Gå til innhold

Kjøper dere gatemagasin?

Kjøper dere gatemagasin  

26 stemmer

1. 1. Kjøper dere gatemagasin?

• Bare fra rusmisbrukere
      15
    • Bare fra rumenere
      0
    • Begge deler
      1
    • Ingen av delene
      10

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvorfor, evt hvorfor ikke? Selv kjøper jeg gatemagasinet klar, fra rusmisbrukere, fordi jeg synes det er bra at de gjør en innsats for å tjene til livets opphold på en lovlig måte. Jeg kjøper ikke folk er folk fra rumenere og slikt, fordi jeg ikke ønsker å ha dem i Norge.

Endret av den perfekte mor
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøper ikke fordi jeg ikke har råd til deg. Men ellers er vi enige om hvilke å kjøpe og ikke kjøpe.

Anonymkode: cd4f9...f83

Skrevet

Nei. Men jeg kjøper generelt aldri magasiner eller aviser i butikk heller,  har bedre ting å bruke pengene på. Gir ikke til tiggere heller.

Anonymkode: b6b25...fae

Skrevet

Nei

Det er ikke magasiner som interesserer meg.

Anonymkode: 435af...792

Skrevet

Jeg kjøper det byens rusmisbrukere gir ut. 

Må innrømme at jeg aldri har lest det, jeg bare kjøper det for jeg synes det er en fin måte å støtte noen i en vanskelig situasjon. Det gir dem noe å gå til, et samhold og noe fornuftig å bruke tiden til, jeg tror det er viktig å ha dette tilbudet for disse "gatens løse fugler"

Fra romenere har jeg aldri kjøpt, tror det mijøet der er gjennomsyret at ting som slett ikke er bra.

Men det står en eldre mann, rumener e.l., utenfor rema her og spiller trekkspill, dag ut og dag inn. Lange dager, aldri fri, og han er sikkert 70 år gammel. Han har jeg snakket med noen ganger, han sier han sender pengene hjem til barn og barnebarn, og jeg har aldri sett han sammen med andre utlendinger. Han er alltid alene, og utenfor Rema nesten hele åpningstiden. Han har jeg både kjøpt litt mat/drikke til og gitt en 50-lapp til innimellom. Jeg har vondt av denne gamle mannen som skulle ha sittet i en godstol og sett på TV og lest avisen med barnebarna rundt seg, ikke sittet 10 timer i døgnet alene utenfor Rema.

Anonymkode: f332a...a71

Skrevet (endret)

Jeg spør fordi en kamerat reagerte så kraftig når han fikk vite at jeg hadde kjøpt. Det var å gi ungene et signal om at det var greit å bli rusmisbruker, fordi det var bare å selge blader så klarte de seg bra. I tillegg var det ren sløsing.

Jeg er selvfølgelig helt uenig i den tolkingen, jeg har snakket mye med barna mine både om rusmisbrukere, tiggere osv. De vet godt hva jeg står for. At det er sløsing er et definisjonsspørsmål etter min mening, det er ikke mer sløsete å kjøpe dette bladet enn å kjøpe ett hjemmet som jeg kjøpte til påske. Eller en hamburger på bensinstasjon. Og jeg leser bladet altså.

Økonomien min er helt grei, jeg er sparsommelig, så selv med lav inntekt sitter jeg igjen med nok på konto til å spare. Jeg har heller aldri klaget over økonomien min, men har sagt at jeg tidligere har hatt svært lite. Jeg har sagt til han tidligere at selv om han velger å spare så mye av inntekten sin at han kan føle han har det trangt i hverdagen, så kan det ikke sammenlignes med å faktisk ha lav inntekt. 

Jeg ble rett og slett saftig provosert av reaksjonen! Og tenkte det var greit å høre andres synspunkter og meninger, også for å kanskje klare å se noe av hans side uten å bli provosert.

Endret av den perfekte mor
Skrevet

Jeg kjøper begge deler. 

Av rusmisbrukere fordi det å ha en arbeidsoppgave gir en god selvfølelse og da slipper de å skaffe de pengene på annet vis og av en spesiell rumensk mann som står fast utenfor lokalbutikken. Han er så høflig og smilende og presser seg aldri på noen, så han kjøper jeg av hver gang han får en ny utgave. 

Skrevet

Ingen av delene. Jeg vil ikke betale for rusbrukeres bruk og eventuelle død og jeg vil ikke betale rumenere da de ikke har noe her å gjøre

Anonymkode: 65016...3de

Skrevet

så og si aldri

Skrevet

=Oslo 

Hadde kjøpt tilsvarende her jeg bor om det var noe. 

Bidrar med klær og frivillig jobbing på den lokale varmestua i stedet. 

Gir til de som tigger som jeg vet sliter og trenger kronene. Her har vi flere som tigger som har godt med penger selv, så jeg velger å skille på det. 

Anonymkode: 833af...f08

Skrevet

Jeg gir forresten til tiggere også, når jeg møter noen jeg får empati for.

Den romenske dama på hjørnet utenfor kjøpesenteret får ingenting, hun drar frem en iphone 7 når hun tror jeg usett...

Men den dama jeg møtte på ferie forrige uke, med helt forkrøplede føtter, mager, møkkete og i fillete klær (i et land som ikke har samme ordning for uføre som oss), hun fikk 20 euro av meg.

Anonymkode: f332a...a71

Skrevet

Kjøper av og til bladet som selges av rusmisbrukere/vanskeligstilte her i byen, varierer om jeg leser det.

Synes det er greit å støtte de som jeg føler gjør en innsats for å få livet på rett kjøl og holde seg unna kriminalitet. De bruker å ha et portrettintervju av en av selgerne sine i hver utgave og det gir litt innblikk i hvordan livet har vært for de (uansett om det skyldes dumme valg eller uheldige omstendigheter). Innser hvor godt (og enkelt) jeg egentlig har hatt det i livet.

Anonymkode: 4f25c...1c9

Skrevet
1 time siden, den perfekte mor skrev:

Jeg spør fordi en kamerat reagerte så kraftig når han fikk vite at jeg hadde kjøpt. Det var å gi ungene et signal om at det var greit å bli rusmisbruker, fordi det var bare å selge blader så klarte de seg bra. I tillegg var det ren sløsing.

Jeg er selvfølgelig helt uenig i den tolkingen, jeg har snakket mye med barna mine både om rusmisbrukere, tiggere osv. De vet godt hva jeg står for. At det er sløsing er et definisjonsspørsmål etter min mening, det er ikke mer sløsete å kjøpe dette bladet enn å kjøpe ett hjemmet som jeg kjøpte til påske. Eller en hamburger på bensinstasjon. Og jeg leser bladet altså.

Økonomien min er helt grei, jeg er sparsommelig, så selv med lav inntekt sitter jeg igjen med nok på konto til å spare. Jeg har heller aldri klaget over økonomien min, men har sagt at jeg tidligere har hatt svært lite. Jeg har sagt til han tidligere at selv om han velger å spare så mye av inntekten sin at han kan føle han har det trangt i hverdagen, så kan det ikke sammenlignes med å faktisk ha lav inntekt. 

Jeg ble rett og slett saftig provosert av reaksjonen! Og tenkte det var greit å høre andres synspunkter og meninger, også for å kanskje klare å se noe av hans side uten å bli provosert.

Jeg undrer meg oppriktig over hvilken planet kameraten din er fra 😳

Skrevet
5 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg kjøper begge deler. 

Av rusmisbrukere fordi det å ha en arbeidsoppgave gir en god selvfølelse og da slipper de å skaffe de pengene på annet vis og av en spesiell rumensk mann som står fast utenfor lokalbutikken. Han er så høflig og smilende og presser seg aldri på noen, så han kjøper jeg av hver gang han får en ny utgave. 

Hvis du vil støtte den rumenske mannen så gi han heller en 50-lapp i lomma, inne kjøp bladet. Hele det systemet der er korrupte, kan ikke sammenlignes med opplever for rusmisbrukere og =Oslo.

Mannen og familien bak Folk er folk er styrtrik og deler ikke broderlig. De som selger det får luselønn i forhold. Det er en del av de som går som den rumenske mafiaen som styrer det rumenske bladsalget. Så du støtter ikke den gamle mannen, du støtter de rumenske bamsene som herjer og har sine egne regler.

Anonymkode: 695b9...6cd

Skrevet

Jeg kjøper av rusmisbrukere, fordi jeg mener det er en fin måte å støtte dem i en vanskelig livssituasjon, og gir dem muligheten til å unngå kriminalitet, og tjene penger på en verdig måte!

Jeg er sosionom, og jobber opp mot rusmiljøet, så jeg har hjerte for denne gruppen. 

Tiggere/rumenere støtter jeg ikke, da jeg ikke ønsker å finansiere menneskehandel eller bidra til at nettverkene opprettholdes! 

Anonymkode: 29926...e24

Skrevet

Kjøper ingen av de. Gir ikke til tiggere. Tenker det finnes bedre systemer for å ivareta de fattige. liker ingen form for tigging. 

Anonymkode: 05081...876

Skrevet

Kjøper =Oslo.

Både fordi det gir en levevei til mennesker som har behov for et alternativ til å tigge, og fordi det er et magasin av svært høy kvalitet. Skrevet for og av dem som selv lever på gata.

Ingen er bare det du ser.. i disse magasinene får vi et innblikk i livet på gata, sett gjennom øynene til dem som lever det .. samt så mye mye mer.. 

Det er mange kreative talenter blant dem vi bare ser som et ansikt bak en kopp der vi haster forbi

Anonymkode: c067a...bee

Skrevet

Jeg kjøper =Oslo av og til, kjøper ikke folk er folk eller andre magasiner.

Jeg gir penger til narkomane og til Frelsesarmeen, men ikke utenlandske tiggere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...