Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #1 Skrevet 10. juli 2017 Min baby på 5 mnd sover max 15 min på dagen per lur. Blir ofte mellom 5-7 lurer o løpet av en dag. Og bruker ofte lang tid før han klarer å sovne så føler hele dagen går til å få han til å sove. Egentlig ikke noe bedre på kvelden. Legges kl 19.30 og sovner med en gang men våkner lys våken etter en time og holder det gående til kl 01 ofte. Men da sover han til dagen etterpå. Ser han er trøtt men finner ikke roa. En sjelden gang sover han hele kvelden. Da legger han seg 19.30 og sover kl 05 for mat. Andre med babyer med samme "problemer". ? Anonymkode: b17b6...128
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #2 Skrevet 10. juli 2017 Ja, min første var sånn. Etterhvert sov han hele natta, frem til 5-6. Men max 20 min x 2 ganger på dagen frem til han var 1 år. Veldig slitsomt 😐 Anonymkode: 06331...1c9
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #3 Skrevet 10. juli 2017 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, min første var sånn. Etterhvert sov han hele natta, frem til 5-6. Men max 20 min x 2 ganger på dagen frem til han var 1 år. Veldig slitsomt 😐 Anonymkode: 06331...1c9 Uff det hørtes slitsomt ut. Jeg skal jo ikke klage fordi han sover hele natta. Men dag og kveld er det problematisk. Synes noen ganger at midnatt er litt sent å først sovne. H.i Anonymkode: b17b6...128
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #4 Skrevet 10. juli 2017 Den ene min var akkurat sånn, sov kun 15-20 min og våknet av den minste lyd. Brukte også utrolig lang tid på å få henne til å sovne, virket som hun kjempet imot søvnen. Den andre har alltid sovnet greit og sov gode, lange dupper på 2-4 timer av gangen, sovet godt om natten bestandig. Anonymkode: 0194c...937
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #5 Skrevet 10. juli 2017 Min var sånn, var stille reflux. Anonymkode: b97d0...460
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #7 Skrevet 10. juli 2017 13 minutter siden, Pobie skrev: Legger du han på mørkt rom med hvitt støy? Nei rommet er hvitmalt og vi spiller black metal😱 Sorry, fikk bare så lyst 😂😂😂 Anonymkode: d85b2...3be
MerraSomGår Skrevet 10. juli 2017 #8 Skrevet 10. juli 2017 Har du forsøkt å svøpe han og legge han i et kjølig, mørkt og helt stille rom? Dersom han knyr, ikke gå inn før han gråter helt. Mange barn går opp i en så lett søvn at foreldrene tror at han er våken og forstyrrer.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #9 Skrevet 10. juli 2017 29 minutter siden, mirakela skrev: Har du forsøkt å svøpe han og legge han i et kjølig, mørkt og helt stille rom? Dersom han knyr, ikke gå inn før han gråter helt. Mange barn går opp i en så lett søvn at foreldrene tror at han er våken og forstyrrer. Svøpes vil han ikke 👍 har prøvd det meste egentlig. Det som funker best er å rulle han på gress eller å ligge sammen med han så noen ganger prioriterer jeg det så får han sovet 1-2 timer i strekk. Men med flere barn i hus så er det ikke så lett å alltid få til det. H.i Anonymkode: b17b6...128
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #10 Skrevet 10. juli 2017 2 timer siden, Pobie skrev: Legger du han på mørkt rom med hvitt støy? Han vil ikke ligge for seg selv om dagen. Kun natten han aksepterer å sove i sengen sin alene. H.i Anonymkode: b17b6...128
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #11 Skrevet 10. juli 2017 Kan du få ham til å sove i bæresjal? Min vil heller ikke ligge alene. Sover i sjal på dagen, samsover på natt. Barn nr 3. Anonymkode: a3c91...442
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #12 Skrevet 10. juli 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan du få ham til å sove i bæresjal? Min vil heller ikke ligge alene. Sover i sjal på dagen, samsover på natt. Barn nr 3. Anonymkode: a3c91...442 Har prøvd det også 😄😄 sjal og bæresele men han hater å sitte oppi begge deler. Virker som om han blir klam og varm. Skulle visst det før jeg brukte masse penger på det 🙈 H.i Anonymkode: b17b6...128
