Gå til innhold

Noen som vet ang ulønnet permisjon og feriepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødte i januar 2017 og har permisjon til midten av desember også tar jeg ut 15 uker ferie (fra 2016, 2017 og 2018) og da er vi kommet ut til midten av mars 2018. Så tenkte jeg å ta ulønnet permisjon ut juli 2018. Men jeg får feriepenger som vanlig fra jobben i juni 2018når vi pleier å få feriepenger sant? Selvom jeg er i ulønnet permisjon?

Jobber i en IA bedrift og de betaler ut permisjonspenger og får igjen fra nav.

Anonymkode: 746cc...7eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feriepengegrunnlaget er jo en viss prosent av hva du har tjent året før. I 2018 vil ikke du få lønn før august, så da blir feriepengegrunnlaget det du tjener fra august til desember.

Anonymkode: da671...ae1

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Feriepengegrunnlaget er jo en viss prosent av hva du har tjent året før. I 2018 vil ikke du få lønn før august, så da blir feriepengegrunnlaget det du tjener fra august til desember.

Åh, sorry, leste feil. Trodde du mente feriepengene for året etter den ulønnede permisjonen jeg, altså 2019.

I 2018 skal du få feriepenger som normalt om du har fått lønn som normalt hele 2017. Arbeidsgiver må ikke gi deg mer feriepenger enn de får igjen fra nav, og det er vel fra de tre første månedene med permisjon, men de fleste som forskutterer lønn gir også fullt opp med feriepenger. De får du selv om du er i permisjon.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakker ikke om feriepengene for 2019, men for 2018. For i 2017 får jeg jo permisjonspenger fra 1.1-17 til 19.12.17 som regnes som grunnlag for feriepenger også vel? Og de vil jeg få i juni 2018 selvom jeg er i ulønnet permisjon da?

hi

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, sorry, leste feil. Trodde du mente feriepengene for året etter den ulønnede permisjonen jeg, altså 2019.

I 2018 skal du få feriepenger som normalt om du har fått lønn som normalt hele 2017. Arbeidsgiver må ikke gi deg mer feriepenger enn de får igjen fra nav, og det er vel fra de tre første månedene med permisjon, men de fleste som forskutterer lønn gir også fullt opp med feriepenger. De får du selv om du er i permisjon.

Takk for svar 😊

Hi

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Snakker ikke om feriepengene for 2019, men for 2018. For i 2017 får jeg jo permisjonspenger fra 1.1-17 til 19.12.17 som regnes som grunnlag for feriepenger også vel? Og de vil jeg få i juni 2018 selvom jeg er i ulønnet permisjon da?

hi

21.01.09 20:17
Del

Så lenge du har vært lønnet direkte fra arbeidsgiver har du opparbeidet deg feriepenger av lønnen din som vanlig.

Har du vært lønnet av NAV har du også rett til feriepenger men her er det litt andre beregningsregler, bl.a er beregningsgrunnlaget bare noen måneder osv. Denne linken kan være aktuell i så tilfelle http://www.nav.no/1073747766.cms

Anonymkode: 959d6...6a9

Skrevet

I utgangspunktet skal du ikke få feriepenger før du tar ferie. Ulønnet permisjon er ikke ferie. Likevell er det en del bedrifter som betaler ut feriepengene i juli uansett når du har ferie.

Anonymkode: ca63d...ce8

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge du har vært lønnet direkte fra arbeidsgiver har du opparbeidet deg feriepenger av lønnen din som vanlig.

Det er helt opp til arbeidsgiver om de betaler ut mer i feriepenger enn det nav ville gjort.

Stat og kommune gjør det, men mange som ikke gjør det.

Det må hi spørre sin arbeidsplass om.

Anonymkode: 8dd06...eaa

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt opp til arbeidsgiver om de betaler ut mer i feriepenger enn det nav ville gjort.

Stat og kommune gjør det, men mange som ikke gjør det.

Det må hi spørre sin arbeidsplass om.

Anonymkode: 8dd06...eaa

Jepp, dette stemmer. Jeg fikk lønn under permisjonen min fra arbeidsgiver, ikke fra NAV. Men jeg tjente kun opp feriepenger de første 15 ukene (80 % lønn i permisjonen). Har derfor kun 14 betalte feriedager nå i 2017. :( Så det er dessverre ingen automatikk i at hvis man får lønn fra arbeidsgiver, ikke NAV, så får man også full feriepengeopptjening.

Anonymkode: 97415...bc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...