Gå til innhold

Våken eller sovende barnevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eks og jeg er uenige om det var greit av han og forlate ungene hjemme på natta, og gå bort til en kompis og drikke øl og vin.

Minstebarnet er 5, mellomste snart 7 og eldste 14. Eldste ble spurt om å være barnevakt, og sa ja, men fikk gå og legge seg. Normalt sover vedkommende tungt, og våkner ikke av lyder osv. De minste er vant til at det alltid er voksne hjemme, og at hvis det er noe kan de komme på og si ifra på soverommet. Minste sover ofte urolig, har falt ut av senga flere ganger, kan plutselig begynne å gråte midt på natta uten grunn, og kan da gråte helt til det får trøst. Ingen har "trening" i at de må gå til storesøsken dersom det er noe på natta, de er som sagt vant til å komme til meg.

Ved siste samvær forlot altså eksen barna hjemme, og gikk bortover til en kompis for å drikke. Det tar drøyt 10 minutter å gå i mellom.

Jeg mener det hadde vært greit dersom eldste hadde vært våken og i stua, som ligger vegg-i-vegg med minste sitt rom, og ikke slik som nå, på rommet sitt, sovende. Dette rommet er ganske langt unna minste sitt rom, og eldste ville ikke hørt gråt eller bråk fra de andre rommene.

Overreagerer jeg når synes dette var uansvarlig?

Anonymkode: 5c818...566

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke eldstemann som var barnevakt. Det var eksen. Er man barnevakt kan man ikke forlate ungene hjemme. Det er uansvarlig. Synest IKKE du overreagerer i det hele tatt. Han burde skjerpe seg. ;) 

Anonymkode: 02d9e...aa4

Skrevet

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han burde skjerpe seg.

Ja, ikke sant? Noen flere meninger?

Skrevet

Så lenge eldste sover så tungt at det ikke vil våkne om noe skjer, da mener jeg det ikke var ansvarlig av ham å overlate ansvaret på natten til henne/ham.

Vil tro din eks ikke kan forstå hvorfor dette er noe problem - "for det gikk jo bra"... *rister på hodet*.

En senere gang bør 14-åringen enten holde seg våken eller sove på samme rom som de yngste.

Anonymkode: 7ae64...952

Skrevet

Oy.. syns i grunnen d er ok at 14 åringen sov jeg. Ungene hadde garantert gått inn til eldste mann når han ikke fant faren. MEN syns det var uansvarlig av far å drikke! Hvis d hadde skjedd noe hadde jo 14 åringen ringt far, og da er får ansvarlig. 

Anonymkode: 0f0ac...240

Skrevet

Forferdelig uansvarlig av eksen din!!

Anonymkode: 3e321...8e2

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oy.. syns i grunnen d er ok at 14 åringen sov jeg. Ungene hadde garantert gått inn til eldste mann når han ikke fant faren. MEN syns det var uansvarlig av far å drikke! Hvis d hadde skjedd noe hadde jo 14 åringen ringt far, og da er får ansvarlig. 

Hvordan vet du at de hadde kommet på å gå inn til eldste? Min 5-åring våkner nesten alltid etter at vi har lagt oss og kommer inn til oss. To ganger har det skjedd at han våknet før vi la oss og ikke fant oss på soverommet. Da løp han livredd tilbake til rommet sitt, og vi fant ham hulkende under dyna... Det falt ikke ham inn i halvsøvne at vi var oppe enda, han trodde vi var borte...

Anonymkode: 0ff21...c31

Skrevet

Jeg synes det er greit av eksen din jeg da, så lenge de minste veit at det er 14 åringen som skal passe på og hvis de våkner skal de gå inn til h*n. 

Anonymkode: 34920...cd4

Skrevet

Jeg synes det var uansvarlig av han.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er greit av eksen din jeg da, så lenge de minste veit at det er 14 åringen som skal passe på og hvis de våkner skal de gå inn til h*n. 

Det visste de ikke, og har aldri opplevd at det ikke er en voksen i huset om natta...

Takk for tilbakemeldinger, alle sammen!

Skrevet

Da burde 14 åringen ha sovet i foreldresengen, så de minste fant noen der hvis de lette! 

Anonymkode: 91bb0...9c2

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eks og jeg er uenige om det var greit av han og forlate ungene hjemme på natta, og gå bort til en kompis og drikke øl og vin.

Minstebarnet er 5, mellomste snart 7 og eldste 14. Eldste ble spurt om å være barnevakt, og sa ja, men fikk gå og legge seg. Normalt sover vedkommende tungt, og våkner ikke av lyder osv. De minste er vant til at det alltid er voksne hjemme, og at hvis det er noe kan de komme på og si ifra på soverommet. Minste sover ofte urolig, har falt ut av senga flere ganger, kan plutselig begynne å gråte midt på natta uten grunn, og kan da gråte helt til det får trøst. Ingen har "trening" i at de må gå til storesøsken dersom det er noe på natta, de er som sagt vant til å komme til meg.

Ved siste samvær forlot altså eksen barna hjemme, og gikk bortover til en kompis for å drikke. Det tar drøyt 10 minutter å gå i mellom.

Jeg mener det hadde vært greit dersom eldste hadde vært våken og i stua, som ligger vegg-i-vegg med minste sitt rom, og ikke slik som nå, på rommet sitt, sovende. Dette rommet er ganske langt unna minste sitt rom, og eldste ville ikke hørt gråt eller bråk fra de andre rommene.

