Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #1 Skrevet 10. juli 2017 Jeg fikk påvist forliggende morkake i uke 10+5 etter kraftige blødninger, og er i uke 12 nå.. Har heldigvis ikke hatt flere blødninger, men jeg tenker veldig mye på dette og uroer meg for at noe kan gå galt i svangerskapet. Men så leser jeg at for de fleste så flytter morkaken seg oppover etterhvert? er det fare for å føde for tidlig, også er det sånn man IKKE bør løfte, trene osv? Jeg skal tilbake på ul i uke 17 og se om morkaken har flyttet seg opp da, tenker det er mest sansynligvis sjanse for den flytter seg opp? Anonymkode: 417d6...197
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #2 Skrevet 10. juli 2017 Jeg har hatt det i to av mine fire svangerskap, ene gangen endte den på baksiden i livmora og andre gangen på forsiden. Jeg tok aldri noen spesielle hensyn, fikk ikke beskjed om det. Hadde bare en ekstra ultralyd for å sjekke om den hadde flyttet seg vekk fra åpningen så jeg kunne føde vaginalt, det hadde den jo. Har ikke født for tidlig, alle mine fire barn er født før termin, men ikke mer enn en uke eller to. Anonymkode: cb73f...c5c
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #3 Skrevet 10. juli 2017 Tror det er forskjell på forliggende og foranliggende? morkaken her dekker jo mormunnen... Anonymkode: 417d6...197
Minimeg123 Skrevet 10. juli 2017 #4 Skrevet 10. juli 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk påvist forliggende morkake i uke 10+5 etter kraftige blødninger, og er i uke 12 nå.. Har heldigvis ikke hatt flere blødninger, men jeg tenker veldig mye på dette og uroer meg for at noe kan gå galt i svangerskapet. Men så leser jeg at for de fleste så flytter morkaken seg oppover etterhvert? er det fare for å føde for tidlig, også er det sånn man IKKE bør løfte, trene osv? Jeg skal tilbake på ul i uke 17 og se om morkaken har flyttet seg opp da, tenker det er mest sansynligvis sjanse for den flytter seg opp? Anonymkode: 417d6...197 Har også morkaka framom, fekk vite det på OUL. Fekk berre beskjed om å ta kontakt dersom eg fekk blødninger og ellers er det berre å leve som normalt. Tunge ting løfter eg uansett ikkje no i graviditeten, men eg trener når eg kan 😁 Fekk ein ekstra UL i veke 32 for å sjekke att morkaka har flytta seg og det bruker den å gjære sa jordmora ☺ Dersom morkaka ikkje har flytta seg i veke 17 med deg får du ein ny UL.
Minimeg123 Skrevet 10. juli 2017 #5 Skrevet 10. juli 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror det er forskjell på forliggende og foranliggende? morkaken her dekker jo mormunnen... Anonymkode: 417d6...197 No dekker ikkje min, men ligger nært. Men eg tenker gynekologen hadde informert dersom der var ting du ikkje kunne gjort ☺ Dersom du snart har time med jordmor kan du også høyre med henne?
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #6 Skrevet 10. juli 2017 Jo legen sa jeg måtte ta det med ro, også at jeg har lett for å blø videre i svangerskapet. men skal høre med jordmor, Bare lurer på hvor tungt som er ok å løfte osv..trening skulle jeg ikke gjøre.. Anonymkode: 417d6...197
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #7 Skrevet 10. juli 2017 Jeg hadde det, og blødde hver gang jeg gikk for langt eller gjorde noe ekstra fysisk. Derfor tok jeg det veldig med ro. Min flyttet seg ikke og jeg fikk ks ti dager før termin. Hadde mange ultralyder. Anonymkode: a65e0...64b
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #8 Skrevet 10. juli 2017 Jeg har hatt det i alle svangerskapene. Men første ble det noen ekstra ul da den ikke hadde flyttet seg tilstrekkelig i uke 32, men i uke 39 var den der de ville ha den og jeg fødte vaginalt. Med de to andre hadde den flyttet seg i uke 32. Ingen er født for tidlig og det har ikke vært noen komplikasjoner med det. Ikke fått beskjed om å ta det med ro heller, selv om jeg i alle 3 svangerskapene har gjort det jeg pleier å gjøre og det innebærer også å løfte mer enn 10 kg Anonymkode: 55c97...b16
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #9 Skrevet 10. juli 2017 Ja men kanskje det er først når man begynner å blø ofte man må ta det ekstra med ro eller? Anonymkode: 417d6...197
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #10 Skrevet 10. juli 2017 Jeg løftet mye pga flytting, så gikk jeg på do, følte litt nedverpress og der og da blødde jeg sykt mye at ambulansen måtte komme, men det gikk fint med den lille men synes det var veldig skummelt.. Anonymkode: 417d6...197
MTF Skrevet 10. juli 2017 #11 Skrevet 10. juli 2017 Dette fikk jeg også beskjed om i siste svangerskapet mitt. Jeg hadde også blødd jevnt og trutt i starten, så av den grunn fikk jeg beskjed om å ta det med ro (men hadde ekstrem svangerskapskvalme, så klarte ikke gjøre annet uansett). Fikk time for ekstra ul rundt uke 33 pga dette, og da hadde morkaken flyttet seg. Det er visst vanlig, og heller sjelden at den ikke vil flytte seg fikk jeg beskjed om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå