Gå til innhold

Mat ved venninne besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha ca 6 venninner på besøk, vi skal drikkke, skravle og kose oss før vi skal ut på by'n.

Dette er første gangen jeg skal ha gjengen hjemme hos meg. Jeg må lage noe mat men aner ikke hva. I tillegg er jeg en katastrofe på kjøkkenet. Jeg har aldri fått til dette med å lage mat, det blir liksom bare gærnt. Alle venninnene mine er kjempe flinke kokker. 

Tenkte jeg kunne lage Toro lasagne, men det var vist ikke bra nok for da fikk jeg beskjed om å gjøre sånn og sånn av hun som er min nærmeste venninne. 

Så tenkte jeg å lage en annen lasagne som jeg har lagd et par ganger før med greit resultat. MEN det tar såpass lang tid at jeg bør lage den klar tidlig på formiddagen så den bare er å sette i ovnen rett før de kommer.  Men må den være helt kald før jeg setter den i kjøleskapet, kan jeg evt. avkjøle i vannbad? Må jeg ha i litt ekstra væske da, og hvor mye?

Skal også ha salsat ved siden av, hva bør den bestå av?

Er det noe annet som er enkelt og godt jeg kan lage? Noen av oss er ganske kresne.

Har skikkelig prestasjonsangst.

kjenner det er fristende å leie inn kokk for anledningen, men så var det kostnadene ved det da. 

Anonymkode: c7daa...a44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestille sushi?

jeg pleier å kjøpe inn masse frukt og bær, kjeks og diverse oster. Dandér på fat og server med gode marmelade?

Anonymkode: 7d87e...96c

Skrevet

Hva med å lage lasagnen dagen før? Det går helt fint, og smaken blir ekstra god når den har fått stått å "godgjort" seg.

Bak heller foccacia på formiddagen . (det er superlett altså) ;)

Salaten kan bestå av hjertealat, ruccula, paprika i forskjellige farger, vårløk,agurk, minitomater på toppen også heller du et par pakninger av den fetaosten som heter "Apetina Snackpack med sundried tomatoes" over hele greien. Kjøp for eksempel fransk dressing til. Mais kan du sette i en skål ved siden av. ;)

Skrevet
2 minutter siden, *Nøtta* skrev:

Hva med å lage lasagnen dagen før? Det går helt fint, og smaken blir ekstra god når den har fått stått å "godgjort" seg.

Bak heller foccacia på formiddagen . (det er superlett altså) ;)

Salaten kan bestå av hjertealat, ruccula, paprika i forskjellige farger, vårløk,agurk, minitomater på toppen også heller du et par pakninger av den fetaosten som heter "Apetina Snackpack med sundried tomatoes" over hele greien. Kjøp for eksempel fransk dressing til. Mais kan du sette i en skål ved siden av. ;)

Når du sier dagen før så mener du å kun ha stekingen igjen?

takk for supert forslag. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Når du sier dagen før så mener du å kun ha stekingen igjen?

takk for supert forslag. 

Nei, jeg mener at du steker den ferdig dagen før og bare varmer den opp igjen før besøket. Vi pleier å lage hjemmelaget lasagne til storfamilien og gjør det på denne måten da det hadde tatt aaaltfor lang tid å stå samme dagen og lage alt. ;) 

Skrevet

Drit i kravstore gjester og lag noe enkelt som du føler du behersker. Salatbolle med gode ting og varme baguetter holder lenge.

Skrevet

Vet du, søke kan ikke være superkokker og er de ikke fornøyd med noe enkelt når de kommer til deg er de jammen ikke mye til venninner! 

Spekemat er enkel og grei sommermat, dander på fater og sever med brød, flatbrød, rømme, melon, jordbær. 

Ellers er ost og kjeks fint å servere. 

Om jeg var deg og hadde slike matsnobber til venner kunne jeg bare på gøy funnet på å bestille pizza fra pizzabakeren 😉

Anonymkode: dae9c...679

Skrevet

Tapas ?  det meste kan jo kjøpes ferdig :)

Anonymkode: 6a0f9...914

Skrevet

Inviter venninnene til å være med å lage maten!

Print ut noen oppskrifter DU har lust på, handle inn alt som trengs og del venninnegjengen i tre grupper. En gruppe lager forrett, en hovedrett og en dessert. Alle får bidra og det blir dugg mat uten at du sliter deg halvt fordervet. 

Jeg har blitt invitert på dette og vi hadde det helt topp! 😄

Skrevet (endret)

Gode oster, spekemat, godt brød (gjerne fra et bakeri el noe) marmelade til ostene. Eneste som tar tid her er å skjære opp brød og legge opp spekefat og ostefat. Tapenade og hummus er veldig godt med foccacia, baguette etc.

Endret av frk Nilsen
Skrevet

Dette fikk meg til å tenke på ei bok av Helene Uri, "Honningtunger"

Skrevet

Egentlig litt enig med venninnene dine. Skal man drikke og kose seg med mat en kveld så frister ikke akkurat toro lasagne. Har du Googlet hjemmelaget lasagne? Da ser du hvor lett det kan Gjøres 👍 

Ellers kan du jo gå for reker og loff hvis du ikke ønsker å lage noe. Eller bestille tapas men det kan fort bli dyrt. 

Anonymkode: e665b...f95

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Egentlig litt enig med venninnene dine. Skal man drikke og kose seg med mat en kveld så frister ikke akkurat toro lasagne. Har du Googlet hjemmelaget lasagne? Da ser du hvor lett det kan Gjøres 👍 

Ellers kan du jo gå for reker og loff hvis du ikke ønsker å lage noe. Eller bestille tapas men det kan fort bli dyrt. 

