Gå til innhold

Stakkars små barn i klamme uv-dresser!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem i all verden er de som syns det er greit å kle på barna sine i klamme syntetiske klær i tropevarmen? Selv sprader de rundt i bikini og nyter sol, vann og vind mot huden, men barna gidder de ikke å smøre så de trør de klær på. Og gjemmer seg bak merkelappen omsorgsfull mor/far. 

Hvis du gidder å smøre barnet er det bare tull med uv-drakt! Og jeg snakker selvsagt om friske barn med normale pigmenter, før noen kommer trekkende med en eller annen sjelden diagnose som gjør at barnet må unngå direkte sollys for å overleve. 

Anonymkode: 1c204...170

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig!!!

Anonymkode: 50f03...706

Skrevet

Helt enig og jeg har et barn som har lys hud og som må smøres ofte. 

Anonymkode: c2449...0e2

Skrevet

Tull!! UV-drakt er den beste beskyttelsen mot sterk sol (nå tenker jeg "sydensol", men også sterk sol her hjemme).

Vi smurte og smurte med faktor 50 da vi var i Bulgaria, men uten UV-drakt hadde minste på fem garantert blitt brent (vi tok også flere pauser). Hun har egentlig ganske sterk hud, men blir likevel brent selv med solkrem om sola er for sterk. Hun elsker forøvrig drakten sin.

Det var varmebølge og det eneste værende stedet ute var i bassenget og under parasollen. Eldste som er halvt arabisk og tåler mye sol ble mørkebrun, men ikke brent, smører henne også med SF50. Jeg smurte meg like ofte og med samme faktor som ungene (og var mindre i bassenget), men ble likevel brent på armer/skuldre. Kommer til å bestille meg UV-drakt til voksne før neste tur, kjipt å ikke kunne bade så mye jeg vil, eldste på 11 vil også ha.

Anonymkode: 2e539...cf9

Skrevet

Må få si en ting her, jeg har nå en 8 åring som må ha på uv T-skjorte hver sommer! Han henter den frivillig!!!! Vi har prøvd alt av solkremer, smører ofte, holder han i skyggen osv. Men hjelper ikke, eneste som hjelper er solkrem og skjorte! Så det er noen som faktisk MÅ ty til dette

Anonymkode: 6739f...2bf

Skrevet

Eh.. Noen barn er lysere i huden enn andre. Var i syden i fjor, smurte med hhv faktor 30 og 50. Ungen ble brent!
Så det var på med uv-drakt, hun kosa seg verre. 

Du aner ikke hva du snakker om

Skrevet

Du må gjerne synes synd på sønnen min, men det er helt bortkastet. Han velger nemlig å på Uv-drakten helt selv. Det er over hodet ikke nødvendig, men han synes den er behagelig å ha på.

Alle er ikke like eller har samme preferanser som deg vet du.

Anonymkode: 463b2...59c

Skrevet

4 åringen velger den selv. Hun har badedrakter, bikinibukser, og en todelt uv-drakt. Hun går selv konsekvent å henter uv-drakten, og trives best i den. Skal jeg da tvinge henne til å ta på noe annet? Eller er det kanskje sånn at barn er forskjellige?

Anonymkode: 8b1a7...409

Skrevet

Man trenger ingen sjelden diagnose for å ha fordel med uvklær. Og det er heller ikke fordi vi ikke gidder å smøre barna med solkrem.

Anonymkode: dfcab...eec

Skrevet

Jeg smører begge barna mine like mye. Den ene blir overhodet ikke solbrent, den andre blir veldig solbrent. Uansett hvor mye jeg smører. 

Anonymkode: 27b54...9c4

Skrevet

Vi hadde med både badedrakt og uv drakt til Spania i år. Heldigvis!

For da jenta vår ble lettere solbrent den ene dagen kunne vi fortsette som før på stranda i uv drakt! Fantastisk oppfinnelse!

Og hun elsker også uv drakta si. 

Så jeg forstår ikke hvorfor det er synd på henne? Det må du forklare meg. 

Anonymkode: d177f...96c

Skrevet

For første gang i år tok vi ikke med UV t-skjorte til sydligere strøk. Gutten vår er 11 år, og blir fort brun. Saken er at han får eksem selv i skyggen, store klumper av eksem som klør og brenner. To dager måtte han vente til klokken 18 for å bade. Vi dro på apotek og fikk tak i solfaktor 50 for eksemhud, selv ikke det hjalp!

Så i dag kjørte jeg en halvtime for å få tak i UV trøye i str 152.

Selv barn med mørk hud kan ha samme problemet. Vært år har sønnen vår måtte ha på seg dette i sterk sol! Og jeg vet om flere med samme problematikk. Vi har da to stk så han ikke går med vått på kroppen til enhver tid.

Skrevet

Min yngste må ha uv-overdel når vi er i syden. Han har normal hud, er lys, men blir brunere enn meg. Sf30 er ikke alltid nok, uansett hvor ofte vi smører. Han kan ikke bruke sf50 for det ender med utslett og brennkopper. Og brennkopper brygget på utenlandske bakterier vi nordmenn ikke er så vandt med er ikke et vakkert syn, ei heller veldig behagelig. Du hadde sikkert ikke blitt så glad om han hadde smittet ditt barn.

Anonymkode: de347...0c6

Skrevet

Hva med at ikke alle ønsker å smøre barna inn med hormonforstyrrende kremer? 

Det er sunnere å bruke UV-drakt. 

Selv om barnet foretrekker å spise is til alle måltider, får det ikke lov til det likevel. Så veldig fælt med UV drakt er det nok uansett ikke ;)

Anonymkode: 3eb86...261

Skrevet

UV-drakt er tull og tøys. Vanlige klær av bomull blokkerer 99% av UV-stråler, så man kan helt fint kle barna i en lett t-skjorte eller genser, og smøre resten.

Det er forøvrig bedre å dekke til enn å smøre, så man burde holde dem i skyggen når det er mulig, dekke til med klær hvis de må være i sola (solhatt, bukse, genser), og smøre kun den huden som er utsatt for sollys (hender, under haka, føtter).

Skrevet
1 time siden, Pobie skrev:

UV-drakt er tull og tøys. Vanlige klær av bomull blokkerer 99% av UV-stråler, så man kan helt fint kle barna i en lett t-skjorte eller genser, og smøre resten.

Det er forøvrig bedre å dekke til enn å smøre, så man burde holde dem i skyggen når det er mulig, dekke til med klær hvis de må være i sola (solhatt, bukse, genser), og smøre kun den huden som er utsatt for sollys (hender, under haka, føtter).

Bomull kan aldri gi mer beskyttelse enn solfaktor 10 (farget tøy).

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/klaerne-beskytter-ikke-mot-farlige-solstraaler/a/189366/

Ikke spre slikt tull om at det blokkerer 99% osv er du snill. Norge er i toppen når det gjelder føflekk kreft, og desto flere som beskytter seg med UV-tøy og solkrem desto bedre.

Til HI:

Minstemann her gikk i UV-tøy i tropehete. Det var mellom 33&37 hver dag og UV-tøyet fungerte helt fint sammen med 50 solkrem. Minstemann var ikke noe mer svett enn det resten av oss var. Resten av oss hadde også badetøy på og 50 i solfaktor. UV-dressen er da ikke så uhorvelig mer dekkende enn en badedrakt, og små barn skal helst ikke ha så mye sol på seg. Hvis barna ser svette ut så må de drikke mer og kjøle seg ned i vannet- ikke ta av seg UV-tøyet....

Anonymkode: 5e80f...9cb

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Bomull kan aldri gi mer beskyttelse enn solfaktor 10 (farget tøy).

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/klaerne-beskytter-ikke-mot-farlige-solstraaler/a/189366/

Ikke spre slikt tull om at det blokkerer 99% osv er du snill. Norge er i toppen når det gjelder føflekk kreft, og desto flere som beskytter seg med UV-tøy og solkrem desto bedre.

Til HI:

Minstemann her gikk i UV-tøy i tropehete. Det var mellom 33&37 hver dag og UV-tøyet fungerte helt fint sammen med 50 solkrem. Minstemann var ikke noe mer svett enn det resten av oss var. Resten av oss hadde også badetøy på og 50 i solfaktor. UV-dressen er da ikke så uhorvelig mer dekkende enn en badedrakt, og små barn skal helst ikke ha så mye sol på seg. Hvis barna ser svette ut så må de drikke mer og kjøle seg ned i vannet- ikke ta av seg UV-tøyet....