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #13 Skrevet 10. juli 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Svøpes vil han ikke 👍 har prøvd det meste egentlig. Det som funker best er å rulle han på gress eller å ligge sammen med han så noen ganger prioriterer jeg det så får han sovet 1-2 timer i strekk. Men med flere barn i hus så er det ikke så lett å alltid få til det. H.i Anonymkode: b17b6...128 Mener du trille ham på gress? Beklager avsporingen, men jeg fikk et bilde i hodet av at du drev og rullet ham bortover gressplenen deres ... Jeg hadde ellers tenkt å foreslå bæresele, men ser at du allerede har prøvd det. Vår sønn var også slik, og bæresele fungerte. Men han var vinterbaby, så det var kaldt. Anonymkode: 973df...6a4
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #14 Skrevet 10. juli 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mener du trille ham på gress? Beklager avsporingen, men jeg fikk et bilde i hodet av at du drev og rullet ham bortover gressplenen deres ... Jeg hadde ellers tenkt å foreslå bæresele, men ser at du allerede har prøvd det. Vår sønn var også slik, og bæresele fungerte. Men han var vinterbaby, så det var kaldt. Anonymkode: 973df...6a4 Ja triller han på gress så sovner han godt 👍 asfalt gir ikke like mye rugging 😃 Min er også vinterbaby(februar) men han er en varm gutt så han blir fort svett av å være tett på meg. Har prøvd sele/sjal mange ganger siden han ble født men han blir så sint oppi der. Mulig det blir bedre når han er stor nok til å sitte fremover 👍 H.i Anonymkode: b17b6...128
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #15 Skrevet 10. juli 2017 Min var sånn, men han slet generelt med søvn etter han var rundt 4 uker.. Alltid sovet mindre enn normalen og slitt med å finne roen selv om han er trøtt. I tillegg var han veldig klengebaby da ville overhodet ikke sove alene. Det vi oppdaget var at selv om han ikke ville sove alene, klarte han ikke å sove i lyst rom med masse lyder (stua feks).. Han trenger mørkt rom og stillhet for å få god søvn. Skjønner det er upraktisk og vanskelig for deg som har flere barn, å legge deg sammen med han - men det at han (de gangene du har mulighet) sover 1-2 timer i strekk da, tyder jo på at han ikke trives med å sove "blant folk".. Det som funket for meg (som også førte til at jeg endelig fikk litt fritid mens han sov, istedenfor å bruke hele dagen på å prøve få han til å sove, og så sitte heeeeelt stille mens han sov på fanget..) var å ta han med i senga vår, la han sovne der med kroppskontakt, og så forsiktig snike meg unna og ut - hadde på babycall for å høre med en gang han våknet. I starten la vi bare dynene rundt i tilfelle han rullet når han våknet (før vi rakk å hente han), men når han etter hvert kunne krabbe etc flyttet jeg han over i hans seng når han sov tungt nok før jeg gikk ut. Det er absolutt IKKE etter boka, men det funket for oss, og var veldig veldig godt! På kveldene godtok han forøvrig å bli lagt våken i sin egen seng for å sovne der. Bare ikke på dagtid. Nå er han 1.5 år og elsker senga si - prøver jeg legge han i vår seng, nærmest forlanger han å få gå i sin egen seng. Da ligger han og leker litt stille og forsiktig med bamsene sine før han sovner. Anonymkode: aa0cd...5b5
Snøfnugget Skrevet 10. juli 2017 #16 Skrevet 10. juli 2017 Vår første var sånn. Kunne bruke en time på å legge han og 10-15 min senere var han lys våken. Rakk såvidt å finne mat eller gå på do før han var klar igjen. Vi var derimot veldig heldige med at han er og var skikkelig solstråle på tross av lite søvn. Vår sov heller ikke på natta, og våknet gjerne hver halvtime. Sov natten gjennom først da han bikka to år. Utrolig slitsom periode. Vi byttet på å sove på madrass på rommet hans frem til det, første året ble det mye samsoving. Vi prøvde det meste, eneste som roet han når han var trøtt som baby var amming men da våknet han også med engang brystet ble borte når han sovnet. Ble mye vugging i vogn og ut på tur her. Så må man bare prøve å la husarbeidet man ikke rekker i denne travle perioden være og fokusere på de viktigste tingene i løpet av dagen. Dere er jo heldige med at han sover på natten tross alt:) heldigvis ble nr 2 her en skikkelig sovebaby, og permisjonstiden har vært helt annerledes!
