Gå til innhold

Ungdom, delt bosted og penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer har et barn på 17 som bor 50/50 her og hos mor. Barnet får mnd lønn av pappa (hos oss) for svært enkle oppgaver, men har nå ikke gjort noe og dermed ikke fått mndlønn siden Februar. Ungdommen har også en jobb, men får dessverre veldig få vakter. Jeg har sendt noen linker hvor de trenger hjelp i sommer og deltid. Disse jobbene er visstnok for slitsomme,  så dermed ikke aktuelt. Samboer mener at da får barnet bare gå blakk uten penger og kjenne på den følelsen. Problemet er jo at mor er svakere i hjertet. Hun handler inn det ene og det andre og sender halve regningen til far. Far syntes såklart det er helt greit å bidra med penger til klær, men klesbudsjettet til en 17 åring er ganske mye dyrere enn til en 10 åring. Og det er jo til disse "luksusartiklene" lønnen til barnet skulle være med å dekke. Far begynner nå å bli ganske frustrert, men har ikke sagt noe. Så til spm: mener dere det er greit at hvis mor vil kjøpe det ene og det andre til barnet,  så får hun stå for dette selv (da mener jeg ekstra dyre ting som man nødvendigvis ikke trenger)? Så langt i år har hun handlet for 18000.

Anonymkode: 25a20...5eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mor kan selvfølgelig ikke handle og mene far skal betale.

De har 50/50 og skal ikke betale bidrag til hverandre.

Handler mor mer enn hva far mener er rimelig får mor selv stå for utgiften. Far skal holde ungen med klær hjemme hos seg og mor hos seg. Og klarer de ikke sammarbeide får ungen ha to forskjellige klestiler hos de begge.

Anonymkode: 3aff3...707

Skrevet

Jeg mener at far må ta det opp med mor og så får de enes om penger til felles barn 

Anonymkode: 3faf7...50a

Skrevet

18 000 kr på klær for 6 mnd er helt vilt.

10 000 kr i året må holde i massevis.

Anonymkode: 3aff3...707

Skrevet

Ja det er ganske mye penger. Mor og far har egentlig et veldig godt forhold og jeg har sagt til han at de må prate sammen de to og bli enige om "reglene" rundt dette med penger. Men måtte bare høre andres tanker rundt dette

Skrevet

Problemet her er vel at far er like unnvikende overfor sitt barns mor som ungdommen er med sommerjobber ;) Vil tro at mor også gi ungdommen lommepenger?

Her må far og mor bli enige om kjørereglene. Forferdelig tafatt mor som støtter ungdommens latskap! Ikke bare støtter hun ungdommens latskap - hun belønner den!

Far må slutte å betale mor for slike ekstrating! Og de bør greie å finne en samkjørt linje før de ødelegger ungdommen helt.

Anonymkode: 57424...99d

Skrevet

Bra skrevet 99d

Men så er det det med å bry seg for mye da når det er et stebarn det er snakk om. 

Men jeg ser jo saken med andre øyne. H*n blir lat, bortskjemt og utakknemlig. Ingen gode kvaliteter å ha med seg videre i livet.

Skrevet

Jeg har en gutt på samme alder, men er ikke skilt fra pappaen da. 

Min sønn får 1000 kr i mnd i lommepenger, de er ikke lønn for noe, men jeg forventer at alle som bor i huset bidrar etter evne og alder i husarbeidet uten å kreve penger for det. Det gjør han. 

Han kan tjene ekstra penger om han ønsket ved å vaske bil, klippe gresset osv og det gjør han jevnlig. 

Klær får han når han trenger det, men har ingen luksuriøs stil så vi har aldri kommet opp i slike summer du beskriver. Han går gjerne i i bukser fra Jack & Jones og gensere fra HM. 

Bestekameraten har skilte foreldre, han får 1000 kr mnd av mamma og 200 kr uka av pappa. 

Har ikke andre råd til dere enn at mor og far må snakke sammen og evt finne en middelvei, men dagens ungdom er uten tvil ganske bortskjemt, de har det godt 😉

Anonymkode: 9e368...05e

Skrevet

Å bruke 3000 kroner på klær i måneden er i hvert fall helt sykt. Selv sluttet jeg å vokse en gang på ungdomsskolen. Hadde faktisk noen av buksene mine fra den gang frem til jeg jeg fikk midt første barn da jeg var 20. Fikk bredere hofter etter fødsel, så... Bruker kanskje 10 000 kroner i året på klær. 

Får barnet 1000 kroner i måneden, og jobber så burde det holde i massevis. Det er ikke rart mange unge mennesker i dag sitter dypt i det økonomisk når dette er hva de lærer hjemmefra. Bortskjemte, late og forstår ikke verdien av penger og arbeid.

Anonymkode: 0092d...1a8

Skrevet

Så lenge barnet er under 18 år så har nåde far og mor forsørgerplikt ovenfor barnet. Dv nødvendige ting som mat,klær ol. Men å kjøpe klær for 18000 kr i løpet av 6 mnd er jo rett og slett sinnsykt og fullstendig unødvendig. Om mor vil skjemme bort barnet sitt så la hun gjøre det,men hun kan ikke forlange at far skal ta halve regningen. 

Om far tjener mer enn mor kan hun forlange bidrag selv om de har 50/50 ordning. Uansett må far ta en prat med mor og forklare at han ikke kommer til å være med å kjøpe så dyre klær til en lat tenåring. Klær må tenåringen ha, men en mer nøktern klesstil enn det vedkommende har nå...

Skrevet

Ja mor må gjerne skjemme bort barnet sitt selv om hun helt klart gjør barnet en bjørnetjeneste. Far har sagt til barnet og mor at når h*n blir 18 vil all denne "luksusen" opphøre fra han sitt ståsted. Han er snill da...og surrete. Får mld fra mor om ting hun har kjøpt og hva han skylder, han betaler. Så han igjen kan jo bare skylde seg selv. Men jeg syntes nok begge av dem skylder ungdommen og lære bort litt mer av livets realiteter. Igjen noe jeg som utenforstående får med meg på en annen måte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...