Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er at broren min spurte i fjor vinter om å få låne pcen når han skulle til utlande for 2 mnd. Slik han kunne se film osv. Jeg sa det var greit men at det var en del virus på den. (Bærbar pc) pluss skjermen hadde løsnet litt så du kunne se ledninger tute ut. Han sa han kunne ordne alt. Jeg sa det var greit men at han måtte ikke finne på å nullstille pcen fordi jeg hadde mellom 3000-4000 bilder der. Bilder gjennom hele livet mitt. Familie,venner,mannen min og meg barna osv. Bilder når jeg var ung, fra ferier osv +++++

han har pcen enda... lånte den her om dagen for å se etter bildene mine. Han har altså renset pcen for virus og ordnet skjermen. MEN JEG FINNER IKKE NOEN AV BILDENE MINE. Bare hans bilder med sin nye samboer osv..

spurte han pent om hvor bildene mine er men han sier bare at "HVIS jeg har sagt til han at han skal ta vare på bildene mine så burde de være der" men jeg FINNER de ikke.

jeg er så lei meg og såret..føler meg lurt på en måte. 

Er det noen som vet om de bildene kan reddes? Scanne hardisk eller noe? Vær så snill si det er håp

Anonymkode: 21f24...639

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sendte du pc'n din til utlandet når den var så skrall uten å ha tatt backup av alle bildene?

Anonymkode: 1299c...ecd

Skrevet

Her kan du skylde deg selv. Man må alltid ha backup, gjerne flere og på forskjellige steder. 

Anonymkode: 86334...3f1

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sendte du pc'n din til utlandet når den var så skrall uten å ha tatt backup av alle bildene?

Anonymkode: 1299c...ecd

Jeg kan jo ikke så mye med pc.. derfor skulle han blant annet slette virus slik det ikke gikk utover bildene eller pcen min. Dette skjedde jo ikke utlandet da. Han fikset pcen her hjemme i Norge for så å bruke den i utlandet. Stolte jo på at han skulle ta vare på alt.

Skrevet

Skjønner at du er sint..

Men du kan ikke mene at du sendte PCen avgårde i så dårlig forfatning (uanvhengig av om den var med deg eller andre) uten å sikre backup av uerstattelige bilder fra et helt liv?

Dette kunne gått galt på så mange måter, helt uavhengig av din bror. Du må nok kanalisere sinnet ditt mot speilbildet.

Anonymkode: 8907c...66e

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Her kan du skylde deg selv. Man må alltid ha backup, gjerne flere og på forskjellige steder. 

Men han lovet jo meg og ta vare på bildene mine?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Skjønner at du er sint..

Men du kan ikke mene at du sendte PCen avgårde i så dårlig forfatning (uanvhengig av om den var med deg eller andre) uten å sikre backup av uerstattelige bilder fra et helt liv?

Dette kunne gått galt på så mange måter, helt uavhengig av din bror. Du må nok kanalisere sinnet ditt mot speilbildet.

Anonymkode: 8907c...66e

Misforstår dere meg eller hva? Hele poenget er jo at han skulle gjør alt dette for meg siden jeg ikke kan mye data osv... 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du må da ta ansvar selv også. Det du beskrev er jo oppskrift på katastrofe. Den pcen kunne tatt kvelden når som helst.

Skrevet

Joda, så sant ikke harddisken er fysisk skadet , og det høres ut som om han kun har konfigurert den, så er det mulig og hente frem igjen. Jeg har sett mannen min, som jobber med IT-sikkerhet, gjøre det mange ganger etter lignende hendelser og folk kommer med panikk i blikket 😏 

Men ja, spørsmålet slår meg jo, hvorfor i all verden la du ikke bildene på ekstern harddisk. 🤦🏻‍♀️ Og hvis bildene var så viktige så lar du de ikke være der på en virus-PC (virus skader de jo). -Selv jeg som er min manns rake motsetning på dette området forstår jo dette. Du kan virkelig ikke være sur på noen ande her... 

Anonymkode: 552f6...43d

Skrevet

Selvfølgelig skulle Hi ha sørget for en backup av bildene sine, akkurat det må hun ta på egen kappe.

Men saken her er jo at broren lovte at han skulle sikre bildene hennes, at han skulle fikse pc'en før han skulle låne den til utlandet. Han lovte noe, men holdt det ikke - og da har Hi ALL grunn til å være både skuffet og sint på broren.

