Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #1 Skrevet 11. juli 2017 Jeg prøver å bli gravid, men har oppdaget en kul i brystet. Var hos legen idag og han henviste meg til utredning, brystkreftpakke, og sa at jeg ville få time om 1-2 uker. Glemte selvsagt å spørre legen om det, men hva hvis jeg har blitt gravid? Er omtrent midt i syklusen nå, så vil jo komme til utredning enten rett før mens/IKM eller rett etter... Gjøres mammografi av gravide? Legen henviste meg til trippeldiagnostikk, det vil si ultralyd, mammografi og prøve av kulen. Er ultralyd/prøve av kulen tilstrekkelig hvis man er gravid/kan være gravid? Huff! Ikke noe morsomt! Hadde håpet at legen bare skulle si at dette ikke var noe som helst å bry seg om, men jeg hadde ømme lymfeknuter under den ene armen også, noe som var negativt, mens at kulen "forsvant" litt inn i vevet når jeg lå på ryggen var positivt. Er i hvert fall glad for å få sjekket det ut raskt. Anonymkode: 52c5d...33d
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #2 Skrevet 11. juli 2017 Brystvevet er veldig tett når du er gravid så ikke sikkert mammografi er det optimale ultralyd og biopsi er best. Det var da veldig lang tid å måtte vente? Jeg har brystkreft og gjennomgår behandling nå. (Ikke i Norge) Jeg var forresten gravid når jeg oppdaget det og ja så klart gjennomføres diagnostikk av gravide. Jeg tok abort da det viste seg at jeg måtte gjennom cellegift. Lykke til håper der ikke er noe alvorlig! Anonymkode: 923d6...bae
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #3 Skrevet 11. juli 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Brystvevet er veldig tett når du er gravid så ikke sikkert mammografi er det optimale ultralyd og biopsi er best. Det var da veldig lang tid å måtte vente? Jeg har brystkreft og gjennomgår behandling nå. (Ikke i Norge) Jeg var forresten gravid når jeg oppdaget det og ja så klart gjennomføres diagnostikk av gravide. Jeg tok abort da det viste seg at jeg måtte gjennom cellegift. Lykke til håper der ikke er noe alvorlig! Anonymkode: 923d6...bae Takk for svar! Så leit å høre at du har brystkreft og at du måtte ta abort. Hvordan går behandlingen? Er det lenge siden det ble oppdaget? Hva slags behandling får du/har du fått? Jeg vet jo ikke om jeg har blitt gravid denne måneden, men kan ha blitt det. Jeg syntes faktisk at det var kort ventetid. Fikk time hos fastlegen idag, samme dag som jeg ringte, og fastlegen anslo 1-2 ukers ventetid på trippeldiagnostikk. Tror du at jeg bør si ifra til avd. på forhånd at jeg kan være gravid (evt. at jeg er gravid dersom jeg finner det ut før undersøkelsen?) Hvor lang tid tok det før du fikk svar på undersøkelsen om at det var kreft og hvor raskt satte de igang behandling? Hadde du noen andre symptomer enn kul i brystet? God bedring! Håper at du snart er frisk igjen! Anonymkode: 52c5d...33d
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #4 Skrevet 11. juli 2017 Hei, si fra med en gang at du tror du er gravid. Jeg var nettopp blitt gravid. Var 6 uker når jeg måtte terminere. Jeg oppdaget en kul, men i ettertid ser jeg at jeg kunne nok ha reagert på flere symptomer før kulen. Brystene var mer assymetriske enn før, tydeligere blodårer, men jeg ammet fortsatt om natten og tenkte ikke på det. Jeg gikk rett til mammografi, hvor det ikke var tydelig resultat. Rett til ultralyd hvor det var mistenkelig funn for idc og så et par dagers ventetid til core needle biopsy. (Påske) Fikk svar noen dager senere at det var kreftceller der, men det gikk enda noen dager før jeg fikk fullstendig patologisk resultat (hormon reseptorer og Her1-2gen etc). Måtte så ta MRI scan, TAC scan, gammagrafi (skjelett scan). Min type er trippel negativ og aggressiv og siden de ikke vet hva som stimulerer veksten, må den behandles på mest aggressiv måte også. Så langt er alt bra. Cellegiften har tatt knekken på svulsten og onkologen og teamet er svært positive. Skal ta generisk prøve før operasjonen for å avgjørde om det blir mastektomi eller lumpectomy. Jeg tåler behandlingen bra og føler at alt kommer til å bli bra. Igjen, lykke til! Klemmer til deg. Det verste er ventingen. Anonymkode: 923d6...bae
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #5 Skrevet 11. juli 2017 Så godt å høre at alt går bra med deg og at behandlingen går fint! Gjorde biopsien veldig vondt? Får man bedøvelse først? Tok det lang tid? Ja, føler at dette ikke blir noen gode uker mens jeg venter på utredning/svar. Det kan være ingenting eller kreft og usikkerheten føles allerede tøff. Skulle ønske at legen hadde bagatellisert det og sagt at det nok ikke var noe farlig, men han likte åpenbart ikke at jeg var øm der lymfeknutene er og jeg er egentlig mer bekymret etter timen enn jeg var før. :-( Veldig godt å lese at det går så bra med deg og at du er positiv og optimistisk! Anonymkode: 52c5d...33d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå