Anonym bruker Skrevet 13. juli 2017 #1 Skrevet 13. juli 2017 Hvilken blodprøver tar dere hver gang dere sjekker lavt stoffskifte ? Husk er ikke helt men Tror legen min tar TSH og F3 er det nok ? Hvor ofte tar dere blodprøver når verdiene har vært bra minst 2 ganger ? verdiene var bra sist (får aldri detaljene hvis ikke jeg møter opp personlig og spørr, selvom jeg ber om detaljene hver gang før de tar prøven), men jeg er fortsatt helt vanvittig glemsk og har så liten energi og vondt i armer og ben hver dag ;( har legetime i morgen tidlig, håper på noen svar før da. Tenkt å skrive innlegg tidligere men glemte det 😂 Anonymkode: 04513...294
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2017 #2 Skrevet 13. juli 2017 Husker aldri hvilke blodprøver som taes, men jeg tar hvert fall prøver hver tredje måned. Har gjort det siden det stabiliserte seg for 4-5 år siden. Anonymkode: 7643a...987
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2017 #3 Skrevet 13. juli 2017 Glemte å skrive at legen min sier at blodprøver hver 6.måned er nok. har hatt lavt stoffskifte i 2 år Anonymkode: 04513...294
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2017 #4 Skrevet 13. juli 2017 Jeg har ikke faktisk lavt stoffskifte, men har stadig forhøyet TSH og sjekkes stadig vekk. Hos meg sjekkes TSH, Fritt T3, Fritt T4 og Anti-TPO de fleste ganger. Mine ev. stoffskifteproblemer er trolig sekundær til andre problemer, så jeg har ikke satt meg veldig mye mer inn i det, og jeg vet ikke mer om medisinering. Men det inntrykket jeg har fra de jeg kjenner som har lavt stoffskifte, det er at det er veldig tilfeldig fra lege til lege hva de tester, hvor ofte og om de følger opp dosering, veileder om sykdommen osv. Anbefaler deg derfor å sette deg godt inn i sykdommen din, sjekk ut den interesseorganisasjonen (Thyroidea?), vil tro de har god informasjon. Det er bl.a. en del matvarer det kan være lurt å vite at du bør unngå, f.eks. soya og mais (det er flere også), siden de kan redusere stoffskiftet. Jo mer kunnskap du skaffer deg, jo bedre vil du trolig kunne leve med sykdommen, for du vil være i stand til å forstå prøvesvarene, du vil etterhvert lære deg doseringen og kjenne igjen symptomer på for stor/liten dose og dermed også lettere kunne kreve oppfølging når du endrer dosering, symptomer endrer seg osv. Med mer kunnskap får du mer kontroll på helsen din. Og om legen ikke er dyktig på stoffskifte, sjekk om det er noen som er bedre på akkurat det. Anonymkode: 18845...854
meg-og-mine Skrevet 14. juli 2017 #5 Skrevet 14. juli 2017 Har levd med lavt stoffskifte i 14år. Har vært igjennom 3 svangerskap og verdier som svingte. TSH og FT4 er standar prøvene og kun de 2 som måles hos meg som har blitt påvist sykdommen. Det er en snikende sykdom som kan gi mange ulike symptomer. Hos meg er lavt energi nivå, maktesløshet, trøtt uansett hvor mye man sover. Tørt hår, sprø negler ,forstoppelse , vektoppgang og fryser lett.
Takk bare bra Skrevet 14. juli 2017 #6 Skrevet 14. juli 2017 Du bør ta tsh, ft4, ft3 som et minimum. Viktig at du får prøvesvarene og ikke godtar at legen sier at verdiene er normale. For eksempel er tsh på 1,5 innenfor normalen, men jeg og mange med meg må ha den godt under 1 for å fungere. Liothyronin i tillegg til levaxin hhar fungert veldig godt for meg i forhold til ekstra energi og dårlig hukommelse.
