Gå til innhold

Er det greit å ta med barn på fest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ett par helger siden fikk vi barnevakt til barnet vårt for å reise på fest. Dette er en årlig vennefest som foregår utendørs med partytelt å det hele. Festen startet i 14 tiden. Noen av gjestene var fulle allerede i 17 tiden, andre brisne, småfulle og enkelte var helt edru. 

Ett par på festen hadde ikke barnevakt å tok med seg sitt barn på  1 1/2år. Den ene av gjestene som var rimelig full (men stødig på beina) lekte og bar rundt på dette barnet. Gjesten var bare snill og gal om man kan si det slik, tullet masse med barnet så det var jo helt i 100. Mor drakk en øl og far var småfull.

Bare jeg som reagerer på dette? Jeg hadde aldri tatt med mitt barn på fest hvor det oppholder seg fulle folk. Det er greit å ta seg en øl foran barnet men at barnet er rundt mennesker som er påvirket av alkohol er for meg helt uhørt. Ett barn hører ikke hjemme på fest. Mor passet godt på men uansett. Kunne du tatt med barnet ditt på fest?

Anonymkode: 63811...8aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg selv hadde vært edru og barnet (vi) la seg tidlig kunne jeg tatt med barnet. Men hadde nektet å la fulle folk styre med henne!! 

Anonymkode: 115ab...b73

Skrevet

Nei, ville ikke tatt med et barn på sånn voksenfest.

Anonymkode: da3b7...648

Skrevet

Jeg ville ikke tatt med barn på en sånn fest som du beskriver, men hvis jeg ble invitert på hagefest som begynte kl 14 hadde jeg kunnet finne på å ta med barn, fordi jeg da hadde sett for meg en helt annen type fest. I min omgangskrets ville hagefest med start kl 14.00 betydd god mat og gjerne hagespill av noe slag, kanskje alkoholfritt, kanskje noe drikke til maten, men ingen fulle mennesker. Hvis festen varer utover kvelden blir det gjerne mer fuktig, da hadde jeg selvsagt enten reist med barnet, eller fått en barnevakt til å hente.

Anonymkode: c806b...527

Skrevet

Denne familien kom på ettermiddagenog reiste ved 21 tiden. På dette tidspunktet var det jo liv hos enkelte som allerede måtte avslutte kvelden pga for høyt inntak.

hi

Anonymkode: 63811...8aa

Skrevet

Nei. Kunne ikke falle meg inn å ta med barna mine på noe hvis jeg visste det ville være fulle folk der. ! Synes det er veldig bekymringsfullt at enkelte gjør det.

Anonymkode: df513...64f

Skrevet

Jeg har tatt med barn på lignende fest, men da har ingen startet å drikke før til middagen, og tatt det rolig etter det, tar mer av utover kvelden. Og det er flere som har med barn. Så det starter som familiefest, og slutter som voksenfest. Men da har de med barn reist.

Anonymkode: edbdd...649

Skrevet

Nei tar ikke med barn på fest hvor det serveres/ drikkes alkohol på dagtid.

Skrevet

I norsk kultur er det ikke helt innafor. I andre kulturer er det helt vanlig å ha med barn på fest. 

Jeg mener det er ok, men ville ikke drukket noe særlig selv og folk som er synlig fulle hadde nok ikke fått herje fritt med barnet mitt. 

Men sånn generelt synes jeg nok nordmenn er litt hysteriske her. 

Anonymkode: 3cbce...990

Skrevet

ser ingen problem med det. 

Anonymkode: 66f39...6c3

Skrevet

Om festen hadde startet kl 14 så hadde vi evt tatt med barnet i den tiden og så gått hjem når vi så at gjestene begynnte å bli påvirket.  Helt ok at barnet ser voksne drikke en øl eller 2,men er ikke interessert i at barnet skal forholde seg til voksne som tydelig har fått for mye,uavhengig av hvor pent de måtte oppføre seg i fylla.

Skrevet

Et barn på 1,5 år har ingen forutsetning for å tenke at noen er 'beruset' eller ikke. De tenker at dette var en morsom person. 

Og i andre kulturer er dette helt vanlig, er vell vi nordmenn som er en anelse hysterisk heller. Såfremt en omsorgsperson til barnet var edru ser jeg ikke noe problem. 

Anonymkode: 439d4...533

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tatt med barn på lignende fest, men da har ingen startet å drikke før til middagen, og tatt det rolig etter det, tar mer av utover kvelden. Og det er flere som har med barn. Så det starter som familiefest, og slutter som voksenfest. Men da har de med barn reist.

Anonymkode: edbdd...649

Men da er det vel heller ikke en lignende fest som det hi beskriver

Anonymkode: b8182...1e5

Skrevet

Hvorfor klarer ikke folk å holde seg hjemme om man ikke får barnevakt?

Slike ting bør man tenke på før man får barn. Livet blir simplere, behovene og ønskene til barnet kommer før dine. Klarer man ikke å offre små ting som en fest pga man ikke får barnevakt så må man senke forventningene sine og ta en runde med seg selv..

Mor og far skulle blitt enig seg i mellom hvem som holder seg 100% edru og en av de skulle holdt seg hjemme. Knappe 2år gammelt barn også drikke alkohol, selv om det ikke var "så mye" så er det i mine noen pils for mye pga barnet er fortsatt avhengig av tilsyn.

Skrevet

Jeg synes enten mor eller far burde vært hjemme sammen med barnet hvis de ikke fikk barnevakt! 

Anonymkode: e065c...83e

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Et barn på 1,5 år har ingen forutsetning for å tenke at noen er 'beruset' eller ikke. De tenker at dette var en morsom person. 

Anonymkode: 439d4...533

At noen faktisk kan tenke slik skremmer meg veldig. 

(Jeg er saksbehandler i barnevernet)

Anonymkode: 12c3b...d5a

Skrevet

Moro at du spør, da mine snart skal være med på fest. Alle vil være tilstede og feire jubilanten og det vil også ungene. De skal også etter eget ønske opptre, yngste er 7. Jeg holder meg edru, hele familien er der + mange flere. Vi har tatt en prat om at folk kan bli fulle og de skysses hjem i 22/23 tiden med en bestemor. 

Jeg tenker at barn ikke tar mer skade av å se fulle folk på en fest enn en random full på gata, noe man jo kan oppleve til alle døgnets tider, hvorsomhelst. Det viktige er at de ivaretas av sine nærmeste og her i gården vet jeg våre folk demper partystemningen til unger (og de gamle) er reist. 

Et bryllup kan jo fort også utarte seg, men jeg kan ikke se for meg at jeg selv ville giftet meg uten å ha de med på deler av festen.

Anonymkode: fd563...c40

Skrevet

Hadde ikke hatt noe problem med å ta med barn på en slik fest. Min familie og venner hadde nok drukket litt i en slik setting, men ingen ville blitt overstadig beruset. Har bodd i utlandet i mange år, alle har med barna på fester til langt på natt - ikke noe problem. Men så blir ikke folk dritings heller da....

Anonymkode: 7613f...9a9

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

I norsk kultur er det ikke helt innafor. I andre kulturer er det helt vanlig å ha med barn på fest. 

Jeg mener det er ok, men ville ikke drukket noe særlig selv og folk som er synlig fulle hadde nok ikke fått herje fritt med barnet mitt. 

Men sånn generelt synes jeg nok nordmenn er litt hysteriske her. 

Anonymkode: 3cbce...990

Enig! 😊

Anonymkode: 51d0a...56f

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...