Gå til innhold

Dritt samboer!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arghhh!!! Nå er jeg så sur og skuffet over samboer at jeg har ikke ord! 

Saken er ferie. Jeg har en jobb der det ikke er fleksibelt i forhold til jobb enten tidlig eller sen 4 uker. Dette VET samboer da det har vært sånn i alle år. Jeg begynner allerede før jul å forberede han på dette. Har ikke tall på hvor mange ganger han har spurt når ferien begynner og jeg har funnet frem kalender og fysisk vist han at ferien begynner der og slutter der. Han kan flekse ferie i sin jobb, men det burde jo være svært forutsigbart: tidlig eller sen. I år som flere år tidligere tar han en uke før alene til sin egohobby. Å da har jeg helt tydelig spurt: så da blir det 5 uker sammenhengende på deg i år? Mhm, jada... helt til jeg tilfeldig fant ut i går at nei han har bare 4 uker, der 3 av de er sammen med oss. Der han presterer å di: jammen vi har ko ikke planer... akkurat som det er bare jeg som skal legge planer?? Arghhhh!!

Dette er ikke første gangen og jeg er så jævli dritt lei! En ting er at han ikke gidder å være sammen med oss hele ferien, men han kunne da sagt fra før slik at vi kunne lagt andre planer (mens det enda var levelige priser). Sitter å ser på leiligheter nå jeg... men foruten om det, hva kan jeg og lille finne på en uke? Gidder ikke sitte hjemme med middagen klar på bordet med follede hender altså! Vil ikke på noen måte være avhengig av han! 

Anonymkode: 6221f...9de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3 uker sammen er jo veldig lenge da 😀

Vi hadde en halv uke sammen nå.. også har vi en uke sammen om et par uker. Jeg og barnet har 5 uker.

Sånn er det bare med jobben hans. Men vi storkoser oss når vi kan være sammen. De andre ukene reiser jeg og barnet på eventyr rundt omkring.

Opplever null stress med det jeg..

Men skjønner at det er irriterende hvis han har forespeilet 4 uker sammen og deretter trekker seg på det.. 

Anonymkode: 700d3...f72

Skrevet

Det er jo helt tydelig at kommunikasjon er et stort problem hos dere, og at det er div. andre problemer også, bl.a. med hva han prioriterer av egentid. Bestill time til familievernkontoret så dere får rydet opp :)

Hvor i landet bor dere, da? Og hvor gammelt er barnet? Er jo masse å finne på, være ute i naturen, gå på oppdagelsesferd, fiske krabber, strand, sol, bading, museer m.m.

Anonymkode: 408b9...e5d

Skrevet

Buhu, vi har fastsatt ferie begge to og i år krasjet det. Han hadde en uke alene også har vi 2 hele uker sammen. Før jeg har ferie alene. Eller alene og alene. Han hadde ungene alene sin uke og jeg alene min uke. Han fikk gjort litt praktisk hjemme, vaske klær og rydde før ferien. Pluss en del ute og kos med ungene. Så har jeg en "liste" når det er min tur. 

3 uker er mye. Nyt dem sammen og planlegg gøy når dere er alene. Om gubben din er en taffat ego som ikke vil ha ferie sammen med dere bare for å drive med gutteting. Ja så snakk med han. Forklar han hvordan verden fungerer når man har fått barn. Funker ikke der, ta kontakt med familievernskontoret og fiks det. Jeg hadde tatt ungene ut av SFO/ barnehagen hans ferie uke også og sakt: ypperlig, da får de litt pappa tid. Ved protest, påket at du skal jo ha dem alene en uke, hvorfor skal ikke han få til det.

Anonymkode: d50de...3c5

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Buhu, vi har fastsatt ferie begge to og i år krasjet det. Han hadde en uke alene også har vi 2 hele uker sammen. Før jeg har ferie alene. Eller alene og alene. Han hadde ungene alene sin uke og jeg alene min uke. Han fikk gjort litt praktisk hjemme, vaske klær og rydde før ferien. Pluss en del ute og kos med ungene. Så har jeg en "liste" når det er min tur. 

