Gå til innhold

Litt kjip situasjon ang hentesett...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi venter barn i september. Hadde sett ut meg et nyyydelig hentesett. Var til mamma i går og hun viste meg entustiastisk hentesettet hun holder på med. Og det var ikke i nærheten av det jeg hadde sett meg ut, og fargen var ikke fin :( Vet det virker veldig utakknemlig, men hva kan jeg gjøre? Det er sikkert ikke så big deal for noen, men for meg er det litt koselig. Vi tar vare på hentesett og det er jo litt spesielt og..

Men jeg kan vel ikke si noe? Det er jo veldig snilt! <3 Det er forresten ikke hennes første barnebarn, hun har maaange!

Anonymkode: 6e727...73a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger du å kalle det hentesett da?

Ta takknemling imot det fine "strikkesettet" mormor har laget og bruk det med glede, og kjøp det fine "settet" du likte så godt og bruk det med glede.

Mormor vet vel ikke hva barnet har på seg akkurat på hjemreisen fra sykehuset, regner ikke med det er hun som henter deg. Bilder av barnet i settet hun har strikkert kan du jo gi henne også.

Jeg har tatt vare på flere små strikke og hekleplagg jeg, søsteren min heklet en nydelig bebykjole som jeg har tatt vare på, mamma strikket en liten bunad til første 17.mai, jeg har noen bittesmå og søte strikkejakker, bukser og sokker, en liten monsterbukse osv. Alt er kjempefint, vellaget og tatt vare på.

Anonymkode: d3ccf...0b8

Skrevet

Bruk det DERE vil!

Takk mormor pent for settet, men bruk det du selv vil når du skal hjem. Det vil komme flere slike situasjoner og det er bare å begynne på grensesetting. 

Lykke til! 😊

Skrevet

Det er din mor. Jeg tenker at er det noen i hele verden man må kunne klare å snakke med, si fra til og ta opp ting med, så er det sin egen mor. 

På den andre siden er jeg så utafor og gammel at jeg ikke en gang er helt klar over hva et hentesett er. Er det de klærne du tar på babyen når dere skal hjem fra sykehuset? Jeg har ikke noen store følelser for noe slikt, og klarer derfor ikke helt å skjønne dilemmaet. 

Hadde jeg strikket klær til et barnebarn, ville jeg heller ikke blitt fornærmet om de brukte noe annet enn de klærne på vei hjem fra sykehuset. Hvorfor skulle jeg det? Men det henger sikkert sammen med mine manglende følelser for alle slike anledninger. Jeg kan ikke en gang huske hva mine hadde på seg da vi dro hjem fra sykehuset.

Igjen: Det er din mor. Si fra.

Skrevet

Som hun over her skriver så kan du jo ha på barnet ditt ditt eget hentesett istedet?  Ubehagelig dette når man ikke får sagt ifra godt nok med èn gang temaet kommer opp, eller den andre ikke forstår hint...

Jeg fikk et strikket sett av min mor til babyen, strikket i en type ull som klødde noe helt vannvittig og røytet en god del. Hun hadde lagt ned MASSE tid på strikkingen. Løsningen min ble rett og slett å ta på settet på babyen, ta bilde, og ta av settet igjen før jeg sendte henne bildene og latet som at babyen brukte settet! :ler:

Følte meg ikke akkurat som verdens beste datter der og da, men what to do liksom!

Skrevet

Hentesett? Milde, for noe tull! Aner da virkelig ikke hva ungene hadde på seg da vi dro hjem fra sykehuset. De hadde klær, det er det viktigste. Skulle tro dere levde på 50-tallet...

Anonymkode: b3585...472

Skrevet

Du bruker det du vil som hentesett, og så tar du imot og bruker det din mor har laget etter dere har kommet hjem. Du kan jo være like takknemlig for det din mor har strikket selv om du ikke lar henne bestemme akkurat når det skal brukes. Dersom hun presiserer ytterligere at det er meningen at du skal bruke det på veien hjem, sier du bare at du har et annet sett du vil bruke akkurat da. Og så takker du pent for det fine settet, og sørger for at mormor får se baby bruke det ved andre anledninger.

Jeg har ikke noen spesielle følelser for hentesett selv, men jeg er likevel tilhenger av å ikke la seg diktere på ting som betyr mye for en. Hentesettet betyr mye for deg, så da tar du på en pen måte styringen over dette selv. Dette er god trening til eventuelle andre situasjoner hvor andre legger føringer på noe som du ønsker å bestemme selv.

Skrevet

Hos oss var det ene settet med klær AAALT for stort -, selv om det var "riktig størrelse",- det andre settet ble bæsjet ut før vi kom oss ut døra,- så vi endte med litt ditt og datt og mindre klær enn vi tenkte, litt ekstra tepper måtte til mellom sykehus og bil,- men gikk da greit. Dette kan man da virkelig ikke planlegge tenker jeg :) Viktig å ha med klær å ta med ungen hjem i,- og som dere skjønner, da gjerne litt flere "sett"... Hvis hentesett er veldig viktig i din familie,- I verste fall "tør" dere ikke ha på det settet moren din har strikket av frykt for flekker som ikke går av fordi han/hun var så fryktelig løs i magen den dagen avreise var........F-eks....

Anonymkode: 970a6...5c9

Skrevet

Sier som flere her.... hentesett, virkelig? Jeg har to barn, 11 og 15 år og kan virkelig ikke huske hva de hadde på seg på vei hjem fra sykehuset? Noe fint og søtt var det sikkert, men å huske og spare på det, nei.

Gjør som noen andre foreslo, ta på det du ønsker når dere reiser hjem, så bruker du mormors sett senere - hvis dette betyr mye for deg. Antar du etterhvert forstår at det ikke er en ting, - en gang i livet som betyr noe, men det nye livet sett i sammenheng.

Anonymkode: 86510...4f9

Skrevet

Bruk det du vil som hentesett, og bruk mormor sitt senere.

I min familie har vi hentesett som har gått i arv. Jeg syns det er litt koselig jeg da, selv om at det er som noen sier ikke den ene viktige tingen. Min mor strikket det for 45 år siden. Jeg og alle mine søsken + alle barnebarna til min mor er hentet i de. Er litt moro å se bildene fra midten av 70-tallet og til i dag.

Anonymkode: 6644c...5b5

Skrevet

Hva er et hentesett? Spesielle klær man kjører babyen hjem i? Hvorfor trenger babyen spesielle klær da?

Noen ganger tror jeg nybakte mødre er rapende gale. Jeg har tre barn, vet de hadde klær på da vi dro hjem. Hva det var vet jeg ikke.

Anonymkode: 643a8...10c

Skrevet

Her var hentesettet hennes klær kjøpt på klesbutikk. Her husker jeg at klærne knapt passet, så det ble ikke brukt lenge.

Skrevet

Hva er viktigst for deg? Klær ungen skal bruke i 20 - 30 min i bilen eller mora di? Jeg hadde definitivt brukt det som mora di har sittet i timesvis med og lagt mye omtanke og kjærlighet i. 

Anonymkode: 4e05c...11c

Skrevet

Så ufine mange er her! Jeg har strikket hentesett til alle mine tre, og i tillegg til turen hjem har de brukt dette settet mye den første tiden i vogn og bil. 

Til alle har vi også fått mye fint strikk fra andre, som også blir brukt, men ikke akkurat på vei hjem. Bruk det du vil! 

Anonymkode: dfdb3...337

Skrevet

Til dere som ikke forstår poenget med et eget hentesett:

Dette er ikke klær vi nåtidens nybakte mødre TROR MÅ TIL for å få med barnet hjem/ at vi henger igjen på 50tallet og lignende andre merkelige forslag jeg leser i denne tråden.

Et hentesett er et antrekk man har valgt ut, ofte en god stund før barnet blir født. Dette settet/antrekket består av klær som den vordende mor ofte lenge har gledet seg til å kle barnet med. Ofte det mykeste og beste en kan oppdrive for at den lille skal ha det best mulig. Ofte er dette også de første ordentlige klærne barnet får på seg, til forandring fra sykehusbody. Det er jo kart at dette er litt stas for foreldrene å se babyen ikledd jente/gutteklær for første gang! Forstår dere virkelig ikke dette?

Anonymkode: 39b81...19c

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke klær vi nåtidens nybakte mødre TROR MÅ TIL for å få med barnet hjem/ at vi henger igjen på 50tallet og lignende andre merkelige forslag jeg leser i denne tråden.

Et hentesett er et antrekk man har valgt ut, ofte en god stund før barnet blir født. Dette settet/antrekket består av klær som den vordende mor ofte lenge har gledet seg til å kle barnet med. Ofte det mykeste og beste en kan oppdrive for at den lille skal ha det best mulig. Ofte er dette også de første ordentlige klærne barnet får på seg, til forandring fra sykehusbody. Det er jo kart at dette er litt stas for foreldrene å se babyen ikledd jente/gutteklær for første gang! Forstår dere virkelig ikke dette?

Nei, det forstår jeg virkelig ikke! Fjas, tåpelig, dumt, uviktig, bagatellmessig, navlebeskuende. Alt du skriver om "hentesett" får de forrige nevnte ordene til å poppe opp i hodet mitt. Jeg må også innrømme at jeg mistenker at de som legger mye vekt på "hentesett" er temmelig enkelt møblert. Sjelden jeg hører om mer fjollete problemstillinger enn dette.

