Gå til innhold

Er det feil/slemt å si til 5 åringen sin:

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Slutt å oppfør deg som en drittunge"... når situasjonen er slik at hun skriker og hyler kun for å irritere lillebror når han sover feks.

Anonymkode: a568a...4d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, bruker ikke ord som det!

Anonymkode: 75335...210

Skrevet

Er kanskje feil, men forståelig. En femåring forstår så mye bedre. Ligger det mye sjalusi bak? I såfall ville jeg satt hardt mot hardt i disse situasjonene, fjernet femåringen fysisk å forklart hvorfor. Men vært vedig flink til å gi positive kommentarer og se barnet når det oppfører seg bra, pluss leke med femåringen 10 min om dagen (sistnevnte gjør er underverker enn du skulle tro)

Anonymkode: 54e64...78e

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Slutt å oppfør deg som en drittunge"... når situasjonen er slik at hun skriker og hyler kun for å irritere lillebror når han sover feks.

Ja, det er slemt, umodent, unødvendig, rart og stygt sagt

Skrevet

Ikke særlig voksent eller pedagogisk nei, men en glipp kan skje i et frustrert øyeblikk uten at ungen nødvendigvis tar skade av det...

Anonymkode: 4d914...f74

Skrevet

Ja! Gå heller foran som det eksempelet du vil at hun skal kopiere. 

Anonymkode: 27ae5...60c

Skrevet

Jeg synes det er helt greit jeg...sier det selv noen ganger,nå har jeg en skikkelig drittunge på 7 år. 

Anonymkode: fba7f...94b

Skrevet

Og dette spør du om på dib? :P Dette er vel noe du har sagt spontant, noe som er fullt forståelig. Det er bare i fantasiverdenen og i artikler at mødre er pedagogiske til enhver tid. Alle feiler og unger dør ikke av en glipp i ny og ne. 
Om dette er noe du planlegger å bruke i kjeftingen fremover vil jeg anbefale deg å omformulere deg litt.

Anonymkode: 2d62c...886

Skrevet

Haha.. jeg sier det til barnet mitt innimellom. Han oppfører seg som en drittunge, men han ER ikke en. Stor forskjell. Barn må få tilbakemeldinger på oppførselen sin. Kanskje er ikke den tilbakemeldingen like konstruktiv bestandig, men jeg tenker at barn har godt av å få høre at deres oppførsel ikke er innafor.

Anonymkode: 8ba3a...45b

Gjest Antarctica
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tja - tror du det hjelper? Vil hun begynne å bli snill i stedet? Hun vil vel neppe det, hvis ikke du viser vei! 

Skrevet

Du blé kanskje kalt drittunge av din mor da du var 5 år? 

Finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig. Det er nok en grunn til han ikke oppfører seg som du hadde tenkt. Da er det din "jobb" å hjelpe barnet ditt til å få det greit, ikke bare gjøre det vanskeligere for han. Alle foreldre "glipper", men håper du kan vise at du er større, sterkere og klokere - og be din sønn om unskyldning! 

:)

Skrevet

Hun (?) kommer til å oppføre seg som du oppfører deg, ikke som du sier at hun skal oppføre seg. Så hvis du tenker at det er greit at hun, om et par års tid, sier det samme til lillebror, så er det sikkert innafor. Og at hun sier det samme til dine barnebarn, når hun en gang er voksen og har fått barn selv.

Personlig er ikke dette en språkbruk som jeg synes er akseptabel, så gammeldags er jeg. Og i min verden er det slik at de voksne må ta det største ansvaret for å lære barn å oppføre seg ordentlig. Og en stor del av den opplæringen er å være en god rollemodell. 

Slik du takler din femåring i konflikter nå, er hvordan hun vil takle lillebror i konflikter om noen år og sine egne barn om mange år. For det har hun lært av deg.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hva tror du? Hvis jeg sier det til deg, føles det bra? 

Skrevet

av og til kan dette skje

Skrevet (endret)

Hva er forskjellen på en drittunge og å oppføre seg som en drittunge? I en 5- årings ører? 

Endret av Evablaum

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...