Jeg er enig med deg. Hvis tenåringen ikke våkner om det er noe, og de små ikke er informert, så var det ikke klokt.

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eh? Du vet at det ikke er uvanlig at 14- 15 åringer er barnevakt for f.eks. nabobarn som har foreldre som er på fest? Alle jeg kjente gjorde det når vi var på den alderen, og da fantes ikke en gang mobiltelefoner. Vi måtte vente med eventuelle spørsmål til de som var på fest ringte oss som avtalt fra hustelefon eller telefonkiosk. 

Anonymkode: 2d47b...235

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det visste de ikke, og har aldri opplevd at det ikke er en voksen i huset om natta...

Takk for tilbakemeldinger, alle sammen!

Det må de få vite på forhånd ja!

Skrevet

En 14 åring er da vel mer enn kapabel til å være barnevakt til så store barn. Uansett om han er ute å drikker eller ei, er det så uvanlig? det eneste jeg tenker burde vært gjort annerledes, er at de minste burde visst at 14 - åringen var barnevakt

Anonymkode: 75603...c71

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet du at de hadde kommet på å gå inn til eldste? Min 5-åring våkner nesten alltid etter at vi har lagt oss og kommer inn til oss. To ganger har det skjedd at han våknet før vi la oss og ikke fant oss på soverommet. Da løp han livredd tilbake til rommet sitt, og vi fant ham hulkende under dyna... Det falt ikke ham inn i halvsøvne at vi var oppe enda, han trodde vi var borte...

Anonymkode: 0ff21...c31

Ja, ikke sant. Det er nettopp slikt som kan skje med små vanedyr som går i halvsøvne, det kan ikke forventes at de skal være rasjonelle.

Skrevet

Hvis de minste var godt forberedt og kanskje også 14-åringen ligger i foreldre-senga, burde det ha gått greit å være barnevakt. 

Men sånn som dette ble gjort, er det ikke greit - av flere grunner. De minste visste ikke at pappaen var borte (eller hvor han var). Jeg vet ikke om 'øl og vin' innebærer ett glass eller ti, men han har uansett hovedansvaret selv om fjortenåringen er barnevakt, og da bør han holde seg rimelig edru i tilfelle fjortenåringen skulle trenge ham. 

Han bør skjerpe seg. 

Skrevet

Hvis alt var avtalt med barna på forhånd og så lenge 14 åringen er i stand til å ta ansvaret og de mindre barna er inneforstått med det. Hvis alle var happy med situasjonen. 

På den andre siden synes jeg det er en merkelig prioritering å la 14 åringen være sovende barnevakt for at man skal til en venn 10 minutter unna for å drikke og ikke informere barna på forhånd?. Altså hvor gammel er far?  Kan ikke denne vennen heller komme til han og så slipper far å reise fra barna og ikke være tilgjengelig for de minste? 

Jeg hadde IKKE likt dette om min eks hadde gjort dette. 

Anonymkode: d4eb8...6ef

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med deg.Synest Hi er i overkant hysterisk.Skulle alle barn hatt foreldre som satt"nattevakt" for barna sine?Her lukter det hissighet over eksen........

Anonymkode: 1a14c...f9f

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han faller ut av sengen gjentatte ganger, burde dere sette noe foran for å hindre at dette skjer... En stol feks. Hvis barna hadde visst at det var 14 åringen som var barnevakt, og sovet i foreldresenga, event. sammen med 5 åringen, så hadde det vært greit det. Du får la det fare... Slitsomt å gå rundt å være sur på exen

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Skrevet

Veldig enig med de som sier at barna burde vært informert om at 14-åringen skulle passe dem, og at de syntes det var ok. I tillegg burde han fortalt dem at han skulle bort og hvor han var, for å trygge dem slik at de ikke plutselig våkner og lurer på hvor han er.

Synes også det spiller inn hva slags forhold det er mellom de små og 14-åringen. Jeg har en datter på 15 som fint kunne passet småsøsken, hun tar omsorgsrollen på alvor og de har tillit til henne. Har også en sønn på 14 som ikke kan passe mer enn mens jeg feks stikker kort tur på butikken. Han er mest opptatt av seg og sitt, og er ikke nok "psykisk tilstede" til å passe over lengre tid.

Anonymkode: 30a0a...053

Skrevet
På 10.7.2017 den 1.02, Anonym bruker skrev:

Her lukter det hissighet over eksen........

Jeg håper ikke jeg er spesielt hissig, men vi har en småbarnsperiode på 15 år bak oss, der det har vært så viktig for eksen at det har vært voksne (helst meg) hjemme om natta, at noe annet var uaktuelt. Når vi så bryter (ganske ferskt brudd), er det plutselig ikke viktig i det hele tatt lenger... Jeg kan godt si "Grrrr; møkkamann!", men det hjelper jo lite, og er bortkasta irritasjon.

Kompisen kunne forresten ikke komme til eks, fordi han (kompisen) hadde sine unger hjemme.

14-åringen er en fullt kapabel og ansvarsfull barnevakt når ho er våken, det er gjennomføringa jeg er uenig i.

mvh

HI

Skrevet

synes du virker hysterisk , det går helt fint

Anonymkode: 25c79...a1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...