Hva er galt med Toro lasagne? Når jeg lager den, tilsetter jeg hvitløk og smører forma med smør. Har fått mye skryt for den 👍

Anonymkode: 1eb6a...62f

Skrevet

sjømat er godt i varmen :)

Skrevet

Jeg er ikke helt på Toro lasagne selv, det må jeg innrømme. Men det er heller ikke sånn at man skal måtte få prestasjonsangst av å ha venner på besøk. Så hvis dette er noe du liker, og føler deg trygg på, så syns jeg du skal servere det! Ha deilig ferskt brød til og en gresk salat. Det blir nydelig!

Skrevet (endret)
1 minutt siden, Stinkerbelle skrev:

Jeg er ikke helt på Toro lasagne selv, det må jeg innrømme. Men det er heller ikke sånn at man skal måtte få prestasjonsangst av å ha venner på besøk. Så hvis dette er noe du liker, og føler deg trygg på, så syns jeg du skal servere det! Ha deilig ferskt brød til og en gresk salat. Det blir nydelig!

PS . Ett lite tips kan være å skjære opp baguetter, smør hvitløkssmør på, og varm i ovnen. Da får du "hjemmelaget" hvitløksbrød ! Nam!

Endret av Stinkerbelle
Skrevet

Dropp varmmat! Jeg er ikke npe glad i tung mat før en tur på byen! Kjøp inn noen gode oster, kjeks og druer. Så kan du kjøpe baguett eller ett godt brød, kutt opp i skiver og smør på ett lag (rød) pesto, tomat, mozzarella og basilikum. Krydre med salt, pepper og hvitløk. Varm det i ovnen eller server som det er med en dæsj olivenolje. Ha gjerne litt spekeskinke og melon ved siden av.                                                      Jeg Hadde blitt kjempe glad om jeg hadde fått servert noe godt og lettvint som dette.               Du kan også servere dette i tortillalefser istedenfor baguett og kutte opp i biter. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er galt med Toro lasagne? Når jeg lager den, tilsetter jeg hvitløk og smører forma med smør. Har fått mye skryt for den 👍

Det er ikke noe direkte galt, men det smaker akkurat det det er, enkel hverdagsmat laget av pulver, melk og vann... 

Det er ikke vanskelig å lage lasagne fra bunnen av, med ferske grønnsaker, tomatpuré, hakka tomater og kraft, smaken kan ikke sammenlignes. 

Men for all del, ungene her er glad i toro lasagne de så jeg lager det av og til. Jeg erstatter vannet med hermetiserte tomater da, det gir litt mer "ekte" smak og ikke minst farge. Den fargen på toro lasagne altså 😉 

Som sagt flere ganger i tråden trenger man ikke et tungt måltid før en tur på byen, ost og kjeks og kanskje litt spekemat og godt brød er perfekt, og veldig enkelt 

Anonymkode: dae9c...679

Skrevet

Spekemat! Enkelt og godt😄

Anonymkode: 5c725...197

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt ingenting galt med det i seg selv. For meg er toro lasagne noe man hiver sammen i farta en hverdag. Ikke noe man serverer en venninnekveld før man skal ut på byen 😉 dessuten smaker hjemmelaget lasagne hundre ganger bedre enn toro. Synes jeg hvertfall 👍 brukte toro før men etter at jeg prøvde meg på hjemmelaget så har ikke toro kommet inn igjen i huset her. Det gjelder faktisk ganske mye. 

Skrevet

Ost og kjeks blir jo lett litt dyrt om en har satt toro lasagne som prisklasse. Jeg er ikke kravstor eller kresen, men hadde nok blitt litt skuffet over toro lasagne. Jeg ser vel på det som mat for veldig kresne mennesker som ikke vil ha ukjente smaker. Det blir litt som å skulle gå på restaurant for å seie ut og velge McDonald's.

Da er en salat med litt spennende ingredienser og godt brød  (gjerne kjøpt på Bakeri bedre). Det ligger masse oppskrifter på nett, men et forslag er Kyllingsalat (stekt kyllingfilet, ikke salat kylling) med bacon og mango. Selvsagt en del andre ingredienser som rødløk og cherrytomater og en god vinaigrette, evt Aioli (begge kan kjøpes ferdig). Salat blir veldig lekkert med de ferdigvaskede babyleaf-posene.

Poenget er vel egentlig at du ikke må gå toro for å gjere det enkelt. Det er ikke så mange voksne som vil ha det når de skal unne seg noe ekstra. Tenker egentlig at veninnen din gjorde deg en tjeneste.

Jeg har i alle fall tro på at du finner noe du får til som gjestene vil kose seg med altså. Se på det som en liten utfordring til deg selv:)

Anonymkode: b45cf...bf3

Skrevet

Om jeg hadde blitt servert Toro Lasagne, salat og hvitløksbrød på et jente-vors før byen så hadde jeg spist av hjertens lyst, blitt  god og mett (og litt mindre full), og vært generelt fornøyd med livet. 

Kanskje litt tung mat på et vorspiel, men herregudogfader - det finnes da større problemer i verden å henge seg opp i enn det.

Har skjønt at dine venninner er matsnobber, så dette faller kanskje ikke helt i smak, men jeg husker ennå med glede den kvelden venninna mi inviterte til vors med mat, og når maten kom på bordet (i flotte skåler og tallerkener) så var det steikt ris m biff og egg fra den lokale kinaen. Mmmmmmmm!!! 

:catmilk:

Anonymkode: 6e4fc...ec7

Skrevet

Lager alltid taco jeg , uten unntak 😅 Alle som kommer på middag her ( altså når vi snakker flere enn ett par ) vet at de får taco . Alle kan spise det de selv ønsker og jeg har aldri opplevd at noen ikke har likt det 😅 

Anonymkode: 30d7c...fe6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...