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #17 Skrevet 10. juli 2017 Har dere sjekket for låsninger i nakke, rygg eller hofte? Jeg som svarte lenger opp her med at min sov 2 x 20 min på dagen. Vi har i ettertid funnet ut at han hadde låsninger. Det kan være en medvirkende faktor. Anonymkode: 06331...1c9
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #18 Skrevet 10. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Min var sånn, men han slet generelt med søvn etter han var rundt 4 uker.. Alltid sovet mindre enn normalen og slitt med å finne roen selv om han er trøtt. I tillegg var han veldig klengebaby da ville overhodet ikke sove alene. Det vi oppdaget var at selv om han ikke ville sove alene, klarte han ikke å sove i lyst rom med masse lyder (stua feks).. Han trenger mørkt rom og stillhet for å få god søvn. Skjønner det er upraktisk og vanskelig for deg som har flere barn, å legge deg sammen med han - men det at han (de gangene du har mulighet) sover 1-2 timer i strekk da, tyder jo på at han ikke trives med å sove "blant folk".. Det som funket for meg (som også førte til at jeg endelig fikk litt fritid mens han sov, istedenfor å bruke hele dagen på å prøve få han til å sove, og så sitte heeeeelt stille mens han sov på fanget..) var å ta han med i senga vår, la han sovne der med kroppskontakt, og så forsiktig snike meg unna og ut - hadde på babycall for å høre med en gang han våknet. I starten la vi bare dynene rundt i tilfelle han rullet når han våknet (før vi rakk å hente han), men når han etter hvert kunne krabbe etc flyttet jeg han over i hans seng når han sov tungt nok før jeg gikk ut. Det er absolutt IKKE etter boka, men det funket for oss, og var veldig veldig godt! På kveldene godtok han forøvrig å bli lagt våken i sin egen seng for å sovne der. Bare ikke på dagtid. Nå er han 1.5 år og elsker senga si - prøver jeg legge han i vår seng, nærmest forlanger han å få gå i sin egen seng. Da ligger han og leker litt stille og forsiktig med bamsene sine før han sovner. Anonymkode: aa0cd...5b5 Han sover best i vogna på dagen men hender at han sovner til puppen også i vår seng. Ofte må jeg da bli liggende for at han ikke skal våkne. Er jo ikke etter boka det men. Ikveld sovnet han kl 19 og sover ennå 👏👏 noen kvelder kaver han hele kvelden. Så det er bingo bingo 😄 H.i Anonymkode: b17b6...128
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #19 Skrevet 10. juli 2017 1 time siden, Snøfnugget skrev: Vår første var sånn. Kunne bruke en time på å legge han og 10-15 min senere var han lys våken. Rakk såvidt å finne mat eller gå på do før han var klar igjen. Vi var derimot veldig heldige med at han er og var skikkelig solstråle på tross av lite søvn. Vår sov heller ikke på natta, og våknet gjerne hver halvtime. Sov natten gjennom først da han bikka to år. Utrolig slitsom periode. Vi byttet på å sove på madrass på rommet hans frem til det, første året ble det mye samsoving. Vi prøvde det meste, eneste som roet han når han var trøtt som baby var amming men da våknet han også med engang brystet ble borte når han sovnet. Ble mye vugging i vogn og ut på tur her. Så må man bare prøve å la husarbeidet man ikke rekker i denne travle perioden være og fokusere på de viktigste tingene i løpet av dagen. Dere er jo heldige med at han sover på natten tross alt:) heldigvis ble nr 2 her en skikkelig sovebaby, og permisjonstiden har vært helt annerledes! Ja han sover jo hele natta så må jo Være fornøyd. Skaffet meg vaskehjelp rett etter fødsel og det angrer jeg ikke på. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten 😄 H.i Anonymkode: b17b6...128
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #20 Skrevet 10. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har dere sjekket for låsninger i nakke, rygg eller hofte? Jeg som svarte lenger opp her med at min sov 2 x 20 min på dagen. Vi har i ettertid funnet ut at han hadde låsninger. Det kan være en medvirkende faktor. Anonymkode: 06331...1c9 Nei har ikke sjekket han for låsninger. Har ikke tenkt de baner. Han kan jo sove 2 timer i strekk også HVIS han har meg tett inntil i senga vår. Virker egentlig blid og fornøyd ellers men kan vel kanskje ha låsninger uansett? H.i Anonymkode: b17b6...128