3 uker er mye. Nyt dem sammen og planlegg gøy når dere er alene. Om gubben din er en taffat ego som ikke vil ha ferie sammen med dere bare for å drive med gutteting. Ja så snakk med han. Forklar han hvordan verden fungerer når man har fått barn. Funker ikke der, ta kontakt med familievernskontoret og fiks det. Jeg hadde tatt ungene ut av SFO/ barnehagen hans ferie uke også og sakt: ypperlig, da får de litt pappa tid. Ved protest, påket at du skal jo ha dem alene en uke, hvorfor skal ikke han få til det.

Anonymkode: d50de...3c5

Men at han lyver for kona og lar henne ta ansvar for barnet mens han leker alene, det er ok?

Anonymkode: 66d10...36e

Skrevet

Det er jo ikke vanlig å ha mer enn tre uker sammen da, de fleste må jo ha litt ferie hver for seg også for å få feriekabalen til å gå opp. Mange setter pris på litt alenetid med ungene også. 

Regner med mannen har en femte ferieuke så han kan ta noen høstferiedager, noen dager i jula e.l med ungene?

Men skjønner det er kommunikasjonen du reagerer på, ikke at dere har tre uker ferie sammen 

Anonymkode: b2c99...406

Skrevet

Jammen, det er jo glimrende! Da får barnet fem uker fri i sommer, og ekstra bonde-med-pappa-tid den første uka :nigo:

I utgangspunktet ser jeg ikke problemet med å ha tre uker felles ferie, det har vi også, men jeg hadde hatt store problemer med samarbeidsevnen hans. Han kunne vært åpen om planene sine, og dere kunne fordelt eventuell egenferie uten barn mellom dere. Her tar mannen med seg barna til farmor en uke før jeg får ferie, og så har jeg alenetid med barna mens han drar på et par småturer for seg selv senere.

Jeg ville forlangt at han enten legger til rette for at du også kan gjøre noe for deg selv, eller prioriterer å ha ferie sammen med dere. Men dette kan ikke være eneste kommunikasjonssvikten i forholdet deres. Om han er totalt immun mot samarbeid i hverdagen også, tror jeg ikke jeg hadde orket å fortsette bo sammen med ham.

Skrevet

Spesielt at han velger å ikke fortelle dette til deg og at du må finne det ut selv. En ting er at feriene ikke klaffer, men å bevisst unngå ferie med familien og i tillegg ikke fortelle om det er utrolig dårlig gjort. Ser ingenting bra eller glimrende med det. Han tenker vel også at i hans ferie skal barnet være i barnehagen?

Anonymkode: b1ce6...39a

Skrevet (endret)
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spesielt at han velger å ikke fortelle dette til deg og at du må finne det ut selv. En ting er at feriene ikke klaffer, men å bevisst unngå ferie med familien og i tillegg ikke fortelle om det er utrolig dårlig gjort. Ser ingenting bra eller glimrende med det. Han tenker vel også at i hans ferie skal barnet være i barnehagen?

Hvis det er meg du sikter til med "glimrende", så var det et (kanskje dårlig) forsøk på ironi. Jeg regnet vel egentlig med at denne mannen ikke hadde noen intensjon om å ha barnet hjemme i aleneferien sin, men tenkte TS kunne gjøre et forsøk på å "misforstå" hensikten hans og ta for gitt at barnet skal ha fri fra barnehagen den uka... Men sikkert bedre at de snakker sammen, i den grad det går an å snakke med en mann som svarer det han tror hun vil høre og deretter gjør som han vil.

Endret av Mostly Harmless
Skrevet
10 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Hvis det er meg du sikter til med "glimrende", så var det et (kanskje dårlig) forsøk på ironi. Jeg regnet vel egentlig med at denne mannen ikke hadde noen intensjon om å ha barnet hjemme i aleneferien sin, men tenkte TS kunne gjøre et forsøk på å "misforstå" hensikten hans og ta for gitt at barnet skal ha fri fra barnehagen den uka... Men sikkert bedre at de snakker sammen, i den grad det går an å snakke med en mann som svarer det han tror hun vil høre og deretter gjør som han vil.

