Gå til innhold

Sikkert en naturlig forklaring, men likevel så creepy

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor vinter kjøpte jeg hus. Et eldre hus fra 20-tallet. Hun som eide huset døde 6 måneder før huset ble solgt. Barnebarna pusset opp huset og solgte det. Vi trives veldig godt her, men.... 

Av og til er det som om noen går i 2.etasje og kommer ned trappa. Sikkert bare det gamle gulvet som gynger. Men på morgenen er det lyder som om noen fyrer i kaminen og rasler med en kjele. På søndager kan vi, om det er helt stille i huset, høre salmesang og ofte kommer det en lukt av rose og syrin i stua. 

Alt har sikkert sin naturlige forklaring, men likevel er det innimellom så creepy. 

Andre som har lignende opplevelser? 

Anonymkode: d932f...fb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker forrige eier ikke har flyttet helt ut enda ;) Høres ut som om hun koser seg der fremdeles ;)

Og ja, har opplevd nok til at jeg tror det er mer enn hva vitenskapen pr. i dag kan forklare.

Om dere synes det blir for utrivelig så er det noen som driver med husrens med god effekt.

Anonymkode: 8fa5a...a9a

Skrevet

Rensing eller noe er ikke aktuelt:) Egentlig tror jeg ikke på slikt, men føler likevel et underlig nærvær innimellom. Noe(n) spiller meg et puss;) 

HI 

Skrevet

Hus fra 20-tallet inneholder mange, og helt naturlige, lyder. Det er hjernene deres som får en lyd til å bli "noen fyrer i kaminen" eller "noen rasler med en kjele". Vi er vant til huslige lyder og tenker derfor at det er det man hører. Hjernen "oversetter" lydene til noe dere kan identifisere.

Og nå som du først har begynt å tenke i disse baner, så leter hjernen din etter biter som passer inn i dette puslespillet, så derfor får du flere og flere slike opplevelser. Ting du tidligere ikke ville tenkt over, legger du nå merke til og mentalt fører du dem opp på listen.

Anonymkode: e3bf9...25e

Skrevet

Hvis du har barn eller planlegger å få ville jeg vurdert å rense det. I mitt gamle hus reagerte barna veldig på det som var av uforklarlige ting der, spesielt eldste som skydde rommet sitt som pesten, nektet å sove der og til slutt ikke turte å gå på do alene en gang. Da fikk jeg det renset. Det ble bedre, men etter et halvårs tid merket vi småting av og til der igjen. Bor der ikke lenger nå. 

Anonymkode: 5e1ff...9e4

Skrevet

Hos oss begynner det skramle noe voldsomt på kjøkkenet hvis vi ikke rydder, men det er helt rolig når det er ryddig. Synes spøkelset vårt godt kunne ryddet litt selv i stedet for å mase :D

Anonymkode: c86d0...307

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hus fra 20-tallet inneholder mange, og helt naturlige, lyder. Det er hjernene deres som får en lyd til å bli "noen fyrer i kaminen" eller "noen rasler med en kjele". Vi er vant til huslige lyder og tenker derfor at det er det man hører. Hjernen "oversetter" lydene til noe dere kan identifisere.

Og nå som du først har begynt å tenke i disse baner, så leter hjernen din etter biter som passer inn i dette puslespillet, så derfor får du flere og flere slike opplevelser. Ting du tidligere ikke ville tenkt over, legger du nå merke til og mentalt fører du dem opp på listen.

Du har nok helt rett:) Det er akkurat slik det er:) 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss begynner det skramle noe voldsomt på kjøkkenet hvis vi ikke rydder, men det er helt rolig når det er ryddig. Synes spøkelset vårt godt kunne ryddet litt selv i stedet for å mase :D

Anonymkode: c86d0...307

Haha!! Stilig 😂😂

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du har barn eller planlegger å få ville jeg vurdert å rense det. I mitt gamle hus reagerte barna veldig på det som var av uforklarlige ting der, spesielt eldste som skydde rommet sitt som pesten, nektet å sove der og til slutt ikke turte å gå på do alene en gang. Da fikk jeg det renset. Det ble bedre, men etter et halvårs tid merket vi småting av og til der igjen. Bor der ikke lenger nå. 

Anonymkode: 5e1ff...9e4

Barna deres reagerte ikke på "spøkelsene", men på at dere som foreldre overførte deres egen frykt over på dem. Det synes jeg er klanderverdig. Det finnes ikke spøkelser eller gjengangere, og derfor trenger man ikke å "rense" hus. Det er kun mennesker som tror på overnaturlige ting som opplever slike ting. Vi har hytte som er over 100 år gammel og mange mennesker har dødd der, men ingen har noensinne opplevd noe overnaturlig. Så er vi også en familie med pragmatiske, vitenskapelige mennesker. Jeg synes det er teit å tro på stjernetegn og skjebnen o.l., men greit nok, folk må gjøre som de vil. Men å gjøre barna dine så redde at de ikke tør å sove på soverommene sine, det er dårlig foreldreskap!

Skrevet

Du/dere bør lese litt om infralyd/infrasound. 

Det er ofte forklaringen på det å føle at noe "overnaturlig" skjer, at man grøsser nedover ryggen etc. 

Anonymkode: a47df...784

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barna deres reagerte ikke på "spøkelsene", men på at dere som foreldre overførte deres egen frykt over på dem. Det synes jeg er klanderverdig. Det finnes ikke spøkelser eller gjengangere, og derfor trenger man ikke å "rense" hus. Det er kun mennesker som tror på overnaturlige ting som opplever slike ting. Vi har hytte som er over 100 år gammel og mange mennesker har dødd der, men ingen har noensinne opplevd noe overnaturlig. Så er vi også en familie med pragmatiske, vitenskapelige mennesker. Jeg synes det er teit å tro på stjernetegn og skjebnen o.l., men greit nok, folk må gjøre som de vil. Men å gjøre barna dine så redde at de ikke tør å sove på soverommene sine, det er dårlig foreldreskap!