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #21 Skrevet 10. juli 2017 Jeg må bare spørre, er det feil å amme babyen i senga når den skal sove på dagtid? Jeg gjorde det med vår, og ser ikke hvorfor det ikke er "etter boka". Det skapte jo ingen problemer hverken da eller i ettertid, og fungerte veldig fint for oss. Anonymkode: 2dfde...006
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #22 Skrevet 10. juli 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg må bare spørre, er det feil å amme babyen i senga når den skal sove på dagtid? Jeg gjorde det med vår, og ser ikke hvorfor det ikke er "etter boka". Det skapte jo ingen problemer hverken da eller i ettertid, og fungerte veldig fint for oss. Anonymkode: 2dfde...006 Jeg har valgt å høre blindt på min helsesøster etter at hun sa på første samtale at når det gjelder søvn, så må hver familie bare finne de løsningene som funker best for alle sammen. Og så kan man heller prøve å finne andre rutiner etterhvert. Alt går uansett bare i faser, så man låser seg ikke i "dårlige" rutiner. Anonymkode: fa3b8...614
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #23 Skrevet 10. juli 2017 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg må bare spørre, er det feil å amme babyen i senga når den skal sove på dagtid? Jeg gjorde det med vår, og ser ikke hvorfor det ikke er "etter boka". Det skapte jo ingen problemer hverken da eller i ettertid, og fungerte veldig fint for oss. Anonymkode: 2dfde...006 Det et vel ikke akkurat etter "boka" men jeg har ikke fulgt boka med noen av mine barn. Har fulgt hjertet og magefølelsen 😊 mitt eldste barn er 12 år og selv om hun ble puppet i søvn,samsov i mange mnd og har hatt fri tilgang til å komme til oss når hun har hatt mareritt i barndommen så har ikke det gått utover noen. Hun er et helt normalt, selvstendig individ 😊 ikke kommer hun opp i forldresengen lenger heller 😄 har alltid hatt åpne dører for barna uansett på døgnet. Ingen skal måtte føle seg alene og utrygge. Men vi har da hatt runder med å følge tilbake i egen seng når det har blitt en uvane og ikke pga mareritt 😄 uansett så må hver familie gjøre det som passet for de. Og nå så er det samsoving med minsten når han trenger det og vi pupper i søvn når det er et behov. Så får vi ta en glidende overgang etterhvert ☺ H.i Anonymkode: b17b6...128
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #24 Skrevet 11. juli 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Det et vel ikke akkurat etter "boka" men jeg har ikke fulgt boka med noen av mine barn. Har fulgt hjertet og magefølelsen 😊 mitt eldste barn er 12 år og selv om hun ble puppet i søvn,samsov i mange mnd og har hatt fri tilgang til å komme til oss når hun har hatt mareritt i barndommen så har ikke det gått utover noen. Hun er et helt normalt, selvstendig individ 😊 ikke kommer hun opp i forldresengen lenger heller 😄 har alltid hatt åpne dører for barna uansett på døgnet. Ingen skal måtte føle seg alene og utrygge. Men vi har da hatt runder med å følge tilbake i egen seng når det har blitt en uvane og ikke pga mareritt 😄 uansett så må hver familie gjøre det som passet for de. Og nå så er det samsoving med minsten når han trenger det og vi pupper i søvn når det er et behov. Så får vi ta en glidende overgang etterhvert ☺ H.i Anonymkode: b17b6...128 Jeg synes bare det blir litt feil å karakterisere det som "feil" når de fleste er enige i at det ikke finnes noen fasit. Og jeg skulle gjerne visst hvilken forskning som viser at det er feil å amme babyen i storesenga på dagtid. Anonymkode: 2dfde...006
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #25 Skrevet 11. juli 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes bare det blir litt feil å karakterisere det som "feil" når de fleste er enige i at det ikke finnes noen fasit. Og jeg skulle gjerne visst hvilken forskning som viser at det er feil å amme babyen i storesenga på dagtid. Anonymkode: 2dfde...006 Jeg syns jo ikke at det er feil. Men det er jo ikke ukjent at man helst ikke skal bysse,bære eller amme babyen i søvn fordi man da ikke lærer babyen å sovne på egen hånd. Noe som i det lange løp kommer barnet til gode. Det er bare å google så får man opp hundrevis av artikler om at man ikke må bysse i søvn. Er man førstegangs og usikker så er det fort gjort at man heller følger det man leser istedenfor å ta egne valg. H.i Anonymkode: b17b6...128
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå