Gå til innhold

Noen som har VELDIG tette barn?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skjedde det? Altså ammet dere ikke? Ammet dere? 

Planla dere det eller skjedde det ubevisst? 

Har baby på 8 uker og har veldig lusst å begynne å "prøve" på en lillebror/søster så snart som mulig:-) da det for vår del kan ta lang tid før en graviditet sitter. Derfor vil vi prøve tidligere isteden for å vente 1år ++

noen tips?:-) 

Anonymkode: 3ad3d...0d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en venninne med 12 mnd og 3 dager mellom sine barn. Hun ammet ikke og planla det sånn.

Hun angret helt til de kom nesten i skolealder.... Da andremann ble født hadde ikke første lært å gå enda, hun måtte bære på en 1-åring og en nyfødt. Det var et helsike med sjalusi, en 1-åring skjønner ikke at du må amme ferdig babyen. Begge våknet utallige ganger om natta. Endte med at foreldrene sov på hvert sitt soverom med hvert sitt barn.

Da hun skulle begynne å jobbe igjen og barna var 1 og 2 år var fremdeles begge mye våkne på natta, du kunne ikke snu ryggen til de et sekund for de klorte og bet hverandre. Hun gikk helt i kjelleren, var fullstendig utslitt og endte som sykemeldt pga depresjon og utbrenthet.

Hun trodde det skulle bli så bra med to tette, men det ble et helvete. Først når de ble rundt 4-5 år gamle løsnet det, da var søvnen på plass, de begynte leke sammen osv. Men det var bare så vidt forholdet holdt, de var på nippet til å gå fra hverandre flere ganger.

Hun fraråder på det sterkeste å få så tette barn.

Jeg har 21 mnd mellom mine. Det gikk veldig fint i babytiden med minste, men fra hun ble 10-11 mnd og begynte gå, da våknet sjalusien i eldste og de var som katt og mus. Det var hyl og skrik og spetakkel hele tiden. Eldste dyttet yngste, ingen tålte at den andre satt på fanget uten å hyle av sjalusi, de nektet å dele på lekene osv. Men da yngste begynte å snakke (heldigis begynte hun snakke tidlig) og de kunne kommunisere, da løsnet det her. De begynte leke sammen, og det har de gjort siden. De leker time etter time og er hverandres beste venner. Nå er de skolebarn og er fremdeles veldig gode venner. Utrolig sjelden det er noe uvennskap mellom dem og jeg er veldig glad vi fikk de såpass tett. Det ene året med slit var verdt det ;)

Men tettere enn 20-22 mnd ville jeg ikke hatt mellom dem. Pseudotvillinger er mye mer slitsomt enn tvillinger, de er like hjelpeløse begge to, men har helt forskjellige behov.

Anonymkode: f3676...d9b

Skrevet

Det er 9,5 mnd mellom mine. Født i februar og oktober samme år. Ble gravid 3 uker etter fødselen med første, ikke planlagt. Går fint, litt slitsomt til tider når begge skal ha pupp samtidig. 

Anonymkode: b6f09...05e

Skrevet

14 måneder mellom mine.tjah...vi visste ikke at det skulle klaffe på første forsøk men begge ønsket flere barn. Jeg jobbet litt,3 måneder så tok permisjon igjen. Det var helt fint å være hjemme så lenge for begge barna. Det rådes ikke å ha barna så altfor tett. Det jeg ser nå,og ikke så da, er at jeg nøt ikke så veldig mye permisjon med andre. Det var veldig mye jobb rundt barna,bleier hit bleier dit,nattevåk osv. Nå har jeg fått tredjemann med 5års avstand fra andremann og jeg ser nå hvor roligere hverdag kan være i permisjonen. Når det er sagt så er to første barn så veldig mye sammensveiset,de elsker hverandre på så mange måter,lekekamerater,det er herlig å se dem sammen. Det er litt trist at tredjemann ikke får noen å dele opplevelser med slik som de gjør det. Nei,jeg angret ikke.

Anonymkode: dcb29...37c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har en venninne med 12 mnd og 3 dager mellom sine barn. Hun ammet ikke og planla det sånn.

Hun angret helt til de kom nesten i skolealder.... Da andremann ble født hadde ikke første lært å gå enda, hun måtte bære på en 1-åring og en nyfødt. Det var et helsike med sjalusi, en 1-åring skjønner ikke at du må amme ferdig babyen. Begge våknet utallige ganger om natta. Endte med at foreldrene sov på hvert sitt soverom med hvert sitt barn.

Da hun skulle begynne å jobbe igjen og barna var 1 og 2 år var fremdeles begge mye våkne på natta, du kunne ikke snu ryggen til de et sekund for de klorte og bet hverandre. Hun gikk helt i kjelleren, var fullstendig utslitt og endte som sykemeldt pga depresjon og utbrenthet.

Hun trodde det skulle bli så bra med to tette, men det ble et helvete. Først når de ble rundt 4-5 år gamle løsnet det, da var søvnen på plass, de begynte leke sammen osv. Men det var bare så vidt forholdet holdt, de var på nippet til å gå fra hverandre flere ganger.

Hun fraråder på det sterkeste å få så tette barn.

Jeg har 21 mnd mellom mine. Det gikk veldig fint i babytiden med minste, men fra hun ble 10-11 mnd og begynte gå, da våknet sjalusien i eldste og de var som katt og mus. Det var hyl og skrik og spetakkel hele tiden. Eldste dyttet yngste, ingen tålte at den andre satt på fanget uten å hyle av sjalusi, de nektet å dele på lekene osv. Men da yngste begynte å snakke (heldigis begynte hun snakke tidlig) og de kunne kommunisere, da løsnet det her. De begynte leke sammen, og det har de gjort siden. De leker time etter time og er hverandres beste venner. Nå er de skolebarn og er fremdeles veldig gode venner. Utrolig sjelden det er noe uvennskap mellom dem og jeg er veldig glad vi fikk de såpass tett. Det ene året med slit var verdt det ;)

Men tettere enn 20-22 mnd ville jeg ikke hatt mellom dem. Pseudotvillinger er mye mer slitsomt enn tvillinger, de er like hjelpeløse begge to, men har helt forskjellige behov.

Anonymkode: f3676...d9b

16 mnd mellom mine! 😩😩☝🏻 anbefales ikke !!!

Anonymkode: 14a7a...bf3

Skrevet

Har 23 mnd mellom jentene mine, og jeg ville ikke hatt dem tettere! Husk at små ukesgamle babyer er enkle og greie å ha med å gjøre i forhold til eventyrlystne, mobile og grensetestende 1-2 åringer, så jeg ville nok ventet litt med prøving slik at eldste blir ihvertfall 2- 2,5 år når ny baby kommer... 

Anonymkode: 7a9bc...879

Skrevet

Jeg har 23 mnd mellom mine. To gutter, og de er bestevenner. Har stor omsorg for hverandre, spesielt eldste mot minste. Aldri hatt noe sjalusi fra eldste heller. Hadde de vært født i motsatt rekkefølge tror jeg det hadde vært helt annerledes. Man vet aldri hva man får. Minste er veldig avhengig av meg, han kunne fort blitt sjalu om han var eldst. Han krever mye nærhet, kan komme av at han er mye syk. Søvn har ikke vært et stort problem for oss. Litt med han som er en del syk, men ikke utmattende. 

Ville ikke hatt de tettere. Men angrer absolutt ikke. Usikker på om forholdet hadde tålt tettere og eventuelt om en eller begge hadde vært mer krevende. Vi har feks ikke hatt trass. Fått gode tilbakemeldinger på både høflighet og kunnskapsnivå hos begge barna. Barna er i skolealder nå. 

Anonymkode: 8e43b...96c

Skrevet

13 mnd mellom mine, anbefales 😊

Anonymkode: 8ddd5...cbf

Skrevet

Jeg har 15 mnd mellom de to eldste, og 7 min mellom nr 3 og nr 4. 

Det var overhode ikke planlagt å få nr to såpass kjapt, men har aldri angra en dag. To tette er supert! 

Skrevet

13,5 mnd mellom mine. Ingen problem her. Planlagt, ammet ikke mer enn noen få uker😃 begge er nå skolebarn og jeg syntes det stort sett har vært greit og mest fordeler. Men husker når jeg var gravid og eldste var 8-9 mnd så tenkte jeg at hadde jeg ventet med å bli gravid ville jeg ikke valgt å bli gravid igjen så fort. Det blir myyyyye mer jobb om noen måneder. Men gjør det du føler For, men ville ventet så det ble minst 15-16 mnd mellom. Har også mange venner med veldig tette barn, og de fleste har slitt mye med parforhold og vært utrolig slitne de første årene. Vi var heldige, fikk veldig enkle barn😄

Anonymkode: 74757...020

Skrevet

Mine 2 første er det 2,5år mellom. Dette gikk for min del veldig fint👍🏼 Nå er mellomste 4,5år å baby som sagt 8uker. Å dette er mye tøffere synes jeg. Mellomste har reagert veldig på det å få et lillesøsken. Men har jo komt seg veldig på disse 8ukene da😅

Jeg tenker jo ikke å få 11mnd mellom den, men 1,5 - 2år hadde vert perfekt👌🏼 Men vi blir ikke lett gravide så derfor vi tenker å starte litt tidligere å heller godta at da kan vi risikere at det klaffer fort å vi får veldig tette. Vi ikke risikere å få 4år mellom disse også😆

Hi

Anonymkode: 3ad3d...0d4

Skrevet

Har en venninne med 11 mnd mellom guttene sine. Det har gått helt flott. Mine er det 18 mnd mellom, så ikke så veldig tette. Det gikk også supert. Yngstemann var en rolig og fornøyd baby, og eldste var en engel mot lillebror. Det eneste tegnet på sjalusi var at han støtte bort meg et par uker, og foretrakk pappa. Var travelt frem til yngste var tre år, men det gikk helt fint. Lykke til!

Anonymkode: fc01b...462

Skrevet

Man bør i alle fall tenke gjennom hvordan det vil bli dersom andremann har kolikk, eksem, reflux, dårlig søvn e.l. Altså ikke alvorlige sykdommer, men det er tøft å ha en ettåring/ett og halvtåring og en nyfødt baby med noe slags problemer.

Anonymkode: 6bb17...0ca

Skrevet

her er storebror født 1 mars 2015 og tvillingene 28 Januar 2016

Anonymkode: d7f9d...37a

Skrevet

20 sekunder, men det er tvillinger 

Anonymkode: 6fd0a...ca1

Skrevet

Vi har 18 mnder mellom våre jenter og det har vært supert her. Begge friske og sovet natta gjennom fra 4 mmder og vært venner hele veien. Eldste forstod ikke så mye av å få søsken/ baby så vi har ikke hatt noe særlig sjalusi. Vanlig søskenkrangling nå som de er 5 og 6 år. 

Anonymkode: ffe97...39a

Skrevet

Min oldemors søster fikk 5 barn på ett år. Tvillinger i januar og trillinger i desember...

Anonymkode: 10256...1dd

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min oldemors søster fikk 5 barn på ett år. Tvillinger i januar og trillinger i desember...

Anonymkode: 10256...1dd

Jøsses..

Anonymkode: 1f91c...0ab

Skrevet

9 mnd mellom.

Yngste ble født 3 mnd for tidlig.

Ikke noe greit.

Anonymkode: 53ec1...dc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...