråt, hadde du gjort det samme? Rart hva folk får seg til å gjøre med mot små barn. 

Anonymkode: 6b4bc...c67

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Greit å si nei til mat, men ikke greit å la et annet menneske skrike seg i søvn. Hvis det var mannen din som gråt, hadde du gjort det samme? Rart hva folk får seg til å gjøre med mot små barn. 

Barn har muligens litt lavere terskel for å gråte seg i søvn? Hadde min mann oppført seg som en 4-åring hadde det blitt skilsmisse .

Skrevet

Når min 4 åring har jabba om mat etter leggetid har han fått en skive i senga. Merkelig nok skjedde det bare en gang...

Anonymkode: 128d8...d9f

Skrevet
1 time siden, Stinkerbelle skrev:

Barn har muligens litt lavere terskel for å gråte seg i søvn? Hadde min mann oppført seg som en 4-åring hadde det blitt skilsmisse .

Hehe...

Respekterer mannen at det er leggetid når du legger han?

Noen ganger så maser min litt. Ikke trøtt, skal bare se på TV, spise litt. Jeg prøver være konsekvent da men siden han er sterkere enn meg så taper jeg alle tumulter på sengekanten. Forsøkt å legge han med makt men taper hver gang. 

Har du noe tips til hvordan jeg kan overmanne han?

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva er alternativet? Gi barnet mat hver eneste dag etter leggetid for at han skal drøye ut leggetiden? Hva lærer barnet? Jo, dette: hvis jeg hyler høyt nok, får jeg viljen min. Men jeg reagerte også på at hun nektet ham vann. Det kan faktisk være skadelig å ikke få vann å drikke hvis man virkelig er tørst.

Skrevet (endret)
27 minutter siden, Tante Hufsa skrev:

Hehe...

Respekterer mannen at det er leggetid når du legger han?

Noen ganger så maser min litt. Ikke trøtt, skal bare se på TV, spise litt. Jeg prøver være konsekvent da men siden han er sterkere enn meg så taper jeg alle tumulter på sengekanten. Forsøkt å legge han med makt men taper hver gang. 

Har du noe tips til hvordan jeg kan overmanne han?

Det verste for meg er egentlig når han skaper seg på butikken. Jeg har blitt rådet til å bære han ut i bilen, men det er ikke bare bare når mannen veier 90kg.

Endret av Stinkerbelle
Skrevet
4 minutter siden, Stinkerbelle skrev:

Det verste for meg er egentlig når han skaper seg på butikken. Jeg har blitt rådet til å bære han ut i bilen, men det er ikke bare bare når mannen veier 90kg.

Min får ikke bli med i butikken. Ser an dagsformen litt selvsagt. Er han trøtt så vet jeg det blir et helvete når vi går forbi colaen. 

Så himla slitsomt når han argumenterer med at han er 45 år og gjør som han vil  jaha, jeg vet likevel hva som er best for deg.

Skrevet
Akkurat nå, Tante Hufsa skrev:

Min får ikke bli med i butikken. Ser an dagsformen litt selvsagt. Er han trøtt så vet jeg det blir et helvete når vi går forbi colaen. 

Så himla slitsomt når han argumenterer med at han er 45 år og gjør som han vil  jaha, jeg vet likevel hva som er best for deg.

Har du prøvd "positiv forsterkning"? Hvis du roser han hver gang han gjør noe du liker, så gjør det underverker. Funker ikke det kan du sette deg på en krakk og vente. Si ; nå blir vi her til du roer deg.

Skrevet
2 minutter siden, Stinkerbelle skrev:

Har du prøvd "positiv forsterkning"? Hvis du roser han hver gang han gjør noe du liker, så gjør det underverker. Funker ikke det kan du sette deg på en krakk og vente. Si ; nå blir vi her til du roer deg.

Ja det har jeg holdt på med i ti år nå. Må si at dette fungerer godt på hunden, han er faktisk veldig lydig nå. 