Brainfog Skrevet 14. juli 2017 #7 Skrevet 14. juli 2017 Jeg har hatt lavt stoffskifte i 17 år og har vel egentlig ikke blitt helt bra ennå. Jeg brukte levaxin i mange år uten at jeg fikk noen effekt. Med thyroid fra efa eller armour som er ekstrakt fra skjoldbruskkjertelen hos gris, fikk jeg livet tilbake. Problemet er bare å finne en lege som skriver det ut. De er veldig negative da de tjener mer på levaxin og har ikke kunnskap om stoffskifte og medisinsk virkning på cellene. Sørg for å måle ca kl 8 hver gang uten å ha spist tatt medisin osv. Be de om å måle ft4 ft3 tsh og anti to. Kortisol nivået bør sjekkes før man starter levaxin behandling. Desverre inneholder levaxin kun t4 og da må kroppen omdanne dette til t3 som gir energi og som vi så sårt trenger. Desverre fungerer ikke den prosessen hos meg så da er løsningen en annen medisin som jeg må sloss for å få. Skulle tro jeg ba legen om heroin.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2017 #8 Skrevet 14. juli 2017 Aldri tatt kortisol måling, selv etter to år på levaxin. Hørt endel positive ting om efra men føler legen ikke har så mye peiling. Trenger man henvisning til baldersklinikken ? Anonymkode: 04513...294
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #9 Skrevet 14. september 2017 Bruker du medisiner? Et minimum av blodprøver er anti-tpo (sjekke antistoff i skjoldkjertelen), ft4, ft3 og TSH. Bruker du ikke medisiner bør TSH være under 4. Over 4 kan tyde på latent hypothyreose (at du er på vei til å utvikle lavt stoffskifte). En forhøyet anti-tpo er sjelden bra, men kan forekomme blant friske personer. Høyt antistoff kan tyde på Hashimoto. Referanseverdiene varierer fra lab til lab, men du kan søke etter råd blant grupper på facebook. Søk etter hypothyreose. Anonymkode: 946bd...1e9
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #10 Skrevet 15. september 2017 På 7/14/2017 den 19.04, meg-og-mine skrev: Har levd med lavt stoffskifte i 14år. Har vært igjennom 3 svangerskap og verdier som svingte. TSH og FT4 er standar prøvene og kun de 2 som måles hos meg som har blitt påvist sykdommen. Det er en snikende sykdom som kan gi mange ulike symptomer. Hos meg er lavt energi nivå, maktesløshet, trøtt uansett hvor mye man sover. Tørt hår, sprø negler ,forstoppelse , vektoppgang og fryser lett. Om du ikke allerede vet det, så kan du regulere dette noe med å ta folsyre eller spise mat med folsyre (brønner, spinat, havregrøt, brokkoli osv.). Jeg gjør det Anonymkode: 53abf...194
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #11 Skrevet 15. september 2017 Bruker levaxin. Har hatt lavt stoffskifte i 12 år. Vet ikke hvilke prøver jeg tar men merker ikke noe tildet Anonymkode: 98959...385
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #12 Skrevet 15. september 2017 På 14.07.2017 den 19.04, meg-og-mine skrev: Har levd med lavt stoffskifte i 14år. Har vært igjennom 3 svangerskap og verdier som svingte. TSH og FT4 er standar prøvene og kun de 2 som måles hos meg som har blitt påvist sykdommen. Det er en snikende sykdom som kan gi mange ulike symptomer. Hos meg er lavt energi nivå, maktesløshet, trøtt uansett hvor mye man sover. Tørt hår, sprø negler ,forstoppelse , vektoppgang og fryser lett. Jeg har prøvd medisinering ved 3 anledninger, og opplever at jeg raser opp i vekt, blir forstoppet og fryser ETTER at jeg begynner å ta medisin. Måtte må slutte for 3. gang, for det orker jeg ikke. Når jeg ikke går på levaxin, har jeg ingen bivirkninger utenom å være litt trøtt. Men det kan også ha sammenheng med at jeg har to barn i barnehagealder. Anonymkode: 9596c...ebb
Anonym bruker Skrevet 15. september 2017 #13 Skrevet 15. september 2017 På 14.07.2017 den 19.48, Brainfog skrev: Jeg har hatt lavt stoffskifte i 17 år og har vel egentlig ikke blitt helt bra ennå. Jeg brukte levaxin i mange år uten at jeg fikk noen effekt. Med thyroid fra efa eller armour som er ekstrakt fra skjoldbruskkjertelen hos gris, fikk jeg livet tilbake. Problemet er bare å finne en lege som skriver det ut. De er veldig negative da de tjener mer på levaxin og har ikke kunnskap om stoffskifte og medisinsk virkning på cellene. Sørg for å måle ca kl 8 hver gang uten å ha spist tatt medisin osv. Be de om å måle ft4 ft3 tsh og anti to. Kortisol nivået bør sjekkes før man starter levaxin behandling. Desverre inneholder levaxin kun t4 og da må kroppen omdanne dette til t3 som gir energi og som vi så sårt trenger. Desverre fungerer ikke den prosessen hos meg så da er løsningen en annen medisin som jeg må sloss for å få. Skulle tro jeg ba legen om heroin. Jeg fikk også nei til armour, og legen sa i tillegg at det ikke var dokumentert effekt, så hun anbefalte det ikke. Fikk beskjed om at liothyronin inneholder t3, som man da begynner å kombinere med levaxin etter en prøveperiode. Men da må TSH'en være på et akseptabelt nivå. Så da har jeg ikke noe valg bortsett fra å slutte igjen. Anonymkode: 9596c...ebb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå