Gå til innhold

Barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når mor blir innkalt til møte med barnevernet pga bekyringsmeldig rettet mot henne, hvorfor får da ikke far beskjed om dette fra barnevernet? Han har samværsrett, hun har 100% omsorg. 

Anonymkode: 9aa55...44d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har de delt foreldreansvar?

Skrevet (endret)

...

Endret av SorteMaja
Skrevet

Hvis det ikke er delt foreldreansvar kaller barnevernet vanligvis kun inn den med foreldreansvar. Enkelt og grei!

Anonymkode: 8f097...8e8

Skrevet

Hun har foreldreansvaret. Syntes bare det var litt merkelig at far ikke får beskjed siden dette gjelder hans barn. Hadde ikke moren sagt det selv, så hadde han ikke fått vite noe. 

Men takk for svar :)

Anonymkode: 9aa55...44d

Skrevet

Sjekk Barnelova om foreldreansvar. Der står ting ganske greit forklart! 

Skrevet

Fordi de mest sansynlig ikke bor sammen eller?

Om mor og far ikke bor sammen får ikke den andre forelderen beskjed om mor/far er meldt til barnevernet. Barnevernet har taushetsplikt til andre enn det hjemmet det gjelder :)

Så om de ikke bor sammen er nok dette grunnen, far blir muligens innblandet etter hvert men har ikke rett til å vite det nødvendigvis med en gang. 

Skrevet

Det er kun den/de som har foreldreansvar som har partsrettigheter og innsyn i saken. Dersom tiltak fra barnevernet griper inn i samvær kan denne informeres. 

Anonymkode: 0b540...94a

Skrevet
8 timer siden, th123 skrev:

Fordi de mest sansynlig ikke bor sammen eller?

Om mor og far ikke bor sammen får ikke den andre forelderen beskjed om mor/far er meldt til barnevernet. Barnevernet har taushetsplikt til andre enn det hjemmet det gjelder :)

Så om de ikke bor sammen er nok dette grunnen, far blir muligens innblandet etter hvert men har ikke rett til å vite det nødvendigvis med en gang. 

Dette stemmer ikke. Foreldre med foreldreansvar har innsyn i alt som handler om barnet deres i barnevernet. 

Skrevet
10 timer siden, Solstråle92 skrev:

Dette stemmer ikke. Foreldre med foreldreansvar har innsyn i alt som handler om barnet deres i barnevernet. 

Det er hvertfall det jeg fikk beskjed om ang en sak der foreldrene ikke bor sammen. Jeg hadde ikke insyn i den saken. Vet du om det er noe lover og regler på det? Kunne vært greit å fått innsyn :)

Skrevet
2 timer siden, th123 skrev:

Det er hvertfall det jeg fikk beskjed om ang en sak der foreldrene ikke bor sammen. Jeg hadde ikke insyn i den saken. Vet du om det er noe lover og regler på det? Kunne vært greit å fått innsyn :)

Les s. 21 og 22: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/skjema/bua/rapportering20barnevern/veileder.forholdet.mellom.barneloven.og.barnevernloven.pdf

Det vises også en del til forvaltningsloven.

Er en del skjønn, så er vanskelig å gi deg et helt tydelig svar her. Men synes dokumentene forklarer det godt. (Jeg jobber selv i barnevernet, så bør vel ha litt peiling. Hehe).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...