Gå til innhold

føler meg utenfor pga språk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Typen med besøk 1 roms leilighet. Kom kl 17 prater kun ett språk jeg ikke skjønner. Typen drar på ferie 4 uker på fredag hadde vært kos å prate med han før jeg finner på å dra hjem for å sove. Kan ikke overnatte om han aldri går.

Sorry bare lei meg.

Anonymkode: 0f6d0...f1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forklar mer, dette ga lite mening! 

Anonymkode: 593ec...510

Skrevet

Ikke vanskelig å forstå at du kan føle deg utenfor med så dårlig språk.  Jeg skjønner ikke hva du snakker om.

Anonymkode: f0480...490

Skrevet

Hvorfor er du sammen med en som oppfører seg så respektløst overfor deg? Du og han har hatt besøk av hans kompis i fem timer, dere bor i en 1-roms leilighet og ingen av dem har snakket med deg? Det er i så fall så veldig respektløst av typen din.

Dessverre har jeg ingen tro på forhold som er som det der. Jeg tror kulturforskjellen er for stor. Jeg kjenner ingen som ville hatt dama på besøk i en 1-roms leilighet og så ikke snakket med henne på over fem timer fordi han har besøk av en kompis. Hadde det vært avtalt på forhånd, de hadde nødvendige ting de måtte snakke om og ordne opp i, og du hadde mulighet til å være et annet sted, greit nok. Men at du skal sitte "utenfor" i samme rom i så mange timer mens de bare snakker sitt språk, det er uhøflig og respektløst.

Skaff deg en mann som bryr seg litt mer om deg. Et forhold krever mer respekt enn det han viser deg ut fra det du forteller her. Det at du tydeligvis heller ikke tør ta dette opp med ham, ikke tør å ta plass i forholdet, ikke tør å markere deg, det viser bare at dette ikke er et sunt forhold for deg.

Det er ditt liv - du har faktisk mulighet til å velge hvordan du skal behandles av den du skal dele livet med. Om du ikke forventer bedre enn dette vil du aldri behandles noe bedre heller.

Anonymkode: 14cf0...8eb

Skrevet

Kameraten kan omtrent ikke norsk. Jeg ble provosert hvorfor bo flere år her søke jobb, men null intr om språket?

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kameraten kan omtrent ikke norsk. Jeg ble provosert hvorfor bo flere år her søke jobb, men null intr om språket?

Hvorfor gidder du å la kjæresten din behandle deg dårlig?

Anonymkode: eed0e...c4a

Skrevet

Har pratet ut nå. Jeg vet han tenker på meg og blir stresset av det. Avtalte for neste gang at vi skal prate endel norsk sammen. Jeg kunne gjort det nå også men følte det frekt.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har pratet ut nå. Jeg vet han tenker på meg og blir stresset av det. Avtalte for neste gang at vi skal prate endel norsk sammen. Jeg kunne gjort det nå også men følte det frekt.

Hva med at han ikke avtaler flere besøk enn han har kapasitet til...?

Anonymkode: eed0e...c4a

Skrevet
11 hours ago, Anonym bruker said:

Typen med besøk 1 roms leilighet. Kom kl 17 prater kun ett språk jeg ikke skjønner. Typen drar på ferie 4 uker på fredag hadde vært kos å prate med han før jeg finner på å dra hjem for å sove. Kan ikke overnatte om han aldri går.

Sorry bare lei meg.

Kan jeg spørre hvilket språk de snakker? Har selv en samboer som er polsk, og i starten så oversatt han mye for meg av samtaler på polsk. Men en klarer jo ikke holde flyten i samtaler når en hele tiden skal stoppe og oversette, så det sluttet etterhvert. Han ble etterhvert irritert på at jeg spurte om hva det og det betydde, og jeg ble litt irritert av det så jeg satte meg ned og lærte meg språket. Kan nå selv forstå og følge med de fleste samtaler selv. 

Vi har en datter sammen, og har vært sammen i 6 år. Hvis et slik forhold skal fungere, så må dere enten lære hverandres språk, eller samles på et felles språk (engelsk f,eks). Vi snakker for det meste engelsk for å unngå språklige misforståelser/konfrontasjoner som lett kan oppstå på språk en ikke kan helt og fullt, men han snakker norsk på jobb, og polsk med vår datter. Og jeg har fått mange polske venner som jeg kan øve meg med, og øver meg også med vår datter og svigerfamilie. :) 

Skrevet

Albansk. Typen snakker norsk kan ikke engelsk.

Skrevet
5 minutes ago, Anonym bruker said:

Albansk. Typen snakker norsk kan ikke engelsk.

Da må dere forholde dere til de språkene. Enn kameraten, snakker han engelsk, så er det jo mulig å blande språk i samtalen :) Dette har vi gjort lenge. Så er det å tenke om en vil holde sammen lenge, da er det all fordel å lære språket til hverandre for å ha god kontakt med svigers og venner :) Og ha god, ærlig kommunikasjon seg i mellom for å klare opp i alle misforståelser som kan gnure i tid ;) 

Skrevet

Driver å lærer albansk. Ingen av de kan engelsk. Denne vennen har bodd her 6 eller 7 år søker jobb, men ikke språket.

Skrevet

Ingen i hans familie der nede kan engelsk.

Skrevet
22 minutes ago, Anonym bruker said:

Driver å lærer albansk. Ingen av de kan engelsk. Denne vennen har bodd her 6 eller 7 år søker jobb, men ikke språket.

21 minutes ago, Anonym bruker said:

Ingen i hans familie der nede kan engelsk.

Da er du jo godt i gang, det går nok rimelig fort for seg når de to snakker, så om du vil være med så er det jo å spørre om de kan snakke saktere? Ingen i svigerfamilien min snakker engelsk heller, annet enn søsteren :) 

Er desverre flere i Norge som bare er her for arbeid, og som ikke interesserer seg for å lære hverken kultur eller språk å kjenne. Det viser lite initiativ, og når de også ikke kan engelsk så skjønner jeg ikke hvordan de får jobb. Eneste stedene de kan få jobb er der de 'kjenner' noen eller der det er mange fra samme alnd som jobber, så de kan oversette for hverandre.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...