Neida, siktet ikke til deg :)

Skrevet

Mannen har mulighet til å bestemme når ferien skal være, og velger da den ene uken til en du jobber for å drive med aleneting? Regner med at han da tar med barn(a). Eller at du får den ene uka alene mens han jobber og passer hus og barn! 

Barna, familien og logistikken er ikke mer ditt ansvar. Det er en felles jobb, som begge må være like delaktig i/opptatt av.

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Arghhh!!! Nå er jeg så sur og skuffet over samboer at jeg har ikke ord! 

Saken er ferie. Jeg har en jobb der det ikke er fleksibelt i forhold til jobb enten tidlig eller sen 4 uker. Dette VET samboer da det har vært sånn i alle år. Jeg begynner allerede før jul å forberede han på dette. Har ikke tall på hvor mange ganger han har spurt når ferien begynner og jeg har funnet frem kalender og fysisk vist han at ferien begynner der og slutter der. Han kan flekse ferie i sin jobb, men det burde jo være svært forutsigbart: tidlig eller sen. I år som flere år tidligere tar han en uke før alene til sin egohobby. Å da har jeg helt tydelig spurt: så da blir det 5 uker sammenhengende på deg i år? Mhm, jada... helt til jeg tilfeldig fant ut i går at nei han har bare 4 uker, der 3 av de er sammen med oss. Der han presterer å di: jammen vi har ko ikke planer... akkurat som det er bare jeg som skal legge planer?? Arghhhh!!

Dette er ikke første gangen og jeg er så jævli dritt lei! En ting er at han ikke gidder å være sammen med oss hele ferien, men han kunne da sagt fra før slik at vi kunne lagt andre planer (mens det enda var levelige priser). Sitter å ser på leiligheter nå jeg... men foruten om det, hva kan jeg og lille finne på en uke? Gidder ikke sitte hjemme med middagen klar på bordet med follede hender altså! Vil ikke på noen måte være avhengig av han! 

Han kunne sagt fra før slik at dere kunne lagt andre planer?? Dere har jo ikke lagt noen planer skriver du.....

Beklager, men jeg skjønner ikke helt problemet. Dere skal ha ferie sammen i 3 uker, det er mer enn mange andre får!! 

Anonymkode: 19c74...834

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han kunne sagt fra før slik at dere kunne lagt andre planer?? Dere har jo ikke lagt noen planer skriver du.....

Beklager, men jeg skjønner ikke helt problemet. Dere skal ha ferie sammen i 3 uker, det er mer enn mange andre får!! 

Hva andre får av ferie sammen er jo irrelevant. Samboeren til hi VELGER å ha en egouke alene som han KUNNE valgt å ha sammen med familien i stedet. Hvor mange familiemødre og -fedre kjenner du som prioriterer å ha ferie alene ? 

Anonymkode: abf57...e6c

Skrevet

Problemet er kommunikasjonen og tror faktisk ikke mange av dere (om noen) som har 3 uker sammen hadde syntes måten dette er gjort på er greit. Gjør lite at vi har tre uker sammen, men jeg skulle gjerne ha visst dette på forhånd (og han kunne godt ha sagt noe!). En gang tidligere har jeg visst dette og la da planer med barnet. Vi storkoste oss. Siden da har HAN insistert på at vi skal ha all ferie sammen som familie (tror han ble litt misunnelig eller følte seg litt til overs eller følte han gikk glipp av noe). 

Vi har problemer med å få feriekabalen til å gå opp i år. Jeg har styrt på for å få barnevakt til barnet da sfo er stengt flere uker av vår ferie slik at vi har ferie sammen alle sammen. Dvs at besteforeldre passer barnet en uke hver i sin egen ferie fordi vi må på jobb (trodde jeg). Nå drar jo mannen bort når barnet skal til mine foreldre og jeg sliter litt med det da premissene har forandret seg (han har ikke jobb men fri og stiller aldri opp for dem). 