Men Hi - jeg tror det viktigste nå er at du lærer av dette. Nr. 1 er selvfølgelig at du må lære deg å ta backup av bildene dine (det kan til og med jeg, kjøper bare en minnebrikke og overfører alt til innimellom - og tro meg, jeg er håpløs på data ;) ). Det andre er at du nå vet at du ikke kan stole på at broren din faktisk hører ordentlig etter og gjør ting han lover. Dvs. ved senere anledninger så må du nesten dobbelsikre deg om du skal kunne stole på at han skal gjøre noe. Du må nesten spørre han opp igjen hva dere har blitt enige om, slik at du vet at han har forstått, du kan minne ham på ting på sms eller ta en telefon e.l.

Jeg har som sagt ikke peiling, men har hørt en slektning som jobber med data si at man ofte kan redde slikt - så krysser fingrene for at du får reddet bildene dine. I morgen drar du og kjøper en stor minnebrikke slik at du har den klar til du finner igjen bildene :)

Anonymkode: 13ab6...c91

Skrevet

Sålenge han bare har slettet de (papirkurv og så tømt den) er det mulig å hente frem igjen. Kanskje ikke absolutt alle, men mange. Det kommer litt an på hvor mye han har hatt lagret på den selv - hvis filområdet er overskrevet flere ganger kan minnet av  noen av filene dine være borte. Det finnes en del programmer du kan bruke for å finne de, men om du ikke kan så mye pc og er litt redd for å gjøre noe feil, kan du også levere den til en datakyndig (feks totaldata/kontorsenter-forretninger. Tror ikke store kjeder a'la elkjøp gjør sånt men du kan høre), og betale for å få hjelp. Kjøp da en ekstern harddisk i tillegg som du får lagt bildene på - og gjør det heretter til en vane å -alltid- legge bilder over på både pc og ekstern disk. (vi har våres bilder både i online backup, og på ekstern harddisk. Den eksterne disken oppbevarer vi på jobbkontoret til mannen, i tilfelle feks husbrann.). 

Lykke til :)

Anonymkode: 74f50...efd

Skrevet

Å kun ha bildene på PC når de er uerstattelige er ren dumskap. Jeg har mine på PC samt på to separate eksterne harddisker. Ingen er så dum at de kun har de på PC?

Anonymkode: a1e5b...a2f

Skrevet

Forstår ikke sinnet mot bror... Er han dataekspert? Hvis ikke så kunne du jo ikke forvente/stole på at han reddet pcen og bildene. Skal man ha noe gjort så må man ordne det selv (les send inn til noen som vet hva de gjør)

Gjest Antarctica
Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, og han dreit i det, og derfor er han en idiot. Du har all grunn til å være sint! 

Gjest Antarctica
Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forstår ikke sinnet mot bror... Er han dataekspert? Hvis ikke så kunne du jo ikke forvente/stole på at han reddet pcen og bildene. Skal man ha noe gjort så må man ordne det selv (les send inn til noen som vet hva de gjør)

Men den som ikke holdt en avtale er jo broren.

Skrevet

Kanskje han ikke er særlig datakyndig, og når han skulle fjerne viruset (som det høres ut som han gjorde. Jævlig snilt av ham det da! Og fiksa han skjermen? Hva koster det?) så måtte han systemgjennopprette maskinen? Kanskje han trykket på en knapp han ikke burde, og ikke helt skjønte hva han drev med? Det er MULIG at han ikke gjorde dette med overlegg, men et uhell. Han burde også da evne å beklage og se hva du har mistet av minner. 

• 1 år senere...
Skrevet

Hi. Skjønner du er sint. Men dette kunne du løst med noe så enkelt som minnepinne. Det klarer selv mora mi på 75 år å overføre til. 

Du burde aldri lånt den bort hvis det var så viktig. 

Anonymkode: c6f24...7c8

Skrevet
12 minutter siden, KaleyCuoco skrev:

Anbefaler jeg deg å lese denne tråden.

https://www.recovery-tool.com/data-recovery/file-recovery.html

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi. Skjønner du er sint. Men dette kunne du løst med noe så enkelt som minnepinne. Det klarer selv mora mi på 75 år å overføre til. 

Du burde aldri lånt den bort hvis det var så viktig. 

Anonymkode: c6f24...7c8

Tråden er fra 2017...

Anonymkode: 47f92...dd7

Skrevet

Har spurt broren din om hva som har skjedd med bildene da? 

Anonymkode: d2dd5...28f

Skrevet

Ups var visst en gammel tråd.. 

Anonymkode: d2dd5...28f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...