Skrevet

Vel, hva tror du er koseligst å fortelle ungen om når den blir stor?

-Her er hentesettet mormor strikket til deg mens jeg gikk gravid, jeg må innrømme at jeg og mormor ikke hadde helt lik smak når det kom til farger o.l., men det ligger mye kjærlighet i disse maskene. Jeg har tatt vare på det til deg.

eller:

-Her er det nydelige hentesettet jeg falt for da jeg gikk gravid, så det kjøpte jeg til deg og du brukte det på vei hjem fra sykehuset. Jeg har tatt vare på det til deg.

Anonymkode: d3ccf...0b8

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det forstår jeg virkelig ikke! Fjas, tåpelig, dumt, uviktig, bagatellmessig, navlebeskuende. Alt du skriver om "hentesett" får de forrige nevnte ordene til å poppe opp i hodet mitt. Jeg må også innrømme at jeg mistenker at de som legger mye vekt på "hentesett" er temmelig enkelt møblert. Sjelden jeg hører om mer fjollete problemstillinger enn dette.

Ja, siden det ikke er viktig for deg er det tåpelig. Man velger selv hvilke minner man ønsker å ta vare på, og jeg har spart på hentesettene til alle barna mine slik at de kan få de nør/om de engsng før barn. Hva de gjør med dem bestemmer de selv. 

Lille babyengelen min ble begravet i sitt, det er kanskje også tåpelig i dine øyner? Det er jo bare klær. 

Du fremstår ganske så kort og enkelt møblert selv, siden du først nevner det. 

Anonymkode: d275e...342

Skrevet

Her har min mor også kommet med "hentesett", ...men hun vet ikke at jeg skal føde hjemme så "hentesett" er ubrukelig for oss 😂 

Bare takket pent jeg. Hva vet vel hun om hva vi kler på barnet det første døgnet eller hvor vi er, så hun kan få være lykkelig uvitende 😉

Hadde ikke noe spesielt til førstemann, som ble født på sykehus, heller. En lillelam ull onepice fordi den var myk og god bare 😊 

Anonymkode: 97771...583

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, siden det ikke er viktig for deg er det tåpelig. Man velger selv hvilke minner man ønsker å ta vare på, og jeg har spart på hentesettene til alle barna mine slik at de kan få de nør/om de engsng før barn. Hva de gjør med dem bestemmer de selv. 

Lille babyengelen min ble begravet i sitt, det er kanskje også tåpelig i dine øyner? Det er jo bare klær. 

Du fremstår ganske så kort og enkelt møblert selv, siden du først nevner det. 

Jasså? Fordi jeg ikke lager drama om klær? Eller legger stor betydning i klesplagg en baby har på seg fra a til b? Du fikk meg hvertfall til å le med den barnslige "den som sier andre er dumme de er dumme selv"-retorikken din 😊👍

Diskusjonen handlet ikke om hva man velger å begrave sine kjære i.

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jasså? Fordi jeg ikke lager drama om klær? Eller legger stor betydning i klesplagg en baby har på seg fra a til b? Du fikk meg hvertfall til å le med den barnslige "den som sier andre er dumme de er dumme selv"-retorikken din 😊👍

Diskusjonen handlet ikke om hva man velger å begrave sine kjære i.

Så bra at du kan le av noe da. Du virker jo ellers ganske humørløs og vrang.  

Gjest Hercule Poirot
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Æh... Nei, det forstår jeg virkelig ikke. Mine barn har hatt sine egne klær på fra dag én, og måtte bare ha litt ekstra utenpå da vi skulle hjem. Jeg, og nok mange med meg, har et heller avslappet forhold til klær. Klær må til for ikke å fryse, beskytte mot ulike typer vær, og altså noe det er praktisk å bruke.

Skrevet

Det er vanlig med egne klær på sykehuset også. Og de fleste foreldre nå har da flere antrekk til de nyfødte, så du kan kalle settet du kjøper for hentesett, og så kan du ta imot klærne fra moren din uten å kalle det hentesett og du kan bruke det ved andre anledninger enn ved bilturen hjem. 

Anonymkode: daaa3...674

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ehhh...nei, klarer overhodet ikke se hverken poenget eller sjarmen med det...

Min baby hadde pent, komertabelt tøy på seg på sykehuset, ikke bare sykehus body. 

Anonymkode: 7299c...289

Skrevet
På 11.7.2017 den 21.37, Anonym bruker skrev:

Du  var jo særdeles empatisk og sjarmerende må jeg si. Ikke alle er som deg. Heldigvis.

Anonymkode: 31e7e...e23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...