Anonymkode: 5e80f...9cb

Når jeg googler hvordan man kan beskytte seg mot UV-stråler, står det at vanlige klær beskytter bra. Det er forskjell på forskjellige typer stoff, men utifra det jeg har lest regnes heldekkende klær som nok beskyttelse mot solen så lenge de ikke er gjennomsiktige eller veldig lette.

• Fabric structure:  If you can easily see through the fabric, chances are UV can easily pass through it. The tighter the fabric structure, the better the sun protection. Tightly woven, lightweight natural fabrics such as linen, cotton or hemp will also help keep you cooler than synthetic fibre equivalents.

http://www.sunsmart.com.au/uv-sun-protection/slip-on-clothing

Dette fra en australsk side. Australia ligger i toppen for føflekkreft.

Skrevet
1 time siden, Pobie skrev:

Når jeg googler hvordan man kan beskytte seg mot UV-stråler, står det at vanlige klær beskytter bra. Det er forskjell på forskjellige typer stoff, men utifra det jeg har lest regnes heldekkende klær som nok beskyttelse mot solen så lenge de ikke er gjennomsiktige eller veldig lette.

• Fabric structure:  If you can easily see through the fabric, chances are UV can easily pass through it. The tighter the fabric structure, the better the sun protection. Tightly woven, lightweight natural fabrics such as linen, cotton or hemp will also help keep you cooler than synthetic fibre equivalents.

http://www.sunsmart.com.au/uv-sun-protection/slip-on-clothing

Dette fra en australsk side. Australia ligger i toppen for føflekkreft.

Ja, for det er så behagelig å bade i bomullstøy. Tørker fort gjør det og :D 

Anonymkode: 8d933...baf

Skrevet

Barna mine har aldri vært i syden, så de har ikke slike drakter. Ser noen barn med det på den lokale stranden her, men har tilgode å se noen som ser ut som draktene plager dem. Ser derimot ofte barn som motsetter seg smøring. I tillegg, som noen nevner lenger oppe, er ikke solkrem laget av økologisk englepust heller.

Anonymkode: 81278...d2d

Skrevet

Smøre med solfaktor 50 er heller ikke bra, for den gjør at huden ikke får puste. 

Anonymkode: f145f...338

Skrevet

Det vil alltid eksistere bakstreverske mennesker som kjemper mot nyvinninger. 

Anonymkode: d177f...96c

Skrevet

Tenker folk kjenner sine barn best jeg hi. 

Min eldste (fem år) liker uv-tøy og vil ha det fortsatt, yngste blir rasende så hun bruker t-skjorte. 

De fleste unger klarer si i fra når noe ikke er greit, i alle fall de i min krets. I min vennegjeng bruker noen uv-tøy og noen ikke, alt ettersom hva barna uttrykker. Det fungerer helt fint for oss å smøre med 30 og ha t-skjorte med litt lange armer på minste, men jeg sjekker jo henne og smører langt oftere enn eldste som er strålende fornøyd i sin uv-drakt. 

Jeg forstår egentlig ikke at dette kan oppta deg så veldig. Derfor tenker jeg egentlig at dette er et tåpelig trolleforsøk. 

Hvem gidder bry seg, det viktigste er at folk beskytter barna mot sola. Og det får være opp til den enkelte hvordan de gjør det. En uv-drakt er ikke barnemishandling altså. 😊

Slapp av litt hi, nyt sola og bruk tid på de du er glad i. 

Good sommer i sola. ☀️

Anonymkode: 5c339...bfc

Skrevet

Helt enig. Det er et skapt behov. Ler litt hver gang jeg ser en stakkars unge sprade rundt i en. Tåpelige foreldre som holder på slik. 

Anonymkode: c4983...9af

Skrevet

Vi er i syden nå og svært få barn her med det. Smører ungene mine med 50 og de regulerer resten selv. Minste på 4 er ikke rød engang, mellomste er litt solbrent på skuldrene men det går bra. 

Anonymkode: 3b262...f07

Skrevet

Datteren min har eksem og reagerer på solkrem til tider. Uvdrakt fungerer supert! Hun har veldig lys hud og blir brent uten selvom jeg smører ofte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...