Ellers fungerer mannen ganske fint da. Grei å ha med seg, godt likt og fungerer fint i selskap. Det er bare denne kommunikasjonen om forventninger. Mulig jeg ikke er tydelig nok. Jeg skjønner likevel ikke hvorfor han ikke gjør som han skal. Han virker så smart. Hvis jeg feks holder ansiktet hans mellom hendene mine og snakker veldig tydelig så virker det som om han forstår hva jeg sier. 

Skrevet
1 minutt siden, Tante Hufsa skrev:

Ja det har jeg holdt på med i ti år nå. Må si at dette fungerer godt på hunden, han er faktisk veldig lydig nå. 

Ellers fungerer mannen ganske fint da. Grei å ha med seg, godt likt og fungerer fint i selskap. Det er bare denne kommunikasjonen om forventninger. Mulig jeg ikke er tydelig nok. Jeg skjønner likevel ikke hvorfor han ikke gjør som han skal. Han virker så smart. Hvis jeg feks holder ansiktet hans mellom hendene mine og snakker veldig tydelig så virker det som om han forstår hva jeg sier. 

Ja, dette med grensesetting av menn er utrolig vanskelig. Man vil jo ikke være for "streng" heller. Det kan jo føre til alkoholisme, og i værste fall at han ikke vil ha noe med barna å gjøre lenger. Dette er jo konsekvenser av urimelige kvinner, det er jo noe alle vet.

Det ser ut som at du er på rett spor, en annen ting jeg kom til å tenke på om det du sier med øyekontakt osv er ; tydelige beskjeder!! Dette er alfa og omega, her. Enkle setninger , enkle ord, og tydelig kroppsspråk . Hold ut, dette "nailer" du!

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når min 4 åring har jabba om mat etter leggetid har han fått en skive i senga. Merkelig nok skjedde det bare en gang...

Jeg ser for meg at min femåring hadde syntes det var tidenes ide, og det hadde blitt ønske om kvelds på senga i månedsvis, haha!

Jeg har vært så slem å ved én anledning sende femåringen til sengs uten kveldsmat det hele tatt. Vi hadde hatt "dette er siste måltid i dag, så nå må du spise deg mett"-diskusjonen utallige ganger, men denne gangen nektet han plent å komme i det hele tatt. Ikke fordi han ikke likte maten, men fordi han heller ville leke. Javel, etter å ha gjort det helt tydelig at det var nå eller aldri, ga jeg ikke etter da han oppdaget at jeg mente alvor og at nei, han fikk ikke lov å spise når kveldsmaten var ryddet bort og tiden var kommet for å gå på badet.

Vi brukte litt tid på å gjenopprette god stemning før han skulle sove den kvelden, men heller bruke den tiden én gang enn å la ham dra ut leggetiden med "plutselig sult" ved sengetid i overskuelig fremtid.

Skrevet
3 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Jeg ser for meg at min femåring hadde syntes det var tidenes ide, og det hadde blitt ønske om kvelds på senga i månedsvis, haha!

Jeg har vært så slem å ved én anledning sende femåringen til sengs uten kveldsmat det hele tatt. Vi hadde hatt "dette er siste måltid i dag, så nå må du spise deg mett"-diskusjonen utallige ganger, men denne gangen nektet han plent å komme i det hele tatt. Ikke fordi han ikke likte maten, men fordi han heller ville leke. Javel, etter å ha gjort det helt tydelig at det var nå eller aldri, ga jeg ikke etter da han oppdaget at jeg mente alvor og at nei, han fikk ikke lov å spise når kveldsmaten var ryddet bort og tiden var kommet for å gå på badet.

Vi brukte litt tid på å gjenopprette god stemning før han skulle sove den kvelden, men heller bruke den tiden én gang enn å la ham dra ut leggetiden med "plutselig sult" ved sengetid i overskuelig fremtid.

Ja det kan jo lønne seg det, og ta den kampen. Jeg visste ungen var mett og bare ville opp. Han ble ganske paff når jeg kom med en skive og sa værsegod, denne kan du spise på senga. 😎 spurte aldri mer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...