Så fint at du vet absolutt alt. 

Anonymkode: 03313...78f

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er litt morsomt at folk er såååå sikker på at det ikke finnes spøkelser og andre overnaturlige ting fordi de selv aldri har opplevd noe! 

Sønnen vår var to år første gang han snakka om "dama" som bare han såg og nekta å være i et spesielt rom i huset. Vi har selvfølgelig aldri sagt noe som spøkelser til sønnen vår, eller så han kunne høre det. Vi snakket med naboene da vi var på veg ut og uten at vi sa noe om spøkelser eller at sønnen var redd for et rom og snakka om "dama" fortalte de om oldemor til de som leigde ut huset hadde bodd der før, og rommet hennes var på det rommet sønnen min ikke ville være på.. De trodde nemlig at hun gikk igjen, de hadde sett henne. De trodde på spøkelser da..

Så flyttet vi (har bodd litt forskjellig pga studier) og de to neste husene sa han ingenting om noen og kunne godt sitte og leke helt alene på et rom i en annen etasje. Han var ikke redd av seg i det hele tatt.

Så kom vi i huset vi bodde i for tre år siden. Da var han 10 år gammel. Han sa først at det er noen som ser på ham i kjelleren (der vi har soverommene). Han såg ingenting, men han følte at det var noen der rett ved ham hele tiden. Vi sa selvfølgelig ingenting om spøkelser. En dag hørte vi et skrik fra rommet der han satt helt alene og las et blad, og han kom styrtende opp trappa til oss. Han var så redd at han gråt hysterisk! Da han hadde roa seg ned sa han hva som hadde skjedd. Vi prøvde med alle mulige forklaringer, men han var helt sikker på at noen hadde grepet tak i armen hans flere ganger. Han gikk ikke ned i kjelleren etter det, og vi måtte sove sammen med ham og søsteren på gjesterommet oppe til vi fikk flyttet. Søsteren ble jo selvfølgelig også livredd for kjelleren. 

Men det som skremte meg var at til og med mannen som alltid har vært skeptisk til slike ting nå er helt hundre prosent sikker på at det finnes spøkelser. Han ble nemlig også tatt på. Han sov nede i kjelleren etter at jeg og barna hadde flyttet opp. En kveld låg han i senga og såg på film på iPaden. Plutselig var det noen som grep tak i foten hans som hang utafor sengekanten. Han kom også styrende opp i panikk da han forsto at det ikke var jeg som tullet med ham.

Nå har vi kjøpt et ganske nytt hus. Sønnen min er alene på rommet sitt i første etasje uten problemer.

Så forklar meg det. Hva er den naturlige forklaringen på dette? Verken jeg eller samboer har egentlig trodd noe særlig på spøkelser, jeg har vært litt nysgjerrig, men skeptisk, mens han fullstendig overbevist om at det ikke finnes. Vi har aldri nevnt noe om spøkelser til sønnen vår, og det er kun han som har merket noe. Lillesøstera hans som har vært vitne til livredd storebror pg hørt på alle hans spøkelseshistorier har heller aldri merket noenting. Noen er mer mottakelige enn andre.

Anonymkode: e0ec4...f3d

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du/dere bør lese litt om infralyd/infrasound. 

Det er ofte forklaringen på det å føle at noe "overnaturlig" skjer, at man grøsser nedover ryggen etc. 

Anonymkode: a47df...784

Takk👍🏻 Skal sjekke det ut. 

HI

Skrevet

Tenker at så lenge det ikke er ubehagelig så kan dere leve med dette. Hun styrer og steller i huset, nesten litt hyggelig. 

Vi har en mann som vandrer rundt i vårt. Jeg har alltid vært husredd, men i dette huset sa jeg høyt " dette er MITT hus, JEG bor her" Jeg nekter å være redd i mitt eget hus, og med litt kjeft innimellom så er det helt lugn. Jeg kan være hjemme alene på nattestid, sover godt. Null stress.

Anonymkode: 07bc7...546

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva gjør man om man ALDRI har nevnt hverken spøkelser eller gjenferd og barna snakker om "dama med blå kjole og arr på beinet" og "her sov den lille babyen som døde" og  "her knuste vinduet, brannen startet i trappa".... De kommer med alskens historier som viser seg å være sanne, og som de på ingen måte kunne ha visst om? Barn som er 4 - 5 år gamle.

Jeg har logiske forklaringer på det meste, men visse barn i familien, som har foreldre som ikke tror, har kommet med så mange spesielle opplevelser / historier at hele familien nå er helt sjokkert og ikke helt vet hva vi skal tro på.

Min egen sønn på 3 år snakker med "oldemor" Vi har ikke hatt bilder av henne framme, hun døde for 20 år siden. Men alikevell kan han peke henne ut når vi senere og i en annen sammenheng blar i albumet som han aldri før har sett i. 

Jeg gir meg ende over. 

Anonymkode: 07bc7...546

Skrevet

Noen personer er ikke åpne nok til å se tegn fra den andre siden. Selvfølgelig tror de ikke når de ikke ser det. Respekter at andre har en annen tro. Vi er mange som ikke er åpne om at vi tror, i redsel for reaksjonene fra folk rundt oss.

Jeg har oppsøkt kontakt med to avdøde familiemedlemmer. Før den dagen var jeg en tviler. Det jeg opplevde den dagen hadde vært nok til å overbevise alle tvilere som var i det rommet. 

Anonymkode: 08707...0dd

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns det er klanderverdig av deg, å svare slikt på noe du ikke har peiling på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...