Vi bor langt langt mot nord og det er ikke bare bare å finne på noe annet. De jeg kunne ha alliert meg med har allerede lagt planer. 

Dette er nok som mange antyder bare en av mange ting som skurrer. Rart hvordan man tilpasser seg og bare lar ting gå. Må nok innse at jeg ikke gidder dette i lengden.

HI

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå er du vrang i viljen din. Klart det er et problem når det ikke blir kommunisert ut til den andre parten. Jeg er faktisk en godt voksen kvinne som ALDRI har nektet han å dra på sine egotripper. Men merker helt klart at jeg får lite igjen for det. Hver eneste gang jeg skal noe passer det innmari dårlig for han og ender opp med at jeg må fikse barnevakt. 

Vi har planer, men bare de første ukene er helt klart konkretisert. Ukene etter skulle vi planlegge ilag når vi fikk se vær og vind.

Hvir mye eller lite ferie alle andre får er faktisk litt urelevant når vi hadde ordnet det slik at vi skulle ha 4 uker. 

HI

Skrevet

Han burde jo vært tydelig på når han hadde ferie og dere burde bli enige om hva dere skulle bruke ferien hil.

Jeg synes ikke det er galt at mannen bruker en uke på noe som er bare for ham. Det samme burde hi kunne gjøre hvis hun vil. 

For å få til dette må dere jo også finne ut hvem som skal ha ansvaret for barnet hvilke uker, men jeg synes ikke det er noen selvfølge at familien skal bruke hele ferien sammen. 

Anonymkode: 6ead5...a4c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå er du vrang i viljen din. Klart det er et problem når det ikke blir kommunisert ut til den andre parten. Jeg er faktisk en godt voksen kvinne som ALDRI har nektet han å dra på sine egotripper. Men merker helt klart at jeg får lite igjen for det. Hver eneste gang jeg skal noe passer det innmari dårlig for han og ender opp med at jeg må fikse barnevakt. 

Vi har planer, men bare de første ukene er helt klart konkretisert. Ukene etter skulle vi planlegge ilag når vi fikk se vær og vind.

Hvir mye eller lite ferie alle andre får er faktisk litt urelevant når vi hadde ordnet det slik at vi skulle ha 4 uker. 

HI

Digger urelevant

Skrevet

Så dine foreldre skal passe barnet mens han har ferie? Skjønner du sliter med den. Tror ikke parterapi er så dumt nei, ut ifra det jeg har fått med meg her. Håper virkelig dere gjør det og får nøstet opp, og får en god kommunikasjon, ikke løp ut døra for fort! Enkelte mannfolk tror visst det er mødrene som skal ordne alt, gjerne tenke for dem også.. men ikke gi opp, heller ikke fortsett i ond sirkel. Ønsker deg lykke til og en god sommer:)

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dvs at besteforeldre passer barnet en uke hver i sin egen ferie fordi vi må på jobb (trodde jeg). Nå drar jo mannen bort når barnet skal til mine foreldre og jeg sliter litt med det da premissene har forandret seg (han har ikke jobb men fri og stiller aldri opp for dem). 

Jeg tror kanskje jeg ville vært så sleip at jeg involverte dine foreldre slik at det ikke passet for dem å ha barnet på besøk akkurat da... SÅ kan heller du og barnet dra på besøk den uka mannen har valgt å jobbe i din ferie.

Neida, vet ikke om det lar seg gjøre, men jeg hadde blitt så provosert. Ikke bare underslår han at han har tenkt seg på egen tur, han har også aktivt stoppet deg i å legge planer for den uka han ikke vil dele med dere. Altså, mannen må bestemme seg. Enten får han være sammen med dere hele ferien, eller så får han gi slipp på dere så dere kan dra på ferie på egenhånd. Han kan ikke forlange at dere skal bruke ferien på å være hjemme og stelle for ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...